Sauerkraut!
Oké, zo’n verrassingskreet is niet helemaal op zijn plaats, want speculatie na speculatie gaf aan dat het droppen van de Audi R8 al een tijdje op de radar van het merk met de boksbeugel lag. De R&D-baas van Audi Sport GmbH, Peter Mertens, noemde het op de Autoshow van Genève nog een keer en klonk er zeker van: er is geen ruimte meer voor een super-Audi. De R8 krijgt geen directe opvolger, ook al zijn er speculaties over nieuwe aandrijflijnen die in ontwikkeling zijn bij Audi Sport. Er zijn R8-geschikte motoren in ontwikkeling, zowel benzine-, elektro- als hybrideaangedreven. Deze zullen volgens Mertens in drie unieke sportauto’s van Audi Sport een plaats krijgen, maar geen één zal de naam R8 dragen. Volgens Mertens is het klaar met de Audi-versie van de Huracán.
Laatstgenoemde is dan ook de reden dat de R8 verdwijnt. Laten we eerlijk zijn: de R8 is gewoon een Huracán zonder de Lamborghini-heritage. De prijs was bij generatie één dan een reden om voor de R8 te gaan, om een soort instap-Lamborghini te rijden. Bij zijn introductie in 2006 was de R8 nog uniek: hij kreeg een 4.2 liter grote V8 mee uit Audi’s eigen schappen, maar daar kwam in 2009 een V10 van Lamborghini bij. Dat was het moment dat de R8 zijn unieke karakter verloor. Los van hoe gaaf een supercar met atmosferische V10 is, het was eigenlijk een uitgeklede Gallardo LP560-4. Wel voor een hoop minder geld en een hoop meer LED-lampjes.
Generatie twee (rijtest) kwam in 2016 en die verergerde het probleem door zijn prijs. Het prijsverschil van de R8 en de Huracán is veel kleiner waardoor geld besparen veel minder een issue is tijdens het kiezen tussen de twee. VAG moest een knoop doorhakken en besloot dat de R8 het onderspit delft. Lamborghini kan die verkopen goed gebruiken namelijk, terwijl Audi Sport het ook wel redt met het dik maken van “reguliere” Audi’s.
En die instap-V6 dan? Daar wordt niks over ontkend noch bevestigd. Het zou de R8 uniek maken ten opzichte van de Huracán die alleen met V10-motoren beschikbaar is, maar in weze is er al een instap-R8, genaamd Audi TT RS (rijtest). Aangedreven door een 5-in-lijn met 400 pk kom je niks tekort. Los van of een R8 met V6 zou verkopen of niet, het lot van de supercar lijkt vastgesteld.
Geen zorgen, de R8 blijft nog een aantal jaar onder ons, en in die jaren is de kans aanwezig dat die V6-versie ook nog komt. Wanneer dat is, en hoeveel pk Audi daar uit peutert, is nog niet bekend. Het mag echter allemaal niet baten en binnenkort verliezen we waarschijnlijk één van de laatste atmosferische supercars.
Foto-credits: Nieuwe en oude Audi R8 in het wild gespot door @dutchstylez op Autojunk.
Met dank aan Hans voor de tip!
rufctr01 zegt
Ik denk dat veel voetballers nu huilend op bank zitten!
Loek zegt
@rufctr01: hoe heeft dit artikel betrekking tot de Q7? ;)
BaRa zegt
@720s: Dat is toch gewoon een opgehoogde R8…? #alleaudislijkenopelkaar
str8six zegt
@BaRa: #hashtagszijnkut
r32turbo zegt
@BaRa: #isgeenTwitter
mart144 zegt
@BaRa: #mercedeslijktookallemaalopelkaar
kapiteinaudi zegt
Leck mich Audi Sport! Geh mir aus den Augen!
dutchoutlaw zegt
Jammer.
iijayvee zegt
Fijn dat ze zelf inzien dat ze eenheidsworst aan het bouwen zijn binnen vag.
lincoln zegt
Beter ..
Bij Audi zijn alle eerste series absurd clean en sleek ..
Tweede wordt al minder ..
Derde versie is helemaal bout ..
2wheeler zegt
@lincoln: absoluut! Mk1 TT, Q7 en R8 en zelfs de A7 zijn stuk voor stuk mooier dan hun opvolger. Tevens is de originele A5 van Da Silva ook nog steeds een fraaie wagen.
