Sehr schön.
Bij de introductie van de nieuwe Audi SQ5 (rijtest) zagen we de Duitsers de TDI-dieselmotor uit de auto trekken, om daarvoor in de plaats een benzineblok in de SUV te leggen. Helemaal van het pad geraakt zijn ze bij Audi echter niet, want inmiddels heeft Audi aangekondigd dat de tweede generatie van de SQ5 ook met een sterke diesel geleverd zal worden.
Qua vermogen doet de 3.0 V6 TDI met mild-hybride systeem niet bepaald onder voor zijn op benzine opererende broer. Waar de 3.0 TFSI precies 354 pk en 500 Nm produceert, levert de drieliter TDI 347 pk en een zeer smakelijke 700 Nm aan koppel. Dankzij de elektrische compressor is dit koppel vrijwel direct beschikbaar. Tussen de 2.500 en 3.100 toeren beschikt je rechtervoet over de volledige 700 Nm. Hiermee snelt de auto in 5,1 seconden naar de 100 km/u, waarmee hij dat 0,3 seconden vlugger doet dan de benzineversie. Zijn topsnelheid ligt op een oer-Duitse 250 km/u. Schakelen geschiedt in de SQ5 TDI uiteraard middels een achttraps S Tronic-automaat.
De SQ5 TDI heeft op een dikke dieseltor na ook standaard vierwielaandrijving en een zelfsperrend middendifferentieel, dat het koppel tussen de voor- en achteras verdeelt in een verhouding van 60:40. Deze verhouding kan afhankelijk van de situatie omgezet worden. Maximaal 70 procent kan naar de vooras, of 85 procent kan naar de achteras. Tenslotte heeft de SQ5 TDI een sportief chassis met dempercontrole.
De Audi SQ5 TDI wordt in maart op de markt gebracht. Prijzen zijn vooralsnog niet bekend, maar lang zal het niet duren voordat we die te horen krijgen.
gregorius zegt
Zo, we zijn weer klaar met de diesel-gate: we gooien er weer zwaren diesels in. 354pk/700nm is natuurlijk een nette waarde voor een 3.0 en een prima blok voor een Q5. Zeker in Zwitserland zul je er weer veel zien.
wahltiroler zegt
Groene Audi met TDI blok
contradictio in terminis?
Wel mooi groen trouwens
berlinetta zegt
Ik ben niet weg van deze generatie Q5, maar zo in deze uitvoering vind ik hem toch wel fraai. Mooie kleur groen. Een bruin interieur had het voor mij afgemaakt. En die motor is natuurlijk fantastisch. Meer power dan je nodig hebt, maar toch een verbruik dat binnen de perken blijft. De ultieme ‘wintersportmobiel’ zouden de meeste hier zeggen.
milanomt zegt
@berlinetta: Fantastische kleur inderdaad. Lijkt op Emerald Green van LaRo!
reactief zegt
@milanomt: Inderdaad mooie kleur. Maar wel erg veel glans. Lijkt wel chrome-achtig, zoals van die chromen wraps…
usmurf zegt
Jammer van het sterk verouderde interieur… [/audifanboymodus]
karhengst zegt
@usmurf: De luchtroosters lijken direct uit een Skoda te komen.
wimof zegt
@karhengst: Niet iedereen heeft nood aan een Mercedes interieur waar net zoals na een avondje discotheek je oren en ogen (en hersenen) nog pijn doen.
mashell zegt
@usmurf: merken als Lexus, Jaguar en Alfa Romeo zijn nog lang niet op dit niveau van interieur. Het is dus bepaald niet slecht. Maar inderdaad, bij de A6 is Audi al een volle generatie verder.
Onehp zegt
Graag dit blok in een “S”6 Avant!
Dutchdriftking zegt
Hopelijk komt dit blok ook snel in de A6. Het SQ5 blok was in de vorige A6 ook leverbaar als Bi-TDI. Nog altijd een bijzonder fijne dailuy.
ko4n zegt
@dutchdriftking: ik ben eigenlijk wel voor een S4 TDi. Lijkt me een ideale auto!
Dutchdriftking zegt
@ko4n: Ook niet vervelend!
bitd zegt
@dutchdriftking: ja, ik hoop eigenlijk ook dat deze variant naar A6, A7 komt en misschien ook wel naar Q7 en Q8?! Die basis motor van 286pk, mist net ff dat laatste stukje extra power.
Dutchdriftking zegt
@bitd: laten we het hopen.
leaper035t zegt
Waar blijven die 2 dubbele uitlaten in godsnaam?
aikon1694 zegt
Hij is wel groen..
flatsixx zegt
Die uitlaten zijn gewoon al een reden om hem niet te kopen.
tjorque zegt
Of 700Nm voldoende is hangt van de overbrenging (reducties) af en wat je van plan bent te doen met je tracktor…
ghost zegt
Lekker kleurtje hoor?
karhengst zegt
@ghost: Alleen ben ik benieuwd hoe dit in het echt is. Deze foto’s zijn dusdanig bewerkt dat het op chroomlak lijkt.
ghost zegt
@karhengst: true, 100% zeker bewerkt. Vermoed dat het gewoon een metallic/pearleffect is van de Audi Exclusive serie.
smex zegt
Ik vind de Q5 toch wel echt een van de best geslaagde modellen van de huidige Audi line up!
boyerspots zegt
Een Audi sport model met fopuitlaten… Het houdt niet op… Niet vanzelf
kraakensmaak zegt
Kleine kanttekening, deze TDI wordt waarschijnlijk de vervanger van de TFSI. De SQ5 TFSI is al maanden niet meer leverbaar, iets met WLTP…
bitd zegt
@kraakensmaak: niet helemaal :https://www.autoblog.nl/nieuws/eindelijk-een-dikke-benzinemotor-voor-de-audi-q8-120490
audiaudilikelike zegt
@kraakensmaak: niet waar, de diesel is niet leverbaar geweest ivm wltp, werd steeds uitgesteld.
De benzine is gewoon altijd leverbaar geweest.
gilettelubbers zegt
Dit moet toch wel grandioos fijn rijden ?
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Knap hoor dat Audi al 347 pk en 700 Nm uit een 3 liter blok haalt met 2 turbo’s , dat lukt eigenlijk alleen Alpina te overtreffen met 3 pk?
Alleen had BMW natuurlijk in 2012,, jip 7 jaar geleden voor de dieselwagen, al de M550d met 382 pk en 740 Nm en de nieuwste zelfs 400 pk/760 Nm. Alleen is die helaas biet leverbaar in de X3 en 3series?
doemijmaar6inlijnmetxdrive zegt
Sorry van de typ foutjes? bedoelde dieselaffaires.