Vechten voor een goede zaak!
Als je kijkt naar het gamma van Audi, is het eigenlijk heel erg opmerkelijk dat de R8 ertussen tussen staat. Het assortiment bestaat voornamelijk uit compacte auto’s, crossovers, sedans , stationwagons en hatchbacks die Audi ‘Sportbacks’ noemt. Tussen al die zakelijk verantwoorde auto’s staat ook de Audi R8.
De R8 is een sportwagen die veel puristischer is dan hetgeen de concurrentie in de showrooms hebben staan. Ondanks dat de huidige Audi R8 net voorzien is van een facelift, draait de geruchtenmolen op volle toeren. Zo zou de volgende Audi R8 geheel elektrisch gaan worden. Het niet meer van deze tijd om zo’n fantastische motor als de huidige R8 aan te blijven bieden.
Toch denkt Oliver Hoffmann dat het niet zo’n vaart zal lopen. Nu kan hij het weten, want de Duitser is immers de grote baas van Audi Sport. Audi Sport is verantwoordelijk voor de RS-modellen van Audi, de racewagens van het merk en ook de Audi R8. Aan het Britse AutoCar laat hij weten dat de V10 een icoon is en een USP in zijn segment. De huidige klanten zijn helemaal van de Audi R8 vanwege diens fantastische motor. Hoffmann geeft toe dat elektrificatie inderdaad onderwerp van gesprek is voor de opvolger van de Audi R8. Jazeker, ondanks eerdere geruchten die het tegenspraken, komt er gewoon een nieuwe Audi R8.
Voorheen waren er bronnen die spraken van een volledig elektrische Audi R8 in 2022. Dat zou dan automatisch het einde betekenen voor de V10 voor de snelle Audi. Echter, Lamborghini zal nog wel een tijdje gebruik blijven maken van de tiencilinder. Hoogstwaarschijnlijk zal dat in hybride vorm gebeuren. Volgens Hoffmann is de atmosferische V10 verplichte kost voor de compacte Lamborghini, ook voor in de toekomst.
Hoffmann en de zijnen werken nauw samen met de jongens van Lamborghini. De enige manier om dit soort auto’s te kunnen ontwikkelen is door de kosten daarvan te delen en een zeer goed uitgekiende platformen-strategie te hanteren. De kans dat de volgende Audi R8 volledig elektrisch wordt, is zeer aannemelijk, maar een hybride variant met die geweldige V10 zal er als speciaal model naast kunnen komen.
Dan nog even over de huidige Audi R8. Daarvan wordt er een extra hardcore model verwacht, de zogenaamde ‘GT2’. Deze Audi zou het midden met houden tussen de R8 LMS raceauto en de R8 straatversie. Nu is bekend dat deze volgende week al op het Goodwood Festival of Speed wordt onthuld. Oliver Hoffmann deelt mee dat opvallend genoeg de ‘voetgangersveiligheid’ de grootste uitdaging was voor deze auto. Waarschijnlijk heeft de auto wat meer splitters en spoilers dan de gewone R8.
alfablog zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
smallenginesmalld zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lithiumion zegt
Helaas zit ik niet in de bevoorrechte positie om zo’n auto een keer te rijden, laat staan te bezitten. Met die pegels had ik me ook totaal wat anders aangeschaft, iets Italiaans, niet zijnde Lamborghini(lees Donatella Versace), maar dat is persoonlijk. Ik kan het wel waarderen dat ze goed betalende puristen, op hun wenken bedienen met iets dat denk ik toch z’n langste tijd heeft gehad.
daniel1975 zegt
@lithiumion: zolang Amerika is… Of Dubai…
gove zegt
en nu nog even vechten voor de handbak
leaper035t zegt
Ach wellicht wordt het in plaats van de V10 de TDI met 350pk van in de nieuwe S6
Dutchdriftking zegt
Klinkt als mooi nieuws. Zal de opvolger van de Aventador ook nog een V12 krijgen, of is die periode definitief voorbij?
flatsix010 zegt
Goede zet denk ik. Als je tegen die tijd iets zou kunnen kopen in dit segment en de keuze hebt tussen een turbo+hybride dikke Porsche of waarschijnlijk voor de laatste keer in je leven een nieuwe dikke atmosferische V10 kan bemachtigen is het snel beslist.
ghost zegt
Nooit echt begrepen waarom V10 en V12 motoren niet kunnen blijven. Koppel ze aan een hybridelijn en je uitstoot halveert direct. Bij de LaF en 918 was die ook mega laag of zelfs 0g/km. Niet zo moeilijk doen.
vandijkbv zegt
@ghost: gaat wellicht met de nieuwe WLTP niet meer lukken..
ghost zegt
@vandijkbv: er zijn altijd stukken grijs gebied en mazen te vinden waardoor het lukt. Grootste fout die men heeft gemaakt is door in de F1 V6-motors te gebruiken en daardoor eigenlijk een soort klankbord is ontstaan dat alles maar kleiner moet…
mashell zegt
@ghost: de F1 liep qua downsizing ook gewoon achter de normale industrie aan. Daarom moest de F1 ook wel, het moet het hoogste niveau van engineering zijn maar ze reden met motoren met veel cilinders en een relatief groot slagvolume, relatief simpele dingen eigenlijk.
smex zegt
Goed nieuws, de R8 blijft in mijn ogen een prachtige auto. Zie er graag een opvolger van ookal zal die nooit in mijn budget liggen.
menaz zegt
“Het assortiment bestaat voornamelijk uit compacte auto’s, crossovers, sedans , stationwagons en hatchbacks” …en cabrio’s, roadsters, coupé’s, EV’s en SUV’s. Inderdaad maar een beperkt assortiment. ?
willeme zegt
@menaz: Cabrio’s, roadsters en EV’s verkopen ze nauwelijks ;-)
Gulli zegt
Ik vind de R8 nog steeds niet bij het merk passen. Ik vind het een retegaaf ding maar de combinatie klopt gewoon niet. Een Audi is vooral zakelijk wat mij betreft, en dan zit er ineens zo’n hardcore sportwagen tussen. Het is een beetje Usain Bolt die de CEO is van een Quote500-bedrijf. Asics onder je Saville row maatpak.
weem zegt
@gulli: Tsja, niet specifiek op jou gericht want je zal vast nog wel wat likes krijgen voor die mening, maar als Audi met de zoveelste saaie uniforme leasebak komt is het niet goed en loopt iedereen daarover te zeiken, en kennelijk is het dus ook niet goed als het merk daarnaast ook wèl speelse modellen als de TT en R8 in z’n gamma houdt, ook al zijn die veel minder lucratief. Damned if you do, damned if you don’t…