
Het houdt niet op, niet vanzelf.
Audi was er vroeg bij met de vorige SQ5. De combinatie van een performance-variant van een middelgrote crossover bleek een goede. De vorige SQ5 was in Nederland best populair. In Nederland was de auto alleen leverbaar met een 3.0 Biturbodiesel, maar in sommige landen was ook de 3-liter compressormotor leverbaar. Bij de nieuwe SQ5 is er enkel keuze uit een 3.0 V6 met turbo die we kennen van de S4.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een Audi SQ5, dan hebben we slecht nieuws voor je. Je kan enkel voorraadexemplaren bemachtigen. Althans, als je woonachtig ben in Engeland. Daar heeft Audi UK zoveel mogelijk productieplaatsen voor 2018 besteld. Dan kunnen klanten via die manier nog aan een nieuwe SQ5 komen, aldus een Audi-offcial in een interview met Autocar. De ware reden blijkt te zijn dat de SQ5 niet aan de WLTP gaat voldoen (oftewel, teveel gaat uitstoten). De WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) is de opvolger van de oude NEDC en moet een eerlijk beeld geven over het verbruik en de uitstoot van een auto.
Omdat de WLTP (die ingaat vanaf september 2018) gebaseerd is op daadwerkelijk verbruik en niet zozeer theoretisch verbruik, wordt dat slikken voor sommige fabrikanten. Met name voor auto’s die op papier redelijk zuinig en schoon zijn, maar waar het in de praktijk gewoon hopeloos mee gesteld is. Voor BMW was deze regeling de oorzaak om de M3 dan uit productie te nemen. De M4 wordt aangepast om wel aan de WLTP-eisen te voldoen. Of de SQ5 nog leverbaar blijft in Nederland, is onbekend.
Oh noo! Wat lullig, en ze hadden hem zelfs al nep-uitlaten gegeven! Wat meer is er nog nodig?? Anyway, je zult ze hier in Zwitserland vast nog wel kunnen bestellen, want hier hanteert men de KODTWDHOOM-meetprocedure (Krijg Ongezien De Tyfus, We Doen Het Op Onze Manier).
@Jochempie: Wat rijd je daar voor auto?
@renegade: Een Aston Martin DBS in Casino Royale grijs, met een afstandsbediening van Nikko. Daarnaast een ouwe MX-5 zonder roest. Dat is de echte pats.
@Jochempie: Haha gaaf :) Heerlijke wegen daar in Zwitserland…
@renegade: De wegen zijn lekker ja, de Zwitsers… Elke 100 meter een verandering van de maximumsnelheid, en de bestuurders gaan op hun rem staan om op of onder die snelheid te geraken. Wie gaat er nou op z’n rem staan als het van 60 naar 50 gaat? Dan rol je toch lekker uit? Maar goed, de Zwitsers, dus.
@Jochempie: ik denk dat dat vanwegen de boetes is. Heb er een behoorlijk aantal gereden daar en ze zijn behoorlijk prijzig.
@kennone: Zwitserse agenten mogen niet binnen 200 meter van een snelheidsverandering de snelheid meten, dus je kunt rustig uitrollen. Daarnaast is de boete 0 frank als je 60 op de teller hebt staan waar je 50 mag.
@Jochempie: Eens met je analyse van het zwitserse rijgedrag, vergeet het constante linksrijden niet! Maar volgens mij moet jij eens 60 in een 50 zone rijden, en dan op de post gaan wachten!
@cameltijn: oooh man, dat links rijden.. wat een onlogische figuren! Ze gaan zelfs naar de linkerbaan als er honderden meters lang geen auto te bespeuren is! Alsof er iets anders achter ligt waardoor ze dat doen, een religieuze overweging misschien? Het is niet alsof ze niet opletten (in dit specifieke geval dan) maar het is een bewuste actie.. maar waarom..? Anyway, in krap twee jaar nog geen post gehad voor 60 op de teller in een 50 zone. Wel voor max 10 km te hard op de snelweg. Altijd weer die 60 franc.
