Verrassing! Waar we eerder nog uitgingen van het logische scenario dat de Audi TT RS een 300 pk sterke 3.6 V6 zal krijgen, gaat Autocar uit van een ander scenario.
Het aantal PK’s blijft 300, maar deze zouden worden afgeleverd door een hetere (hoe heter hoe beter) variant van de 2.0TFSI. Een extra turbo moet de laatste paardjes uit het blok wringen.
Wie het weet mag het zeggen. Hoewel Audi voor de S4, RS4 en S6 juist afscheid had genomen van de geblazen motoren, heeft de S3 wel een 265 pk sterke variant van de 2.0TFSI onder de kap (bron: autocar.co.uk).
Mr. R zegt
Oei-oei-oei! Dat zou wel even érg lekker zijn.
w-j zegt
das niet verkeerd nee alleen het klinkt wel minder, ik heb een 2.0, maar aan de andere kant wel een 2.0 met 2 turbo´s!
Gallardoracer zegt
Netjes netjes netjes voor de mensen van audi.
laat ‘m zo mooi gestyled. maak er aan der achterkant nog wat mooiere uitlaatjes zoals beetje verchroming of dergelijke en geen plastic plaatje als bumper achter.
top auto…. biturbo… hopen op dat geluid dat het mooi is… natuurlijk anders dan n v6 he.
Marcel zegt
een 2.0 met 300 pk? gaat dat ook 200.000 km mee? lijkt me beetje overstressed, zou er voor het gevoel liever de 3.6 in zien (klinkt duurzamer).
Plus, 4 cilinders zijn niet cool, 6 klinkt leuker. 8 nog beter (ferrari), en 16 NOG beter (veyron?) ;)
Z-Rider zegt
De voorkant ziet er erg goed uit, veel beter dan de eerste TT. Voor de rest sluit ik me ook helemaal aan met Gallardoracer…
Die achterkant ziet er nu een beetje erg goedkoop uit…
jaap zegt
marcel, een 4 cilinder weegt minder dan een 6 of 8 he. (of 16 hehe)
ronnie zegt
De vorige tt met 3.2 liter kreeg je niet de bocht om, te zwaar op de vooras.
Willen ze dit verbeteren moeten ze een lichte motor monteren want verder naar achteren kan niet (helaas).
150 pk per liter is geen probleem. Zeker als je bedenkt dat dik 100 pk per liter uit ongeblazen motoren ook zeer betrouwbaar te maken is. Hoef geen voorbeelden te noemen denk ik.
ddk zegt
aha, TT staat dan voor twin turbo :)
2.0 TTFSI
Erik zegt
Gelijk weer terug in de WRC met die auto. Ook al leveren die 2liter turbo motoren 550 Nm.
Bas zegt
Klinkt netjes 300 pk uit slechts 2.0 L. Misschien kunnen ze nadenken over een compressor en turbo net zoals volkswagen in z’n Golf GT heeft.
beschuitfluiter zegt
ben benieuwd wat voor koppel ze uit dat blok halen en wat voor verloop die heeft.
Verder deel ik de mening van Ronnie; de keuze voor de vier-cylinder is zeer bewust gedaan om het rijkarakter te optimaliseren.
tim zegt
Echt een mooie bak, die nieuwe TT. Zeker in het wit.
Het geluid van 2 blazende turbo’s kan ook zeker heel mooi zijn!, meer opgefokt als een 3,6 V6, die weer zwaarder klinkt.
Geef mij de opgefokte 2.0 liter maar, beter voor het gewicht.
dekster zegt
audi heeft toch nog ook 2.7 liter motoren?
w-j zegt
dan krijg je een audi TT TT klinkt best grappig vind ik
Trevor zegt
Tja als audi fan vindt ik het vermogen nog wel wat weinig voor een “sport”coupe. Op de vorige V6 kon ook al een turbo kit geplaatst worden, vermogen steeg dan al naar zo’n 330pk.. Het chassis kan ook makkelijk meer aan dus waarom niet 350-400 pk… (anders sta je straks naast zo’n beemer m3 met een V8 en die loopt dan toch wel errruuggg hard weg). Het vermogen moet dus gewoon echt omhoog(of het gewicht naar beneden) dus waarom geen 3.6TFSI bouwen?? dan moet je volgens mij best naar de 400pk kunnen…
Zoef zegt
Turbo is ook in Benzinemotoren de toekomst. Immers, het publiek vraagt het hoge koppel bij lage toeren dat hernemingen zo heerlijk maakt en de dieselmotoren zo’n koppelrijke reputatie heeft bezorgd. Die hernemingen heb je tegenwoordig in een door de autovijandige overheid verslenterde verkeer hard nodig voor de vele korte inhaalsprintjes als je je niet wil laten verzeventigen zoals de rest.
dus Turbo: JA!
LPH zegt
En een supercharger dan?
Rick zegt
@ Marcel
Audi heeft een naam hoog te houden dus reken er maar niet op dat hij snel kapot gaat. Ze hebben bewust hiervoor gekozen omdat de 3.2 erg zwaar is en je daardoor qua gewicht/vermogen verhouding er niet op vooruit gaat. Het klinkt erg aannemelijk dat ze de definitieve keuze hebben gemaakt voor de biturbo, want in de nieuwe RS6 komt ook een biturbo bovenop de 5.2 V10 uit de Gallardo…
Die mensen bij Audi zijn echt goed bezig :D
silasse zegt
Mooie tt moet ik zeggen.
KVK zegt
Zeer mooie wagen idd, en een 2L Turbo : yummie! Fiscaal zelfs nog interessanter ook. Alleen, het zou een wel heel vinnig en schichtig beestje worden met dubbelgeblazen tweeliter. Laat maar komen!
JeffreyG zegt
de TT hoeft eigenlijk niet sneller
maar het is natuurlijk altijd leuk om te weten wat mogelijk is :D
dus kom maar op ;)
demaarten zegt
volgens mij gaat dit niet een TFSI motor worden maar een TSI motor (zoals de 1.4 TSI motor van 170pk) maar dan de 2.0 versie met 300pk (compressor en turbo combinatie)
CSL zegt
Audi kan ook niets zonder turbo! behalve de nieuwste rs4 en de gejatte blok uit Lamborghini gallardo!!
Nick zegt
@CSL: Euhhm, die Lamborghini motor is een dubbele Audi V5, alleen aan dezelfde kruk- en nokkenassen. En een Lamborghini logo uiteraard.