De instapper van de Audi TT is terug. Reden voor een feestje? Nou nee.
Het is mooi dat Audi nog altijd de TT in het gamma heeft. Helaas is er geen hond die de auto ook daadwerkelijk koopt. Niet in Nederland in ieder geval. Vorig jaar werden er welgeteld 8 stuks verkocht. En in 2019 en 2018 waren de verkoopcijfers niet heel veel beter.
Wat daarbij ongetwijfeld een rol zal spelen is de prijs. Waar je de originele TT nog voor minder dan €40.000 kon krijgen, moest je tot voor kort minstens €62.000 neertellen om een nieuwe TT te bemachtigen. Dit model smeekt dus om een goedkopere instapper.
Die was er eerst ook, in de vorm van de 40 TFSI met 197 pk. Die was echter al snel weer uit de prijslijsten verdwenen. Nu is er goed nieuws: Audi heeft het TT-gamma opgefrist en de instapper is weer terug. Althans, dit lijkt goed nieuws.
Als je verwacht dat de TT nu een stuk goedkoper wordt, moeten we je helaas teleurstellen. De 40 TFSI is namelijk alleen in de dikke Pro Line S-uitvoering te krijgen. Daardoor kost de instapper alsnog €60.995 en in Roadster-vorm zelfs €64.165. Daar schieten we dus niet veel mee op. De échte instapper was de kale 40 TFSI, die voor €50.000 in de prijslijsten stond. Helaas is die versie in 2019 alweer geschrapt.
De Pro Line S-uitvoering is dus een stuk duurder. Wat krijg je daar voor terug? Onder meer een verlaagd sportonderstel, sportstoelen en een S Line-exterieur. In het binnenste vind je de Audi Virtual Cockpit, MMI Navigatie Plus, Audi Sound System en meer. Leuk allemaal, maar voor die 10 mille extra heb je ook een nette TT van de eerste generatie.
Bij de concurrentie ben je overigens niet veel goedkoper uit. De BMW Z4 sDrive20i, die precies evenveel vermogen heeft, is weliswaar wat goedkoper, maar dan heb je ook een minder rijk uitgerust exemplaar. Prijzen van zustermodel Toyota Supra beginnen pas bij €63.000, maar dan heb je wel meteen 258 pk.
- BMW Z4 sDrive 20i: €54.477
- Audi TT 40 TFSI Pro Line S: €60.995
- Toyota Supra 2.0: €63.695
Aangezien de TT niet heel veel goedkoper is geworden is er niet al te veel veranderd in de positie ten opzichte van de concurrentie. Het ziet dus niet naar uit dat de Audi TT met deze ‘instapper’ nu opeens wel een succes gaat worden. De opvolger zal ongetwijfeld beter verkopen, want dat wordt – jawel – een elektrische cross-over.
Dutchdriftking zegt
Tja, jammer wel, het blijft een wijs ding, maar ergens snap ik het wel. Als je moet kiezen tussen een TT of een knappe A3 S-line met de zelfde motor en onderstel alleen veel meer praktische bruikbaarheid is het niet gek dat de auto wat minder verkoopt.
Johanneke zegt
Alleen heeft de TT nog 1 USP, het dak.
tvr1974 zegt
@Johanneke: die A3 is gewoon ook als cabrio verkrijgbaar.. dat weet je toch neem ik aan..
mashell zegt
De drang naar praktisch… Maar dit soort auto’s kies je niet voor de prestaties of het praktische, deze kies je omdat je ze mooi vind. En dan ben je bereid compromissen te nemen op praktische zaken. Als mensen zichzelf zo richting het gemiddelde blijven bewegen dan rijden we straks allemaal een Skoda Octavia Kombi als we jonger dan 35 zijn en als we ouder zijn een Skoda Kodiaq, uiteraard zo’n lelijke grijze.
karhengst zegt
Maar wat kan je er aan doen? Degenen met geld hebben te zwakke knieën of een te slechte rug voor een TT en kiezen een Q3/Q5. Het yuppenstel wat eigenlijk in de markt zou kunnen zijn voor een TT kiest waarschijnlijk alsnog voor een A3 wanneer men er achter komt dat deze in de (private) lease toch een flink stuk goedkoper is.
Het zal me daarom ook niks verbazen als er amper tweedehands aanbod beschikbaar is voor die paar liefhebbers die er eentje gebruikt zouden willen hebben.
petroldrinker zegt
Pffft, 60K voor een kleine coupe met maar 190pk….
