Op de 2013-editie van de Wörthersee Tour is het deze keer niet Volkswagen die er conceptjes loslaat, maar mogen we van Audi een serieus aangepakte barbierenwagen verwachten.
De tweezits Audi TT ultra quattro staat in het teken van gewichtsbesparing. Audi claimt dat ‘ie slechts 1.111 kg weegt, mede mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een spaceframe (206 kg) en afneembare carrosseriedelen (98 kg). Het dak, de B-stijlen en de middenconsole zijn van met carbonvezel versterkt kunststof. En Audi gaat nog verder: deurscharnieren moesten van magnesium worden gemaakt en de stoelframes zijn deels uit glasvezel opgetrokken.
Enkele andere zaken waarop gewicht bespaard wordt zijn bijvoorbeeld de lithium-ion accu in plaats van een ouderwetsch loodexemplaar, velgen die deels van CFRP en aluminium zijn gemaakt (scheelt 20 kg), keramische remmen met aluminium remklauwen, en camera’s die de plaats innemen van buitenspiegels. Hartstikke illegaal, maar who cares, dit is maar een conceptje. Maar de meest bizarre manier om gewichtsbesparing is toch wel bij de veren toegepast: die zijn niet van staal, maar van met glasvezel versterkte kunststof. Dat kan nu, schijnbaar.
De aandrijving wordt verzorgd door een 2.0 TFSI-motor – waar ook nog eens 25 kg af werd geschraapt – en 310 pk alsook 400 Nm aan koppel levert. Audi weet met dit apparaatje een gewichtsverhouding van 3,6 kg/pk te realiseren en kan hem in 4,2 seconden naar de 100 km/u laten sprinten. De topsnelheid komt uit op 280 km/u.
Hij staat bij de dealers vanaf… oh, wacht, het is een concept die zeker niet met deze cijfers in productie gaat. Wellicht worden enkele gewichtsbesparende opties in de toekomst wel meegenomen. Hij is vanaf 8 mei te zien op het Oostenrijkse VAG-festival.
betonstaal zegt
en welk gewicht had de testrijder?
tweede_woning zegt
Nou , de eerst uitvoering vloog ( bij gebrek aan een heeeel klein spoilertje ), uit de bocht net toen u 150 km.h reed .
Maar ja , NSU was ook al geen toppunt van wegligging . De roots , zeg maar …..
toroloco zegt
lithium ion accu, na hoeveel km vliegt het in de fik?
mightymike zegt
@toroloco: het is geen 458 toch??
toroloco zegt
@mightymike: Lithium ion accu’s hebben extra koeling nodig, als ze dat niet krijgen kunnen ze in de fik vliegen zoals bij de Fisker Karma.
opabrutus zegt
@toroloco: Waarschijnlijk zijn de Audi-ingenieurs capabel genoeg om hiervoor een mooie oplossing te hebben bedacht.
Ben je overal zo slecht van vertrouwen ?
ropbp zegt
@opabrutus: als het om Audi gaat wel :-P
Yeelen zegt
@toroloco: Mijn GSM doet het anders nog goed. Al mijn vorige GSM’s ook, trouwens. Behalve die mee is gegaan in de was.
StijnB zegt
Moet dat niet ‘barbiewagen’ ipv ‘barbierenwagen’ zijn?…
rubentheys zegt
@StijnB: Kan beide in deze context.
Joerek zegt
Dacht dat ze de RS van 1450 naar 1111 hadden gebracht, dat zou een presetatie zijn geweest. Maar de 2.0 TFSI van 1260 naar 1111 brengen is geen prestatie. Recaro pole positions, titanium uitlaat, achterbank eruit, lichtere remmen en je zit er al praktisch op
StijnB zegt
@Joerek:
Klopt een héél straffe prestatie us het niet maar niettemin toch -150 kg. Zullen nog wat meer ingrepen voor nodig zijn…
toroloco zegt
@StijnB: zo veel mogelijk binnenbekleding demonteren.
StijnB zegt
@toroloco:
De wel erg spartaanse 964 RS ging ook slechts van 1350kg (Carrera 2) naar 1220kg (volgens Porsche, vaak neemt men 1200kg aan). En dan had je een wel erg kale wagen (zelfs geen interieurverlichting), met lichtere achterruit, alumnium deuren en kofferklep, magnesium velgen,… tot zelfs een beperkter tankje van ruitwisservloeistof toe…
toroloco zegt
@StijnB: Doen! AC, radio en middenconsole eruit. Motorkap en dak in zelfde kleur spuiten als andere carroserie delen, is zoveel mooier.
gillesvp zegt
@jrk68: komaan smart-man, zeg het hen! vertel de wereld wat voor auto’s het zijn!
jrk68 zegt
@gillesvp:
Simpel, geen rwd, en nog steeds 400kg te zwaar voor een trackspeeltje.
