De Audi Urbansphere is de ultieme rijdende lounge.
Tegenwoordig is ‘dynamisch’ een toverwoord. Elke auto heeft tegenwoordig een sportpakket voor extra dynamiek. En dan graag ook met een uitgebreid sportpakket. En de optioneel grotere wielen om ‘m af te maken.
Rijdt het altijd fijner? Neuh, niet echt. Maar het ziet er cool uit. Ondanks dat ze bij Audi maar wat groot S-Line-pakketten verkopen, hebben ze vandaag een compleet andere visie met de Audi Urbansphere.
Audi Urbansphere
Het is de derde ‘sphere’-concept, na de Skysphere en Grandsphere die eerder de revue passeerden, is de Urbansphere een volgend hoofdstuk. De Urbansphere is een MPV-esque verschijning en dat is niet onbewust. Het gaat in dit geval voornamelijk om het interieur. Maar voordat we daar aandacht aan besteden, kijken we ook even naar het exterieurdesign.
De Audi Urbansphere concept is een samenwerkingsproject tussen de designafdelingen uit Beijing en uit Ingolstadt. Het apparaat is 5,51 meter lang, 2,01 meter breed en 1,78 meter hoog.
Dat is een halve meter langer dan een Audi Q7, met een bijna gelijke hoogte en breedte. U zult begrijpen: dit is écht een lap van een auto.
Behagen van de inzittenden
En in tegenstelling tot de Grandsphere en met name de Skysphere, is de Urbansphere speciaal ontworpen om de inzittenden zoveel mogelijk te behagen.
Het idee achter de Audi Urbansphere is een voertuig geschikt voor zeer dichtbevolkte gebieden. Dat is natuurlijk niet geweldig om te rijden, maar dat kan de Audi-bus dus zelf.
De auto kan Level 4 autonoom rijden. als je die functie aanzet, dan verdwijnen het stuurwiel en de pedalen. Volgens Audi verandert de auto dan in een ‘interactieve belevingswereld’.
Lounge
Het is in elk geval een ruime en comfortabele lounge, zo te zien. Dankzij de wielbasis van 3,40 meter (echt bizar groot) heb je alle ruimte in de auto.
Uiteraard is de auto zo modern mogelijk met snufjes als een OLED-scherm dat uit het plafond komt rollen.Handig om filmpjes te kijken.
Aan de andere kant heeft Audi zijn best gedaan om het zo aangenaam mogelijk te maken aan boord qua materialen. Denk aan wo, hout en diverse synthetische stoffen. Volgens Audi is het allemaal duurzaam.
Niet alleen is er gedacht aan knoppen die prettig aanvoelen. Nee, je kunt functies in de Audi Urbansphere bedienen met gebaren en zelfs oogbewegingen!
Techniek Audi Urbansphere
Dan moeten we uiteraard ook de techniek behandelen. De auto staat op het PPE-platform waar Audi en Porsche gebruik van maken. In dit geval is de auto voorzien van twee elektromotoren.
Eentje op de vooras en eentje op de achteras. Gezamenlijk levert de combinatie 401 pk en koppel van 695 Nm.
Het accupakket zit precies tussen de twee motoren in. Omdat de wielbasis enorm is, is het accupakket dat ook. De capaciteit is namelijk 120 kWh! Volgens de WLTP norm komt de Audi Urbansphere meer dan 750 kilometer ver op een lading.
En als je ‘m eenmaal leeg hebt gereden, dan is het laden zo gebeurd. Het 800 Volt laadsysteem verricht wonderen in de Porsche Taycan en Audi e-tron GT en dus ook in deze concept. Je kunt namelijk maximaal 270 kW laden. Van 5% naar 80% laden is gedaan in slechts 25 minuten. Tuurlijk, benzine tanken gaat sneller en met een diesel heb je een grotere acteiradius, maar de verschillen worden in rap tempo kleiner.
Uiteaard is het een concept car. Er zal niet direct een productiemodel klaar staan. Wel an het zijn dat Audi een dergelijk concept zal willen uitontwikkelen. Kijk er dan ook niet raar van op als je bepaalde eigenchappen qua techniek of design terugziet in toekomstige Audi’s. De Audi Urbansphere maakt zijn debuut op de Beijing motor Show 2022.
Meer lezen? Dit zijn 11 bizarre elektrische concepts!
harrie zegt
Eet voetgangers als ontbijt zo te zien.
por100 zegt
Nou ga er maar vanuit, met die hoge motorkap van tegenwoordig verdwijnen kleine kinderen schuinvóór de auto al snel uit het zicht. Bij een busje heb je nog het voordeel van op de bok zitten, maar hier moet je maar gokken wat er recht- en schuinvoor je auto gebeurt.
Afgelopen januari kwam mijn driejarig zoontje zo in botsing met een bmw x4 (met alle geluk van de wereld slechts een hersenschudding en vleeswond tot op het bot, maar hij had zomaar plat kunnen zijn). Als mensen bij een mini suv al kleine kinderen letterlijk over het hoofd zien, hoe moet dat dan bij zulke bakbeesten zijn?
n0zem zegt
Vind die a6 e-tron avant zeer fraai, maar datzelfde kan ik niet van deze zeggen…
flow82 zegt
Ligt het aan mij, of zien anderen hier ook het silhouetvan een Renault Espace in??
faalhaas zegt
@flow82: Eigenlijk gewoon een 2006 Mercedes R klasse.
kooss zegt
Ik snap (afgezien van de autonomie) de geschiktheid niet voor zeer dichtbevolkte gebieden. 5,51 meter lang, 2,01 meter breed, ruim 400 pk en een actieradius van 750 km. Dit zijn meer waarden die van toepassing zijn juist zeer dunbevolkte gebieden.
