Een 48 Volt systeem is nodig omdat 12 Volt gewoon niet genoeg is voor de nieuwste elektrische technieken. Maar hoe moet dat dan met je telefoonlader en navigatiesysteem?
Bij Audi zijn ze bezig met de ontwikkeling van systemen die meer power vragen dan een 12 Volt elektrisch systeem kan leveren. De oplossing voor dat elektrische probleem zoekt Audi nu in een 48 Volt systeem dat meer vermogen kan leveren dankzij een kleine, elektrische compressor die los van de verbrandingsmotor werkt. Audi heeft deze techniek al toegepast in prototypes van de A6 TDI en de RS5 TDI Concept en verwacht de techniek binnen twee jaar in productiemodellen te introduceren.
Doordat meer en meer techniek in auto’s wordt geëlektrificeerd wordt de huidige 12V circuits in auto’s steeds zwaarder belast. Dit zou met een 48V systeem opgelost zijn en het geeft Audi ook de mogelijkheid om zaken als elektrisch aangedreven koelpompen en stuurbekrachtiging beter te laten werken. Ook kan er dankzij de hogere power gebruikt maken van dunnere kabels, waardoor er minder energie verloren gaat en gewicht bespaard kan worden op bijvoorbeeld de kabelbomen. Het systeem werkt met een 48V lithium-ion batterij, die in combinatie met een geoptimaliseerde dynamo ongeveer 10kW vermogen kan leveren.
Audi verwacht een besparing van maximaal 10 gram CO2 uitstoot per kilometer te kunnen realiseren met dit systeem, wat ongeveer gelijk staat aan een besparing van 0,4 liter brandstof per honderd kilometer. Maar hoe zit dat dan met alle randapparatuur die we nu via 12V aansluitingen in de auto prikken? Brandt dat straks allemaal door? Voorlopig niet. Audi gaat het systeem in eerste instantie in combinatie met een regulier 12V systeem gebruiken. Dankzij een slimme adapter kan het 12V netwerk indien nodig energie onttrekken aan het 48V netwerk. Je hoeft dus (nog?) geen nieuwe lader voor je telefoon te kopen.
Met dank aan Harald voor de tip.
desjonnies zegt
Quote : ” Dankzij een slimme adapter kan het 12V netwerk indien nodig energie onttrekken aan het 48V netwerk. Je hoeft dus (nog?) geen nieuwe lader voor je telefoon te kopen.”
Weet je Casper, die dingen zijn al eeuwen op de markt, noemen we omvormers.
Zit in iedere vrachtwagen die 24Volt heeft.
Zodat Tommie Tommie niet 2 keer zo snel gaat praten en je autoradio niet explodeert bij het ontwaken met Sander de heer.
Giel Beelen, dan gaat de mijn rare kuren vertonen…
Captain zegt
@desjonnies: In de eerste instantie heeft een gsm of tomtom niks te maken met 12V. Die werken op 5V en je hebt zowieso een adaptortje nodig, al is het 12V->5V, 24V->5V of 48V->5V.
timberleek zegt
@Captain:
Klopt, maar al die adapters Zijn voor een 12v sigaretten plug.
Die plug gaan ze gewoon behouden (iig voorlopig) waardoor er voor de gebruiker niks veranderd
trustmeiamanengineer zegt
48V zal inderdaad binnenkort/in de toekomst wel de nieuwe standaard worden voor het boordnet.
breakingpoint zegt
@trustmeiamanengineer: hopelijk wordt het een standaard, ik zie al gebeuren dat ieder merk zijn eigen ‘interpretatie’ toepast van 36V, 48V, 60V enz… Een beetje zoals de eerste diagnostische stekkers, die pas veel later wettelijk gezien naar OBD moest veranderen.
krizus zegt
Stond pas een artikel over in de Autoweek.
breakingpoint zegt
@krizus: zozo, en daarom mag dit hier niet gepost worden? Ik vind dit wel interessant, en voor mij is het nieuws, want ik lees autoweek niet, dus wat is je punt??
gop1 zegt
@breakingpoint: Jij leest veel meer dan dat er staat. Het enige wat hij zegt is dat er pas een artikel over was in Autoweek.
krizus zegt
@gop1: dank gop1!
krizus zegt
@breakingpoint: schrijf ik dan dat het niet geplaatst had mogen worden? Nope. Schrijf ik dan dat het niet interessant is? Nope. Ik meld enkel – zonder enig waardeoordeel – dat er onlangs een artikel erover verscheen in Autoweek. Wellicht aardig om te lezen voor wie dit onderwerp interessant vindt.
