Audi probeert mensen aan de EV te krijgen door de prijzen van auto’s met verbrandingsmotor te verhogen. De prijzen van EV’s stijgen niet. Sterker nog, daar wordt korting op gegeven.
De Duitse auto industrie zit in de hoek waar de klappen vallen. In de media zal je er niet veel mensen over horen vanwege de politieke implicaties, doch dit heeft veel te maken met energiekosten. De Duitse maakindustrie vertrouwde op een vaste levering van relatief betaalbaar Russisch gas. Vervuilende (bruin)koolcentrales werden gesloten en in 2023 sloot Duitsland de laatste drie kernenergiecentrales. Zon en wind is een druppel op een gloeiende plaat, dus moet Duitsland nu zeecontainers met vloeibaar gas uit Amerika kopen. En dat is veel prijziger dan dat Russische gas.
Banen op de tocht
Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog andere factoren die niet meewerken voor de Duitsers. Zo zijn daar de tanende vraag in China, EV modellen die maar niet aanslaan dan wel niet met winst verkocht kunnen worden en het politiek ongunstige klimaat voor auto’s met een verbrandingsmotor onder de kap. Helder is: de pijn wordt gevoeld. Tienduizenden banen staan op de tocht.
Spagaat
Er ontstaat die onhandige spagaat waar bedrijven in de problemen vaker in terecht komen. Aan de ene kant moeten er kosten bespaard worden. Aan de andere kant komt dat niet ten goede aan de kwaliteit van producten, die je liefst juist zo duur mogelijk wil verkopen. Een neerwaardse spiraal ligt op de loer, maar het einde is niet in zicht.
Hogere prijzen voor ICE’s
Audi gaat nu op 10 december in Duitsland alle prijzen van de modellen met een verbrandingsmotor verhogen. Dit om voor te sorteren op nieuwe EU regulering voor 2025. Deze stelt nog weer strengere eisen aan de gemiddelde uitstoot van de hele vloot die automerken op de markt hebben. Om die doelen te halen, moeten fabrikanten naar schatting voor zo’n 25 procent EV’s verkopen. Momenteel is dit percentage Europa-breed slechts 13,1 procent, aldus de Europese branchevertegenwoordiger ACEA.
Korting op EV’s
Het doel dat Audi om de prijzen van de dinosap stokende modellen nog maar eens met gemiddeld 1,9 procent te verhogen is om klanten richting hun EV’s te drukken. Die worden namelijk niet in prijs verhoogd. Sterker nog, op de Q4 e-tron, Q8 e-tron en e-tron GT krijg je van Audi momenteel zeven procent korting. Op de nieuwe A6 e-tron krijg je vier procent korting. Volkswagen deed eerder al iets soortgelijks met haar modellen.
Dealers zoutig
Het is allemaal niet uit weelde, want dealers zijn niet blij. Zij lopen er tegenaan dat klanten EV’s niet willen en de marges hiermee kleiner worden. Kortom, het zijn even geen vette tijden meer voor Duits premium. Maar…dat verandert niets aan het feit dat wij allen nog Duits premium willen rijden, toch? Laat het weten, in de comments!
mjpamsterdam zegt
Zoveelste teken dat het een chaos/paniek bij de Europese automerken. Ze hebben geld nodig dus de spullen die wel verkopen (lees hier ice-motoren) gaan we duurder maken. Lieber Audi, “ viel hals und beinbruch “.
Rokende Wielen zegt
Ik zal enkel en alleen Duits premium rijden zolang er garantie op de gehele automobiel zit. Of het nou een EV of ICE is. Been there, done that. Crashed and burned before.
Mini Joe zegt
Audi en premium is het zelfde als Audi en degelijk. Kortom: das war einmahl.
fisto zegt
Merken die een ‘premium’ kunnen vragen voor modellen ten opzichte van andere merken in hetzelfde segment zijn letterlijk per definitie premium. Wat begrijp je hier niet aan?
