Vierwieldriften voor de winst!
De nieuwe Audi TT en TTS worden vanaf dit najaar in de showroom verwacht en dus is Audi druk bezig met puntjes op de ‘i’ te zetten. Er worden druk rondjes gemaakt op de Nürburgring en met de nattigheid van de afgelopen week is het fijn spelen voor de Audi testrijders.
We zien in de video twee exemplaren rijden. Het zilvergrijze exemplaar klinkt nogal hees en doet me een beetje denken aan het geluid van de Astra OPC. Wat dit precies voor blok is laat ik even aan de geluidsexperts in de comments over. De zwarte TTS klinkt bekender, het 310 pk sterke 2.0 TFSI blok duwt het bekende geluid uit de vier uitlaatsierstukjes.
kevinRS6 zegt
Wat zijn het toch dikke auto’s! Heerlijk
mackenize zegt
Rear wheel biased Quattro, love it!
DennisS65B40 zegt
@mackenize: super die vooroordelen van achterwiel aangedreven versus vierwielaangedreven discussies!!!
dutchneon zegt
@audir8v10: Ja en dan vooral die voorwiel aangedreven Megane er achteraan op een natte baan die er voorbij wil ;)
bogey zegt
@dutchneon: Of de TT die er net voorbij gereden is … ze zijn beide niet echt op de limiet aan het rijden. (Zelfs niet op nat wegdek).
mackenize zegt
@audir8v10: Vooroordelen? Ik mag toch zeggen datk het leuk vind dat de nieuwe TT Quattro heeft die meer koppel stuurt naar de achterwielen?!?
DennisS65B40 zegt
@mackenize: ja vooroordelen… Biased. Look it up
fortuna zegt
@audir8v10: en toch heeft mackenize gelijk, moet jij eens engels gaan leren
fortuna zegt
@fortuna: taalkundig gelijk, voor alle duidelijkheid. Verder is Audi het merk met de vijf nullen
fortuna zegt
@fortuna: vier in het logo en een achter het stuur
DennisS65B40 zegt
@fortuna: BIASED BIATCH
fortuna zegt
@audir8v10: hier ga je, sletje
fortuna zegt
@audir8v10: hier ga je, sletje: http://lmgtfy.com/?q=rear+wheel+biased+awd
drivingpleasure zegt
@mackenize: en toch zie je die Audi’s het niet fijn vinden schuin gezet te worden..
jaapiyo zegt
@drivingpleasure: Precies…en het zijn niet alleen de versies met 4motion, ook de RS6 wil nog steeds alleen rechtdoor getuige een review laats van Evo (tegen de holden/vauxhall monaro VXR station). Ja vierwieldriften kan als het een beetje vochtig is en je als een complete hooligan te werk gaat maar in de basis wil het neusje toch echt vooruit.
Heeft ook te maken met de wielplaatsing op basis van een FWD layout en resulterende gewichtsverdeling maar dat heb ik hier al tevaak gezegd.
reistje zegt
@mackenize: Ehh, rear wheel based Quattro?
Tot zover heeft de TT altijd een transverse engine gehad, met een haldex Quattro systeem.Het staat mij bij dat onder normale omstandigheden 85% voor is en 15% achter, maar dat heb ik ook maar ooit gehoort.
Onehp zegt
@mackenize: was het maar zo. Met deze lay-out heb je de achteras die bijgekoppeld (Haldex) wordt aan de aandrijving van de voorste as. Enkel bij tractieverlies vanvoor kan je teoretisch meer vermogen naar achter sturen. Maar je kan dit actief nooit provoceren omdat de acteras nooit sneller kan draaien dan de vooras, zoals het geval is bij een echte rear wheel biased awd (911, GTR, xdrive, etc.).
woot zegt
@Onehp: de 5e generatie van het haldex systeem kan als het nodig is al het vermogen naar de achterwielen sturen.