ablogjunk zegt
@krizus: Was voor breaking bedoeld….sorry
norge zegt
@krizus: Verwijzen naar Aldiweek is altijd fout..
krizus zegt
@norge: foute woordgrappen ook
ablogjunk zegt
@breakingpoint: Is het weer die tijd van de maand joh?
mashell zegt
Ook Mercedes heeft al aangekondigd naar een “48V bordnetz” te gaan. Eigenlijk niks bijzonders.
knipperlichtje zegt
Ja best logisch, kijk hoeveel elektromeuk we inmiddels meenemen. Ik kan me voorstellen dat een beetje extra juice wel prettig is
desjonnies zegt
Wat ik al tijden geleden heb gezegd hier, de motor is gedegradeerd naar een generator, gestuurd door een computer die elektrische en elektronische componenten aandrijft.
Doe de motorkap maar eens open van zo’n oude Jag en u zult een feest van gepolijst aluminium, carburateurs en gietijzer ontwaren.
doe de motorkap open van welke moderne wagen ook, en u zult een stuk plastic aantreffen waaronder -naar men zegt- de krachtbron huist.
w0o0dy zegt
Volgens mij was die “elektrische turbo” de oorspronkelijke reden van het 48v systeem. Turbo, stuurbekrachtiging en E-differentieel en elektronisch aangestuurde dempers en evt stabilisatiesystemen zouden allemaal in theorie in ieder geval sneller en beter kunnen werken met meer volt.
tupperware zegt
@w0o0dy:
Ach , dat 48v gedoe komt eens in de zoveel tijd voorbij.
20 jaar geleden was het omdat er teveel elektrische systemen in een auto zouden komen om het betrouwbaar op 12v te draaien.
w0o0dy zegt
Oh automaten en dsg, hybride systemen en aanverwante meuk natuurlijk ook.
w0o0dy zegt
Twee kabelbomen is veel te kostbaar en zwaar.. Dus één 48volt en een boel omvormen….
Gulli zegt
-edit: check-
erwh zegt
Goeie zaak om naar 48 volt over te gaan, vele fabrikanten zijn hier al jaren mee bezig, maar blijkbaar was er tot nu toe nog onvoldoende draagvlak voor een overstap.
367pk zegt
Wolfgang Bangle wilde dit, als hoogste ontwikkelaar bij BMW, al voor de vorige 7 serie invoeren; toen hij opstapte (hij dacht CEO te worden, maar werd door de Quants gepasseerd voor Bernd Pisschetsrieder), liep de ontwikkeling van de 7 een half jaar vertraging op om alles terug te schalen naar 12 volt. Doodzonde. Ik heb al jaren BMW’s met standverwarming die alleen op maandag en dinsdag werkt, omdat het 12 volt boordnet te weinig prik heeft voor een hele week door mijn kleine woon-werk afstand. Pas als ik in het weekend wat meer rij, laad de boel weer voldoende op voor een paar dagen. Zou met 48 volt verholpen zijn. Denk dat 12 volt wel tegen meer problemen oploopt.
undifined1 zegt
@367pk: dat je standkachel niet werkt wordt niet opgelost met een hogere spanning, wel met een dynamo die meer stroom levert
undifined1 zegt
Door het hogere vermogen dunnere kabels? Je bedoels dat je door de hogere spanning minder stroom nodig hebt voor hetzelfde vermogen. En daardoor dunnere kabels kunt gebruiken zonder dat er teveel verstookt wordt in de kabel. Is gewoon wet vab ohm en vermogenswet.
redbeams zegt
@undifined1:
Ja precies…juist bij een hoger vermogen (watt) heb je dikkere kabels nodig.
bastiaangt zegt
Ik denk dat je niet blij wordt als zo’n accu een keer de geest gaat geven… €€€
Maar ik begrijp dat ze de stap nemen met al die electronica tegenwoordig.
scubakabouter zegt
Lang geleden gingen we van 6 naar 12 volt. En navraag bij opa heeft geleerd dat iedereen toen ook op zijn achterste benen stond. Na invoering hoorde je er niemand meer over. Dit noemen ze nou vooruitgang. Ik ben voor.
Sracerr zegt
Geeft maar weer eens overduidelijk aan dat Audi (VAG) de concurrentie totaal niet kan bijhouden op elektronisch gebied, dus komen ze nu met een mooi excuus, slap hoor.
knipperlichtje zegt
@Sracerr: argumentatie?
fijnkonijn zegt
@Sracerr: heb je weer een stok gevonden om mee te slaan jochie?
Zegt meer over jou…
norge zegt
Van mij mogen ze er 400 opzetten daar.