Wie van de drie Duitse premium merken was tot dusver het meest succesvol?
PSV, Feyenoord en Ajax. Karen, Kristel en Kathleen. Audi, BMW en Mercedes-Benz. Het is de drie-eenheid die absoluut niet zonder elkaar kunnen en samen de premium markt domineren. De Zuid-Duitse autobouwers zijn al jaren verwikkeld in een interessante strijd om wie nu de grootste is. We hebben de halfjaarcijfers inmiddels binnen en om met Tonny Eijk te spreken: iedereen heeft het fantastisch gedaan! Maar natuurlijk.
Nummer 3: Audi
We beginnen bij de nummer laatst van het Duitse Premium Trio. Om maar met de deur in huis te vallen: Audi heeft het afgelopen halfjaar 949.300 auto’s aan de man weten te brengen. Dat is een stijging van 4,5 procent. In de Verenigde Staten namen de verkopen toe met 0,3 procent, niet schrikbarend veel, maar Audi heeft er de eerste zes maanden wel even 107.942 auto’s verkocht. Al negentig maanden achter elkaar weet Audi een stijging te boeken. Dat is op zich best knap, maar het staat allemaal in schril contrast met China. Daar verkocht men 306.590 auto’s. Dat tikt tenminste aan. De populairste auto in China is de Audi A4 L. Ondanks een afname in populariteit (-4%) verkoopt Audi vooralsnog nog het meeste in Europa: 439.450 keer werd er in ‘De Oude Wereld’ een Audi verkocht. De daling ligt volgens Audi aan de nieuwe Audi A6 limousine en A6 Avant. Daarvan moeten de verkopen op volle stomen raken.
Nummer 2: BMW
De nummer 1 bepalen was wat lastiger, want het eerste getal waar BMW mee schermt is bijzonder indrukwekkend: 1.242.507 exemplaren! Dat is bijzonder veel. Veel meer dan Audi en Mercedes-Benz hebben verkocht. Echter, BMW vindt het prettig om naast afgeleverde BMW’s ook de andere merken uit het portfolio mee te rekenen. Nu zetten de aantallen van Rolls-Royce niet echt zoden aan de dijk (1.781 stuks), maar die van MINI natuurlijk wel: 181.430 verkochte exemplaren. Kijken we enkel naar ‘raszuivere’ BMW’s, dan staat de teller op 1.059.296 verkochte auto’s. De BMW 1 Serie begint nu een beetje op leeftijd te raken, maar verkoopt nog bovengemiddeld goed gezien de plus van 7,2% die de auto liet noteren. De X1 (+11,8%) is ook een belangrijke hardloper voor het merk. Met 152.866 exemplaren van de X1 is deze populairder dan de achterwielaangedreven 1 Serie (98.396 stuks). Voor de liefhebber van ‘echte’ BMW’s hebben we goed nieuws, want de 5-Serie verwisselde maar liefst 191.185 keer van eigenaar.
Nummer 1:Mercedes-Benz
Er kan er maar een de populairste zijn en dat is in het eerste halfjaar van 2018: Mercedes-Benz. Natuurlijk, als je MINI meerekent dan is BMW groter, tenzij we de Smart-verkopen bij die van Mercedes-Benz optellen. Wereldwijd werden er 65.660 Smartjes verkocht. Kijken we naar het aantal auto’s met een driepuntige ster in de grille, komen we uit op 1.188.832 exemplaren. In Europa verkocht Mercedes-Benz 476.790 stuks, terwijl er in China 340.164 auto’s verkocht werden. De Verenigde Staten was goed voor 158.848 eenheden. De SUV’s zijn enorm belangrijk, volgens Mercedes-Benz, met name de GLC-Klasse (+9,8%) doet het erg goed. Qua aantallen veel kleiner, maar niet indrukwekkender, is de S-Klasse waarvan er 43.106 units werden verkocht, een stijging van 27,5%! Alle merken hebben moeite die premium slagschepen te verkopen, en Mercedes-Benz kan vrolijk de productie opschroeven. En dan te bedenken dat de verkopen van de nieuwe A-Klasse nog op gang moeten kopen.
viezefreddyw zegt
Indrukwekkende getallen zeg! Mercedes is lekker bezig. Overduidelijk de benchmark in zijn klasse. Altijd al zo geweest.
ontploffer zegt
@viezefreddyw: als je de getallen van de afgelopen jaren bekijkt, dan blijkt toch anders.