Ik weet niet of Ingolstadt weet wat de gemiddelde afmetingen van een parkeerplaats is en de gemiddelde snelheid in dichtbevolkte gebieden? Lekker zinloos om 750 km in de stad te kunnen rondtuffen en dat zware accupakket mee te zeulen.
HZW zegt
Over het gewicht van dit slagschip wordt niet gesproken, zal wel minimaal 2.5 ton zijn, vermoed ik.
Edge zegt
Ik vind het heel erg raar om Audi’s designtaal op een MPV/busje-achtige te zien. Het dichtstbij zijn we geweest met de Audi A2, maar dat was eerder gewoon een hoge hatchback zoals een Suzuki Wagon R+ en Opel Agila dat ook zijn. Een echte MPV van Audi kan ik mij niet zo 1, 2, 3 herinneren.
Toch vind ik het geen verkeerde auto. Als mogelijke concurrent voor de EQS SUV, waarbij het toch echt om de CEO op de achterbank draait, zou dit best wel eens wat kunnen worden.
Ik vind het idee van die LED grille wel heel erg gaaf. Het zou mooi zijn als de verlichtingstechniek op termijn die kant op gaat.
HZW zegt
Verlichting moet vooral functioneel zijn, deze kerstboom verlichting is dat zeker niet, leuk dat ze het kunnen maken, maar verder is het vooral show.
Daarom zie nu in groot tempo split headlight in de auto design op duiken.
Design verlichting geeft geen voldoende licht, dus wordt er een functioneel verlichting deel (iets kunnen zien in het donker) gemaakt en een DRL deel. (om gezien te worden) om op die manier toch een goed werkende functioneel verlichting te hebben.
GebakkenLei zegt
Het was natuurlijk een kwestie van tijd voordat de MPV terug zou keren. Het concept leent zich immers uitstekend voor een elektrische auto.
adyton zegt
Audi is echt goed en slim bezig. Niet onmiddellijk spannend, maar consequent degelijk ontworpen auto’s aan het tonen en in interessante segmenten. Gaat het zeker goed doen en zou me niet verbazen als ze boven Mercedes en BMW komen te staan in de toekomst. Ze zien er alleszins gedreven uit en de concurrentie laat toch behoorlijk wat steken vallen
Robert zegt
“Het apparaat is 5,51 meter lang, 2,01 meter breed en 1,78 meter hoog.”
(…)Dankzij de wielbasis van 3,40 meter(…)
Hiermee is de zojuist gepresenteerde Mercedes EQS SUV alweer gedegradeerd tot ‘compacte SUV’…
HZW zegt
Het Urban deel van de naam zou vermoeden dat het om een compacte auto zou gaan, maar niets is minder waar.
Ik zou niet weten wat je met zo’n slagschip in de stad moet zoeken.
Het is te hopen dat het ding geheel autonoom kan rijden zodat hij rondjes blijft rijden tot je hem weer nodig hebt.
Want een parkeerplaats waar hij op past ga je niet snel vinden in de gemiddelde stad.
DeWitteCondor zegt
De ouder uit Beijing had overduidelijk de dominante genen bij deze liefdesbaby. Bizarre afmeting en beenruimte voor de achterpassagiers. Qua design veel kermis. Laat maar zitten wat mij betreft.
sabrerator zegt
En voor China een verlengde versie. Want status.
mashell zegt
Waarom denken die ontwerpers toch dat we graag in een tandartsstoel zitten? Ik heb daar negatieve associaties mee en zoek zoiets niet in mijn huis of auto.
eaudi zegt
Ik denk dat het ‘urban’ er voor staat dat je geen huis meer nodig hebt. Je leeft gewoon in dit ‘concept’. Alleen een huisnummer en brievenbus ontbreken maar dat valt in de productiefase wel te fixen.
Zo bekeken valt de omvang wel weer mee, toch?
ritzevespa zegt
LS SWAAAAAAP
opzich vind ik dit wel cool, maar dan meer als autonome cruz3r
Je toetst je bestemming in.. Parijs, je gaat met je lekkere vriendin even city trip doen
Onderweg zie je dat haar koppakking lekt als een Dacia en weet wat je dan als man moet doen, volspuiten die handel.
De rit verloopt lekker soepel de magnetische olie wat in de schok dempers zit maakt de rit uiters rustig en zorg voor een balans terwijl de 90 kilo op en neer beweegt, de computer anticipeert dit en stelt de demping zo bij dat je niet wagen ziek word.
Na 3.5 uur zweten zegt de auto piloot dat het tijd is om de schoenen aan te doen, want de Champs de elysees durft hij niet aan
Je neemt het stuur als een man, je weet dat met al de testoreron dit wel kan, die mega bus door de stad is geen makkelijke klus.
Ik weet het nu even niet meer.. Uhm..
Enfin vind je voordeel in de toekomst en misbruik het zoveel je kunt 😂
appiejappie zegt
Ik wil die douchemat wel in mijn badkamer.
mashell zegt
Als de Audi directie niet zo druk bezig was geweest hadden ze dit concept wel afgeschoten, conclusie: Audi gaat dus echt in de F1.
Mini Joe zegt
O wat leuk, een vergrote Citroen DS5. Wat zijn die pkw bouwers weer orrgoneel