Stel je beheert het modellen aanbod van Audi. Heel moeilijk werk hoeft dat niet te zijn. Alles een beetje rond, lekker grote grille en eigenlijk herkent iedereen het design. Precies wat je wil hebben als fabrikant. Porsche is niet voor niets zo succesvol met de 911. Alleen begint er op een gegeven moment iets te jeuken, er moet vernieuwing komen.
Audi ziet dit aankomen. Ze denken vooruit en zijn begonnen met werken aan de ‘auto van de toekomst’. Soms neem je hier een nieuwe designer voor aan, anders en in tijden van crisis rekruteer je een zooi studenten. Deze hebben dan meteen een goede doorstroommogelijkheid voor na de studie. Bovendien krijg je op die manier écht verse designs aangeleverd.
Het project heet “Intelligent Emotion” en wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Munchen. De resultaten mogen er wezen! Niet alleen zitten er hints in de ontwerpen verborgen, ze zijn ieder ook nog eens écht vernieuwend. De breedte van het project is groot, alles van hybride-waterstof-ruimtevaartuigen tot een auto die over 5-10 jaar rond rijdt wordt toegestaan op de tekentafel. Er zijn er echter geen twee hetzelfde. Worden deze ontwerpen werkelijk naar nieuwe auto’s vertaald, laat dan de toekomst maar komen. Dan mag alles wel elektrisch worden, de auto’s zijn een feest van herkenning en fantasie. Laat ze om te beginnen die nieuwe Quattro maken.
Premium als dat Audi is hebben ze overigens ook een bundel gemaakt van alle ontwerpen. Voor €29,90 is er een boek genaamd “Audi Design Projekt” te koop waar de plaatjes in gedrukt staan.
Future Mobility: Audi promotes “Intelligent Emotion” project
* Audi supports design students at Munich University of Applied Sciences
* “Intelligent Emotion” project with eleven radical concepts
* Stefan Sielaff, Head of Audi Design: “Design means conceptualizing the future and visualizing it in images.”Audi looks into the future. Under the title “Intelligent Emotion,” students at Munich University of Applied Sciences, aided by Audi, have developed visionary ideas for the mobility of the future – from a hybrid supercar to an alternative concept for lightweight design of interiors. The results are presented in eleven future-oriented concept studies.
“The next generation of employees is our future,” says Wolfgang Egger, Head of Audi Group Design. “That’s why sponsoring design students is one of our high priorities. With the “Intelligent Emotion” project we have obviously inspired them to find new and creative approaches for the future of personal transportation.” The project was headed by Dr. Othmar Wickenheiser, Professor of Transportation Design at Munich University of Applied Sciences. Wolfgang Egger and Stefan Sielaff, Head of Audi Design, mentored the project.
The objective of the design project was to present Audi as a sporty premium brand as well as a pioneer in technology and design. The balance between innovation and brand recognition was to be represented in a product with great emotional appeal that also conforms to the requirements of society.
“The results are impressive,” says Wolfgang Egger. “The students have addressed the subject of mobility in the future with very well-conceived and lucidly presented approaches. Each concept, each model, contains at least one idea or feature that we could certainly conceive of as being included in a future production vehicle.”
During the creative process, Audi designers supported the students. After all, they too are constantly pursuing innovative ideas to reinforce Audi’s status as a leading brand in automobile design. “What sets a good designer apart is the very special ability of conceptualizing the future and visualizing it in images,” says Stefan Sielaff, Head of Audi Design. “Current developments such as alternative engine concepts or increased efficiency of our vehicles also call for answers from the designers. We find it fascinating how students approach such challenges – above and beyond the technical and regulatory requirements that the design of production cars has to meet.”
As Egger explains: “Emotion as a driving force must go hand in hand with responsibility as regulator. The students’ assignment was to develop esthetic approaches that reflect the new ecological, technical and social issues while also portraying an Audi as an attractive, sporty automobile. The results are of very high creative quality and provide plenty of substance for intensive discussions.”
The project results have been published as a book – with commentary by Audi’s chief designers. Published by Heel Verlag and titled Audi Design Projekt, the book is available at booksellers for €29.90.
MARC T zegt
Audi Design Projekt Getipt voor de Gouden griffel :O?
i.p.v audi , auto van het jaar….
Stefan-Venema zegt
WOW! Die eerste grote foto, echt vet gewoon. Niet mooi, maar echt gaaf :mrgreen:
Gnermo zegt
Ook te downloaden als PDF? :P
vla zegt
Err… Alwood, er staan enkele foutjes in je artikel…
Stel je beheert het modellen aanbod van Audi. Heel moeilijk werk hoeft dat niet te zijn. Alles een beetje rond, lekker grote grille en eigenlijk herkent iedereen het design. Precies wat je wil hebben als fabrikant. Porsche is niet voor niets zo succesvol met de 911. Alleen begint er op een gegeven moment iets te jeuken, er moet vernieuwing komen.
