Audi heeft een nieuwe variant van de Sport Quattro Concept klaarstaan voor de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas die 6 januari begint. De belangrijkste feature: laserlight.
In de dubbele koplampen -die qua design afwijken van de vorige Sport Quattro Concept die we in Frankfurt mochten aanschouwen- laat Audi zien wat volgens hen de toekomst van licht is: het combineren van Matrix LED en laserlicht technologie. De buitenste van de twee lichtelementen in elke koplamp genereert de standaardverlichting met behulp van LED’s terwijl de binnenste elementen groot licht verzorgen met behulp van laserdiodes. Deze diodes zijn behoorlijk wat kleiner dan LED’s: slechts een paar duizendste millimeter in doorsnede. Dit biedt uiteraard veel ontwerpmogelijkheden voor de toekomst, waarbij je dus wellicht met bijna onzichtbare koplampen zou kunnen werken. De laserlampen kunnen een lichtbeeld van 500 meter creëren en dat is ongeveer twee keer zo ver als een Matrix LED lamp kan komen. De lichtopbrengst is daarbij twee keer zo hoog als die van een LED. De verlichting zal ook op de R18 e-tron Quattro racer voor Le Mans 2014 worden gebruikt.
Ook nieuw aan deze Sport Quattro Concept zijn de verschillende displays en bedieningselementen in het interieur. Alle essentiële informatie wordt weergegeven op een high-res scherm dat wordt aangedreven door een Tegra 30 processor en Nvidia graphics die driedimensionale graphics produceren. De bestuurder kan verschillende modes kiezen die specifieke info weergeven. Bijvoorbeeld in de MMI modus de navigatie en medialijsten terwijl in Classic modus de snelheidsmeter op het scherm verschijnt. Bijna alle functies worden met de MMI-controller (die ook als touchpad dienst doet) bediend.
De Sport Quattro levert nog steeds 700 pk en 800 Nm uit een hybride aandrijflijn bestaande uit een 560 pk en 700 Nm sterke vierliter V8 TFSI met biturbo en Cylinder On Demand techniek, alsmede een elektromotor die tussen de motor en de versnellingsbak hangt en die goed is voor een vermogen van 400 Nm en 150 pk die zijn vermogen uit een lithium ion batterij verkrijgt. De Sport Quattro Concept kan tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden. De snelst mogelijke sprint naar de 100 vindt met deze auto plaats in 3.7 seconden terwijl een topsnelheid van 305 kilometer per uur haalbaar is. Niet gek voor een auto die 1850 kilogram (!) weegt.
De Sport Quattro Concept is voor de gelegenheid in het rood gehuld, terwijl we eerdere varianten al voorbij zagen komen in geel en wit. Qua uiterlijk verschilt de auto verder bijzonder weinig van de vorige Sport Quattro Concept. Zoek de verschillen in de gallery, we hebben die van de IAA-versie even bijgevoegd.
Marijn90 zegt
Voorsprong door techniek. Benieuwd wanneer de rest volgt. Ziet er gaaf uit overigens.
dadutchdude zegt
@Marijn90: ik wil je zeepbel niet kapot maken, maar BMW is al weer wat langer bezig met die zogenaamde laserlichten. Wie volgt er wie? ;)
thomcarspotter zegt
Verschil? De kleur.
Design_Driven zegt
@thomcarspotter: net als bij de productie auto’s van Audi dus…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zit toch wel een setje reservelampjes bij hè?
MAB zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: ja 10k per stuk.
tt123 zegt
De lijnen van de concept vind ik wel erg mooi.
Design_Driven zegt
Mooie techniek die lezers, maar het lijkt me dat je niet direct in de lazer straal wil kijken (bv bij een heuveltje)
enricoleerdam zegt
wel een gaaf ding hoor !
JvT zegt
Laserlight? Klinkt als een jaren ’80 concept…
julez zegt
Pleeaase Audi, doe deze gauw in productie nemen!! Wat een geweldig design en dat interieur is prachtig
bsxc2 zegt
Laserkraft 3d?
Rick-dos zegt
…..?………laserlicht technologie is toch dadelijk al als optie op de BMW i8 te bestellen? En je kunt in huidige BMW’s toch al je display aanpassen op hoe je de of wat voor informatie je wilt zien?
Vorsprung durch technik?
2cool4school zegt
@Rick-dos: alleen de i8 is ontiegelijk lelijk en die is prachtig
sirmustang zegt
Ze moeten dit ding maar snel uitbrengen… Elke keer als hij weer op een show te zien is, wordt hij weer een stukje lelijker gemaakt…
jasperjvr zegt
Super gave bak, vindt vooral de combinatie van de kleuren olijf groen en zwart mooi
Snel uitbrengen
nibor zegt
Tegra 30 moet 3 zijn neem ik aan?
Yeelen zegt
@RRenault: Dacht ik ook, we zitten nog maar aan 4. Die Voorsprong door Techniek gaat anders wel zéér ver.
lexlfa zegt
Als er nog 200-300 kilo afgaat is het nog veel mooier!
