Allemaal leuk en aardig, die start-stop systemen van tegenwoordig, maar Audi lijkt DE OPLOSSING gevonden te hebben voor de basis van onze irritatie: stoppen bij elk verkeerslicht…
In samenwerking met de lokale Duitse overheid heeft Audi bij 50 stoplichten een sensor aangebracht, deze spelen informatie door aan het on-board systeem van je Audi. Op die manier geeft je auto via MMI aan hoe snel je moet rijden om het volgende stoplicht te halen. Briljant!
Tevens heeft Audi de perfecte smoes gevonden om wat harder te kunnen rijden. We weten namelijk dat wachten voor een stoplicht zorgt voor onnodige CO2 uitstoot.
Met dit systeem wordt de auto (en het stoplicht) een onderdeel in een groter systeem. Denk daarbij aan het bericht over peer-to-peer voor auto’s, waar we eerder over schreven. “The car thus becomes a component of the networked world,” zo zei Michael Dick, Audi Board Member voor Technische ontwikkeling. Audi heeft het project de naam “Travolution” gegeven.
Travolution promotes eco-friendly driving:
* Trend-setting concepts for traffic infrastructure
* Lower consumption, fewer emissions
* Biggest project of its kind in Germany
* Audi and its venture partners plan follow-on projects
Audi zorgt door de ontwikkeling van efficiëntere motoren voor een lager verbruik en minder uitstoot van zijn auto’s. Maar afgezien daarvan is er meer winst te behalen. Daarom is Audi partner van het Travolution-team dat zich er op richt de verkeersinfrastructuur te verbeteren. Na twee jaar research presenteert Travolution nu de eerste concrete resultaten op basis van een grootschalig project in Ingolstadt.
Travolution heeft twee jaar gewerkt aan een werkend prototype van een innovatief Traffic Management Systeem. Dit wordt nu toegepast in Ingolstadt, de thuishaven van Audi. De basis wordt daarbij gevormd door software die de werking van 46 verkeerslichten optimaliseert en waardoor de stoptijd voor auto’s drastisch wordt verkort. Aan dit systeem is onder de naam The Informed Driver een extra component gekoppeld. De verkeerslichten zijn uitgevoerd met communicatiemodules, die informatie naar de boordcomputer van auto’s sturen. De bestuurder krijgt via het MMI-systeem van de auto door welke snelheid hij aan dient te houden om bij het volgende verkeerslicht het sein ‘groen’ te krijgen. Dat voorkomt onnodig stoppen (en optrekken) en dus extra brandstofverbruik en uitstoot. Audi heeft voor deze proef A5 en A6 Avant-modellen met het MMI infotainmentsysteem ingezet.
Auto als onderdeel van een netwerk
Michael Dick, hoofd Technische Ontwikkeling van Audi over Travolution: “Auto’s worden op deze manier een onderdeel van een wereldwijd netwerk. De succesvolle afronding van dit project toont aan dat Audi nu al actief rekening houdt met én werk maakt van toekomstige ontwikkelingen op het gebied van verkeersstromen. Travolution optimaliseert deze stromen. Dat leidt niet alleen tot een lager verbruik, maar is ook tot minder overlast voor omwonenden.”
Dr. Alfred Lehmann, burgemeester van Ingolstadt zei: “Het waarborgen van mobiliteit is een grote uitdaging voor Ingolstadt en Travolution laat zien dat we die uitdaging aankunnen.”De toekomst van Travolution
Op basis van het huidige project in Ingolstadt, werkt het Travolution-team aan verdere ontwikkelingen. In de nabije toekomst worden nog eens 50 verkeerslichtinstallaties bij het project betrokken en de testvloot wordt met 20 auto’s uitgebreid. Bovendien krijgen bestuurders in Ingolstadt nog vaker nog actuelere verkeersinformatie.Travolution-partners
Het project in Ingolstadt is het resultaat van een gemeenschappelijke inspanning van de Travolution-partners. Naast Audi zijn dat de Universiteit van München en GEVAS software. Het Travolution-project wordt ondersteund door het Beierse Ministerie van Economisch zaken. Met het zojuist afgeronde Travolution-project in Ingolstadt is een investering van € 1,2 miljoen gemoeid.
AudiBryan zegt
lagere co2 uitstoot, rijden ze in een s5 :P
Nederland Hater zegt
wel briljant, als alle auto’s dit hebben zie je praktisch geen auto’s meer stilstaan op een kruising! Echt een premium idee van een premium merk !
