In plaats daarvan richt het concern zijn aandacht op Evoque-esque Crossover. Weer een overwinning voor de bean counters in het concern.
Twee jaar geleden presenteerde Audi op de Autosalon van Parijs het Quattro Concept, met aan boord een 408 pk sterke 2.5 TFSI vijfcilinder. Het was een eerbetoon aan het (Sport) Quattro-verleden, en vrijwel direct deden de geruchten over een eventueel productiemodel de ronde, aangespoord door het feit dat er een rijdend prototype was.
Logisch, want het Quattro-concept past prima in de Audi-filosofie en -heritage. Vrij recent was er nog sprake van een productiemodel in 2015, maar ondertussen begint die vermaledijde crisis meer en meer huis te houden, en dus sloegen de strenge accountants (je kent ze wel: lachen nooit, en kunnen vrij indringend over hun bril heen kijken) op Audi HQ eens aan het rekenen.
Het resultaat: no deal, daddy-o (ondanks dikke vette investeringsbudgetten). Hoewel misschien spannend levert het te weinig pecunia op. En van dat laatste krijgt het Volkswagen-, eeehh…Audi-management (maar vooral de aandeelhouders) spontaan jeuk.
Enfin, het wordt een Crossover in de geest van het Steppenwolf-concept dus. In tijden waarin de broekriem aangehaald moet worden verandert en/en al heel snel in of/of. Laat Audi nou heel toevallig onlangs met een Crosslane Coupe op de proppen zijn gekomen. Daar gaan we dus meer van zien, en die Quattro komt misschien later nog wel eens. Voorlopig staat hij in de ijskast in ieder geval. (via CAR)
E34M5Touring zegt
Begrijpelijk, leek ook totaal niet op de huidige modellen. Dus veel te herkenbaar……
E34M5Touring zegt
@E34M5Touring: En ook veel te mooi. Vond dit echt een gaaf ding. Vooral met die Audi V8 achterlichten. Maar ja, de markt wil een 3drs cabrio cross over SUV Coupe….
desoper zegt
@E34M5Touring: en dan straks, net als bentley tot de conclusie komen dat de markt ook niet op een te dure lelijke cross-over-SUV-achtig-geval zit te wachten.
Jammer dit..
E34M5Touring zegt
@desoper: Ja die bubble moet een keer gaan knappen, toch? Kan me niet voorstellen dat een SuperSUV nu in dit klimaat nog handel is. Maar goed, ik werk ook niet op de marketing afdeling van VAG.
Rohrl-fan zegt
@E34M5Touring: Dergelijke wagens verkopen nu eenmaal zeer goed in Oost-Europa, Azië en de Amerika’s (USA & Zuid-Amerika). Daar zitten veel mensen met geld, maar de wegen laten daar wel eens de wensen over…
En vergeet natuurlijk ook het Midden-Oosten niet!
E34M5Touring zegt
@Rohrl-fan: Ja, je hebt gelijk. Ik dacht weer teveel aan de NL markt. Maar neemt niet weg dat dit model makkelijker ‘public accepted’ is dan een SUV met een Bi-Turbo V12 die 2700kg weegt. Lijkt mij dan.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Wat is dat toch met die lui, elke keer als ik denk “dat is een VAG product waar ik wel iets mee zou kunnen” wordt het geschrapt.
Volgens mij willen ze geen “liefhebbers” auto’s meer maken….
E34M5Touring zegt
@jrk68: Jawel hoor, zolang je liefhebber bent van mainstream auto’s kan je prima terecht bij Audi (R8 daargelaten). Wat ik niet begrijp is dat VAG an sich best risico’s neemt soms. Bugatti Veyron, de VW Phaeton en de eerste Touareq waren wel gokken. De Veyron en Phaeton gewoon pure prestige modellen waar geen euro op verdient wordt. Dus ze kunnen wel modellen maken die er puur zijn ter vermaak en om te laten zien wat ze kunnen. Deze auto had best op een A5 onderstel gekund met een opgevoerde motor van de TT-RS. De verdere investering lijkt mij dan minimaal. De koplampen worden al gebruikt in de facelift van de A5 dus dat kost ook weinig moeite. Eigenlijk had het alle kenmerken van een Audi. uitwisselbare onderdelen om toch een ‘andere’ auto te krijgen.
jzaero zegt
Pfffff, wat jammer, dit was juist die ene Audi die de juiste snaar raakte.
