
Er is toekomst voor de Audi TT, echt waar!
Laten we meteen een misvatting uit de wereld helpen. Als een autofabrikant afscheid neemt van een model is de kans groot dat ze de modelnaam enkele jaren weer schaamteloos afstoffen. Soms zit er decennia tussen, maar eeuwig dood zijn iconische modellen zelden. Dat brengt ons bij de Audi TT.
Nieuwe Audi TT?
In 2023 rolde de allerlaatste Audi TT van de band. Bye bye, stond er op het kenteken van het model. Kunnen we straks hallo hallo zeggen, of beter gezegd Halo. Want Audi-baas Gernot Döllner hint in gesprek met Autocar naar de terugkomst van een nieuwe sportauto bij Audi. Dit halo-model haalt zijn inspiratie van de -jawel- TT!
Wrijf nog niet meteen in je handen met vol enthousiasme. Het kan wel even gaan duren voordat de Audi TT nieuwe stijl leven ziet. De Volkswagen Groep moet eerst weer financieel gezond zijn om dit soort minder lucratieve projecten op te pakken. Want ja, een zoveelste SUV doorontwikkelen is nu eenmaal goedkoper en lucratiever dan een compleet nieuwe sportauto voor een klein publiek. Dus eerst die EV-verkopen opkrikken en door dat onslaginferno heen. Maar er is licht aan het einde van de tunnel. Weet dat.
De nieuwe designbaas, Massimo Frascella, is een gigantische TT-fanboy. Toen de eerste TT bij de dealer arriveerde, nam hij een dag vrij om de auto tot in detail te bestuderen. Zo’n iemand staat er nu aan het hoofd van de tekentafel bij Audi. Dat is eigenlijk alleen maar goed nieuws.
De TT is niet de enige sportwagen die een terugkeer kan maken. Recent werd bekend dat ook de R8 nieuw leven krijgt. Een soort Lamborghini Temerario, maar dan met een Audi-logo. Geen atmosferische V10, maar een hybride V8 met drie elektromotoren.
Dat is allemaal toekomstmuziek. Het Audi van nu is een stuk saaier. We zitten in een tijd dat de A4 plaatsmaakt voor de A5. De Q5 wacht een opknapbeurt en de elektrische Q6 e-tron heeft zijn intrede gedaan. Ondertussen verdwijnen de A1 en Q2 uit het assortiment om plaats te maken voor een nieuw elektrisch instapmodel.
Met al die conventionele modellen is het in elk geval fijn om te weten dat ze bij Audi niet honderd procent kiezen voor oersaai gamma. De TT en R8 komen terug. Ooit.
Breng Audi Nuvolari op de markt en ik koop hem.
Het Nederlands Verbond van Dameskappers zal extatisch zijn
Dan ben ik maar een kapper, vind de TT prachtig. Zeker de eerste
Zo respectloos! Het is Nederlands Verbond van Hairstylisten!
Boomer kniesoor is sowieso de grappigste op verjaardagen en stapt daarna ongetwijfeld in zijn suffe SUV met sportieve bumpers. Ik snap ook niet waar deze ‘grap’ op gebaseerd is, dameskappers rijden denk ik vaker in Fiat 500’s en Mini’s. Maar dan werkt de ‘grap’ niet meer.
Doe mij maar de nieuwste TTS, mooi interieur, niks mis mee.
Dat eerste is waar, voor de rest pakt het gokken wat minder goed uit. Desondanks een zes-minnetje voor de moeite
Ik hoop vooral dat Audi terug gaat naar de strakke ontwerpen van rond de eeuwwisseling.
De TT is wat mij betreft (op de uberzeldzame TT-R na) echt geen sportwagen.. Meer een hele mooie en chique VW Golf..
Leuk als ie terugkomt, want dit soort auto’s zijn zowat uitgestorven..
Zo’n TT staat natuurlijk wel veel dichter bij het concept sportwagen dan een Golf GTI of BMW M5. Dus laat maar terugkomen, misschien heeft Porsche nog wel een leuk platform liggen dan zit het met de sportwagen kwalificatie ook wel goed.
De mooiste TT blijf de Gele One-off Prototype Audi TT 2.7 V6 quattro met 380 pk, met de hele aandrijflijn en twin-turbocharged 2.7-liter V6 motor uit een Audi RS4 Avant (B5 generation).
De TT 2.7 V6 Prototype werd in 8 maanden gebouwd en werd 20.000 Km getest.
https://www.carscoops.com/2013/11/audi-2001-tt-one-off-prototype-with/
Op basis van de TT Mk1 was er ook een Steppenwolf Concept, een soort TT hoog op de poten.
Dus inspiratie van de TT kan van alles betekenen, dus het kan ook een cross-over sportwagen worden, zoals bv de 911 Dakar.
Verder wordt het afwachten of het een MQB-MEB voertuig wordt, of een MLB voertuig met motor in de lengte richting.
Want naast de R8 en TT, is ook de A5 coupe verdwenen, dus een nieuwe TT zou zo maar de gecombineerde opvolger kunnen worden van zowel de TT, als ook van de A5 Coupe, met een formaat die tussen deze 2 auto’s uitkomt.
Als VAG hun fabrieken deels beschikbaar stelt voor defensie kunnen de arbeiders blijven en stroomt er weer geld in het laatje.
TT, Nuvolari, Avus, die kleine 1 liter dinges, laat ze maar komen (misschien met wat wegklapbare mitrailleurs ala James Bond