Stefje zegt
Grappig. Onze nieuwe Q3 Sportback voelt en rijdt toch echt premium. En kapot gaat er ook niks.
dijan zegt
Stefje : Hier ook zo ,we rijden al 10 jaar Audi en nu ook de nieuwe Q3 sportback en dat rijdt echt goed premium!!!
dees zegt
Slim idee, want het is niet alsof mensen overstappen naar een ander merk
jaapiyo zegt
De EU gaat torenhoge boetes innen als je niet voldoet aan de norm, dus dat calculeren ze ook ongetwijfeld in. Straks ben je mss wel beter af als Audi zijnde als je al je ICE klanten naar BMW stuurt. Krijgen zij een belachelijk hoge boete, gaan ze failliet en kan je vervolgens de klanten weer overnemen. Beetje probleem van een dermate onvrije markt.
R zegt
Volgens mij zijn er op dit moment meerdere landen die hier tegen in gaan. DE / FR / IT – maar goed de EU is op dit moment een NL aan t doen , alles zo aan banden leggen ivm groen zijn dat je complete economieën verwoest!
audirs3 zegt
S3 😍
Hans zegt
Wij zijn premium dus wij maken ons nergens druk over
GJZ zegt
Als je matige EV’s van VAG niet verkocht krijgt geef je gewoon korting en hoop je dat er iemand intrapt…..
Duits premium kan heel veel zolang het maar geen EV want dan is het ineens heel middelmatig.
Een model S een oud model is nog altijd een betere EV dan alle Duitse bij elkaar
RutgerK zegt
Ik ben het wel met je eens. Al 5 jaar laat Tesla zien met welke modellen je gels kan verdienen en toch lukt het de premium Duitse merken niet om concurrende modellen te maken. De Model 3 heeft nu misschien een concurrent in de ID.7. De i4 is te duur en Audi vond de A6 etron een beter model om volume mee te draaien.
Het is algemeen bekend dat Tesla door de volunes aan batterijen die ze inkopen een goede prijs hebben kunnen bedingen. De Europese autoindustrie bestelt niet eens gemoeg om Nordvolt in Zweden op volle capaciteit te laten draaien..
Met een concurrerend platform voor de Model 3 kan VAG alleen al 8 volumemodellen uitbrengen. Als ze nu ook nog zorgen voor een voorsprong bij het ontwikkelen van het platform van een Model 2 concurrwnt waar iedereen op zit te wachten dan ziet het er weer wat beter uit.
nautique206 zegt
Een model 3 vergelijken met een ID.7?
mashell zegt
Wat is dat nou voor onzin. Er is een reden dat niemand nog een Model S koopt. Ding is veel te duur voor wat je er voor krijgt. Audi heeft een A6 e-tron die verder rijdt, sneller laadt en daarbij ook nog eens stukken goedkoper is.
pier zegt
Alleen hebben ze de software niet op orde, enorm veel storingen. Porsche met de nieuwe Macan ook. Heerlijk premium.
560pk zegt
Hallo zeg: 6, 7, 8 procent korting is al jaren normaal hoor in dit segment. En incourant wil in NL rustig oplopen richting 15, in Duitsland richting 25. Dus waar gaat dit over?
audirs3 zegt
Op zich zijn de lithium prijzen fors gedaald het afgelopen jaar, dus het kan ook wel om de EV’s af te prijzen. En daarnaast kosten de ICE modellen hun ook meer geld aan “CO2 boete” dus ik snap dat ze dat ook doorberekenen.
mashell zegt
De andere merken moeten natuurlijk hetzelfde gaan doen. Audi heeft nu dus voorsprong door prijspolitiek…
ericc zegt
Altijd geweten dat de komst van de EV Europa pijn gaat doen. Om het nog niet te hebben over de BRIC landen . Samen goed voor de helft van de wereldbevolking maar verantwoordelijk voor 75% van de vervuiling. Veel initiatieven nemen ze niet maar Europa gaat de wereld redden. Wat een klucht.
audirs3 zegt
@ericc Het gaat niet om de wereld redden, maar om energie onafhankelijk te worden. We hebben in de EU helaas nauwelijks olie, er vloeien jaarlijks honderden miljarden weg uit onze economie richting boevenstaten. Misschien is dat niet echt een duurzaam model…
zjos zegt
Als Audi (VAG) er van uit gaan dat hun klanten zo merken trouw zijn dat ze binnen die kring blijven shoppen en een in prijs verhoogde te dure verbrandingsmotor Audi niet gaan vergelijken met een ander merk dan konden ze wel eens van een koude kermis terug komen want merkentrouw is toch iets wat de laatste decennia behoorlijk is afgenomen.