Loek zegt
@2wheeler: al ben ik het er niet mee eens, Audi’s krijgen inderdaad nu een redelijk druk design met vele frutsels en gekke “design-features”, terwijl auto’s zoals de A5 inderdaad heel mooi zijn en blijven. Qua interieur blijven ze wat mij betreft grote stappen maken en ik geef bij alle moderne Audi’s de voorkeur aan hun interieur t.o.v. de interieurs die ze hadden in 2008-2014.
2wheeler zegt
@720s: dat geloof ik gelijk hoor! VAG heeft de interieurs altijd wel op orde. Exterieur lang geen fan van geweest na de eerder genoemde modellen, m.u.v. de huidige A3 sedan, die is wellicht klein maar wel goed in verhouding. Zeker in RS3 uitmonstering!
Loek zegt
@2wheeler: ik vind de A3 Limousine ook niet lelijk maar de proporties zijn niet helemaal juist. Met name de achterkant is een beetje lomp. De best geproportioneerde Audi is de A6 in mijn optiek.
trustmeiamanengineer zegt
Lame. Een van de weinige leuke Audi’s. Als ze nou een zwaar gekietelde vijfpitter in een rwd R8 mikken kunnen ze wel een leuk afscheidsmodelletje maken.
shadowbroker zegt
@trustmeiamanengineer: en dan de body nog wel wat lichter maken
mashell zegt
Eigenlijk best onlogisch, het is de VAG strategie bij uitstek om een versie van de technologie in meerdere modellen te brengen en zo (meer) winst te kunnen maken. Ik ben dan ook bang dat de Huracan en Avantador dan zullen verworden tot twee varianten van één model, de kleinere met V8 en de grotere met V10. De R8 had het altijd al moeilijk want de er is altijd de 911 als benchmark.
theblazerunner zegt
@mashell: de tijd van compromisloze sportwagens lijkt wel ten einde te komen
moveyourmind zegt
Het einde de voor de R8…
Maar hopelijk het begin voor de Bentley:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/2015_Bentley_EXP_10_Speed_6_concept_car_at_Motorshow_Geneva_%2816650492919%29.jpg
Zijn ze ons autoliefhebbers wel een beetje verplicht, voor de Wiedergutmachung voor die schandvlek van een Bentayga…
HZW zegt
@moveyourmind: De design ideeën hiervan zijn toch al in de Continental GT gestopt.
moveyourmind zegt
@hzw: Voor een deel wel,
Maar de Continental GT is een echte Gran Turismo pur sang:
https://www.carprousa.com/wp-content/uploads/2017/09/NEW-CONTINENTAL-GT-DEBUTS-IN-FRANKFURT_07-1-e1505234680664.jpg
De EXP concept neigt meer naar een hardcore sportwagen. Zou het echt gaaf vinden als ze zoiets ook gaan bouwen bij Bentley.
jorden zegt
Als je een enorme grill in de neus van auto plaatst, welke de motor achter de voorstoelen heeft liggen. Ja dan weet je duidelijk geen raad met een afwijkend model in je gamma. 1e generatie was wel echt een nekkendraaier waar iedereen het over had.
MaartenD zegt
Geen gemis
HZW zegt
Er sluimert een gerucht dat de TT het zelfde lot is bezworen.
De R8 en TT zijn beide dure auto’s om te bouwen met extreem lage verkoop aantallen.
Ook de huidige TT verkoopt uitermate belabberd.
str8six zegt
Ik verwacht überhaupt al weinig van Audi dus dit is geen verrassing. Jammer, dat wel.
Jochempie zegt
Wat flauw… Godverdomme..
kilum zegt
Ze hadden de R8 nooit met een V10 moeten gaan leveren. Gewoon bij de V8 modellen houden. Dan was de auto uniek gebleven in het VAG gamma.
Gulli zegt
V6 in een eventuele R6 leveren? Audi is nooit te beroerd geweest om gaatjes op te vullen toch? Kleinere middenmotor roadster RWD met evt accuhulp op de voorwielen lijkt me best geinig.
HZW zegt
Merken als Audi verdienen niets aan sportwagens, mensen kijken voor dat geld bij de betere merken.
Audi wordt een auto merk voor de massa, met dodelijk saaie zakelijke auto’s.
HZW zegt
Kijk, roepen dat er geen R8 meer komt kan ook wat anders betekenen, Audi zou de R8 kunnen herpositioneren.
Zo zou het zomaar kunnen dat de R8 met 2.9ltr V6 Bi-Turbo als Audi R6 op de markt komt. (een gerucht dat al wat langer ten ronde gaat)
En vervolgens de R8 met V10 langzaam laten verdwijnen.
Een R6 zou toch iets anders in de markt gezet kunnen worden.