Mixpower zegt
Woohoo! Legaal harder rijden dan toegestaan!
Jochem zegt
Meneer waarom reed u zo hard?
Ja, dat moest van mijn auto :P
bob zegt
Eigenlijk wel een geniaal en simpel idee. Big Brother is going to watch you more and more ;)
erik zegt
Ik hoop wel dat dit systeem de oranje fase meerekend.
JanJansen zegt
Lijkt me een zeer nuttig systeem,
Het lijkt in NL al moeilijk genoeg om 2 stoplichten met elkaar te laten communiceren, hopelijk brengt dit wat meer inzicht in hoe het beter kan.
Powerslide zegt
Op zich wel aardig, alleen als er een rij van tien auto’s voor het stoplicht staat zal je toch echt zachter moeten rijden om niet eerder te moeten stoppen. *even azijnpissen, verder prima idee*
Jurrian zegt
springt hij dan ook automatisch in de sportstand als er staat dat je 264,57 moet rijden om het volgende stoplicht te halen? ;)
Maarten zegt
En als ik nu achter die Audi rij, gaat hij dan precies zo rijden dat hij door groen kan en ik niet meer? Het leven van een Volvo-rijder gaat niet over rozen….
Jandepandaman zegt
…Dat was ik niet meneer de agent- Dat was de automatische groen-stoplichtrijder van mijn auto die maakte dat we 130 door de stad gingen, meneer de agent- ik heb doodsangsten uitgestaan! Help!!! Haal me hieruit!!! Hééééélp!!!!!! ……Ik wil mijn oude 2CV’tje terug………!
patrick2002 zegt
KADENG!!!!
…maar let wel op uw voorganger :S
Mr. V8 zegt
In 1 woord geniaal!!! Dan weet je gewoon precies hoeveel gas je nog moet geven om het stoplicht te halen!!! Hulde hulde voor de mannen van Audi!
Frank zegt
laat me niet lachen, dit systeem werkt ten eerste alleen als ALLE stoplichten en ALLE auto’s dit systeem hebben. Dan zal je alsnog irritaties krijgen door mensen die dan constant exact de snelheid aanhouden die dit systeem aangeeft. (Ik MOET 26,5 rijden!)
Nee, een echt premium idee is dit niet….haalbaarheidsfactor is ongeveer 0%
Laat ze de stoplichten zelf maar op Europees niveau “slim” worden.
Dus niet 20 autos laten wachten voor 1 fietser maar andersom.
ddrik zegt
Geweldig idee om tunerboys voor aap te zetten. Aan de eerste lichten ga je vol op het gas.. de tunerboy naast je maakt geen kans tegen je audi. Je remt af naar de snelheid die travolution in je audi aangeeft, aan de volgende lichten staat de tunerboy stil,.. en jij komt net aan met 90 als het licht op groen springt. *droomt verder*
verder enkel nuttig als elke wagen het heeft, maar je moet ergens beginnen natuurlijk.
Joeri zegt
idd hoe gaat dit werken met al je voorgangers zonder dit systeem:X
Jandepandaman zegt
Nou, ik ben het er beslist niet mee eens dat dit idee 0% kans heeft- Als je ziet wat voor ontwikkelingen er op dit moment echt met speervaart gaande zijn:
– GPS aan boord in combinatie met zaken als Navi en lokatiebepaling van de auto voor vlootbewaking (anti-diefstal, hulpdiensten enz.)
– Automatische parkeerhulp, automatische cruisecontrol met automatische afstandhouding, binnen de lijnen blijven en zelfs automatisch inhalen
– Automatische snelheidsbegrenzing afhankelijk van waar er wordt gereden en welke snelheidsrestricties er daar gelden
Veel steden hebben al intelligente gecoördineerde stoplichtsystemen op hun hoofdaders die gekoppeld zijn aan gps en die onderling werken aan optimale doorstroming van belangrijke verkeersstromen. Hierbij wordt nu al gebruik gemaakt van individuele trajectcontroles, met signalering naar individuele voertuigen als je te hard of te langzaam rijdt.
… En dan is het maar een kleine stap om de lokatiegegevens van de auto’s te koppelen aan de gegevens van het gemeentelijke verkeerscirculatie netwerk en dan die weer te koppelen aan de cruisecontrol van de individuele auto’s.