Onehp zegt
@woot: ja je hebt de brochure gelezen. Mijn excuses als ik te technisch ben, maar nogmaals, meer vermogen naar achter bij een haldex is enkel mogelijk bij tractieverlies vanvoor, dus ná gripverlies. Zet de haldex zich helemaal strak is dat hetzelfde als een starre verbinding tussen voor en achteras. Dat wil zeggen dat op een FWD platform als deze, de achteras kan nooit sneller draaien dan de vooras, wat “rear biased” vermogen naar achter sturen niet mogelijk maakt. Immers vermogen is koppel x toerental, en het koppel is afhankelijk van de grip. Is de grip en dus overdraagbaar koppel op de voor en achteras gelijk, moet je dus meer toerental, dwz sneller draaiende as, hebben om rear biased, dwz actief, continue en vóór gripverlies, meer vermogen naar achter te kunnen sturen. Iets wat enkel mogelijk is op platformen daar de basis achterwielaangedreven is of andere meer geavanceerde systemen waar het vermogen op een sperrend middendifferentieel werkt.
Misschien een apart artikel waard?
Onehp zegt
@Onehp: foutje in bovenstaand. Niet sperrend, maar een geremd middendifferentieel moet het zijn (vergelijkbaar met torque vectoring die links/rechts op de remmen werkt)
woot zegt
@Onehp: Dus met dit systeem kan het maximaal 50/50 zijn? Brochures heb ik niet maar van zulke discussies wordt er altijd bijgeleerd.
dutchneon zegt
Ben geen liefhebber van zo’n tt al is het vast wel leuk om mee te rijden.
Vraag me ook wel af waar die sound van is, lijkt wel op soort van limiter sound?
is die grijze misschien voorwiel aangedreven en grijpt de asr in?
JeejEm zegt
Gelukkig kunnen we het geluid ongestoord beluisteren zonder afschuwelijke achtergrondmuziek erbij :)
enrique zegt
Op een of andere manier vind ik die nieuwe TT er nu al outdated uitzien. Van voren valt het nog mee maar van opzij en van achter ziet ie er wat oubollig uit in mijn optiek.
mashell zegt
@enrique: conservatief is niet hetzelfde als outdated. Ook een Golf of 911 oogt niet outdated. Wilde gekke styling zoals de Honda Civic en dat wat Lexus nu uithaalt dat verouderd juist heel snel.
enrique zegt
@mashell: Nee maar de huidige Golf of 911 heeft wel wat meer een uitstraling van nu. De algemene lijnen zijn dan wel hetzelfde gebleven maar het is wel wat gemoderniseerd, dat is iets dat naar míjn mening niet gelukt is bij deze nieuwe TT. Again, afgezien van de neus.
Voor wat betreft je opmerking over Honda en Lexus ben ik volledig met je eens.
notsobig zegt
@mashell: Is dat zo? Gek, ik ervaar conservatief en outdated namelijk wel als het zelfde, een nieuwe golf, 911 of deze TT vind ik namelijk bij uitkomst al oud ogen. Hij ziet er namelijk nagenoeg hetzelfde uit als het ontwerp van 10+ jaar terug.
Een styling van bijvoorbeeld de door jou genoemde Honda Civic juist niet, omdat ze regelmatig met een “nieuw” ontwerp komen…
gearhead zegt
Wilde styling veroudert snel en gaat doorgaans maar 1 cyclus mee. Zie de Megane 2 tov 3 en de Focus 1 tov 2. De Civic is zn scherpe randjes ook kwijt zij het minder maar er wordt de introductie dan echt gekoketteerd met die scherpe randjes. Nee ik hou er niet van.
paulaner zegt
@gearhead: Goed verwoord. Er is niks is met wat minder progressieve styling, het hoeft daarentegen niet allemaal op elkaar te lijken vind ik.
