De A6 e-tron heb je waarschijnlijk gezien, maar Audi heeft ook deze nieuwe e-tron SUV concept weggezet op de beursvloer, zonder verdere tekst of uitleg.
Audi laat er geen gras over groeien met de e-tron line-up. Dit jaar maakte we al kennis met de Q4 e-tron en de A6 e-tron. Die laatste is nog een concept, maar wel een concept dat al aardig productierijp oogt.
Deze A6 e-tron stal vooral de show op de autoshow van Shanghai, maar stiekem liet Audi daar ook alvast de volgende e-tron zien. Het e-tron nieuws buitelt dus over elkaar heen. De nieuwe e-tron is nog naamloos, want de auto heet simpelweg ‘concept Shanghai’.
Om wat voor model het precies gaat is dus nog niet duidelijk. Een voor de hand liggende optie is dat het hier om de verwachte Q6 e-tron gaat. Die komt samen met de elektrische Porsche Macan op het nieuwe PPE-platform te staan. Deze Q6 e-tron zal nog voor de A6 e-tron (die ook op dit platform staat) in productie gaan.
Het lijkt logisch dat dit de Q6 e-tron is, maar er is één probleempje: de auto ziet er eigenlijk iets te groot uit om voor een auto van Macan-formaat door te kunnen gaan. Sterker nog: de auto is daadwerkelijk een slag groter. Een van de weinige dingen die Audi verklapt is de lengte en die is 4,87 meter. Dat komt meer in de buurt van de Cayenne dan van de Macan.
Er is daarom nog een andere optie, die wat plausibeler is. Volgens sommige bronnen zou deze auto niet op het PPE-platform komen te staan, maar op het MEB-platform. Net als bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen ID.6, die 4,87 meter lang is. Exact net zo lang als de e-tron SUV concept. Interessant… heel interessant. Als het inderdaad een Audi-versie van de ID.6 betreft is het zeer de vraag of de auto naar Europa komt.
Dit e-tron SUV concept blijft dus nog een beetje een mysterie. De ware identiteit is van deze auto wordt in de tweede helft van dit jaar onthuld, beloofd Audi. We wachten in spanning af.
tysson zegt
Lijkt wel een beetje op de Olson RS6
Donstil zegt
Ik vind het wel echt lekker duidelijk dat ze allemaal e-tron heten.
Robert zegt
@Donstil: er zijn meer fabrikanten die worstelen met het benamen van zo’n ‘onderscheidende’ modellenreeks. Vooral merken die zich bedienen van een cijfer/letter combinatie. Wat dat betreft is een apart (sub)merk zoals Polestar, ID of Ionic een stuk slimmer.
mashell zegt
@RRRobert: zo’n submerk kost een gigantisch marketing budget om in de markt te zetten. En meestal mislukt het (Maybach, Infiniti, Xedos, DS). Je kunt ook de vraag stellen “waarom moet het type aandrijflijn eigenlijk in de naam terugkomen?”. Dat is niet echt nodig.
De huidige e-tron valt qua formaat precies tussen Q5 en Q7, die had best Q6 kunnen heten. De e-tron GT is een product van de Audi afdeling die de RS modellen maakt en meer een sportwagen dan een sedan of liftback dus die had best R6 kunnen heten.
dolledries zegt
@Donstil: straks als alles ev, valt e-tron gewoon weg.
birdnerd84 zegt
De e-tron reeks zien er stuk voor stuk geslaagd uit. Deze mag er ook wel zijn.
flatoutmarten zegt
ID4 rebadge?
donpiston zegt
@flatoutmarten:ID4 staat op het MEB-platform. Deze concept staat op het PPE-platform. Dus neen, geen ID4-rebadge…
mashell zegt
Dat is een speculatie in dit artikel. Volkswagen group neemt de Chinese markt heel serieus, op dezelfde show hebben ze de VW Taragon en Audi A7L, modellen speciaal voor de Chinese markt. Beide grote wagens afgeleid van minder grote wagens, dus op een relatief goedkoop platform (China is een beetje als de VS, groot en maar ook goedkoop is wat ze willen). Daarom zou dit ook best een Q4L kunnen zijn speciaal voor de Chinese markt. De wagen oogt ook wat te smal om een echte Q6 te kunnen zijn.
JagID3Merc zegt
Snelle opvolger van de huidige e-tron SUV?
v12powerr zegt
Ik vind ‘m wel wat weg hebben van de eerste Q7, of ben ik de enige?
Abdelaziz zegt
Audi blijft nummer 1 je kunt zeggen wat je wilt kwaliteit en betrouwbaarheid