Audi ziet dit aankomen. Ze denken vooruit en zijn begonnen met werken aan de ‘auto van de toekomst’. Soms neem je hier een nieuwe designer voor aan, anders en in tijden van crisis rekruteer je een zooi studenten. Deze hebben dan meteen een goede doorstroommogelijkheid voor na de studie. Bovendien krijg je op die manier écht verse designs aangeleverd.
Het project heet “Intelligent Emotion” en wordt uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Munchen. De resultaten mogen er wezen! Niet alleen zitten er hints in de ontwerpen verborgen, ze zijn ieder ook nog eens écht vernieuwend. De breedte van het project is groot, alles van hybride-waterstof-ruimtevaartuigen tot een auto die over 5-10 jaar rond rijdt wordt toegestaan op de tekentafel. Er zijn er echter geen twee hetzelfde. Worden deze ontwerpen werkelijk naar nieuwe auto’s vertaald, laat dan de toekomst maar komen. Dan mag alles wel elektrisch worden, de auto’s zijn een feest van herkenning en fantasie. Laat ze om te beginnen die nieuwe Quattro maken.Mààr, soms gaat het gewoon grandioos de mist in. Zo ook bij enkele van deze designs. Deze lutstertjes van de “Universiteit” van Munchen denken het warm water te hebben uitgevonden, uiteraard doel ik op de overvloedige lelijke milieuconcepts. Doe eens ophouden met dat latje!
Maar niet alles is slecht hoor. Nee… Kijk maar eens naar deze stoel! Hij… Euh… Heeft van die leuke frutseltjes…
Okee, er zijn misschien wat vreemde dingen of van de pot gerukte designs, maar de auto’s zijn toch lekker uitgerust! Ze hebben een lekker stuurtje, enneuh… Lounges achterin…
Ruilt Audi zijn ‘Premium’ label in voor ‘Metroseksueel’? Stay tuned!
BmwMPower zegt
Geen voorsprong meer door design…
Alsof ze dat ooit hadden.
Project America zegt
@ BmwMPower
Oke, ik ben ook BMW liefhebber maar om zulke uitspraken te doen over Audi?? je bent toch geen fanboy he? ;) Zo slecht is het design van Audi niet….
ach w/e, meningen verschillen altijd he, anders zou de wereld te eentonig zijn
Cosmo zegt
Never change a winning team
verkoopcijfers ten opzichten van bmw en benz zijn gewoon super dus mensen vinden het blijkbaar heel mooi
cardesigner@USA zegt
Het ziet er gewoon strak uit zo. Niet drastisch veranderen, gewoon laten evolueren.
michielh zegt
Mooi, zo’n blokkendoos (mooi van lelijkheid :D)
shrink zegt
Deze designtaal zou wat mij betreft echt een stap vooruit zijn ten opzichte van het slappe ontwerp dat Audi nu over ons uitstort.
JamesBond007 zegt
Vind het nog niet zo speciaal of zoeits. :p
Het is niet dat ik denk van JA! Zo gaat audi er in de toekomst uitzien.
Cantago zegt
Zo, daar zitten echt gave ontwerpjes tussen! Vooral die SUV, echt gaaf!
Bob zegt
Heerlijk inderdaad die blokkendoos!
kowalsk zegt
Ik vind het allemaal niet zo bijzonder… En hoe conservatief het huidige design van Audi ook is, geen van allen ziet er slecht uit (in mijn ogen zelfs allemaal mooi). Dat valt niet over veel merken te zeggen.
bozewolf zegt
Als je in die foto de ludiek grote wielen en het netvliesvernietigende front even wegdenkt is ’t best een strak design, hoor :)
Mogen ze van mij zo bouwen als R8 opvolgertje oid.
Orichy zegt
Dat er een nieuwe Audi Quattro in de maak is, had ik vorige week al gelezen; http://www.diariomotor.com/2009/04/18/audi-podria-revivir-el-fantastico-coupe-sport-quattro/. Hopelijk gaat ie er komen, met een vleugje historisch uitstraling [lees: hoekig design], Dat zou fantastisch Audi nieuws. Niet zo zeer terug naar af, maar nieuw met een traditioneel jasje.
Audi design is oké, niet echt héél mooi, maar duidelijk herkenbaar als Audi.
Jan zegt
Wat een rommeldesigns, hernoem het project maar naar “Ugly Emotion”.
W115 zegt
De huidige modellen van Audi vind ik helemaal niet verkeerd, het klinkt een beetje raar maar ik vind de koplampen van de A6 op die van de Veyron lijken :D
lincoln zegt
geweldig ..
ben zowiezo pro-vierkant ..
alles wat een beetje er uit ziet als een jaren 70 tot 80 amerikaan ..
Esprit_de_Flandre zegt
Die Quattro lijkt nog wel iets, maar de snoet zit zo vreemd in elkaar geplakt…
Voor de rest vindt ik het toch niet zo vernieuwend hoor. Het Peugeot Design Concours heeft dan meer naam.