Niet dat 3,7 seconde naar de 100 langzaam is ofzo…
Pordon zegt
Dat deze auto maar voor altijd een concept mag blijven. Wat een gedrocht.
tysoquattro zegt
Echt een toppie deze, moest ik de lotto winnen, laat ik hem direct laten produceren en eentje aanschaffen ;) echt mooi ding exterieur als interieur ( een woord WOWW)
HZW zegt
De eerste “Audi quattro Concept” was mooier en compacter.
Deze tweede is behoorlijk groter en zwaarder geworden.
Er gaat ook nog een derde design versie komen die weer een ander uiterlijk zal hebben.
boomhauwer zegt
Precies een A3…
Hupke zegt
Als de volgende A5 die richting uitgaat zit er tenminste wat karakter in dat ding, maar daar zullen we niet op moeten hopen denk ik.
Ik vind het hoe dan ook nog altijd een droog ding voor een concept te zijn.
gallardogt zegt
Een grotere stap vooruit zou eerder zijn de 2.0L TFSI als ‘hulpmotor’ met 300pk en twéé electromotoren van elk 150pk. Lijkt mij meer spektakel en milieuvriendelijker.
HZW zegt
Deze Concept slaat helemaal nergens op, het ding weegt maar liefst 1750+ Kg.
Ook de toepassing van een 560 pk 4.0 V8 TFSI heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Het had spectaculair kunnen zijn als ze de Audi Crosslane Coupe Concept 1.5 ltr TFSI 3-cilinder motor met 140 en 200 Nm er in gehangen hadden die de 2 electro motoren van stroom zou voorzien.
Dan had hij waarschijnlijk ook een kilo-tje of 300 lichter gewogen.
gallardogt zegt
@HZW: Hé hallo, heb je mijn bijdrage ook hierboven niet gelezen,daar zeg ik ongeveer hetzelfde ;)
Trouwens, het is volgens mij ‘dit concept’ ipv ‘deze concept’.
Maar ik ben het wel met je eens dat de 1.5 ltr TFSI nog beter is als mijn 2.0 TFSI, je moet dit soort zaken voorzichtig brengen op autoblog ;)
ardonjr zegt
Hebben ze ook in de achterlichten.. http://www.youtube.com/watch?v=UCeJV8_BDPw
Ben benieuwd hoe dat er dan van voren uitziet..
Overigens heeft de BMW i8 dit ook als optie.. http://www.youtube.com/watch?v=YFo5T-yt6_0
ardonjr zegt
@ardonjr: En een demo setup van de BMW i8 Laserlight http://www.youtube.com/watch?v=h29SwJDXMBc
Best gaaf eigenlijk. Ook hoe ze de veiligheid weten te garanderen van het feit dat lasers in je ogen eigenlijk niet echt goed voor je is..
schellekens006 zegt
Super gaaf..alleen weet nu al dat het weer onbetaalbaar gaat worden voor Nederland.
9-jos-001 zegt
ik ruik een nieuwe TT
stamp zegt
Laser, ’t is toch wel echt iets uit het vorig millenium… of ben ik de enige die d’r een hoog ‘ d’r staat laser op, dus ’t is fantastisch ‘ gevoel bij krijgt. Snel: druk op REC en PLAY te gelijk, dan neem ik het op met mijn Cassette recorder! :-)
But anyways: nog kleinere lampen zijn mogelijk, maar voorlopig zal Peugeot gewoon meer dan 20% van de buitenkant blijven bedekken met ‘ lampen ‘. (Moehahaha, insert lachband)
Audi (en BMW en alle andere fabrikanten) zal wellicht kleine lichtbronnen kunnen maken zo, maar d’r zal altijd een compleet ‘ dagrijverlichtingsunitsysteem’ naast komen omdat de auto anders ‘ onzichtbaar’ blijft: Hoe kleiner de lichtbron, hoe minder goed deze voor het overige verkeer zichtbaar blijft. In theorie is elke vorm mogelijk, in de praktijk zien we nog steeds ‘ bakken van plastic waar ergens een klein lampje in zit verborgen ‘ .
Zo, en nu ga ik lekker sentimenteel werken aan het koplamp-stelsysteem van een 928!
asfaltjunk zegt
ik vond die motorkap van de eerste concept juist wat hebben van de urquattro als ze die er op zetten dan heb ik geen kritiek op het exterieur en het interieur
MAAR!!
wel over de motor
gooi die 2.5 liter 5 in lijn blokje er in van de RS3/TTRS
desnoods een grotere turbo dat hij 400pk er uit krijg waar door die toch wat spannender maakt
een 4.0 V8 van 560pk en dan zo elektro motor van 150pk en dan nog is 1850kg wegen kan beter dan een RS6 of 7 nemen kan je minste met 5 mensen in
echt een mooie auto
als er gewoon een 2.5 5 cilinder met 400pk er in hang en van eerst concept de motorkap er op zit en zelfde aandrijving heeft als de RS4,5,6,7 heeft meer overbrenging naar de achterwielen dan denk ik dat hier echt een super leuke nieuwe audi kan kommen !