Op de IAA in Frankfurt mochten we van de conceptversie genieten, met de belofte dat het een hete hybride zou worden. De nieuwe Ur-Quattro blijft heet, maar Audi heeft besloten om het hybride gedeelte voorlopig te laten varen.
In een interview met auto motor und sport laat Audi-Chef Rupert Stadler weten dat zij sinds de onthulling veel hebben nagedacht over het in productie nemen van de Sport Quattro. De reacties zijn positief, dus laat de band maar draaien.
In 2015 mogen we de eerste Sport Quattro’s in de showroom verwachten. Echter, de gelimiteerde oplage van de 700 pk sterke hybride versie laat nog iets langer op zich wachten. De sportauto zal eerst op het ingekorte platform van de A6 komen te staan. De carrosserie wordt getrokken uit koolstofvezel en aluminium voor een totaalgewicht van zo’n 1.300 kilo, uiteraard vooruit geslingerd door vierwielaandrijving.
Onder de motorkap zal om te beginnen een 2,5 liter vijfcilinder komen te liggen, die in de RS Q3 minstens 310 pk levert. Mogelijk krijgt deze een upgrade naar 340 en 360 pk, net als in de huidige TT. Omdat hoofd ontwerp Ulrich Hackenberg niet tevreden is, zal het design zoals we in Frankfurt hebben gezien nog worden aangescherpt. Dat krijg je ervan als je drie jaar oud materiaal recyclet.
kees66 zegt
Hmm… wordt er niet echt warm van… het komt een beetje gedateerd over, met name die achterkant. En wat zit die benzinedop (neem tenminste aan dat dat een benzinedop is) een een vreselijke plaats… geen gezicht.
label89 zegt
@kees66: juist een prachtig eerbetoon aan een klassieker! Zet maar op m’n oprit!
ariif zegt
Lelijkerd
autogedrocht zegt
De ruimte voor het kenteken is wel héél erg groot
heidi zegt
@autogedrocht:
Ja ammahoela, zo ken ik er nog wel een paar.
De gele kleur is wel héél erg geel of het linksgeplaatste stuur zit wel héél erg links.
lincoln zegt
@autogedrocht:
velgen zijn veelste rond ..
lincoln zegt
kenmerken van de Ur-quatro zijn er in overvloed ..
zonder maar op 1 punt “retro” te worden ..
superknappe prestatie van Audi ..
ook al ben ik niet echt wild van het eind resultaat ..
super zegt
vermoed dat je elke dag een vers ei uit de motorkap kunt halen met al dat kippengaas
sls63amg zegt
Beter komt ie gewoon niet!
Rick-dos zegt
Vervolgens plakken ze er VW badges op, doen er wat andere koplampen en achterlichten in en noemen ze het de “ur” Corrado….
mrs250 zegt
@Rick-dos: hoewel jammer dat de Corrado nu vooral door petjes wordt gereden, was het model voor die tijd echt wel goed. In een tijdperk waarin verder weinig mooi design op de markt kwam, was hij z’n tijd vooruit. Technisch misschien veel Golf en Passat, maar zoals ze bij TopGear zeiden “they knew what they were doing”.
De looks heeft dit ding alvast niet, en als het rijdt als een Audi…
Lennaert zegt
@Rick-dos: je weet het, dat is de fo- de fo- de formule
Lennaert zegt
@Rick-dos: of anders misschien porsche badges en voila een nieuwe 914, of gaat dat te ver?
rolov zegt
Geeft mij een A3 coupe gevoel. Tussen de tt en de r8 neem ik aan?
rolov zegt
@rolov: rs5 bedoel ik natuurlijk. ..
HZW zegt
De eerste quattro Concept zag er 10x beter uit dan de 2de.
Het mag van mijn wel een tikje meer de retro kant opgaan qua design.
En dan bedoel voornamelijk met het toepassen van duidelijke kenmerken van het origineel.
barchetta zegt
Ik vind het wel leuk en heb normaal niet zoveel met Audi.
gkspot zegt
Lelijk hok
mantapowerr zegt
Is er bezuiniging van Designers bij audi ofzo
azenomei zegt
Hahahaha dit vind ik eigenlijk best mooi. Ik zeg doen!
ferrari94tr zegt
Leuk, vond dat de A5 wel wat gedrongender kon. Bij deze opgelost.
dennisishier zegt
Echt een prachtig ding! Meteen gaan maken. Maar het stuur en toerenteller enzo is wel erg 1 op 1 overgenomen van ferrari. Jammer. Hoop dat ze dat nog ven aanpassen.
tom0902 zegt
Leuk hoor zo’n verhoogde RS5 coupé
Tommy2 zegt
Ik vond de eerste versie (die witte) mooier dan deze. Audi heeft het concept wat verkloot met dit model. Hopelijk lijkt de productieversie weer wat meer op het eerste model.
AudiQuatro zegt
@Tommy2: die was idd top! Als dit bericht betekend dat ze die toch gaan produceren ben ik voor!!
eklasse zegt
Prachtig! En ik hoop op n antwoord van Mercedes en BMW!
FB_100002168127182 zegt
Ziet eruit als een mustang die net door een pers is gehaald. Bummelbee is fucked up!
numpty zegt
@Dylan Taylor: Bumblebee is een Chevy Camaro, geen Mustang.
denniyo zegt
Eerste indruk bij het zien en lezen van dit artikel, is dit niet gewoon de nieuwe Audi A5??
Rohrl-fan zegt
Ik hoop van harte dat 5-pitter idd z’n weg naar de Sport Quattro gaat vinden, maar ik meen laatst gelezen te hebben in een Engels magazine (Ik dacht Car Magazine) dat de kosten hiervoor in verhouding te hoog waren omdat die motor normaal in een andere richting gemonteerd wordt (in de RS3, TT RS en zo) dan in de A5.
stekel01 zegt
Geweldig! Vooral met die 5 cilinder in plaats van die hybride troep
numpty zegt
Doet’em, maar ! Liefst in de ‘Rothmans’ rally kleuren ! Dan is deze pas echt ‘Retro’
kroon zegt
Natuurlijk komt Volkswagen later met moderne Hybride techniek. Dat roepen ze al jaren.
En vooral roepen doen ze. Bij elke concept die ze maken. De werkelijkheid is anders…
Blijkbaar heeft VAG nogal wat moeite om goede Hybride techniek ook werkelijk op de markt te zetten.
numpty zegt
@kroon: Als je niet met materie bekend ben….. Kijk even op de website van VW anders.
audifreak zegt
Goede zaak! 5 cilinders, zo hoort het in een echte Audi quattro!
bmwe46csl zegt
Laat die hybride maar zitten. <3