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: Overduidelijk?? In de meest gangbare klasse verkopen de 3-serie en A4 de laatste jaren beter dan de C, voor mijn gevoel. Audi valt me btw. vies tegen vergeleken met de concurrenten. Als ik iedere dag op de snelweg kijk heb ik ‘t idee juist veel meer Audi’s te zien…maar dat zullen wel tweedehandsjes zijn vooral.
viezefreddyw zegt
@skinnybmw: Voor jouw gevoel? Dat zegt natuurlijk niets. De verkoopcijfers van de gangbare modellen weet ik niet uit mijn hoofd. Jij wel?
skinnybmw zegt
@viezefreddyw: Begin 2000 was Mercedes duidelijk niet de benchmark…dus altijd, zoals jij het stelt, is het niet geweest. Maar de huidige verkoopcijfers zijn ook niet bij mij bekend inderdaad.
jorden zegt
@skinnybmw: Tenzij jij niets anders doet als rondjes om wereld rijden, geeft het NL wagenpark geen goed beeld van de wereldwijde markt. Zo zijn Audi stations nergens populair, behalve west Europa.
maurice0 zegt
@jorden: Inderdaad een “wereld” van verschil. Twee weken touren door Italië en bijvoorbeeld geen Volvo op IT kenteken gezien. De hoeveelheid X6′, Quattroporte’s en F Pace’s ongelooflijk. Verademing.
bischero zegt
@maurice0: en Giulia’s niet te vergeten. Overigens kom ik momenteel veel Volvo’s tegen hoor, V90 en V40XC op dagelijkse basis. Hierbij is het in Italië gebruikelijk dat een actieve dealer in de directe regio 1:1 bijdraagt aan de penetratie van een merk. Relatie en nabijheid van de dealer is en blijft een sterke troef in Italië.
skinnybmw zegt
@jorden: Klopt helemaal!
eelco74 zegt
@skinnybmw: helaas verkoopt de 3 lang niet zo goed als de C klasse, je gevoel laat je in de steek.
https://www.autoblog.nl/nieuws/duitsers-haten-opeens-de-bmw-3-serie-105753
In Nederland doet de afgelopen 4 jaar met de C klasse veel beter dan de 3 serie. In 2015 verkocht MB twee keer zo veel C’s tegenover de 3 serie. Volgens de cijfers op Autoweek.
erce zegt
@eelco74: niet heel raar. De 3 serie loopt op zijn end en de C klasse is vrij nieuw.
eelco74 zegt
@erce: ja bmw heeft veel te lang de 3 serie verwaarloost, druk met andere dingen. In 2015 was de 3 net opgefrist. De C facelift staat nu in de showroom maar de 3 blijft voorlopig de oude.
skinnybmw zegt
@erce: Toch knap dat de beide verkoopcijfers niet veel van elkaar verschillen dan.
Dickie zegt
@skinnybmw: die paar auto’s die hier in Nederland verkocht worden is natuurlijk niet te vergelijken met rest vd wereld.
Toen ik een paar jaar geleden op fabrieks bezoek was in Bremen bij Mercedes zij die man dat er meer MB’s verkocht werden in Berlijn dan in heel NL.
skinnybmw zegt
@Dickie: Je hebt ook helemaal gelijk!
bischero zegt
@Dickie: kan ik direct geloven .. grote stad, veel taxi’s (sorry, kon het niet laten) ?
Maar serieus, ik zie dat in DEU echt voor me, is een land dat traditie getrouw veel meer MB gefocust is. De Duitsers die ik spreek zijn lyrisch over het design van hedendaagse MBs
tjongejongejonge zegt
@skinnybmw: wat ben jij dom zeg. Je komt met een feit met een onderbouwing op basis van een gevoel. Zeker een aanhanger van trump
skinnybmw zegt
@tjongejongejonge: Dank voor het compliment!?
lekkaah zegt
@viezefreddyw: mooie leasetarieven idd
550maranello zegt
@viezefreddyw: klopt maar voor hoe lang? Mercedes verkocht deze aantallen al in 2000. BMW zat destijds bijna aan het miljoen, maar Audi is vanaf 2000 met 40% gestegen. Als je het zo bekijkt heeft Audi de laatste 2 decennia dus het beste gepresteerd. Toegeven: Audi had meer verwacht van de VS en China, maar ik ben benieuwd hoe het de komende tijd zich zal gaan ontwikkelen met al die handelsoorlogen.
phaeton zegt
@viezefreddyw: Vond in van de week ook al. 90.000 Passats tegenover 60.000 E-klasse. Weet even niet meer of dat Europees was… In elk geval: of de managers verdienen goed geld, of iedereen van een Passat neemt nu een Q5/Tiguan etc. In de klassieke segmenten vond ik de verhouding Passat/E opvallend.
