Daarmee komt er een einde aan nóg een legendarische coupé van Audi. De Audi TT RS Iconic Edition is het einde der tijden.
Aan alle leuke dingen komt een einde. Denk aan dominantie van Lewis Hamilton en de puberteit van Prins Charles, bijvoorbeeld. Vandaag liet Audi de R8 GT RWD zien. De allerheetste auto die Audi ooit heeft gebouwd met een atmosferische V10 én achterwielaandrijving. Het is tevens de laatste Audi R8. Straks is het over en uit met de supercar van Audi.
Maar er staan meer toffe Audi’s klaar om afgedankt te worden. Het einde van de Audi TT is namelijk helaas ook nabij. Dat het merk met de vier ringen met de Audi TT RS Coupé Iconic Edition.
Het is het afscheidsmodel waar de Duitsers er 100 stuks van bouwen. Nou ja, Duitsers: de TT bouwt men in het Hongaarse Gyor.
TT RS Coupé Iconic Edition
Alle exemplaren van de TT RS Coupé Iconic Edition zullen voorzien zijn van een lak in de kleur Nardo Grijs. Daarnaast zijn alle exemplaren voorzien van de Aerokit. Dan krijg je extra spoilers, vleugels en andere aerodynamische hulpstukken.
De grille is hoogglans zwart, de omlijsting ervan is matzwart. Het hoogglans zwart zien we ook terug komen voor de sideskirts, vleugel, uitlaten, ‘diffusor’ en de 20 inch velgen. En wat dacht je van de dikke remklauwen achter die velgen: óók hoogglans zwart. Mooi hè?
Topsnelheid
Ook het interieur van de TT RS Coupé Iconic Edition is iconisch en tijdloos. Wat dacht je van het interieur? Dat is voorzien van een hele hoop zwart leder én zwart alcantara. Dat wordt dan vergezeld met gele stiksels en borduursels. Dus de stiksels in de stoelen, het borduursel in de zittingen en het patroontje zijn geel.
Dan de prestaties! De Audi TT RS Coupé Iconic Edition heeft een 2.5 TFSI vijfcilinder met een knoepert van een turbo die goed is voor 400 pk en 480 Nm. Deze is gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic automaat met dubbele koppeling en drijft – uiteraard – alle vier de wielen aan. Van 0-100 katapulteren is in 3,7 seconden achter de rug, terwijl de topsnelheid is begrensd op niet 250 km/u, maar maar liefst 280 km/u!
Audi gaat 100 exemplaren bouwen van de TT RS Coupé Iconic Edition. Of er ook nog 100 Roadsters bijkomen is nog niet bekend, maar als je de auto zó nadrukkelijk elke keer ‘Coupé’ noemt, mag de open versie niet ontbreken, toch?
Uiteraard hebben we ook een video voor je, lekker kijkvoer tijdens de lunch:
Meer lezen? Dit zijn 13 hoogtepunten uit de geschiedenis van de Audi TT!
e36thuglife zegt
Wat is er met het dak van die oude TT?? Kapot lelijk met dat zij raampje!
rubend zegt
Dat is de origenele concept. Bij het productiemodel is er een ruitje achter de deur gekomen. Zo is het net een cabrio met hardtop.
e36thuglife zegt
Dan is dit de enige waggi waarbij de echte mooier is dan de concept!!
Benny_Weisz zegt
Leuke car…..jammer van die Komo-grijs kleur.
Vroeger een 8N Roadster gehad (1ste generatie dus) met 225 pk’s én Quattro….jeetje, wat ging dat ding hard de bocht om, zeg…..en er gaat qua pasvorm niks boven een sportstoel van Audi.
golf1985 zegt
Mijn neef heeft ook ooit een 8n gehad. Wel een coupe ipv roadster. Met 2 meter en een beetje was het alleen niet heel fijn zitten zei die🤣 Stiekem een groot zwak voor een audi tt. Zeker de 8n generatie!
Allison Burgers zegt
Ik ben altijd fan geweest van de TT. Doodzonde dat het model verdwijnt.
mashell zegt
Als ze er nou 100 coupés in zilvergrijs gemaakt hadden en 100 roadsters in nardo grijs (gruwelijk lelijke kleur) met die honkbalhandschoen leren stoelen dan was het nog iconischer geweest.
PunicaOase zegt
Snik :-( Altijd een hele toffe auto gevonden. En die TT-RS was echt de kers op de taart: wat een kanon en wat een heerlijk geluid!
domusdimaria zegt
Ik heb mogen genieten van een TTRS van 2009. Met originele sportuitlaat en manuele versnellingsbak. Ik had voor die TTRS de Audi A5 Sportback die Wouter in het Occasion aankoopadvies meenam. Die auto had een en al onderstuur. De TTRS daarentegen, was naar mijn mening echt een verfijnde stuurauto. Wat kon je met dat ding hoeken. In de sneeuw wat boodschappen halen, iedereen keek je raar aan met die taartschep achterop. Met vooral de vraag, hoe krijg je die auto hier? Het antwoord gaf ik zodra ik wegreed. Wat een plezierauto is de TTRS.
Jagris zegt
Jammer dat naast de r8 ook al de TT het voor gezien houdt. Alleen nog maar elektrische sportcoupe’s van audi dus?
HZW zegt
Zat er al lang aan te komen, dat de TT productie ten einde zou komen.
Nu zal er wel een “Audi Sport quattro” e-tron komen.