We hebben het persbericht van Mercedes nog maar nauwelijks uit, of Audi komt met een 22 kW-lader voor de e-tron.
Twee belangrijke rivalen voor de Audi e-tron zijn de Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC. Beide auto’s waren aanvankelijk geen uitblinkers qua laadvermogen. De Britten maakten dat eerder dit jaar goed door de I-Pace uit te rusten met een 11 kW-boordlader. Vorige week kwam ook Mercedes met upgrade in de vorm van een 11 kW-boordlader.
Voorsprong door techniek
Daarmee staan de Mercedes en de Jag nu op gelijke voet met de Audi e-tron, die al van begin af aan een 11 kW-lader aan boord had. Die voorsprong door techniek is Audi nu dus verloren. Dat zal alleen niet lang het geval zijn, want de mannen uit Ingolstadt kondigen nu een update aan voor de e-tron. Daarmee wordt het laadvermogen van de Audi e-tron opgeschroefd naar 22 kW. Een verdubbeling dus.
Laadsnelheid
Met de nieuwe 22 kW-lader kan de Audi e-tron 55 thuis volledig worden opgeladen binnen vijf uur. Voorheen kostte dat negen uur en een kwartier. Het betreft overigens een optie, standaard krijgen de auto’s nog steeds een 11 kW-lader mee. Daar kun je prima mee uit de voeten, maar als je meer wil dan is die mogelijkheid er nu dus. De optie is per direct leverbaar op de e-tron 55. Vanaf half 2021 kunnen de e-tron 50 en de e-tron S ook voorzien worden van een 22 kW-lader.
Zie hieronder de test van Wouter:
Adaptive cruise assist
Audi heeft ook de gelegenheid aangegrepen om nog wat kleine updates door te voeren. De adaptive cruise assist (adaptive cruise control met rijbaanassistentie) is nu bijvoorbeeld wat soepeler geworden. Dat betekent dat je nu nog ‘maar’ een keer per minuut het stuur licht hoeft aan te raken om het systeem actief te laten blijven. ‘Kijk mama, zonder handen’ is nog altijd niet de bedoeling.
Charging system connect
Ook nieuw is het charging system connect. Dit werkt via een stukje hardware in de vorm van een kastje met een 5 inch touchscreen. Dit kun je thuis aan de muur hangen en daar vervolgens alles op regelen. Je kunt bijvoorbeeld het tijdstip van het laden instellen. Het systeem kan er ook voor zorgen dat je elektriciteitsnetwerk niet overbelast wordt.
22 inch
Voor een extra sportieve look biedt Audi nieuwe 22 inch velgen aan voor de e-tron. Het gaat om grijze vijfspaaksvelgen. Naast 20 en 21 inch velgen was er tot op heden één 22 inch velg. Op dat vlak is er nu dus weer net wat meer keus. Alle opties zijn meteen te bestellen. De auto’s met de upgrades zullen tegen het eind van het jaar geleverd worden. Wat een 22 kW-lader moet kosten is nog niet bekend.
fanboy zegt
Mooi. Voor een huishouden niet echt nuttig maar op plekken waar je een even bent (van supermarkt tot bezoek aan bedrijf of wat dan ook) zit hij vlot alweer vol.
stekkerkoning zegt
Thuis laden met 22 kW zit er voor de meesten niet in. Een uitzondering daargelaten, in geval van mensen die een kast van een huis bewonen en hoge aansluitwaarde hebben bij de netbeheerder. Het gros heeft 3x25A en dat betekent dat het laadpunt doorgaans zal worden afgezekerd op 3x20A, indien gecombineerd met een load balancer. Het laadvermogen bedraagt dan ongeveer 14 kW. Alsnog mooi. Het gemiddelde publieke laadpunt is trouwens goed voor 11 kW, opladen met 22 kW is meer uitzondering dan regel.
Overigens was de sterkere boordlader gelijk bij de presentatie van de Audi e-tron in het vooruitzicht gesteld, toen ook als optie. Er is enige tijd overheen gegaan voordat het hokje kon worden aangevinkt in de configurator.
dutchneon zegt
Ik heb wel gehoord dat je zakelijk voordelig een tweede aansluiting kunt aanvragen om te laden zonder vastrecht te betalen. Mogelijk dan ook zonder beperking van zwaardere aansluiting.
Zelf heb ik het inderdaad niet nodig, met 14kW is de oude P85 binnen 5 uurtjes wel weer vol
Dutchdriftking zegt
@stekkerkoning: Vooral toekomst georiënteerd denk ik. En als je op de zaak oplaadt is de kans alweer een stuk groter dat daar meer vermogen voor handen is. Dan kan je mooi tijdens een werkdag zonder overuren de accu volblaffen.
padoempats zegt
@stekkerkoning: dat valt best mee, voor 50 euro per maand vastrecht meer kun je naar 22kw. Dat zullen er genoeg voor over hebben om 2x sneller te kunnen laden
subaru555 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bernoulli zegt
Max Laadvermogen!
Ach, waar blijft de tijd…
frederik zegt
Ik dacht even dat het ging over de hoeveelheid stoeptegels die je achterin kan smijten.
cossiekiller zegt
Hier van hetzelfde!
mashell zegt
Ze hadden al een tijdje de mogelijk om met 22kW te laden maar dat was met een truukje. Er was de mogelijk een tweede AC laadpoort rechtsvoor te bestellen en als je dan twee 11 kW laders aansloot kon je met 22 kW laden.
duitslaagvliegen zegt
Leuke gadget 22kW, maar Audi kan beter wat aan de “Techniek” doen door de efficiëntie van hun aandrijving te verbeteren.
Met de E tron 55 van kom je tot dusver ongeveer 300km ver ( real-time verbruik), dat is gewoon niet echt goed voor een premium suv
mashell zegt
Dat schijnt een bewuste keuze te zijn. De e-tron heeft elektromotoren die langer meegaan en minder zeldzame aardmaterialen gebruiken. Audi heeft gekozen voor een kleinere range maar snel laden. Dus 150kW voor een relatief lange periode tot 80% vulgraad. Op die manier behoorlijk bruikbaar.
padoempats zegt
Dit (met 22 kw laden) kon al met de eerste model s uit 2013. Onbegrijpelijk dat het laden bij anderen zo achterloopt. De Jaguar die pas recentelijk u erhaupt 3fase ondersteunt…
morph zegt
De eerste Renault Zoë kon met 43kW laden.. Ik vraag me al langer af waarom de meeste producenten slechts 11kW onboard chargers aanbieden.
mashell zegt
Die 43kW is DC laden oftewel snelladen (dat kan een e-tron met 150 kW, voor heel lang en een Model 3 zelfs tot 200 kW maar voor heel kort). Hier gaat het om de snelheid voor thuisladen, AC dus.