
Audi is druk bezig met het ontwikkelen van regeneratieve vering die stroom haalt uit onze verkeersdrempels. Zijn ze toch nog ergens goed voor.
Audi gaat energie opwekken uit het rijden over hobbelige wegen en drempels. Zoals niet veel mensen weten kunnen schokbrekers goed heet worden wanneer ze flink moeten werken, tot wel 125 graden Celsius. De krachten die nu omgezet worden in warmte zet Audi liever om in stroom, om bijvoorbeeld een hybride of elektrische auto van een grotere actieradius te voorzien.
Audi’s R&D-baas Ulrich Hackenberg bevestigt aan AutoExpress dat de ontwikkeling van de regeneratieve hybride-vering al in een vergevorderd stadium is. Het systeem vervangt de schokbreker en is voorzien van generatoren die energie opwekken wanneer de auto inveert. Die energie wordt vervolgens opgeslagen in accu’s.
Het merk wilde niet vertellen hoeveel energie er uit een regeneratief veringssysteem kan voortkomen. Maar het feit dat zowel Audi als ZF bezig zijn met deze techniek belooft dat het in ieder geval lucratief is.
Een leuke bijkomstigheid is dat het systeem volgens de slimme koppen van Audi ook andersom gebruikt kan worden. Er wordt dan stroom naar de dempers gestuurd, waardoor deze stijver worden. Hang er een computer aan en je hebt een onafhankelijk variabel instelbaar onderstel.
Energieterugwinning is overigens niets nieuws in de automotive wereld. Een regeneratief remsystemen dat remenergie omzet in stroom is al aanwezig op heel veel modellen van verschillende autofabrikanten. We zijn benieuwd wanneer we de innovatieve vering voor het eerst gaan zien in een productie-auto.
Wat voor België, nooit een lege accu..
Zul je zien dat iedereen met 80 door de bebouwde kom gaat scheuren, want goed voor het milieu!
@dooddoorschuld: energie moet altijd ergens vandaan komen. Aangezien een auto maar een enkele krachtbron heeft betekent dit dat slechte wegen en drempels dus negatief zijn voor je brandstofverbruik.
Natuurlijk hebben we ook maar een enkele aarde en moeten we deze bewoonbaar houden voor de mensheid. Vanwege milieu overweging zouden we daarom alle drempels moeten verbieden!
Als ze nou eens energie uit onderstuur konden halen..
@norge: dat doet een Audi met quattro al sinds de huidige A6 niet zo snel meer, dus dat hebben ze al aangepakt.
@knipperlichtje:
A3 (net als de TT) heeft dan ook een VW aandrijving ipv echte quattro.
@norge:
dan moeten ze eerst die transaxle eens afschaffen, zo te zien op het plaatje is dat nog niet gebeurd…
Goede vinding. Als dit zoveel energie oplevert dat de dynamo niet meer nodig is, dan zou dat weer een leuke besparing opleveren. En ook weer een stukje voorsprong door techniek, ik miste het afgelopen jaar wel wat innovatie.
Het idee mag dan wel niet van Audi zelf zijn, maar dit lijkt me wel een waardevolle toevoeging. Relatief eenvoudige techniek die weinig extra gewicht in de schaal legt. Lijkt me dat schokdempers best nog wel veel energie kunnen opwekken.
Wow straks rijden we met auto’s die al hun energie zelf opwekken door het te rijden! :D
Remmen = meer energie
Veringen = meer energie
Zonnepanelen op je dak = meer energie
Hitte uit je lampen en alles en nog wat in de auto dat warm wordt = meer energie
NICE!
Accu leeg? Paar keer op de motorkap drukken.
of een wippie maken op de achterbank. Veel leuker.
@sir_smokalot: Niet wanneer je met je schoonmoeder onderweg bent :(
Energie gaat niet verloren!
@chimaera:
Verdwijnen doet ze niet, maar onnuttige energie kan je toch wel als verloren beschouwen.
Dus als je dik bent, kom je verder?
@berlinetta: nee, want dan veert tie niet meer..
Ik heb dit al ooit ergens zien passeren, dus volgens mij is het zo nieuw niet. Maar dat systeem maakt de vering ook niet harder.
Volgens mij is het ook vrij eenvoudig, gewoon via elektromagnetisme…
@Volvo_440_turbo: Nee dat klopt de vering zal niet harder worden maar de demping kan men nu sturen. Er zijn al vergelijkbare systemen bij veel merken (opel, bmw, mercedes, audi…) waar je de demping kan instellen. Hierbij zet men een electromagneet op een magnetische vloeistof die de dempingsvloeistof dikker of dunner maakt. Het weggedrag wordt beter en tegelijk comfortabeler. Maar met dit systeem win je ook nog eens energie terug. Kan net een gram co2 verschil maken voor jullie 14 procent bijtellers in nederland.
Heel mooi systeem omdat het gewoon op de bestaande platformen kan. Wat ik opgevangen heb is dat ze het voor bepaalde modellen zouden combineren met glasvezel composiet veren. Die roesten niet meer en zijn lichter.