Potjandrie, als een merk een Audi TT S-Line Competition Plus noemt, dan moet er wel een hoop op zitten, nietwaar?
De loopbaan van de Audi TT is bijna ten einde. Na drie generaties is het straks helaas over en uit. Daarvoor moeten we niet zozeer Audi de schuld geven, maar iedereen die een SQ2 of Q3 kocht. De verkoopaantallen van de TT lopen telkens verder terug, terwijl de compacte coupé per generatie juist beter werd.
En wat doe je als een model op zijn einde loopt? Inderdaad, je komt met een speciaaltje. Vaak hebben die bij Audi namen als ‘Plus’ of ‘Competition’, al dan niet in combinatie met een ‘Pro Line’ of ’S Line’-pakket.
In dit geval hebben de Duitsers gekozen voor de Patatje Paaij-methode: alles eroverheen behalve Curry. Dit is namelijk de (adem in) Audi TT S-Line Competition Plus (adem uit).
Audi TT S-Line Competition Plus
Een hele lange naam, die eigenlijk nog niet eens compleet is. Aan het einde straks meer. Zoals in de titel staat krijg je sowieso het S-Line exterieur pakket met dikke bumpers, andere grill, luchtinlaat aan de zijkant en diffuser aan de achterkant.
Automatisch krijg je nu ook het ‘optiek pakket’ zwart, dus met hoogglans zwarte afwerking voor alles wat normaal gesproken aluminium of zwart plastic is, eigenlijk.
Interieur
Denk aan de grille-omlijsting, het Audi-logo, diffusor en buitenspiegel-kappen. De 20” wielen die je ziet zijn optioneel, standaard krijg je 19” grote velgen. Wel heeft de Audi TT S-line Competition Plus de rode remklauwen, evenals de 10 mm kleinere rijhoogte.
Ook in het interieur zijn er diverse wijzigingen. Standaard zit je in de Sportstoelen Plus, die zijn bekleed met leer en alcantara. Leuk detail zijn de blauwe stiksels. Optioneel is een volledig nappaleder interieur mogelijk.
45 TFSI
Er is één aandrijflijn, een 245 pk sterke 2.0 TFSI viercilinder die is gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling. Dan komen we nu aan bij de enorm lange namen en de bijbehorende prijzen.
De Audi TT Coupé 45 TFSI S-Line Competition Plus kost 47.316,30 euro en de Audi TT Roadster 45 TFSI S-Line Competition Plus kost 49.655,80 euro. Daarmee zijn we meteen aanbeland bij het grootste nadeel, want dit zijn nog de Duitse prijzen. In Nederland kost een standaard TT al 61.429,00 euro. Of de auto naar Nederland komt is nog niet bekend. In Duitsland start de levering dit jaar nog.
Meer lezen? Dit zijn 13 hoogtepunten uit de geschiedenis van de Audi TT!
vaakbenjetebang zegt
Eén van de beste slechte grappen aller tijden, het ‘frietje Paaij”. Ook een goede omschrijving van deze auto: zo’n beetje alles er tegenaan en overheen gekieperd wat er maar voorhanden is, maar het resultaat is vies.
mashell zegt
Bij ons reageert de cafetaria nog steeds met “niet hier, daar om hoek” als je om een kapsalon vraagt. Ik denk dat patatje Paaij dan ook niet begrepen wordt en dat “je, weet wel met van de plassex” het niet beter zal maken.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: ik denk dat je geen enkele situatie verbetert met een referentie aan plasseks…
rob5nismo zegt
@vaakbenjetebang: de jos brinkie is ook een klassieker wat dat betreft
HZW zegt
Ja, de voorraad schappen moeten eerst leeg, voor ze stoppen met productie.
Een paar jaar geleden zou ik bv ook nog voor een TT(RS) gekozen hebben, ondertussen zou ik toch eerder voor een RS3 kiezen, veel bruikbaarder.
Maar het is nog geen uitgemaakte zaak dat het einde van de/een TT in zicht is.
Er zou nog steeds nagedacht worden in welke vorm de TT door zou kunnen gaan.
Als een MEB EV TT Coupe (3- deur) , Sportback (5-deur) of als één of andere TT Steppenwolf crossover design, dan wel als ICE of EV model.
willeme zegt
De TT in zijn huidige vorm gaat hoogstwaarschijnlijk geen opvolger krijgen. Dat ze op een crossover-dinges-geval TT gaan schrijven, wil niet zeggen dat de TT een opvolger heeft gekregen ;-)
dalmore zegt
Die prijzen.. het is bij elke leuke auto hetzelfde maar toch schrik ik elke keer weer wat het verschil is als je even bij de buren gaat shoppen. Bizar.
HZW zegt
De dalende verkoop cijfers heeft alles te maken met het prijskaartje van de TT modellen.
Een TT RS van 100K+ is nog al een bedrag voor een veredelde Golf in maatpak.
Als een TT RS de V6 aandrijflijn zou hebben van een RS4, dan zou het een onderverhaal zijn, met waarschijnlijk ook gelijk een veel beter rijdende auto tot gevolg.
Een in lengte geplaatste V6 motor neemt net zo veel ruimte in als een dwars geplaatste 5 cilinder motor.
En de MK1 Audi TT 2.7T B5 (RS4 motor) bij Audi in het museum heeft aangetoond dat het kan.
https://fourtitude.com/features/Miscellaneous_Features_16/audi-tt-2-7t-b5-unknown-surprising-prototype/
willeme zegt
@HZW:
TT staat op het MQB-platform, maar zeker de derde generatie stuurt bovengemiddeld goed. (Golf is overigens niet zo verkeerd). Het is een dure auto, zeker. Een beetje Q2 of Q3 met een wat power is net zo prijzig en zijn in principe ook ‘veredelde Golfs’ (want MWB-basis).
De V6 was experimenteel, qua packaging is het een ramp. Koeling, voutgangersveiligheid: no way dat dat productierijp was. Die ruimte is er gewoonweg niet. Als je een V6 in lengte wil hebben, koop een RS5. Die is nog duurder. Overigens zorgt die configuratie voor een slechter rijdende auto. Er komt immers meer gewicht verder voor de vooras, precies wat je niet wilt.
RiKe zegt
@HZW: Je zat volledig juist met je eerste zin, er had een klein stukje toegevoegd moeten worden, namelijk: door de Nederlandse oplichting dmv onze BPM
vaakbenjetebang zegt
@RiKe: ook in het buitenland is een TT een veel te dure Golf-afgeleide. BPM of geen BPM.
kareljansen zegt
@HZW: de 2.8 8 cilinder was wat dat betreft nog een stuk beter in balans qua gewichtsverdeling.
Dutchdriftking zegt
Ergens jammer. Wie weet kan ik ooit een tweede generatie TTS als daily rijden. De vrouw in een praktische Octavia, ik zie het wel zitten. Volgens mij is de auto goedkoper én leuker dan een vergelijkbare S3.
tttijn zegt
@dutchdriftking: dit kan ik beamen. Hij kijkt ook beter weg. Met magnetic ride zeker prima geschikt als daily wat mij betreft.
erikabarth zegt
Heel erg gave auto!
Jammer dat er geen opvolger van komt.