Blijven leuke autos om te rijden, hebben 1e gen gehad met 225pk, maar ook die vonden wij al langzaam, wil niet weten hoe traag de 190pk moet zijn in een nog zwaardere carosserie….
torsen zegt
@petroldrinker: De 40 TFSI heeft geen quattro en is zo’n 200kg lichter dan de 1.8T met 225 pk.
De opgegeven 0-100 is voor beide auto’s gelijk maar gezien de nieuwe auto DSG heeft zul je er in de praktijk wel ietsje sneller mee zijn in de meeste gevallen.
petroldrinker zegt
Nu je het zo zegt idd, maar alsnog voor 60K een sportauto koop (nieuw), mag ik er vanuit gaan dat je een top model vd 1st gen toch wel echt geen moeite aan moet hebben…. maar ik denk dat dit vrij even op zal gaan….
s2000vtec zegt
Ik heb zo’n op de Golf gebaseerde TT nooit wat gevonden. In mijn beginjaren reed ik met m’n S2000 wel eens tegen een TT. Er waren toen 2 versies: 180 pk en 220 pk geloof ik. Ze scheten allemaal in hun broek voor de S2000 maar ze reden wel Audi !! Ik lach me altijd slap om imago en kuddegedrag.
deeberton zegt
die VTEC kickte natuurlijk in
padoempats zegt
Alleen de eerste generatie was echt volledig op het golf-platform gebaseerd. Nu nog maar een beetje, maar chassis is met alu-delen, wat de golf niet heeft, veel lichter en stijver gemaakt. Het is een beetje achterhaald om daar nog op terug te komen.
En wat een vergelijk ook, S2000 met 240pk vs 180pk van de 1e generatie tt. In zijn segment wel een totaal andere auto.
De S2000-rijders schijten nu 100 kleuren in hun broek als ze naast een TT-RS staan
s2000vtec zegt
Tja, die vergelijking gaat natuurlijk mank. Het gaat om het geheel hoe het doordacht geengineerd is. Maar om in jouw straatje te praten: zet er een Honda NSX naast…..
Loek zegt
@s2000vtec: waar dan natuurlijk weer een heerlijk analoge Audi R8 naast kan staan. Het vergelijk tussen de sportieve modellen van Audi en merken als Honda gaat al jaren mank.
s2000vtec zegt
Er zijn nogal wat tests van geweest in die tijd: BMW Z4, Audi TT, Honda S2000. De Audi was er ook met 225 pk 4-wielaandrijving. Maar technisch gezien kwam deze auto niet op tegen een S2000. Wel qua mooi interieur: S2000 is een formule-1 achtige, doelmatige plek.
Het is een marketing auto. Geen echte voorsprong door techniek.
911targa zegt
@s2000vtec Ik ben het deels met je eens. Maar om te zeggen dat Audi geen sportwagens kan maken en de slogan hol is, gaat te ver. De R8 heeft uitvoeringen die RWD zijn met veel vermogen. Kom daar maar eens om als BMW rijder. Daar is de freude am fahren ook ver te zoeken met hun FWD auto’s.
lithiumion zegt
@911targa: R8 is ook niks anders dan een geassimileerde en ‘ge-downsizede ’Lamborghini, met iets andere koetswerk, dus dat vwb eigen sportieve ontwikkeling
s2000vtec zegt
Inderdaad. En een vormgeving die weer typisch Duits is en mij niet echt aanspreekt.
ouwedibbes83 zegt
@s2000vtec: de eerste TT was toch een verfrissende stap van Audi, ook al hadden ze m gebaseerd op populaire techniek. Als ik zou mogen kiezen, zou ik ook direct voor een S2000 gaan, dat schijnt veel beter te rijden en heeft een pareltje van een motor!
s2000vtec zegt
Dat rijdt zo mooi joh ! De S2000 is in 1995 al ontwikkeld (concept car). Heden ten dage is de stuurinrichting niet meer de beste maar het schakelen, de stijfheid van het chassis, de double wishbone wielophangingen, 50-50 gewichtsverdeling en de motor uiteraard behoren nog steeds tot de top ! En dat is bijzonder: 25 jaar geleden ontwikkeld.
hehe zegt
@ouwedibbes83: Ik heb nooit in een TT gereden, maar ik neem aan dat VAG hem ook niet in het vaarwater van Porsche wilde positioneren.
