Dat de Ingolstadters op korte termijn met een aantal hybrides de automotive mueslimarkt willen bestoken is wel duidelijk. Zowel de Q5, A6 als A8 krijgen binnenkort hulp van elektromotoren, en op termijn kunnen we daar de A5 aan toevoegen. Audi is namelijk bezig om ook daar een hybridemodel van klaar te stomen.
Wat als je zin hebt in een hybride, maar toch perse aandrijving op alle vier de wielen prefereert? Peugeot biedt uitkomst met de 3008 HYbrid4, waarbij een elektrotorretje de achterwielen aandrijft. En Audi, de zelfbenoemde quattrospecialisten, hebben voor de A5 een soortgelijk systeem bedacht. Onder de kap ligt een 2.0 TFSI (211 pk) die de voorwielen laat draaien, en hulp krijgt van twee elektromotoren. Eén biedt ondersteuning aan de vooras, de andere drijft de achterwielen aan, waardoor de auto in elektromodus in feite een 4WD is (uitlegplaatje).
Deze setup is via een magische rekensom goed voor 314 pk, en de elektromotoren kunnen remenergie gebruiken om de accu’s van prik te voorzien. Ook is het mogelijk om de A5 E-Tron via een stopcontact op te laden. In elektrostand kan een afstand van 65 kilometers stilletjes worden afgelegd met een bijbehorende Vmax 100 km/u. Doet de verbrandingsmotor gezellig mee, dan ligt de topsnelheid op 228 km/h.
De hier getoonde A5 E-Tron is vanzelfsprekend een prototype, het kan nog wel jaren duren voordat er iets op de markt komt wat er op lijkt. Echter, het startschot is gegeven.
romenkorn zegt
Beetje bij beetje wordt de verbrandingsmotor vervangen.. we kunnen er niet omheen, helaas.. Dan een vlotte EV met het geluid van een V8 door je Bang&Olufsen speakers =)
vale46 zegt
Slim gevonden om de batterijen in de aandrijfas-tunnel te steken :)
In de stad zal het zeker zuiniger rijden, maar het extra gewicht zal op de buitenwegen er voor zorgen dat het voordeel bijna volledig teniet word gedaan.
Laat ze maar experimenteren…
Laue zegt
Audi is het enige merk waar de muesli modellen een leuke naam krijgen. “E-Tron”
ruyjo zegt
@Laue: ik denk nu aan die film ‘Tron’, een paar blauwe lijnen zoals bij de BMW Vision ConnectedDrive en het klopt helemaal :P
OT: 228 km/h? Niet dat ik die snelheid rij maar met 311 pk verwachtte ik toch iets snellers, het kan ook liggen aan extra gewicht van de accu’s en elektromotor.
Laue zegt
@ruyjo:
Jij snapt hem ;)
mattraket zegt
@ruyjo: Ook Fisker heeft wat met Tron. Ze hebben voor hun Karma een geluid ontworpen dat bij lage snelheid uit speakers komt om voetgangers en fietsers te waarschuwen. Ze hebben er gelukkig geen ordinaire V8-sound van gemaakt maar een futuristische SF-sound, een diepe brom die je ook in de film Tron hoort. De engineers noemen het zelf ook ‘Tron’. Hier kun je dat hier op Youtube horen, alleen is de opnamekwaliteit niet echt denderend:
http://www.youtube.com/watch?v=MF_hOR0cXS8
sir_smokalot zegt
Copyright @ Daft Punk?
mattraket zegt
@sir_smokalot: Een diepe synthesizer-brom zal wel niet onder het copyright vallen. En ze zullen het geluid alleen officieus en niet officieel ‘Tron’ noemen, want dat levert anders ook alleen maar gedonder op.
Tommy2 zegt
Al eventjes bekend deze elektrowaggie test-A5. XD Maar ziet er iig stuk beter uit dan een 3008. Nu alleen nog even op de markt brengen daar zijn fabrikanten nooit zo happig op.
rotarypowah zegt
Over Audi gesproken: http://iedei.wordpress.com/2011/02/16/group-s-and-the-secret-audi-prototype/ (bij wijze van tip insturen)
speedie zegt
Goede oefening maar statestieken hebben nogmaals uitgewezen dat recente middelgrote dieselwagens milieuvriendelijker (en zuiniger) zijn dan gelijkwaardige hybrides, gevolgd door benzineuitvoering. Wat men aan de ene kant bespaart in stadsomgeving wordt teniet gedaan eens men de stad verlaat. Overgewicht en kostprijs zijn niet economisch verantwoord tenzij stevig gesponserd door vadertje staat en daar draait het nu om. Ten onrechte volgens mij.
janklaassen zegt
Leuk allemaal, maar deze auto koop je voor zijn uiterlijk, Absoluut de mooiste coupe in zijn klasse.
abel zegt
Audi, in zo’n hok wil ik nog niet dood gevonden worden. Grijze muizen uit VAG stal!!!