Voorbeeld is de Passat CC/CC. Vond ‘m veel aantrekkelijker zonder die familie smoel er op.
enrique zegt
@paulaner: Het hoeft van mij ook niet wild. Het mag ook best wat conservatief zijn maar tegelijkertijd ook van deze tijd. Wat dat betreft is de TT naar mijn mening de minst geslaagde auto die Audi momenteel neerzet.
notsobig zegt
@gearhead: Dat is jou mening, mijn mening is dat een ontwerp niet sneller oud kan worden als een conservatief ontwerp. Die is namelijk bij uitkomst al oud…
parker zegt
Mooi moment om de doden te herdenken die vielen tijdens vergelijkbare testritjes met de eerste TT. Wat een blamage was dat voor Audi..
endofline zegt
@parker: Idd Audi zat in nauwe schoentjes bij die ongevallen. De eerste generatie heeft men met een recall aangepast toen er meerdere ongevallen waren door zogenaamd “lift-off oversteer” bij hoge snelheid. Na de aanpassingen kreeg de wagen een meer onderstuur karakter wat hem eigenlijk minder leuk maakte.
Een te sterk Lift-off oversteer gedrag is voor de modale chauffeur heel gevaarlijk want die verwacht niet dat door het gas te lossen de wagen in overstuur komt.
paulaner zegt
Ze klinken niet alleen hees. Ze laten ook hoestjes en boertjes.
Klinkt een beetje over enhanced.
samasama zegt
Die grijze klinkt echt bagger!
reistje zegt
Hoewel hij er tegenwoordig wel mooi uit ziet blijft het TT concept niet mijn ding.
Een BMW Z4 spreekt mij veel meer aan, verbazend genoeg is de Z4 nog goedkoper ook.
baasbas zegt
Neusje is aardig maar verder… Goedkoop zijn ze niet. Zou je een 4C laten staan om dit te kiezen??
kevinRS6 zegt
@baasbas: ja! Zou nooit zoveel geld uitgeven aan een alfa!
tupperware zegt
@kevinRS6:
Jij niet, als er geen 0000 op staat is het immers per definitie kut.
De onbevooroordeelde autoliefhebber gaat gewoon voor de 4C, stuk goedkoper en minstens 10X leuker om mee te rijden.
kevinRS6 zegt
@tupperware: dat deze goedkoper is dan een tts betwijfel ik.. Zal ongeveer gelijk zijn! Ik durf het in iedergeval niet uit te geven aan een alfa!
reistje zegt
@kevinRS6: Hierbij een kleine vergelijking van dit segment. (alles waar geen NM staat = 350NM)
Alfa Romeo 4C 1.750 Tbi nieuwprijs: € 59.650 (240pk)
Audi TT Coupé 2.0 TFSI nieuwprijs: € 50.430 (211pk) (quattro versie vanaf € 53.98)
Audi TTS Coupé 2.0 TFSI quattro nieuwprijs: € 65.530 (272pk)
BMW Z4 Roadster sDrive28i nieuwprijs: € 55.889 (245pk)
BMW Z4 Roadster sDrive35i nieuwprijs: € 71.174 (306pk & 400NM)
Mercedes-Benz SLK 250 nieuwprijs: € 52.402 (204pk 310NM)
Mercedes-Benz SLK 350 nieuwprijs: € 63.400 (306pk 370NM)
bastiaangt zegt
@reistje: Ik heb het vermoeden dat deze vergelijking nog meer in het voordeel gaat vallen van de 4C, dan dat het nu met dit lijstje lijkt. De 4C is flink lichter dan de Audi, BMW en Mercedes.
Maar ik denk dat je deze auto’s niet met elkaar kunt vergelijken met alleen prijs en vermogen. Er zit zo’n wereld van verschil in rij-eigenschappen en uitrusting, dat de auto’s totaal verschillend zijn. Een 4C bijvoorbeeld lijkt me prachtig voor de Italiaanse bergweggetjes, maar ik denk dat als je van hier naar Italië moet rijden over de Deutsche Autobahn, je compleet gesloopt bent.
tupperware zegt
@kevinRS6:
Ik heb even de prijzen uit de prijslijst van Audi geplukt.
