Als we de geruchten mogen geloven, zou het oppermachtige Mercedes F1-Team vanaf 2016 weleens stevige concurrentie uit eigen land kunnen krijgen.
Volgens insiders bij moederbedrijf VAG zegt het merk met de ringen de DTM en het WEC (waar ook de beroemde race op Le Mans onder valt) binnenkort vaarwel, om in 2016 z’n intrede te doen in het wereldkampioenschap Formule 1. Dit avontuur zou gefinancierd worden met de vrijgekomen budgetten uit de andere raceklassen en daarnaast zou Red Bull ook nog een paar gevleugelde euro’s sponsoren.
Dat laatste zou wel opmerkelijk zijn, aangezien de Oostenrijkse fabrikant van radioactieve drankjes per slot van rekening zelf ook met maar liefst twee teams meedoet in de F1. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat Audi niet met een volledig nieuw team aan zal treden, maar in plaats daarvan een bestaand team overneemt. Grootste kanshebbers daarvoor zijn, jawel, Red Bull en Toro Rosso. Mogelijk interessant nieuws voor Max Verstappen dus!
Vier jaar geleden gonsde het rondom VAG trouwens ook al van de F1-gerelateerde geruchten. Toen zou er namelijk sprake van zijn dat óf Audi óf Porsche mee zou doen aan Bernie’s miljoenenfeestje, mits het motorenreglement kleine motoren met een turbo zou voorschrijven. Da’s (tot ieders grote vreugde) intussen gebeurd, dus het lijkt erop dat de Duitsers zich aan hun woord gaan houden. Overigens heeft Audi kort geleden Stefano Domenicali aangenomen, de voormalige Ferrari F1-baas die nul komma geen ervaring met enduranceraces heeft. Dat moet dus haast wel betekenen dat er een flinke kern van waarheid in de geruchten zit.
Verder wordt de naam van Fernando Alonso genoemd als één van de mogelijke rijders. De Spaanse coureur verlaat aan het einde van dit jaar Ferrari en is voor 2015 al in verband gebracht met McLaren Honda. Mocht die hele deal niet doorgaan, dan zou het zomaar kunnen dat de kampioen van 2005 en 2006 over anderhalf jaar een A8 van de zaak onder z’n kont heeft. De Spaanse grootverdiener had immers een uitstekende band met Domenicali, dus een hereniging van de twee is zeker een mogelijkheid.
Afscheid van Le Mans en DTM
Het afscheid van de langeafstandsracerij zou een zet zijn van het almachtige VAG. Het gerucht gaat namelijk dat Porsche de kar voortaan in z’n eentje mag trekken, zodat beide zustermerken niet meer het gras voor elkaars voeten wegmaaien. Door Audi te verkassen naar de open wheelers, wordt de exposure mooi gespreid zonder dat de merken tegen elkaar hoeven te concurreren.
Bovendien valt er voor Audi niet heel veel eer meer te behalen op Le Mans, aangezien het in de afgelopen 15 jaar maar liefst 13 keer als eerste over de finish kwam. In de DTM is het merk minder dominant, al heeft het ook in dat kampioenschap meerdere titels bij elkaar gesprokkeld. (via: AutoExpress.co.uk)
Update (26-10): Audi geeft zelf via twitter aan dat het voorlopig nog actief blijft in het WEC, de DTM en de toerwagens. Over Formule 1-deelname wordt verder met geen woord gerept.
henkhupelschoten zegt
Audi f1 1.6 TSI…… Ben benieuwd of ze het waar kunnen maken? Achja kan Opel of Alfa in de dtm dat zou wel eens leuk zijn
gieltj zegt
@henkhupelschoten: 1.6 TF1SI lol
henkhupelschoten zegt
@gieltj: Ik had er ook 3.0 tdi quatro van kunnen maken….
phaeton zegt
@henkhupelschoten: Grapje in geschiedenis zeker?
g00f81 zegt
goed voor de F1 (wat zijn ziel al was verloren) om er een merk zonder ziel bij te pluggen…
nog meer reden om niet meer te gaan kijken…
lambo4all zegt
@g00f81: wat loop je nou te zeiken, komt er een team of grote naam bij is het nietgoed. Gaat er een team weg loop je net zo hard te huilen.
g00f81 zegt
@lambo4all: jeetje man…heb je je dag niet?
ik gaf gewoon mijn mening, je zal in deze wereld wel vaker tegen een mening aan lopen waar je niet in kan komen maar probeer je dan vooral niet te veel op te winden…
Ik heb het niet zo op Audi omdat ik het een zaai (zielloos) merk vind.
en de formule 1 is gewoon ook niet meer wat het is geweest in mijn opinie.
trek het je niet te veel aan man.
fijn weekend!