Dit punthoofd bvb. :)
Tijmen zegt
Terecht. Audi’s conservatieve designs beginnen me een beetje de keel uit te hangen. Veel te terughoudend, geen enkel detail is met durf ontworpen. Het ziet er ook uit alsof ze niet zijn ontworpen om mooi te zijn, maar om niet lelijk te zijn. En dan nog heel fijn (niet dus) uitwerken met die s-line pakketten, zodat het helemaal uit balans raakt..
Zelfs van de R8 weten ze niets speciaals te maken, het ziet er zo ongeveer uit als de ‘doorsnee’ supercar. En dat, terwijl deze extra uitbundig zouden moeten zijn, lekker over the top.
Ik zeg: nieuwe trend; “Hate it, or love it”.
Rick-dos zegt
Audi: Uhm….we hebben nog steeds een nieuw design nodig…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zo design-knulletjes, nog even doorleren maar he…
Dit lijkt nergens op!!
LOL @ Rick
M-lover zegt
mooi, alleen de manier waarop de deur opengaat lijkt me een tikkeltje onpraktisch te zijn…
York zegt
Haaaaa
Audi heeft door dat ze niet premium genoeg zijn..
Eindelijk spitsen ze zich toe op een andere branche… maanvoertuigen bouwen!
Als enige is het niet moeilijk om daar dan in Premium te zien hé:p
florisw zegt
Aha Audi is weer bezig.. Weer allerlei features die het productie stadium nooit zullen halen. Maar bij deze concepts zwijmt iedereen weg.
@ Tijmen: Inderdaad. Je moet met iets gewaagds komen, ander win je geen klanten. Het wordt een harde strijd denk ik, de komende jaren.
primramessar zegt
Audi, hou maar zoals het nu is.
F1Ferrari zegt
lekker gestroomleind.
als die auto’s un keer uitkomen zijn we toch dood
KlassiekeKliko zegt
Leuk hoor, maar het zal waarschijnlijk wel blijven bij het klassieke, ingetogen duitsche design
(da’s een eufemisme voor “doodsaaie teutoonse nikserigheid”)
Scooperdepoep zegt
Vind Audo’s al jaren rijdende Mars-repen.
Audi A6 3.2 zegt
Dat werd tijd, maar nu moeten ze het nog waar maken!!!!
Jipino zegt
Ik hoop dat ze het design gaan veranderen, want nu zijn ze toch wel zo inspiratieloos bezig, Audi’s lijken te veel op elkaar. Ze doen nu maar overal kerstverlichting in, zodat het toch nog wat minder saai is. De dikke Audi’s, S-Line, S en RS zijn ze wel goed in qua design.
Jesper zegt
LOL @ Vla, ik kon het niet beter zeggen :lol:
Afgezien van die -wat uitgeschoten- interpretatie van de Ur-Quattro vind ik het allemaal vrij ruk. Blijf bij je leest en laat al die leaselulletjes lekker al dat 13 in een dozijn meuk kopen, daar zijn jullie goed in. Als we nou op de Koreaanse toer gaan heb je tegenover BMW geen poot meer om op te staan :P
Trouwens, ik kreeg heel sterk de indruk dat deze *kuch* designers in hun vrije tijd (waar ze kennelijk teveel van hebben) teveel Halo 3 spelen :roll:
Mardec zegt
De auto rechts onder is duidelijk geïnspireerd door de Citroën gt (de voorkant)
Citrofiel zegt
Dan nemen ze een nieuw design, zul je zien dat ze weer al hun modellen met precies hetzelfde design uitrusten. :roll:
@ vla; :lol: Helemaal goed!
BananaFlip zegt
Leuk ideetje van onze Deutsche vrienden (of mag ik dat niet zeggen, BMW-fanboys?).
Lekker lowbudget en de resultaten zijn lekker futuristisch en strak.
Als de designrichting van Audi deze kant op gaat, word ik best wel blij denk ik.
JH zegt
Doorstroommogelijkheden na je studie? op het moment heb je echt pech als je transportation design studeert…van de afgelopen degree show in pforzheim heeft er een een baan angeboden gekregen en dat is volgens mij nog nooit gebeurd. En na de ontslaggolven (bij Ford, etc.) lopen er nu een hoop (waaronder hele goeie) ontwerpers zonder baan rondt…slechte tijden als je net of bijna klaar bent; beter nog een jaartje (of 2) een studie erachter aan doen
ErwinLagcher zegt
Alleen een beetje jammer dat ze bij de meeste ontwerpen nu de neus van de R8 gaan gebruiken. Dus Audi zou er dan sportiever uit gaan zien, maar als de modellenreeks is vervangen lijken ze dan toch weer op elkaar.
Moet wel zeggen dat er wel een paar erg mooie studies tussen zitten.
Vinny_93 zegt
@vla:Ik kon het niet beter doen.
En toch. Zo worden anti-Audi’s nog minder Audi, en Audi-fanboys staan er natuurlijk 100% achter. Dus het zal wel een positief effect hebben. Maar om dit nou op een reclamebord te zetten…