Het was toch een beetje de Cayman avant la lettre.
wimof zegt
In België heb je er 1tje voor 40460€ met wat korting zit je onder de 39000€
padoempats zegt
Met 20000 euro korting zomaar 20460, geen geld
rollingstoned zegt
Het blijft vooral een dure Skoda.
917 Porsche + Audi zegt
@rollingstoned ; Was de azijn lekker deze morgen.
rollingstoned zegt
Staat op hetzelfde platform als de Octavia hoor.
mashell zegt
Yes, MQB. Motorophangingen, wielophangingen, schutbord, elektronica, allemaal gelijk. Maar het is een VW platform dat heeft je geliefde Skoda ook maar overgenomen.
rollingstoned zegt
Ik heb helemaal niets met Skoda, VW en Audi. Porsche daarentegen… 😋
917 Porsche + Audi zegt
Even terug in de tijd, begin jaren70 in de racerij Porsche+Audi (917), hedendaags alle diesels in Porsche Panamera Cayenne Macan zijn van Audi fabricaat.
padoempats zegt
MQB misschien ja, met het grote verschil van grotendeels aluminium frame ipv staat, wat hem lichter en stijver maakt
s2000vtec zegt
En Golf, en is met een lineaal en wat bogen getekend door een Duitser. Daar raak je niet opgewonden van. Als er een S2000 naast staat kijkt niemand er meer naar. Toch kocht iedereen de TT vroeger en liet men in Europa een S2000 staan. Audi-imago in Europa + kuddegedrag ??
dijan zegt
S 2000 ,heb je niks anders te melden als dat jouw Honda het beste ,het fijnste ,het snelste is dan mag je van mij wat minjderen.
lithiumion zegt
@s2000vtec: een golf is een akelig dood gestylde en van elke vorm van creatieviteit verstoken, extreem uitgemelkte en van oorsprong(damals en er was eensch) italiaans design. Ontworpen in een tijd dat VW lef toonde, omdat het faillissement boven hun hoofd hing en daarom een briljante moesten noodsprong maken.
s2000vtec zegt
Hij heeft natuurlijk gelijk.
rikus zegt
Oke.. Maar welke Audi is niet te duur?
mout zegt
Au die
doet zeer
s2000vtec zegt
Er wordt ook veel op Audi’s verdiend. Ze zijn te duur voor wat je er vor krijgt maar iedereen wil ze……
rollingstoned zegt
Tja, het is vooral een statussymbool. Mensen zijn daar nu eenmaal gevoelig voor. Ik heb ook liever een S2000 ofzo 😊
917 Porsche + Audi zegt
@s2000vtec;Hoeveel Honda kom je dagelijks tegen, je ziet het merk nog nauwelijks.
s2000vtec zegt
Dat geldt alleen voor Europa. De rest van de wereld zie je veel Honda’s. Het is het 7e automerk op de wereld. In NL staat het misschien op plek 25. Het allergrootste motorfietsen merk van de wereld (Honda) ontbreekt in NL zelfs in de top 10 tegenwoordig. De Honda buitenboordmotor (boten) behoort tot de beste en dat geldt ook voor de grasmaaiers. Het merk maakt de meeste verbrandingsmotoren ter wereld.
Daarnaast heeft het ook een straalvliegtuig welke 30% minder brandstof verbruikt dan de concurrentie.
De Europeaan weet dat gewoon niet en Honda laat Europa links liggen want het is alleen maar een lastig continent met de steeds wijzigende regelgevingen.
s2000vtec zegt
Vergeet ook niet dat de Honda CRV ook de meest verkocht ‘SUV’ in z’n klasse is op de wereld !! Hier in NL sterven ze uit.
mashell zegt
De e-tron, die is een stuk goedkoper dan z’n directe concurrent BMW iX en groter dan de gelijk geprijsde Mercedes GLC en Jaguar iPace.
ghost zegt
De eerste generatie blijft imo toch ook de leukste generatie.
gezondverstand zegt
^de eerste generatie werd niet voor niets een kappersauto genoemd, Een stoere auto die eruit zag als een watje. Die zou ik nog niet voor niks willen.
De nieuwste TT lichting is imo wel geslaagd. Alleen jammer van de prijs maar dat vind ik bij elke Audi.
^^ een S2000 die pas met 7500 toeren zijn max koppel haalt van maar amper 200nm dat rijdt in de dagelijkse praktijk toch stom vervelend. Dan heb ik toch 10x liever de TT turbomotor met 300nm bij 1500rpm ook al zou die het verliezen op snelheid als er gewedijverd wordt met die S2000 (als dat al zo is ….)