drivingpleasure zegt
@g00f81: Tja hier moet ik je toch echt gelijk geven…
Edge zegt
Het is wel een logische stap. Audi heeft al jaren een goede band met Red Bull dankzij de samenwerking in de DTM. Ik denk echter dat Audi RBR niet gaat overnemen, maar van motoren gaat voorzien en Red Bull een works status geeft. Een beetje zoals Renault nu doet met Red Bull. Mateschitz is een te grote controlfreak om de regie over zijn succesvolle F1 team(s) gedeeltelijk danwel volledig aan Audi over te dragen.
toniominestrone zegt
@edge: Ik denk dat als Mateschitz een mooi bod krijgt hij het zakie zo van de hand doet, alles gewonnen en op naar een nieuwe uitdaging.
sydney zegt
Al moet ik dit nog wel even zien gebeuren snap ik zo een grote stap van Audi wel.Al zijn al die mooie overwinningen in vooral het WEC de beste PR die je kunt voorstellen kan ik mij voorstellen dat bij de zoveelste overwinning verzadiging bij de consument op zal treden.Bij mij wel iig.Of een stap naar de F1 een verstandige zal zijn betwijfel ik echter.Zo veel concerns zijn ze voor gegaan en met megabudgetten gigantisch op hun bek gegaan(Hallo Toyota)Aan de andere kant; wat moeten ze dan? WRC? De reclame-inkomsten lijken mij daarvoor te laag.Moeilijk.
Author zegt
@sydney: Ben het zeker met je eens, al hebben Mercedes, Renault en (in iets mindere mate) Honda/Brawn bewezen dat het wel degelijk goed kan gaan. Toyota was inderdaad de aanfluiting van de eeuw, wil niet weten hoeveel miljoenen daar de lucht in zijn gegaan.
jrk68 zegt
@mauritsh:
10 miljard in totaal, dat project mag je gerust een sof noemen.
Nu vermoed ik dat als ze geïnvesteerd hadden in een top rijder het iets minder slecht was geweest.
Nee, dan is Toyota beter op z’n plek in de enduranceracerij en de rallysport.
nomar zegt
@mauritsh: Toyota de F1 fail van de eeuw ??? BMW vergeten kuch kuch ?
drivingpleasure zegt
@nomar: BMW heeft het opzich niet super slecht gedaan. Het was alleen zeker niet wat zij zich ervan voorgesteld hadden. Dit komt natuurlijk ook door de coureurs, waar het bij elke race omdraait. Laten we niet vergeten dat ze de sterkste en beste motor van elk team uit de F1 hadden. Maarja dan moet er nog wel mee gewonnen worden en dat is een ander verhaal;). In mijn ogen kost de F1 een merk alleen maar geld, helemaal nu het in populariteit zoveel verloren heeft.
knipperlichtje zegt
@sydney: wrc zie ik Audi niet doen, groep B is al sinds 1987 verleden tijd, de bom van toen (S1) kan niet geëvenaard worden.
carmasterr zegt
@knipperlichtje:
Volkswagen zit er al, dus dat zal sowieso niet gebeuren.
tupperware zegt
@knipperlichtje:
Het grote verschil is dat Audi destijds met hun topmodel kon meedoen en dat zou nu dus hun basismodelletje moeten worden. Dat is voor hen inderdaad niet interessant.
De bom uit het Groep B tijdperk was trouwens de 205, hoe bizar een S1 ook is, echt potten breken kon die niet.
knipperlichtje zegt
In het kader van ‘never change a winning team’ zou ik le mans niet laten vallen, tenzij Audi er vertrouwen in heeft dat het meerdere podia in de F1 kan pakken
norge zegt
Audi stofzuigers ?
Zou eerder mijn geld op Bosch zetten, hebben meer ervaring met stofzuigers namelijk.
quattromeister zegt
Oh no! Zou dit dan ook het eind van de R8 LMS betekenen..
lamborgfan zegt
Radioactieve drankjes.. Haha!
jrk68 zegt
Ach gut, hebben ze eindelijk concurrentie vertrekken ze met de staart tussen de benen, typisch….
Tja, het is natuurlijk best een blamage als je door een Toyota zoek gereden wordt.
Vincegail zegt
@jrk68: Vooralsnog heeft Toyota nog niet van Audi gewonnen op Le Mans en heeft Audi 13 van de laatste 15 24 Uren gewonnen. En met de twee wagenstrategie van Toyota wederom dit jaar maken ze het zichzelf weer erg lastig. Dus sta niet verrast als het 14 van de 16 wordt. Alhoewel ik wel met mijn Toyota-outfit langs de baan ga staan natuurlijk!
En eigenlijk zijn ze maar 1 keer echt verslagen (Peugeot 2009, want Bentley 2003 was een cadeautje…)
tupperware zegt
@Vincegail:
Zeg maar gerust dat 10 van die overwinningen cadeautjes waren.
Jarenlang hebben ze zonder enige concurrentie gereden, die privé inschrijvingen waar ze van “wonnen” kan je moeilijk serieus nemen. Hetzelfde geldt voor het eerste jaar van Toyota, die deden mee maar wilde zelf eigenlijk pas een laar later debuteren en zijn gezwicht voor de smeekbedes van de ACO.