Alle losse elementen zijn er al. Nu is het een kwestie van de verschillende zaken aan elkaar knopen. Deze ontwikkelingen gaan op dit moment mede onder invloed van de militaire ontwikkelingen op het gebied van autonome voertuigen (waarbij dus de mens alleen maar aangeeft wat de eindbestemming is terwijl het voertuig verder zelf regelt hoe de route wordt uitgevoerd) echt heel erg snel. En dus zou het mij niets verbazen als we binnen nu en pakweg 5 jaar echt meerdere topmodellen al is het in eerste instantie maar als concept maar toch wel werkend de weg op gaan zien komen met dergelijke systemen.
BG 75 zegt
LOL!
GOD zegt
goed idee, alleen wat als het systeem zegt at je 200km/h moet rijden om het te halen en je auto is net niet snel genoeg, dan klap je met 199 op een auto.
RA999 zegt
Zoiets heb ik eerder gezien, maar dan als bord naast de weg. Langs de weg stond dan regelmatig een matrixbord dat hetzelfde vertelde als de Audi. Ik zou alleen niet meer weten waar en wanneer in Nederland ik dit ooit ben tegengekomen, maar het was kennelijk geen succes anders zagen we het wel meer…
Oom Agent zegt
Eerst die voorrang kastjes uit alle bussen slopen. Dan schieten we met z’n allen een stuk sneller op.
-Tig maal per dag maak ik mee dat de toegangswegen naar kruispunten vol staan.
Iedereen moet wachten totdat er een vrijwel lege stadsbus voorbij komt. Dan mogen we weer even, totdat er een weer een bus aan komt.
Het kan wel vijf minuten duren bij sommige kruispunten voordat het verkeer weer verder mag.
Belachelijk dat die roetwalmende inefficiente en gesubsidieerde hokken voorrang krijgen!
floryn zegt
Eindelijk Eindelijk. Dit is nu slim. Ik wil het graag uit proberen. Misschien moet het systeem wel geperfectioneerd worden, maar dit gaat wel de goede richting in. Beter is het als het systeem ook een countdown timer heeft die aangeeft hoeveel seconden het licht nog op groen staat. Of over hoeveel seconden het op groen staat.
floryn zegt
Ik zie bovendien op de schermpjes van de audi geen snelheden die erg hoog zijn. Ik verwacht dan ook niet dat de overheid toestaat dat zo´n systeem ongelofelijk hoge snelheden aangeeft in de stad.
Powerslide zegt
@RA999
ik weet dat in de buurt van Spaarnwoude van dit soort matrixborden staan waar de snelheid staat die je moet rijden om zo niet te hoeven stoppen.
Sorcerer zegt
Ik doe dit nu ook al, zonder hippe systemen. Bij veel stoplichten waar ik vaak kom weet ik wanneer ze weer op groen springen. Ik rem wat eerder af zodat ik in de 2 weg kan bij het stoplicht. Soms ergert dat mensen achter me wel, maar ik bespaar die mensen wel telkens een paar cent benzine ;)
Sorcerer zegt
Wat al een goed idee zou zijn, is een systeem bij stoplichten dat aftelt.
Soms kom ik volle vaart aan bij een stoplicht en moet ik vol op de rem omdat ik anders door rood zou gaan. Vind ik erg zonde vaak… Voor voetgangers hebben ze al een aftelsysteem bij Sloterdijk zag ik, maar die telt af tot wanneer het groen wordt voor voetgangers…
GOD zegt
dus audi heeft het niet verzonnen en het bestaat al in Nederland
vursprung durch afkoeken whahaha
jdm zegt
LEUK nog meer computer, PLAYSTATIONAUTO!!
Bert zegt
Laat me gewoon zelf rijden, door al dit soort onzin wordt een rit van 20 km al slaapverwekkend.
Djivy zegt
Als stoppen bij elk verkeerslicht irriteert, dan heb je de verkeerde Audi gekocht.
TomS zegt
Wow 50 verkeerslichten al!!
Ik kom op mijn stukje onderweg al tien verkeerslichten tegen dus wat is de kans dat ik net toevallig zo’n verkeerlicht treft.
Dit systeem maar dan net iets anders is er al een hele tijd tussen Breda en Tilburg waarbij langs de kant van de weg borden (gekoppeld aan radar) staan die jouw snelheid aangeven voor een groene golf. En dit systeem werkt voor iedereen en niet alleen voor die vier audi rijders.
