Audi verkoopt nu echt krankzinnig veel EV’s.
Audi honcho Markus Duesmann gaf laatst nog aan dat hij wel een rol weggelegd ziet voor synthetische brandstof in de toekomst. In de tussentijd, doet Audi er echter alles aan om een bak EV’s te verkopen. En dat lukt aardig, want in Q1 van 2023 leverde het merk maar liefst 43 procent EV’s meer af dan in dezelfde periode vorig jaar. En dat ondanks een teruglopende vraag in China van 16 procent.
In totaal gingen er 34.584 e-trons op pad naar de klant. Helaas betreffen er slechts 2.997 daarvan zo’n bloemooie e-tron GT. Niet geheel onverwacht neemt de Q4 e-tron het leeuwendeel van de leveringen voor zijn rekening, met 21.299 stuks. De originele e-tron, die tegenwoordig door het leven gaat als Q8 e-tron, was goed voor 9.693 tevreden(?) klanten.
EV’s nemen nu 8,2 procent van de totale afzet van Audi (in aantallen) voor hun rekening. Dat is een groei ten opzichte van vorig jaar met twee procent. Zo bezien valt de groei dan weer een beetje ‘mee’. Er is nog veel te halen voor de EV. Vooral in Europa en Noord-Amerika zit de groei er nog flink in.
Qua productie zette Audi een nog grotere stap dan qua afzet. De supply chain problemen zijn enigszins achter de rug. Zodoende kon Audi 47.660 EV’s bouwen in Q1, ten opzichte van 22.614 units vorig jaar. Markus Duesmann is in zijn nopjes met de ontwikkelingen. Hij kijkt vast vooruit naar de komst van de Q6 e-tron later dit jaar:
We increased deliveries of all-electric models in the brand group by 43 percent. This shows how attractive our electric portfolio already is. And with the largest model offensive in Audi’s history, starting with the Q6 e-tron in the second half of the year, we are providing the right response to the accelerated trend toward electric mobility.
Markus Duesmann, wrijft in zijn handjes
Wil jij ook een Audi EV? Laat het weten, in de comments!
cdlop01 zegt
Platform strategie Vag is uitermate goed en efficient, talloze modelken op eenvoudig platform, veel te groot accupakket erin en afzet gegarandeerd via eigen leasebedrijven, klaar is kees. Erg knap hoe Vag dit doet, en de leasekudde volgt braaf.
b088y zegt
Produceren meer dan ze verkopen en als ze verkopen maken ze geen marge, prima strategie inderdaad…
mashell zegt
Hoezo veel te groot accu pakket? Dat maakt de auto duur. Daarom hebben de MEB auto’s ook helemaal niet zulke grote accu pakketten.
cdlop01 zegt
Zeker wel, anders geen bereik.
Flutterbear zegt
Wow, dat is bijna net zoveel als Tesla Model Y’s verkoopt in een maand.
coupedriver zegt
De wansmaak is jammergenoeg grenzeloos!
lekkerlinksrijden zegt
Ik stond afgelopen week nog naast een r-tron gt op de parkeerplaats, echt een knappe auto. Heb nog een tijdje met zijn baasje staan praten, hij was erg tevreden over de auto. Persoonlijk vind ik m beter eruit zien dan de Porsche
hotze zegt
Fraaie bak de GT, dat zal een hoop keuzestress opleveren als ik de keuze zou hebben, want de porker is natuurlijk een porker. Is de GT met een open pornroof beschikbaar of ook alleen met een dicht glazen dak? Voor de frisse lucht zeg maar, voor het geluid hoef je het natuurlijk niet te doen. Wellicht voor het genot van vogelzang.
wimof zegt
Een goede vriend van me heeft een Vito v6 diesel gekocht, kwestie dat hij dagelijks vlot bij al zijn klanten raakt, zijn partner rijdt nu met de E-tron 40 km ver naar haar job.
fanboy zegt
@wimof: Wat wil je nou zeggen? Dat die e-tron maar 40km kan?
Wat een onzin. En dit is België toch? Die Audi komt juist overal wel.
Vriend van me heeft de elektrische Vito, de EQV en komt juist heel tevreden naar al zijn klanten, want de EQV blijkt altijd wel 400km te halen.
hotze zegt
Moeilijk te volgen redenatie idd, misschien volgt er nog uitleg. Gezien het gebruik van “job” lijkt het me ook dat het een Belg betreft.
wimof zegt
Neen, dat schreef ik niet.
De E-tron kon de dagelijkse km zonder bijladen niet aan, dus kwam er die Vito.
Om de E-tron niet ongebruikt te laten staan gebruikt men hem nu voor de ritjes van de partner.
De autonomie van de E-tron ligt tussen 300-360 km (wanneer de omstandigheden meezitten)
HelldogBE zegt
Ik zie net quasi geen enkel scenario waarbij een EQV realistisch 400km haalt met een 60kWh bruikbaar pakket (15kWh/100km):
https://ev-database.org/car/1240/Mercedes-EQV-300-Long
Zelfs onze I3 komt niet onder de 20kWh/100km eens je aan 120 autosnelweg doet, laat staan in de winter en op een winderige dag. 400km zonder laden bij doorrijden is toch echt nog het territorium van een Model 3 Long Range en dergelijke
koeberg zegt
“Audi verkoopt krankzinnig veel EV’s”
91,8% van de verkopen blijkt geen EV te zijn..
Roskampies zegt
Ja dat dacht ik ook. Echt heel veel idd. Over hypen gesproken.
maotje zegt
Als je slechts naar deze cijfers kijk is dat inderdaad waar. Maar de 100% verkochte audi’s gaan wereldwijd.
Enkel europa, china, japan wat minder en de vs wat minder zijn de afzetmarkt van de evs. Die 8,2% zijn dus enkel voor een klein deel van de wereld bestemd. Eigenlijk zou je deze aantallen moeten bekijken vanuit de totale aantal audi’s in deze gebieden verkocht. Hoe ziet het percentage er dan uit? Dan praat je ineens over een veel hoger percentage dan deze 8,2
mashell zegt
Een tijdje geleden was er een artikel dat in Nederland 40% van de nieuw verkochte Audi’s een Q4 was. Dus in sommige liggen de verhoudingen inderdaad heel anders.
HZW zegt
Laten we het er op houden dat het enigszins sarcastisch is bedoeld.
Als nog geen 10 procent van je verkochte auto portfolio elektrisch is, kan je niet spreken van, dat je veel EV’s verkoopt.
Dat is nog steeds een verwaarloosbaar percentage, als je he mijn vraagt.