Van de Audi TT-RS rijden er al maanden diverse testexemplaren rond, waarbij Audi nog nauwelijks moeite doet om het één en ander met camouflage te verhullen. Zo werden zowel de coupé als de roadster uitvoering van de TT-RS al herhaaldelijk op de gevoelige plaat vastgelegd. De liefhebbers hebben er een poosje geduldig op moeten wachten, maar begin maart zal de TT topper in Genève dan eindelijk z’n debuut beleven.
Onder de motorkap van de TT-RS ligt een 2,5 liter vijfcilinder twinturbo TFSI blok. Die motor zal naar verwachting 340 tot 350 pk leveren. Dit moet voldoende vermogen zijn om de naald in minder dan 5 seconden op de 100 km/u te zetten. Verder zal de TT-RS zich onderscheiden van zijn minder potentere broertjes door standaard grotere velgen, twee ovale uitlaten en grotere luchtinlaten van voren. (via: automotorsport.se)
kowalsk zegt
Die luchtinlaten voor zijn zó gaaf! Word vast een topbak dit :)
mark zegt
het is en blijft een vrouwen auto naar mijn mening
tt zegt
Mark, al in eentje gereden?
Eric zegt
Ik geef de voorkeur aan een Artega GT. Middenmotor en achterwielaandrijving!
Windhoos zegt
Ik vraag me af of men dit ook nog een vrouwenauto zou vinden wanneer dit het eerste model van de TT zou zijn. Eerste model TT ziet er imo met zijn té ronde lijnen namelijk idd wél een beetje vrouwelijk uit, maar dit model niet meer. En met 350pk is wordt dit absoluut een bommetje op wielen!
Sem zegt
standaard quattro?
word wel heftig
Windhoos zegt
Op ALLE S en RS modellen zit standaard quattro
Sem zegt
@ windhoos
Okè ;)
ben niet echt een enorme fan van audi dus verdiep me er ook niet echt in.
maar deze bak is er wel eentje die onder de catagorie valt van: “doe mij die ma”.
Stijn zegt
Heb de standaard 2.0 (200 pk) al eens gereden en zelfs die vond ik méér dan krachtig genoeg. Auto is fantastisch afgewerkt (met het mooiste interieur dat je op dit moment kan kopen) met een goed aanvoelende manuele versnellingsbak of superieur DSG. Alleen spijtig dat het slechts een 4-cilinder is (klank) en dat het slechts een voorwieltrekker is…
W!d zegt
Hulde aan de roffel van een vijfcilinder!
Sorcerer zegt
Hmm, mijn Volvo 2.5L 5-cilinder soloturbo doet ‘maar’ 300 pk met een lekker soepele koppelcurve. Ben benieuwd hoe de TT-RS in vergelijking zal rijden met waarschijnlijk minder gewicht en krachtigere motor.
Guido zegt
@mark
wat rij je nu dan?
mij lijkt het wel een beest van een wagen :)
ben geen audi fan maar deze vind ik wel nice :)
alberto de piento zegt
Men zal nu sneller in het kapsalon zijn..
martijn zegt
Sorry mensen…maar degene die durven zeggen dat deze TT een vrouwenauto is!
Dan weet je dus niet wat puur genieten en top kwaliteit is…350PK op zo’n bak, dat is pur sang genieten!
Bobel zegt
@ Martijn: Dat is het inderdaad NOOIT geweest. Het vorige model was ook super, zeker als je je bedenkt dat die auto ’98 is ingevoerd.
Ditzelfde verhaal geldt eigenlijk ook voor de SLK, maarja mensen praten elkaar snel na.
Ik vind het een top auto en een zeer mooi design, zeker van binnen. Deze RS versie is toch wel de uberversie van de TT.
Jorden zegt
Ik vind de TT echt een top auto…
Maar ik vind het toch een klein beetje lullig er uit gaan zien die überversie; die grote luchtgaten ( er blijft geen neus meer over), grote velgen, 2 enorm dikke uitlaatpijpen. Het is alleemaal voor de show, maar ja dat krijg je als je tig versies uit gaat brengen want, wat is nu nog het nut van die V6 versie???
