De Audi TT werd eerst als conceptauto onthuld in 1995. De productieversie werd geen slap aftreksel en verscheen in 1998. De tweede generatie TT verscheen in 2006 en wordt in 2014 opgevolgd door de derde generatie.
Al in augustus 2004 kondigde Audi aan dat de volgende generatie TT van aluminium zou worden gemaakt en in 2007 in productie zou gaan. Een preview van de TT van de tweede generatie werd gegeven in de vorm van de Audi Shooting Brake-conceptauto, getoond op de Tokyo Motor Show in 2005.
Op 6 april 2006 was het dan zover: de tweede generatie, interne aanduiding Type 8J Audi TT debuteerde. Audi combineert voor deze TT voor de eerste keer aluminium en staal Audi Space Frame technologie: 69 procent van de carrosserie is van aluminium. De stalen onderdelen zijn te vinden aan de achterzijde, om zo een optimale gewichtsverdeling te verkrijgen.
Voor meer neerwaartse druk op de achterwielen komt bij 120 km/h een spoiler uit de achterklep. De multi-link achterwielophanging is nieuw en die zorgt samen met andere vernieuwingen aan het onderstel (zoals de grotere spoorbreedte) voor een verbeterde wegligging. Audi magnetic ride (adaptief schokdempersysteem) kwam later ook beschikbaar.
De TT wordt opnieuw aangeboden als 2+2 Coupé en als tweezitter Roadster. De tweede generatie is vijf centimeter langer en zeven centimeter breder dan zijn voorganger. Uiteraard was de TT als quattro verkrijgbaar, maar de minder krachtige versies zijn ook met alleen voorwielaandrijving leverbaar. Snoepjes van de tweede generatie TT zijn de V6, TT-S en de TT-RS met een heerlijke vijfcilinder onder de motorkap.
Aandachtspunten
Als je een tweedehands Audi TT 8J wilt kopen, dan hebben we een aantal tips voor je. De betrouwbaarheid is op zich orde, maar loop toch even door de lijst met Audi TT 8J problemen van dit occasion aankoopadvies heen.
Aandrijflijn
Olieverbruik 1.8 en 2.0 TFSI motoren: om tot een zo laag mogelijke emissie te komen, zijn er lagere olieschraapveren gebruikt. Helaas doen die minder goed hun werk om olie van de cilinderwand richting carter te schrapen. De bouwjaren 2008-2012 kunnen vaak een hoog olieverbruik hebben. Slecht onderhouden auto’s tot 2014 zijn nog steeds een risico. Garantie of coulance was in sommige gevallen mogelijk. De beste oplossing zijn nieuwe zuigers en dat is helaas prijzig.
Kettingspanners distributieketting 1.8 en 2.0 TFSI kunnen defect raken en dat kan tot serieuze motorschade leiden. De kettingspanner kan ook al vervangen zijn, dus controleer dat.
Een slecht lopende TFSI motor kan één of meer defecte bobines hebben.
De S-tronic transmissie kan storingsgevoelig zijn, de Mechatronic aansturingsunit raakt geregeld defect. De beste manier om te testen is in de file/ langzaam rijden met fluctuerende snelheden.
De thermostaat behuizing gaat op een gegeven moment lekken. Let op een oververhittende motor of rare wisselingen in de aangegeven temperatuur. Of hetgeen wat lekkages ook weggeeft: koelvloeistof op plekken waar het niet hoort.
Als je tijdens proefrit merkt dat de motor stationair een beetje onregelmatig loopt of dat er bij volle acceleratie schokken voelbaar zijn, dan kan dat duiden op een versleten nokkenasverstellermagneet, goede voor Scrabble trouwens. Deze dient dan vervangen te worden.
Elektronica
Controleer bij een BOSE audiosysteem of alle speakers goed werken.
Controleer of alle ramen netjes open en dicht gaan. Ze gaan iedere keer naar beneden (en naar boven) bij openen/ sluiten van de deur. Het mechanisme van de elektrische ramen wil wel eens stuk gaan.
Carrosserie en interieur
Om gewicht te reduceren zijn de voorste spatborden en de motorkap van aluminium. Daar komen sneller deuken in en het is moeilijker te repareren.
Audi kleuren schijnen in sommige gevallen moeilijker zijn om goed over te spuiten. Let zoals altijd dus op kleurverschillen, dat kan een teken zijn dat er schade is geweest.
Er komt snel water in de kofferbak als de kofferklep wordt geopend. Geen probleem als het goed droogt, maar controleer op vocht en gekke geurtjes.
Leer van zittingen kan uitlubberen. Vooral het mooiere Nappa leer is kwetsbaarder en lastiger om te herstellen.
Kijk onder de beweegbare spoiler of de lak daar goed is.
Onderstel
Let op de gemonteerde banden. Onder een snelle auto hoort rubber van een A-merk. Als dat niet zo is, kan je je afvragen waar er nog meer bespaard is op onderhoud. Ook de vierwielaangedreven quattro’s kunnen nog steeds snel door de banden heen gaan.
De Haldex pomp van de vierwielaandrijving kan bij vroege exemplaren de geest geven en dan doen de achterwielen niet mee. Als je (veel) wielspin krijgt bij flink gas geven in de eerste versnelling is het quattro systeem verdacht.