Verder veel plastic fantastic…..
3246cm252kw zegt
Leuk zo’n illegale spoiler….
Svda zegt
@3246cm252kw: deze is legaal, steekt namelijk niet uit. Soms heb je nog wel van die Civics rijden waarbij het alle kanten uitsteekt
3246cm252kw zegt
@dahlback: ik dacht dat ze echt vloeiend af moesten lopen…. Want deze kan nog gevaarlijk zijn denk ik…. Maar zo had ik er niet over na gedacht… Dank u
dondeboer zegt
150 kg van een auto afpeuteren zonder m te strippen is echt een prestatie van formaat, mooi project! Ik vraag me af wat je aan wagengewicht overhoudt als je m echt stript.
escort77 zegt
GRP veren zijn wel een mooie uitvinding, had ik nog niet van gehoord en ik ben benieuwd of we dit vaker gaan zien.
Ik ben benieuwd of met dit soort veren een oplossing is gevonden voor metaalmoeheid of roestvorming waardoor ze kunnen breken na verloop van tijd, dat zijn toch wel veelvoorkomende nadelen van traditionele veren.
Freewarefreak zegt
@escort77: Ja klopt.. had een vriend van de week bij zijn Subaru WRX. Rijdt.. knal! Linksvoor veer gebroken. Ze breken inderdaad na verloop van tijd.
jrk68 zegt
@escort77:
GRP veren, (in bladvorm) zitten al sinds 1982 onder een Corvette.
tweede_woning zegt
Audi heeft Alfa gekocht !
een 4c , om te kijken hoe hun auto ook 900 kg kan gaan wegen ( en niet swabbert op de weg.)
Lennart95vdk zegt
Waarom niet de 2,5L 5-cilinder??
Freewarefreak zegt
Super mooi project. Knap gedaan. Alleen.. hoe haal je 25 kilo van een motor af? Je kunt toch geen waterpompen e.d. weglaten?
jack_abarth zegt
@Freewarefreak:
Geen flauw idee eigenlijk. Het eerste wat in me opkomt, gietijzeren dingen vervangen door wat anders. Zoals carterpan en dergelijke.
E34M5Touring zegt
@Freewarefreak: In en uitlaatspruitstuk in bijzondere materialen (carbon, titanium), lichter vliegwiel, kleppen, zuigers. Etc. Is denk ik wel te realiseren, bovendien is het een concept dus hoef je niet op massaproductie en financiën te letten.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Lijkt mij een onzalig idee, de gewone blijven al niet heel. Laat staan als je dat nog lichter gaat maken….
Joerek zegt
@jrk68: De eerste kapotte 2.0 tfsi of 2.5 tfsi (5 cilinder) die in de TT ligt moet ik nog zien
E34M5Touring zegt
@jrk68: Jij zou toch als geen ander moeten weten dat lightweight en duurzaamheid best samen kunnen gaan. Zeker in conceptvorm waarbij je niet echt op de kosten of massaproductie hoeft te letten. Titanium zuigers en drijfstangen, lichtgewicht vliegwiel. Carbon intake, titanium uitlaatspruitstuk en je bent zo een behoorlijk aantal kg’s kwijt. Bovendien krijg je er een zeer gretig blok voor terug.
rufctr01 zegt
Hadden ze dan niet beter zo’n A4 RS of een A6 RS kunnen strippen?
Ze hebben zelfs de Audilogo eraf gehaald, zo wordt die grill nog lelijker.
cocksdriveaudi zegt
@rufctr01: Het er af laten van het audi logo scheelde maar liefst 40 kg van het ego, heb gehoord dat dat de grootste winst was van het hok
kapiteinaudi zegt
Mooi ding. Hoewel ze bij Audi beter eens met een nieuwe TT komen, hier zit niet echt iemand op te wachten lijkt me.
socawarrior zegt
Misschien heb ik het fout hoor, maar hier in Almere rijd ook een audi tt rs rond en volgens het rdw kentekenregister gaat deze ook al in 4,2 seconde naar de 100. Als deze dan zo ultra licht is, had ik op ze minst een snellere acceleratietijd verwacht, naast de waarschijnlijk betere handeling/wegligging