Ik heb het idee dat audi van te voren geen duidelijke levensloop planning voor de TT bedacht heeft.
guzmann zegt
Mini R8. ;) De TT-S kwam trouwens heel goed uit de bus bij de AutoVisie Supertest van einde vorig jaar.
Cupracer zegt
Hmm Nice!
In het begin van de TT-RS werd er gespeculeerd over een 2.5l vijf-in-lijn-motor die de helft van het 5.0l V10 blok uit de eerste Gallardo zou zijn.
Ik ben benieuwd :D
EJS zegt
Lijkt me een superauto worden:) vind de TT zwz al een leuke verschijning op de weg, zeker de nieuwste generatie, en als ze nu ook zoals vroeger weer vijfcilinders gaan bouwen, is dat natuurlijk helemaal super!:) hoop wel dat ze deze ook in een (R)S3 gaan lepelen, aangezien de golf ook al deze vijfcilinder krijgt..
Citrofiel zegt
Leuk dat die Duitsers zonodig elk mogelijk gaatje in het modelprogramma gevuld willen hebben, dat zorgt ervoor dat je nogal wat leuks op de weg ziet.
b0z4 zegt
Wat is het nou een 2.0Twinturbo of 2.0Compressor met turbo ?
Elke keer een andere beschrijving.
EJS zegt
@b0z4
een 2,5 vijf cilinder met compressor en turbo;)
EJS zegt
Volgens eerdere informatie iig, want hier wordt weer gesproken over een twinturbo idd.. maar het is iig geen 2.0
b0z4 zegt
Ja sorry ik bedoelde 2.5. Maar er word elke keer andere informatie over gegeven vandaar.
EJS zegt
@b0z4
Is ook zo, maar ja, we zien bij de onthulling vanzelf wat er precies in ligt toch? Neem aan dat autoblog daarover ook nog wel een artikeltje publiceert;)
Tommy zegt
Was al maanden bekend dat TT RS in Geneve zou staan… :P Maar volgens mij komt er geen compressor op het blok hoor, eerder 2 sequentieel geplaatste turbo’s als het er uberhaupt al 2 zijn wat ik me ook nog sterk afvraag… Maar in 4,5 seconden naar de honderd is altijd lekker en dat te bedenken dat je het blokje ook nog lkkr kan tunen! :D Ook nog een RS3 zou helemaal te gek zijn!
@Cupracer: Het is een compleet nieuw blok voor overdwarse plaatsing.
Windhoos zegt
Naar mijn weten gewoon een biturbo, en verder ook nog niets gehoord over een RS3….
Trevor zegt
En toch… ik vindt 350 pk voor een RS een klein beetje tegenvallen.. Die TT-S gechipt levert namelijk ook al snel 320+ pk.. En dan rij je dus met die 30 pk meer niet echt weg van je veel goedkopere broertje… Hoop dat ze m standaard toch snel richting de 400 pk brengen…
Tommy zegt
@Trevor: Bij 400 pk komt die teveel in het vaarwater van de R8 4.2, 340/350 is echt ruim voldoende om deze TT in 4,5 seconden naar de 100 km/u te brengen. Je kan hem ook altijd zelf nog laten tunen natuurlijk… Daarnaast moet je niet alleen kijken naar het aantal pk, maar ook naar de souplesse van een vijfcilinder, het geluid en het koppel.
@Windhoos: Ik denk zelf dat een RS3 er ook niet meer in zit in dit model A3, misschien in de volgende A3. Trouwens als dit blok serieus 2 turbo’s krijgt wordt het wel een monster denk ik! :D
Windhoos zegt
@Trevor,
Als je de TT-RS chipt dan heb je 390 tot 400pk, en zo kunnen we nog wel even doorgaan…..