@Jochempie: heb nochtans eens een boete vanuit Zwitserland gehad toen ik 83 reed in een zone 80. Was in 2006 en geloof dat die toen 37,5€ bedroeg en netjes opgestuurd door een incassobureau…
@Jochempie: hahahahaha held
3 V6 met turbo? Eerste voorin, tweede achterin maar waar ligt de derde?
@Donstil: in de sleurhut er achter
@donstil: Bij de dealer op zolder. Da’s de winter-V6. Afspraak maken voor oktober.
@jochempie: hahhaa jezus.. iemand is op dreef.. haha
Al die reegels en wetten over verbruik kunnen me de neus uitkomen, ze zijn nergens goed voor behalve voor het verpesten van alle auto’s.
En zo rijdt de rest van de wereld dikke bakken, terwijl wij met een marginale, kleine 20 miljoen inwoners het milieu gaan redden. Aan ambities in ieder geval geen gebrek…
@silverarrow: wltp geldt voor heel de EU (+- 500 miljoen miljard inwoners). Daarnaast volgen een aantal andere landen EU regels, al is dat waarschijnlijk niet het geval met wltp.
@aambei: Idd, maar hoe een land om gaat met de uitkomsten van die WLTP is geheel aan het land in kwestie.
@silverarrow: In Europa wonen wel iets meer mensen dan 20 miljoen hoor…
@silverarrow: Het artikel gaat over Engeland, geen idee waarom je dit op Nederland projecteert.
WLTP is toch slechts een test procedure om het verbruik te bepalen? Hoe kun je daar niet voor slagen?
@postzegel: Nee, volgens mij is het een andere testcyclus dan de NEDC. Een cyclus waarin ook NOx uitstoot e.d. wordt bepaald. Dit zijn nog de restanten van het sjoemelschandaal.
Ik dacht dat de WLTP een teststandaard was om het verbruik, en dus de uitstoot, van een auto te bepalen. Wat zijn dan die eisen van WLTP? Of wordt hier bedoeld dat het verbruik in de WLTP-cyclus zodanig hoog is dat de auto door extra belastingen onverkoopbaar wordt?
@potver7: meetapparatuur kan het niet aan, zo hoog verbruik
@potver7: Misschien kan deze auto niet langzaam genoeg…
WLTP is niet het grootste probleem, RDE (Real Driving Emissions) wel, waardoor quasi alle benzinewagens een partikelfilter moeten krijgen.
Wahaha, realistisch verbruik? Het gaat van een totaal onrealistisch laboratorium verbruik naar een nauwelijk realistisch verbruik in het beste geval. Het blijft theoretisch geneuzel op een rollerbank en niet de realiteit.
Daar hebben ze bij VAG toch een truukje voor bedacht?
@ikleesookoverautos: die software was alleen voor diesels. Wordt nu, as we speak, herschreven voor benzinemotoren. :)
Het hogere brandstof verbruik op papier is niet zo interessant. ( wel iets eerlijker ) Maar door de eerlijkere test gaat de CO2 waarde omhoog. Hallo BPM verhoging. Reken maar dat dit voor een sq5 meer dan € 10.000 is. Veel meer.
@FB_100007607737336: Zijn er ook modellen die er beter mee uit te test komen omdat ze vroeger buitenspel werden gezet omdat ze niet meewilden met de downsize hype, Mazda bijvoorbeeld? Of is werkelijk alles duurder geworden?
Lijkt mij dat er in dat geval wel een correctie plaats mag vinden, maar de overheid zal wel doen of haar neus bloedt.
De realiteit. Wat is de realiteit? Moeders die 4x per dag 3 km rijdt en in het weekend iets verder? Of de vertegenwoordiger die 80.000 per jaar op de snelweg in het oosten van het land? Of in het westen? Of in Finland woont, of in Spanje? En dan hebben we Duitsland nog niet eens gehad, 30 km plankgas op het woon-werk traject….
Degene die die klote idiote WLTP test heeft bedacht mag zich melden bij mij