Bartholomeo zegt
hoe verkloot audi het start/stop systeem van BMW ? simpel, zorgen dat je niet meer moet stoppen :)
TomS zegt
@ra999 tussen Breda en Tilburg op de provinciale weg dus blijkbaar.
smokin zegt
Laat ze iets verzinnen waardoor iedereen tegelijkertijd de kruising over kan zonder elkaar te raken.
Dan hoef je niet stil te staan en weer gas te geven, scheelt CO2. En je kunt alle stoplichten afschaffen, scheelt ook CO2.
jopie zegt
Leuk idee, maar praktisch niet uitvoerbaar. Er zullen altijd teveel auto’s zijn die niet over zo’n systeem beschikken.
Wat misschien wel kan zijn signalen langs de kant van de weg, maar misschien is het wel beter om stoplichten gewoon af te schaffen.
Ik kom dagelijks langs een druk kruispunt waar altijd file voor de stoplichten is. Die dingen hebben een keer een maand staan knipperen en toen reed alles probleemloos door.
Alternatief is natuurlijk rotondes, maar dan wel een beetje groot. Zorgt ook voor een betere doorstroming.
RA999 zegt
@Powerslide & TomS
Het bestaat dus nog, als ze het nou even op meer plekken invoeren hoef ik geen Audi te kopen :)
jdm zegt
zoiezo een audi kopen, bluh!
Wouter zegt
Dus als het licht dan net op rood springt gaat je audi zeggen dat je sneller dan het licht moet gaan om door het groen te rijden…
Laat me dan toch eventjes wachten…
H zegt
@ Bert
“Laat me gewoon zelf rijden, door al dit soort onzin wordt een rit van 20 km al slaapverwekkend.”
Jij weet het enige juiste antwoord te formuleren op deze post.
Quintijn zegt
50 stoplichten?? in heel duitlsnad?? Dat maakt de optie nutteloos… Zoiets heeft toch alleen nut bij een algehele landelijke of europesche inzet? Idee is goed, maar uitvoer niet optimaal te noemen. Als je het doet, moet je het goed doen, naar mijn idee.
Majinstar zegt
Briljant ?? Denk het niet.
Je zal maar aangehouden worden, omdat je toevallig met 100 km/h reed ( binnen de bebouwde kom ) om een stoplicht te halen.
laatste man zegt
Dit kan trouwens ook niet werken als alle auto’s zo’n systeem hebben. bijvoorbeeld:
De auto die voor mij rijdt (of enkele daarvoor), rijdt bv 50km/u voor groen te halen, ik rij erna dus ik moet sneller (want ik moet nog verder rijden)…
dus iedereen gaat beginnen bumperkleven!
Waus zegt
Eindelijk. Ik had dit systeem al jaren geleden bedacht (er wat mee doen is wat anders natuurlijk) maar iedereen leek het volkomen normaal te vinden dat verkeerslichten zo stom geprogrammeerd zijn.
Jandepandaman zegt
@laastste man- Uiteindelijk gaat het systeem werken als een doseerlicht: Iedereen knoppie indrukken van de stoplichtautomaat in de auto- Stoplicht telt aantal auto’s dat voor het licht wacht en berekent hoeveel er in 1 keer door kunnen in een groene golf over komende aantal verkeerslichten. Licht gaat op groen en stoplichtmanagement geeft signaal aan net zoveel auto’s als dat haalbaar is om op dat moment met voldoende snelheid op te trekken en te rijden. Auto’s voeren automatisch het bevel uit, met de chauffeurs met de armen over elkaar handen van het stuur af en de voeten van de pedalen af, verkeersmanagement zorgt voor verdere snelheidsverloop.
Tussenvorm hiervan: Stoplicht berekent aantal auto’s en geeft signaal aan auto’s afhankelijk van verkeersdrukte- op dash gaat een signaaltje af met een cijfertje van hoe hard gereden in ideale geval kan worden en met rood of groen lampje voor indicatie van correcte snelheid. Tegen het kleven werken de nabijheidssensoren voorop de auto want die prent van wat is het €130,-? voor het niet mogen kleven hangt nog steeds in de lucht. Als je dan ondanks dat door omstandigheden te langzaam rijdt, vertelt het systeem dat je of moet versnellen om het nog te halen, of moet vertragen omdat je het door omstandigheden toch niet meer haalt.
Naarmate er meer auto’s gebruik gaan maken van het systeem, gaat het allemaal beter werken.
