Audi stopt met de autosport. Althans, BIJNA alle vormen ervan.
Audi heeft een bijzonder autosport verleden. Uiteraard wordt er tegenwoordig niet vaak meer gelinkt aan de Auto Union racers uit de jaren ’30. Het is anno 2023 niet meer bon ton om met prestigieuze projecten van roomblanke ariërs te pronken.
Heel vreemd. Vervolgens bleef het lang stil, maar in de jaren ’80 kwam daar de Audi quattro en diens tijdelijke dominantie in de rallysport. Vervolgens kende Audi successen in het DTM, IMSA en natuurlijk de vele overwinningen op Le Mans.
Audi stopt met autosportactiviteiten
Tegenwoordig is Audi actief voor klantenteams in de GT2, GT3 en GT4-klasses met varianten van de Audi R8 LMS. Ook in met de toerwagens – TCR met de RS3 – is Audi aanwezig. Maar al die projecten worden de nek omgedraaid. Audi stopt met di autosport activiteiten. Dat meldt Motorsport-Total. Audi stopte al met de ontwikkeling voor hun LMDh-auto. Ook stopte Audi al in 2020 met DTM, waarin het altijd zo succesvol was. In 2021 gaf Audi ook de brui aan het Formule E, dat toen nog de ‘raceklasse voor de toekomst’ leek te zijn.
Waarom stopt Audi met autosport? Het is toch makkelijk S-Line sportpakketjes verkopen als men met een R8 vol over de kerbstones gaat in de folder. De reden is hel erg eenvoudig: het merk wil het geld doorsluizen naar de Formule 1. Audi gaat in 2026 samen met Sauber een Formule 1-avontuur aan. Bijzonder, dan heeft Sauber gewerkt met Mercedes-Benz (1995), BMW (2006 – 2008) en dus Audi (vanaf 2026).
Nog een uitzondering
Stopt Audi met alle vormen van de autosport? Nou, nee, niet helemaal. Audi wil nog wel even meedoen met de Dakar-rally en diverse andere World Rally Raid-kampioenschappen. Dat loopt sowieso nog tot 2024. Naar het schijnt zijn de hoge bazen bij Audi niet blij met deze ontwikkeling en willen ze dat echt al het geld naar de F1 gaat.
Die willen namelijk dat Audi gaat winnen in de Formule 1. Dat is een heel erg ambitieuze doelstelling. Audi moet dan ook een gokje wagen, want als hun F1-entree flopt, dan hebben ze verder geen successen om mee te schermen. Of inkomsten van klantenteams.
Meer lezen? Dit zijn 10 merken die faalden in de Formule 1!
stigspielberg zegt
Goed nieuws voor Carlos Sainz en voor Carlos Sainz. Senior en junior dus. Dakar en Formule 1.
smeck zegt
Alle succesvolle autosport takken de nek omdraaien om geld te pompen in een team wat op het moment niet eens het middenveld kan bijhouden, al jaren keihard verlies lijdt en regelmatig van naamsponsor wisselt omdat die er de stekker uit trekken. Ben erg benieuwd hoe ze daar akkoord op hebben gekregen…
potjak zegt
Hoe kan het dat Brawn GP succesvol was (en Mercedes later) en Team Honda niet?
Hoe kan het dat RedBull succes was (en nu weer is) en Jaguar niet?
Waarom zou Audi niet succesvol kunnen zijn? Wellicht niet de eerste jaren maar ik geef ze zeker een kans gezien hun drive te willen winnen. (maar wellicht wordt het een BMW of Toyota verhaal, kan ook).
supertjeduc zegt
Ik vraag me af in wat voor droom wereld zo’n directie leeft , voordat Sauber gaat winnen ben je 10 jaar verder
Robert zegt
Je weet dat niet. Ze maken hun entree op het moment dat iedereen zich aan nieuwe regelgeving moet conformeren en dat is voor elk team een soort van harde reset. Ferrari had z’n dominantie in het V10 tijdperk met een briljante Schumacher en de bezielende leiding van Brawn. Red Bull had z’n dominantie dankzij een gretige Vettel en een briljante Renault V8. Mercedes deed dat dankzij de superieure Hybrid V6 en een fenomenale Hamilton. Red Bull heeft dankzij Newey’s interpretatie van de huidige aerodynamica regelementen en een geniale Verstappen.
Dus, waarom zou Sauber dat ook niet kunnen? Audi heeft nog bijna vier jaar om de aan de motor te werken, waar de huidige teams de focus op het huidige en komende seizoen moeten blijven houden.
marcomanta zegt
Jammer dat alles naar de Formule 1 gaat.
mc96 zegt
Het is jammer dat Audi stopt met zijn succesvolle TCR raceauto (O.a. Tom Coronel rijdt er mee). Anderzijds is de TCR klasse (regionale kampioenschappen, europees kampioenschap en WTCR) na een veelbelovend begin niet uitgegroeid tot een echt bloeiende raceklasse.
Edge zegt
Interessant. Ik had wel verwacht dat ze zouden stoppen met de R8 LMS varianten omdat de laatste R8 straatauto’s dit jaar van de band rollen en het daarna over en sluiten is voor dat model, maar ik had niet verwacht dat ze zo snel al de stekker uit de RS3 TCR zouden trekken.
HZW zegt
RS3 TCR is helemaal geen RS3.
Het is een voorwielaangedreven 2liter 4 cilinder auto, het heeft echt compleets niets van doen met een RS3.
Polo Fun zegt
Ah, gelukkig.
osmo zegt
Het zal wel aan mij liggen maar waarom zoveel risico nemen bij een (in het beste geval) gemiddeld F1 team en stoppen met LMP’s en touringcars terwijl je daar al jaren succesvol in bent?
mark997gt3 zegt
Exposure, exposure en exposure.
Die is gigantisch. LMP’s zijn feitelijk 1 weekend per jaar in nieuws.
HZW zegt
Het probleem ligt niet bij Sauber, maar bij Alfa Romeo.
Verder zal de 2026 Auto totaal niets meer te maken hebben met de huidige.
Audi werkt al decennia lang samen met Sauber, en maken veel gebruik van hun windtunnel, veel LeMans Audi’s zijn daar ontwikkeld.
En Audi kan nu jaren lang hun geld stuk gooien op ontwikkeling, zonder de beperkingen van budget caps.
ericc zegt
Kan ABT niet verder met de circuitauto’s?
spud zegt
Dus de titel moet zijn “op twee na”…
HzR zegt
Ken Block z’n project met Audi is ook tot een abrubt einde gekomen helaas