Toyota zou er goed aan doen om ook met 3 auto’s mee te doen, iets wat Nissan wel schijnt te gaan doen.
Qua snelheid zijn ze dit hele jaar al nergens, op Fuji konden ze zelfs de Porsches niet bijhouden.
drivingpleasure zegt
@tupperware: Je slaat de spijker op zijn kop. Audi krijgt concurrentie op Le Mans en in de DTM en gaan natuurlijk pleite voordat het erg veel gezichtsverlies gaat lijden. In de DTM lijden ze al op Le Mans is het dit jaar van start gegaan. Blijkbaar kunnen ze echte concurrentie niet aan en kopen zij zich in in de F1 waar alle kennis die ze nodig hebben al ligt bij iemand anders…
Vincegail zegt
@tupperware: Check, check en nog eens check. Helemaal gelijk op alle vlakken.
Maar dat sluit niet uit dat Audi/Joest een beresterk team is dat nooit onderschat moet worden. De prijzen worden pas aan de meet uitgereikt en niet een kwartier voor de finishvlag valt (Jesus Pareja…..) en meestal (laatste tijd iets minder, maar toch) staat Audi daar.
drivingpleasure zegt
@Vincegail: Ach Toyota is er net dus die hebben even tijd nodig en zitten er al heel dicht tegen aan. Het is maar goed dat ze weggaan nu er echte concurrentie aankomt die in de toekomst misschien nog wel heviger wordt. Dit lijdt alleen maar tot gezichtsverlies omdat ze het stokje dan wel door zullen moeten geven.
HZW zegt
Met de terugkeer van Porsche op LeMans was het wel te verwachten dat Audi iets anders zou (moeten) gaan doen.
Verder lijkt het er op, dat er bij LeMans ook geen eer meer valt te behalen met een diesel motor in 2015.
Ook de DTM begint zijn uitdaging voor Audi te verliezen, daar hebben ze ook al genoeg titels op hun naam staan.
Ben wel benieuwd welk VAG merk zijn intrede in de DTM gaat maken ter vervanging van Audi als het zo ver komt.
drivingpleasure zegt
@HZW: Uitdaging te verliezen? De DTM wordt de komende jaren weer spannend, sinds 3 seizoenen zit BMW er weer bij (waarvan zij er 2 hebben gewonnen). Dit kan een reden zijn om de biezen te pakken omdat Audi er niet tegenop kan. Ook zijn er geruchten dat de DTM de komende jaren met meerder merken uitgebreid zal gaan worden, of dit ook echt zo is weet ik niet. Maar ze hebben zich in ieder geval wel opnieuw te bewijzen in de DTM.
uncivilsum zegt
Ik dacht dat ze nee zeiden toen de FIA op zoek was naar een f1 team om HRT te vervangen
Robert zegt
Wat ik wel vreemd vind… waarom zou VAG het merk Audi in de Formule 1 willen pluggen? Met de merken Porsche en Lamborghini heeft men al heel veel F1 racehistorie in huis.
rikus zegt
@RRRobert: Sorry, Lamborghini? Kun je daar iets meer over vertellen?
tupperware zegt
@rikus:
Het is al even geleden, maar Lamborghini heeft weldegelijk als motoren leverancier in de F1 mee gedaan.
Achterin deze Minardi uit 1992 ligt een V12 van Lamborghini.
noah_deheer zegt
Is wel jammer dat ze weg gaan bij le mans
ettie zegt
Nice! Gaat de dtm eindelijk tussen 2 echte premium merken
trustmeiamanengineer zegt
Zou toch jammer zijn als mijn favoriete coureur voor mijn minst favoriete automerk zou gaan racen. Maar meer concurrentie in de F1 is altijd goed natuurlijk!
robin121089 zegt
Catherham staat te koop…
drivingpleasure zegt
Ik begrijp het wel, in de DTM gaan ze veel gezichtverlies lijden omdat ze niet meer alleen tegen Mercedes strijden en dus minder kans op een titel maken en deze ook zeker niet veel meer zullen gaan winnen(helemaal als er weer meerder merken bij gaan komen in de DTM). Le Mans hebben ze al zo veel gewonnen en heel veel daarvan zonder echte concurrentie. Nou zul je net zijn dat als Porsche erbij komt (en wie weet in de toekomst nog andere merken) dat ze het niet meer zullen gaan winnen omdat er wel echte concurrentie is en lijdt Audi weer gezichtsverlies. Al vind ik dat de Le Mans en die hoogste klasse de laatste jaren helemaal niks is en was het alleen vroeger leuk om te kijken toen er nog echt getest werd. Dit alles kan marketing technisch natuurlijk absoluut niet aangezien dat toch een van de sterkere punten is.
niekie1999 zegt
-edit: thanks! Update geplaatst-