vagtroep zegt
@viezefreddyw: Mercedes, de blauwe kenteken auto pur sang in Amsterdam…
porschepdk zegt
Zo die eerste foto, kan mij nog herinneren dat die video werd geüpload. Tijd gaat snel
ewoudhoed zegt
@porschepdk: mooie oude tijd. Met Sacha! Tijd voor een nieuwe!
janmetdelangeachternaam zegt
Verdiende eerste plek. De auto’s op de foto zijn wel echt de gouden generatie van hun klasse, wat een heerlijke bakken, stuk voor stuk.
lekkaah zegt
@janmetdelangeachternaam: +1 2005-2010 modellen zijn gaaf, van alle 3 de fabrikanten
moveyourmind zegt
De verkoopaantallen van de auto’s van Mercedes, Audi en BMW zeggen nog niet zoveel…
De Duitse drie bouwen en verkopen de auto’s zelf alleen maar zodat hun klanten in de verleiding komen om heel veel dure opties aan te schaffen omdat ze die heel gemakkelijk in hun nieuwr auto mee kunnen nemen als deze afgeleverd wordt…
Een beetje hetzelfde als wat tankstations doen: die verkopen benzine en je kan de auto makkelijk bij de pomp parkeren waardoor klanten met de auto komen zodat klanten zoveel mogelijk kauwgom, chocola, RedBull, broodjes en whatever de deur uit sjouwen omdat ze het zo makkelijk met de auto mee kunnen nemen.
henkhekje zegt
Ik snap echt niet waarom Audi nog zo goed verkoopt. Zijn mensen echt nog zo dom om een product van het grootste maffia bedrijf ter wereld te kopen?
evdw zegt
@henkhekje: Ja welkom in de wereld waar jij nog een hoop moet leren.
torsen zegt
@henkhekje: Kies een of meerdere van onderstaande opties:
A. Je hebt geen mensenkennis waardoor je niet snapt dat het de meerderheid niet boeit.
B. Je maffiaverhaal strookt niet met de werkelijkheid
C. Je snapt het prima maar doet alsof
henkhekje zegt
@torsen:
Er zijn genoeg andere mooie merken die:
1: wel een nette bedrijfsvoering hebben en niet hetzelfde handelt als hun voorvader.
2: deugdelijke motoren hebben en niet van die olie slurpende, kettingrekkende sjoemelblokken
3: merken die wat niet een opgevoerde Skoda is
Dus waarom Audi?
rufctr01 zegt
-EDIT: niet op de man spelen. Zie de huisregels.-
2wheeler zegt
@rufctr01: haha, ik weet ondanks de edit exact wie er in dit bericht werd getagd..
frank2b zegt
De vraag is of verkoopcijfers iets zeggen over de auto’s of over de kopers.
Net als jeans, zeg maar.
Ik draag liever corduroy.
2wheeler zegt
Prima cijfers voor alle drie de partijen. Toevallig schaal ik ze ook in op deze volgorde, maar dat is subjectief natuurlijk. Ze hebben alle drie hun sterke punten en alle drie in een segment wel een favoriet, maar Das Haus is gevoelsmatig in elk segment de benchmark. De tijd zal het leren of ze deze positie vast kunnen houden.
87sandyd zegt
Indrukwekkende cijfers. Ik ben zelf BMW rijder, maar ik moet helaas toegeven dat MB BMW op bijna elk vlak is voorbij gestreefd.
Props ook voor Audi, wat iedereen er van vind boeit mij niet zoveel. Feit is wel dat zij niet zo’n geweldig lange historie hebben dan de andere 2 grootheden. Ze zijn veel later in de premiumklasse gekomen, imo pas bij de A6 van ‘98. Dat is pas 20 jaar geleden. Ze hebben een geweldige inhaalslag gemaakt. En dan maar +-150k minder auto’s verkopen dan een grootheid als BMW heb ik respect voor.
Tsja, MB. Op technologisch vlak en interieurs kan BMW ze echt niet bijbenen. En hoor ook zelden klachten bij Mercedes. Laatst in een nieuwe a-klasse gezeten (let wel, een A200 van 52k euros) maar dat ding ziet er echt stukken gelikter uit dan mijn 328 van een paar jaar oud. Knap hoor.
kempenaer zegt
Mooie prestatie van MB en de twee Zuid-Duitse concullega’s.
Ze kunnen wel beter de regering Trump een beetje te vriend houden, dat is natuurlijk evident, want Trump is de boel even lekker aan het opschudden, goede zaak is dat. Dat maakt een bepaald type van overheid afhankelijke Europeaan erg nerveus en ook dat is prima.
ericc zegt
Wat een echte AB’er verwacht is de aantallen van M, AMG, Quattro! De lease-afdeling en jan-met-de-pet getallen zijn niet aan de echte petrolhead besteed.