
Het juiste interieur en (bijna) de juiste kleur: deze Audi TT occasion is er eentje voor de geschiedenisboeken.
Het is in 2025 al weer 30 jaar geleden dat we de Audi TT voor het eerst te zien kregen. Toen als coupé met iets andere daklijn, maar verder vrijwel identiek aan de auto die de allereerste Audi TT (Typ. 8N) zou worden in 1998. Na het coupé-concept kwam er ook nog een cabrioversie, die natuurlijk het recept van de coupé overnam in een dakloze softtop-roadster. Die heette overigens TTS Roadster, een soort sportversie van de TT. De naam TTS zou pas terugkeren bij de tweede generatie TT.

De gekozen kleurstelling voor de Audi TTS Roadster was Nimbusgrau op het exterieur, met een bijzonder interieur. Dit was bruinkleurig, bijna een soort oranje. De stoelwangen waren gestikt met een uitgesproken stiksel. De kleur en dit stiksel leken op een honkbalhandschoen. Vandaar de naam ‘Baseball’. Audi had een designstudio in Californië en dankzij hun liefde voor honkbal vormde dat de perfecte inspiratie. Bij de TTS ging het overigens over zeer sportieve stoelen met harnasgordels, vanwege de sportieve insteek.

Productie
De heftige TTS ging niet in productie, maar de roadstervariant wel. Als knipoog werd die geleverd met het honkbalinterieur en was de kleur Nimbusgrijs leverbaar. Nu waren het ‘normale’ lederen stoelen met losse hoofdsteun, maar wel in dezelfde kleur en met datzelfde stiksel. Als je de ultieme Audi TT Roadster wil, is dit wel de klassieke kleurstelling.

We vinden er eentje in die kleurstelling op Marktplaats. De Audi TT Roadster in kwestie is nét niet zoals de concept. De kleur is Dolomitgrau, niet Nimbus. De velgen zijn niet de klassieke vijfspaaks op basis van de concept, maar de zesspaaks velgen met een soort gootjes. Stiekem zijn die mooier.






Het grootste feestje is het interieur. De stoelen is waar het honkbalinterieur zijn naam aan dankt, maar de kleur komt op meer plekken terug op de Audi TT Roadster. In de deurbekleding, op het stuur, op de handvaten naast de versnellingspook en zelfs op de pook zelf. Verder is het interieur gewoon zwart. Je moet het niet overdrijven.





Kopen
We hopen dat we geen hele verrassende dingen zeggen als we menen dat de Audi TT Roadster, helemaal in deze kleurstelling, een toekomstige klassieker is. Je kan TT’s nog goedkoop krijgen als je een middelmatig exemplaar koopt. Het exemplaar op Marktplaats is duurder, maar ziet er dan ook nog aardig fris uit. Mag ook wel, want hij heeft maar 116.000 kilometer gelopen. Het is overigens de 1.8 liter ‘5V’ viercilinder met 150 pk, zonder quattro. De instapper, zo je wil. Je mag er nog 12.750 euro voor neertellen op Marktplaats.

Eigenlijk hadden ze de schakelpook van wit leer en rode stiksels moeten voorzien om het honkbalthema af te maken.
Overigens vind ik de stoelen van die productieversie met al die extra stiksels minder mooi dan die van de concept, maar hij oogt daardoor wel meer als een honkbalhandschoen. Missie geslaagd dus.
Ik heb er paar afgeleverd destijds (2000-1) in groen en dit grijs, het waren toen al klassiekers, wat niet wil zeggen dat deze toen al outdated zouden geweest zijn.
En terecht, want dit is een van die weinige auto’s die echt klopte toen hij nieuw was en nog steeds helemaal klopt.
Qua design dan, want onderhuids is er verder niks mis, maar is het ook niet echt bijzonder.
Elk merk heeft waarschijnlijk z’n designiconen , ik kan er bij de meeste wel een aantal noemen, bij Audi zijn dat wat mij betreft de eerste TT, de D2 A8 en ook wel de Type 44 100/200.
De urquattro is geen designhoogtepunt, maar verder natuurlijk wel DE Audi.
Ik vind m juist niet mooi oud worden. Destijds vond ik het wel wat, maar het oogt nu wel erg gedateerd.
Vind de 2e generatie een stuk mooier en die had deze optie geloof ik ook..
Design uit Duitsland is zelden opwindend, maar gave auto’s zijn er wel te vinden. Dit is er een van. Wie ruimte heeft in de schuur moet er gewoon eentje kopen
Heb dit nooit een mooi ding gevonden, vaak drogen autos nog wel mooi op zoals het eerste type 1serie van bmw, die vond ik eerder ook vreselijk maar als ik m tegenwoordig zie vind ik het een geslaagd ding, deze TT helaas niet, hoewel dat interieur dan wel weer zeer geslaagd is.
Geweldig motorblok, in de 180 pk uitvoering wellicht nog beter. Zo worden ze niet meer gemaakt…..ik voel me oud…;)