Vijf-cilinder geluid – Check
Spraakmakend uiterlijk – Check
Quattro en korte wielbasis – Check
Geschiedenis – Check
kaasboerin zegt
@jzaero: Het is wel een Turbo, wat het geluid natuurlijk minder zuiver maakt.
jzaero zegt
@kaasboerin: Klopt, maar dat is de TT-RS ook, die klonk ook best lekker!
http://www.youtube.com/watch?v=vZ-tPL_msIg
DennisS65B40 zegt
@kaasboerin: Dat was de Ur-Quattro ook.
jrk68 zegt
@audir8v10:
Yep, de laatste leuke Audi en daarom een gezochte klassieker….
screamer zegt
Rare lui bij audi. Deze Quattro had toch net zoiets als de Scirocco voor Volkswagen kunnen zijn? en die is volgens mij best succesvol.
rufctr01 zegt
@screamer: idd rare lui. Volgens mij is deze niet saai en lelijk genoeg. Daarom past deze Audi niet in hun huidige gamma. Jammer, hadden ze eindelijk eens een fatsoenlijk model gehad.
pjotr zegt
Ze lopen alvast warm voor de overname van Alfa Romeo: modellen aankondigen en dan niet in productie nemen…
kaasboerin zegt
Als Petrolheads naar rechts gaan, gaat Audi naar links.
M-Maar waarom dan, hoor ik jullie denken..
…Omdat marketing.
wittuh123 zegt
jammer :(
DennisS65B40 zegt
Pfff wat een slappe piemels daar… Eindelijk een een niet-dertien-uit-een-dozijn ontwerp en dan laten ze hem schieten. Prop dat ding vol met techniek wat al voorhanden is, hergebruik dat variabele platform, dan blijft alleen nog het plaatwerk en enkele designelementen over. Ze zijn toch zo goed in synergie kweken?!
mashell zegt
@audir8v10: ze hebben al de TT in dezelfde klasse (alles behalve een 13 in een dozijn alle Audi’s zijn hetzelfde model) dus waarom nog een coupe naast de TT en A5.
necatux zegt
die achterlichten doen me denken aan de huidige dodge charger of challenger…
berlinetta zegt
Bij VAG is het allemaal eenheidsworst en wisselen de merken onderling allemaal techniek uit, waarom kan dat dan niet bij deze auto? MQB-platform, 5-cilinder en een beetje plaatwerk. En wat dan nog als het geen centen oplevert? Het zet je als merk wel weer mooi in de spotlight.
kaasboerin zegt
@berlinetta: Af en toe (relatief) kosteloos dit concept tonen op ’n beurs doet dat ook.
zeevink zegt
Zou het een idee zijn als er een coachbuilder of tuner nu een ombouw van een TT RS of A5 (hoewel net te lang) naar deze body op de markt brengt. Ongeacht de prijs zullen er zeker kopers zijn denk ik.
gast zegt
@zeevink: ja want zelfs de lelijkste auto’s worden verkocht ( Multipla, Logan, Roomster, en natuurlijk de Audi A2 )
mercedesclk350 zegt
Jammer, ik vond het een opvallend kwiek autootje. Hij was completer geweest met een Mercedes-ster achterop…
norge zegt
Gelukkig, stel je voor dat ze iets leuks gemaakt hadden.Dan had ik wel kunnen ophouden met bashen.
geengehoorisrechtdoor zegt
Noh, eindelijk een leuke orginele audi. schrappen ze hem voor zo’n dinky-toy. was best wel gecharmeerd van dit ontwerp.
woutomaat zegt
Godverdomme
hoonigan247 zegt
NEIN NEIN NEIN NEIN !!!!!
Rohrl-fan zegt
Nein mann…
Onverwacht is het nieuws niet, wel jammer!
roadrebel123d zegt
Q3 RS coupe zal het worden… daar is geld te verdienen!
Onverwacht zeker niet:
‘Nieuwe Audi Quattro in 2015′”roadrebel123d [ reply ]
23-08-2012 om 17:39
Ik gok op een 3deurs coupé variant van de Q3 RS :-p en dus op niet meer dan marketingpraat!”
heidekonijn zegt
Mooi, dat ze maar lekker veel geld binnenhalen met suv sach cows om het daarna in Alfa te kunnen pompen.
heidekonijn zegt
@heidekonijn: Wow, al die hoeken op die auto maken me dyslexisch. Cash cows dus.
Vanquish zegt
Goeie zaak. Hij mocht dan origineler zijn dan het de rest in het gamma, maar damn, hij is zo mogelijk nog lelijker.
mister zegt
Ja lap, men toetsenbord onder…
Dit is echt één van de lelijkste concepten ooit!
HZW zegt
Als VAG “Alfa Romeo” overneemt zal dat het zelfde gaan als met “Ducati”.
Het komt dan ook onder de vleugels van “Lamborghini” betaald door Audi.
Op die manier blijft “Alfa Romeo” 100% Italiaans.
mashell zegt
@HZW: als VAG Alfa Romeo overneemt zal het dat merk zelfde vergaan als Seat. In hoekje wegkwijnen en modellen van VW, Audi en Skoda onder eigen naam moeten verkopen.
heidekonijn zegt
@mashell: Als niemand snel Alfa Romeo overneemt zal het dat merk zelfde vergaan als Lancia, de bedrijfsmatige versie van publieke anale verkrachting.
dnadave zegt
NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
kickass zegt
Heel erg zonde… Ik had deze graag zien rondrijden…
j00rs zegt
Nee ze zouden eens iets spannends en aparts maken
mashell zegt
Ze hebben al de A5 coupe en de TT. Die marktniche is al ruim voldoende afgedekt.