Prijzen per jan. 2014
TTS Coupe
2.5 TFSI quattro 5 cil. 250 kW/340 pk 6 € 80.480
2.5 TFSI quattro 5 cil. 250 kW/340 pk S tronic € 78.310
De 4C kost nog geen € 60K, dat scheelt dus een flinke slok op een borrel.
Ook de pechstatistieken spreken niet in het nadeel van Alfa.
baasbas zegt
@tupperware: Even mierenneuken: de 5 cilinder is voorbehouden aan de TTRS. De TTS moet zich ‘behelpen’ met 4 stuks…
Overigens, ik denk dat ik me zeker ga vermaken met het accelererend vermogen van een TTRS. Samen met het geluid toch wel het karakteristieke punt van dat ding. Maar in the end zou ik voor iets gaan dat op meer vlakken voldoening geeft…
tupperware zegt
@baasbas:
Don’t shoot the messenger.
Ik heb het zo uit de originele prijslijst van Audi.nl geknipt en geplakt.
Je dacht toch zeker niet dat ik de prijzen van die hokken uit mijn hoofd ken hè..
kor1 zegt
@tupperware: jij gaat dus blijkbaar niet voor de Alfa 4C, want onbevooroordeeld ben je bij lange na niet :).
MAB zegt
@tupperware: slaat nergens op dat een autoliefhebber voor een alfa gaat. Volgens mij heeft elke autoliefhebber nog steeds zijn eigen mening.
tupperware zegt
@MAB: @kor1
Begrijpend lezen is voor jullie kennelijk te hoog gegrepen.
Het gaat om de keuze tussen de TT en de 4C en daarin komt Kevin met allerlei drogredenen en halve waarheden.
Dat mijn keuze nooit op een model van 0000 zal vallen is genoegzaam bekend en helaas voor de fans zonder rijbewijs niet gebaseerd op vooroordelen maar door ervaring.
Gelukkig blijft er dan nog ontzettend veel over waar uit ik onbevooroordeeld kan kiezen.
Stel dat Kia een 4C achtige zou leveren dan zou ik daar zeker gaan neuzen, ik ben namelijk alles behalve badgegeil..
kor1 zegt
@tupperware: nee hoor ik ben juist heel goed in begrijpend lezen. Ik lees dat je aanneemt dat ik geen rijbewijs zou hebben blijkbaar, erg bevooroordeeld dus … Het toont je onvolwassenheid door zoiets te roepen. Dacht je dat ik op m’n 40e geen rijbewijs zou hebben?
Ik ben ook niet badgegeil, maar ik hou van kwaliteit, design en stijl. Dan is Audi dus een goede keuze en ja ik heb er jaren ervaring mee en rij er probleemloos in. Ik weet dus waar ik over praat.
w0ut zegt
Ik blijf er bij, de enige waardige opvolger voor de VW kever.
endofline zegt
De nieuwe Haldex systemen gedragen zich als een voorwielaangedreven wagen tot er onvoldoende grip is aan de voorkant. Dan kan het Haldex tot 100 procent naar de achterwielen sturen. Dus het systeem grijpt pas is als er gripverlies dreigt te ontstaan en stuurt dan meer kracht naar achter. Voordeel van dit systeem is een lager verbruik en het feit dat je het ook bij dwars geplaatste motoren kan gebruiken.
Het rijgedrag zal dus overwegend neutraal zijn en misschien licht onderstuur in de extremen. Maar er zijn weer parameters die over/onderstuur veroorzaken. (camber, banden, vering). Het is dus verkeerd om er zomaar vanuit te gaan dat deze wagen een onderstuurd gedrag zal vertonen zoals sommige aangeven. De belangrijkste parameter blijft steeds de chauffeur.
Een verschil met RWD gebaseerde vierwielsystemen is dat die makkelijker overstuur kunnen uitlokken door teveel gas te geven. Dit systeem zal zich bij dergelijke actie neutraal gedragen. Minder leuk, wel efficiënter.
RutgerK zegt
Is die zilvere TT misschien een diesel? Aanzuiggeluid komt wat dieselachtig over. Misschien dat de sound-enigneering ermee bezig zijn. ;-)