En als uiteindelijk over sint juttemis-tijd iedereen dit verplicht op de auto heeft zitten, dan veranderen de kleef-regels ook want computers kunnen nu eenmaal in communicatie met elkaar veel sneller op elkaar reageren en remmen en versnellen. Daar zijn ook al tests mee gedaan die laten zien dat dat werkt- de voorste geeft de snelheid aan en alle auto’s erachter sluiten zich daarbij aan en regelen in overleg snelheid en vertraging, ook als dat plotseling gaat. En dan zie je dus tegen die tijd bij de stoplichten van die treintjes van voertuigen heel snel het kruispunt over gaan zonder dat er eentje tussen zit die vergeet te reageren. Maar dat is echt pas over de nodige jaren.
dekster zegt
Als ze dat systeem doorvoeren waar ik woon, zou de boordcomputer me aanraden om 160kmh te rijden in woongebied…
Marco zegt
Oftewel over een paar jaar hebben we nergens meer invloed op en rijden we op rails. Ik vind het al goed hoe ze het in Duitsland doen dat de lichten eerst op oranje gaan en dan op groen. Zo kan je de wachttijd met andere stoplichten inkorten en heb je de tijd als het licht op oranje staat om de auto bijvoorbeeld in zijn 1 te zetten of alvast te gaan rijden, waarna het licht op groen springt. Dat scheelt een hoop onnodig wachten op grote kruispunten omdat het dan minder lang stil hoeft te staan van elke kant.
Jozef zegt
Dit is duidelijk geen Premium Solution. Geef toe, wanneer op een baan waar pakweg 70 km/u is toegelaten het briljante systeempje aanwijst om bijvoorbeeld 31 km/u te rijden zodat het volgende stoplicht dan zeker op groen staat, dan daag ik iedere ingenieur van Audi uit om het eens te proberen, good luck.
De toekomst ligt meer in het op afstand controleren van de rode lichten ;-) Een tijdje geleden was Renault actief bezig met systemen die aan rode lichten doorseinden dat ze groen moesten worden enz, maar ik ben eventjes niet meer helemaal mee hoe het er ondertussen aan toegaat… Hoedanook, op groen flitsen of de zogenaamd slimme verkeerslichten spreken mij persoonlijk althans meer aan dan het uitlokken van een potje verkeersagressie omdat een of andere genetisch minderbedeelde tegen 30 per uur met zijn Audi in uw weg rijdt “zodat het dan groen is bij het volgende stoplicht”. Jawohl !
Hoedanook, vooraleer er welke systemen dan ook verder zullen uitgedokterd worden en op grote schaal gecommercialiseerd, onze overheden zullen ook eens een klare lijn moeten gaan trekken “de aanwezige info” dat ieder verkeerslicht “uitstraalt”. Tot zolang dat niet het geval is zullen pilootprojecten als deze altijd plaatselijk en kleinschalig blijven, dat lijkt me duidelijk.
nomar zegt
Euhm, Audi en briljant is écht wel een pleonasme hoor :) Weten we al wel langer dat Audi briljant is, dus, in het vervolg volstaat het om gewoon Audi te vernoemen en dan weten we het wel. Premium or no premium, HA
Audi FTW! Die durven te minste de problemen op een geaggregeerd niveau aan te kaarten en out of the box te denken door te kijken naar hoe de interactie tussen weggebruiker en infrastructuur verbeterd kan worden…
Tomsns zegt
Woaw, wat een perfecte manier om mensen nog meer af te leiden en snel 500€ uit hun broek te slaan als gadget.
Lang geleden ik zo een pleister gezien heb voor een probleem die zo simpel op te lossen is. Verkeer “rollend” houden kan ook anders, en zeker goedkoper, ipv op elke wagen dit te installeren.
What the hell is wrong met “intelligente” verkeerslichten waar ik in Nederland zo aangenaam van verrast was??
Waar het mogelijk is, ronde punten…
En last, but not least, waarom geen systeem: GROEN-ORANJE-ROOD-ORANJE-GROEN zoals in andere zuiderse landen? En telkens knipperen voordat ze veranderen, zoals bij de voetgangers? Je ziet direct of het groen wordt of niet.
Voila, miljarden-studies gespaard, en elke wagen 500€ om nog een elektrisch gadget, en meer aandacht in’t verkeer.
Raptor zegt
@smokin
Die optie bestaat al. Ze noemen het rotondes. En dat werkt bij alle auto’s ;-)
Afschaffen die verskeerslichten, ze zijn veel te gevaarlijk !