Motoren
- Benzine
- 1.8 160 pk
- 1.8 170 pk
- 2.0 200 pk
- 2.0 211 pk
- 2.0 TT-S 272 pk
- 2.5 TT-RS 340 pk
- Diesel
- 2.0 170 pk
Aanbod Audi TT-S 8J 2006-2014 op Marktplaats
Op moment van schrijven zijn er meer dan 1600 exemplaren van de Audi TT-S 8J 2006-2014 op Marktplaats.nl te vinden. Prijzen voor de Audi TT-S 8J 2006-2014 beginnen bij zo’n 6 mille voor exemplaren die soms niet zo fris meer zijn. De goedkoopste Audi TT-S 8J is deze auto en die kost 13 mille. Voor het totale aanbod van de Audi TT-S 8J 2006-2014 kun je natuurlijk terecht op Marktplaats Auto.
Dit groene monster vonden we bij Vossestein die zit langs de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.
Svenska II zegt
Man man man. Zoveel aandachtspunten bij de aandrijflijn, daar zou Lada zicht kapot voor schamen …
wimof zegt
Gemaakt om 150.000 (max) mee te gaan, schijnt de norm tegenwoordig te zijn, ik heb het daar moeilijk mee daar mijn wagen (uit dezelfde stal) het al 520.941 km doet zonder al die akkefietjes.
ECU zegt
Skoda, simpel en klever. Wel een schaam merk maar maakt plebs niks uit.
520.941 is wel serieus afzien in zo een hok. Denk dat de aambeien creme er wel door heen gaat op die tuin stoelen.
Wel respect voor jou en je lot genoten
willeme zegt
@svenska2:
Ja en nee. In principe zijn die TFSI en DSG problemen extreem gênant voor een groot automerk als VAG. Net als bij PSA en Renault krijgen ze op hun broek en zal dit ze jarenlang achtervolgen.
Anderzijds: dit zijn auto’s waarvan er enorm veel verkocht zijn. Dan is het makkelijker om eventuele euvels in kaart te brengen. Er zijn immers meer ervaringsdeskundigen. In veel gevallen zijn de euvels al verholpen, dus controleer dat goed. We zijn ook al een paar jaar verder, er zijn weinig auto’s die er nu pas mee te maken krijgen.
Daarbij proberen we uiteraard altijd zoveel mogelijk euvels te vermelden om een zo duidelijk beeld te geven. Zo kun je ook een keuze maken welke uitvoering je het beste kan koelen. In dit geval de 3.2 met handbak, denk ik ;-)
Jasp3r zegt
Ik snap de doelgroep van de TT niet. Een tweezitter van bijna 1400kg met voorwielaandrijving. Als achterwielaandrijving je toch niet boeit, waarom dan geen hot hatch? Voor het gewicht hoef je het niet te doen, het ding weegt 75kg meer dan een Golf GTI.
ECU zegt
Omdat een Golf er niet uit ziet bobo.
Je gaat toch niet in het model van je opa en oma rijden.
mpc007 zegt
Ga het anders eens proberen. Ik was min of meer dezelfde mening toegedaan maar het is echt wel anders. Je zit veel lager, het interieur meer om je heen omgebouwd. Het onderstel is anders afgesteld. Qua motor is het inderdaad een hothatch blok (Audi S3) maar daar is verder weinig mis mee. Quattro voorkomt onderstuur bij iedere bocht met wat meer gas. Ik zie het meer zo; auto’s als de TT-S zijn een combi tussen coupé / roadster formfactor en hot hatch. Waarbij het eigenlijk de leukste formfactor is waarin je een hothatch kan krijgen. Het gevoel in een dergelijke auto is anders dan (bijv) een Z4, maar niet in alle opzichten minder leuk.
creative zegt
Inderdaad. En dat terwijl bmw de z4 coupé uitbracht rond 2006..
creative zegt
Inderdaad. En dat terwijl bmw de z4 coupé uitbracht rond 2006..
weetikveel zegt
1600 TT-S modellen te koop is wel aan de hoge kant lijkt mij
rollingstoned zegt
Het is sowieso een dure Skoda 🥴
mpc007 zegt
Als je zo redeneert is een Audi R8 of Lambo Huracan ook een dure Skoda. Die vlieger gaat misschien op voor een instap Golf 1.5 TSI tov de Fabia TSI van je moeder, maar er zijn genoeg modellen in het VAG stalletje die door allerhande aanpassingen wel degelijk anders rijden. En dat zit niet alleen maar in de motor/transmissie configuratie.
rollingstoned zegt
Mijn opmerking was ook niet al te serieus bedoeld, hence the smiley ;-)
Overigens staan de R8 en de Huracan niet op hetzelfde platform als de TT, dus die vergelijking gaat mank.
cloverleaf zegt
@Wouter
Bij deze wil ik graag een Stelvio aankoopadvies aanvragen!
Dankbaar!
HZW zegt
Deze groene is al verkocht.
mpc007 zegt
Maar ook pas sinds eergister ;) ;)
anthwan zegt
Zijn ze bij de benzinemotor de ‘V6’ vergeten te melden?
mpc007 zegt
Hij staat wel in het lijstje maar Wouter noemt hem idd niet.
EJS zegt
Niet in het lijstje bij het artikel..