Nope, deze Audi heeft inderdaad niks te maken met die geweldige band uit een grijs verleden.
Mozeskriebel, wat een apart ding is dit! In 2001 verraste Audi vriend en vijand door in Parijs met de Steppenwolf op de proppen te komen. Deze SUV werd aangedreven door een 3,2 V6 (230 pk en 320 Nm) en de Steppenwolf stond op het platform dat onder meer voor de TT en de A3 werd gebruikt. Om aan te geven dat dit een serieus speeltje was, monteerde Audi onder meer geperformeerde remschijven van Brembo. Béétje overdreven, maar wel gaaf!
Qua uiterlijk vallen vooral de overeenkomsten met de toenmalige TT op, gezien de bolle vormen die het exterieur van de conceptcar domineren. Verder was de crossover voorzien van luchtvering die op vier verschillende hoogtes kon worden ingesteld en een carbon hardtopje of een soft top. Ook was deze opvallende proefballon voorzien van een elektronische handrem. Nu een feature die je op veel nieuwe auto’s tegenkomt, maar 15 jaar terug was het een behoorlijke noviteit.
Eigenlijk is het zeer opmerkelijk dat een van de meest populaire segmenten nog niet zo lang geleden totaal niet bestond. Uiteraard doel ik op het segment van de compacte crossovers. Tegenwoordig is dit hét segment waar je als volumefabrikant gewoon in moet zitten. Net als je een heel gemiddeld restaurant wilt openen. Dan moet er wel een carpaccio, tournedos en dame blanche op de kaart staan. In tegenstelling tot die overbekende gerechten is het segment eigenlijk heel erg jong.
De Steppenwolf ging uiteraard niet in deze vorm in productie. Wel kwam Audi later met de Cross Coupé quattro op de proppen, die weer een voorbode was van de Q3 (of Q2). Van het vrij opvallende uiterlijk bleef in de productieversie weinig over, al is dat misschien maar beter ook.
Arnoud zegt
Gauw weer vergeten. Wat een gedrocht..
camber24 zegt
Niet vergeten. Audi was toen al z’n tijd ver vooruit, met z’n cross-overs.
Robert zegt
@camber24: welbeschouwd is het dan de Range Rover die deze eer toe komt.
camber24 zegt
@RRRobert: RR is niet te vergelijken met de huidige trend van cross-overs. Denk X1, X3, X5, GLA, Q2, Q3, et cetera. RR is een geheel ander segment.
Arnoud zegt
@camber24:
Een Freelander is anders toch behoorlijk cross-over. Al kwam hij wel heel ver in het terrein en doen de huidige cross-overs niet aan vieze schoenen.
camber24 zegt
@Original_Arnoud: Freelander is geen Range Rover, maar ik snap je punt.
Robert zegt
@camber24: het was de eerste auto die 4WD en terreinwaardige capaciteiten combineerde met de luxe van een topsegment-auto.
*stiff upper lip optrekt: I rest my case.
marc94 zegt
@RRRobert: je kan een volbloed SUV of terreinwagen niet vergelijken met een crossover. een cross over is een kruising tussen een SUV en een hatchback. zoals de Nissan QQ of een bmw X3. een X5 is geen crossover meer maar een SUV net als een q7.
racerx zegt
@marc94: Een X3 is ook een SUV, een X1 zou meer in het crossover straatje passen vanwege zijn aandrijving.
sjaakjwt zegt
@camber24:
Dit is 2001, het ontwerp voor de X5 was al klaar in 1996 en de ML in q
1993/1994.
camber24 zegt
@sjaakjwt: Ah ja, oeps :-P
toyotafortuner zegt
Die Audi was Born To Be Wild…
*mic drop*
Edge zegt
@toyotafortuner: Verdomme. Ik zag hem op de frontpage en klikte er specifiek op om die grap te maken, maar je was me voor.
vondudenstein zegt
@toyotafortuner: Dank.. Gewoon bedankt. Click well spend!
lekbak zegt
Bij het eerste plaatje was mijn gedachte niet erg positief maar het heeft toch ook wel wat.
snolvos70 zegt
Gelukkig dat we ‘m vergeten zijn….
renegade zegt
Born to be wild hoor!
roppp zegt
Als je die meneer zo ziet zitten, lijkt het een heel klein ootootje.
banaan7 zegt
@roppp: of een grote meneer
pinut187 zegt
@roppp: ja dat dacht ik dus ook..
roppp zegt
rolov zegt
Zeker niet vergeten! Ik was destijds erg onder de indruk van deze auto.
hoglard zegt
Ziet er beter uit dan de hele Q-serie bij elkaar.
amgloverr zegt
Gelukkig! Stel je voor dat je hem ziet rond rijden bah!
Dutchdriftking zegt
Vooral design technisch een proefballon gok ik?
rrk147 zegt
Gepeformeerde remschijven? Moet dat niet geperforeerde remschijven zijn? En de achterkant was ook wel een hint naar de nieuwe A3 toch?
autodrome zegt
Das ziet er nou zo gedateerd uit, compleet uit verhouding … Oude TT op hoge poten lijkt het …
boxtarus zegt
@autodrome: voorkant tt, achterkant a3 zat ik te denken
harryb zegt
Jezus WAT EEN LELIJK HOK!!! nou moet ik toch eerst mijn ogen met zeep gaan spoelen
subaru555 zegt
Verbazend hoeveel het achterkantje van de Q2 hierop lijkt
pindakoning zegt
Uit de periode toen Audi eigenlijk zijn tijd (te ver) vooruit was, tis nu wel anders naar mijn mening
lincoln zegt
Tyfus gaaf ding ..
Zo em alleen “Desert Fox” noemen ..
Op elk punt een betere naam ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Klopt. Want het is me een partij Rommel.
nathanael zegt
Check dat dikke scherm in die middenconsole… BAM!
vonklausenburg zegt
Dat interieur is nog steeds enorm lekker om te zien zeg!
allesmetturbo zegt
Obesitas TT
alcantara zegt
Nooit gehoord van Steppenwolf banden.
boomhauwer zegt
@alcantara: can’t tell if serious or just trolling?
maartenbroembroem zegt
Dit vind ik wel n toffe concept, op de chromen velgen na maar agh bling hoort erbij gok ik
tkoote zegt
Bij iedere generatie TT krijgen we een concept cadeau van een al dan niet verhoogde “shooting brake”. Steeds zijn de reacties bovengemiddeld positief en steeds neemt Audi ze niet in productie. Wat is dan het punt…?
1lunatic zegt
Knoppen die (nu nog) op een Lamborghini zitten.
healey zegt
!5 jaar oud en het ziet er nog heel actueel uit. Maar ben er nog niet over uit of dat komt omdat Audi destijds vooruitstrevend was, of dat er qua design nauwelijks stappen zijn gemaakt.