Like taking candy from a baby…
Het was dit weekend weer een Audi-feestje op de zes uur van Spa Francorchamps, de laatste Endurance-race voor de 24 uur van Le Mans (op 16 juni). Op zich is dat geen verrassing, want van echte concurrentie is geen sprake. Peugeot doet dit jaar niet mee, en Toyota moest ook afhaken vanwege een crash in een eerdere training. Derhalve moesten de Audi’s met hun mega-budget het opnemen tegen wat oude Lola’s en wat dies meer zij. En dat lijkt toch een beetje op een wedstrijd Real Madrid tegen de Harkemase Boys, met alle respect.
Wat interessanter was, was dat de 6u van Spa de vuurdoop was voor de Audi R18 e-Tron, Audi’s hybride diesel. Het was dus belangrijk om te zien of alles heel zou blijven, en het geeft de toeschouwer een idee van de race pace van de e-Trons in vergelijking met de (niet-hybride) R18 Ultra‘s.
In de kwalificatie waren ze in ieder geval rap genoeg, de e-Trons (startnummer 1 en 2) kwalificeerden als 1e en als 3e. De R18 Ultra’s (startnummer 3 en 4) vertrokken van de 2e en 4e plek. Na 6 uur en 160 rondjes kwamen ze in precies omgekeerde volgorde binnen. Het resultaat:
1 Dumas/Duval/Gené (Audi R18 ultra), 160 laps in 6h 00.22m708s
2 Fässler/Lotterer/Tréluyer (Audi R18 e-tron quattro) + 46.801s
3 Bonanomi/Jarvis (Audi R18 ultra) – 1 lap
4 Capello/Kristensen/McNish (Audi R18 e-tron quattro) – 1 lap
‘Missie geslaagd’, zou je zeggen. Alles bleef heel en het hele podium was voor Audi. Ik vrees echter met grote vrees dat Le Mans dodelijk sááááái gaat worden. De enige eventuele concurrent, Toyota, maakt er zijn racedebuut, een enorme handicap tegenover de gepokte en gemazelde Audi-equipe.
Achter de LMP1’s won de 911 GT3 RSR de GTE Pro-klasse, in 144 ronden. Dit betekent een verschil van 16 rondjes, waarmee de winnende LMP1 op het 7 km lange circuit van Spa 112 kilometer meer heeft afgelegd dan de winnende GTE. Dat scheelt nog aardig.
norge zegt
Whoehee Audi heeft gewonnen of eigenlijk van zichzelf verloren ? Zielig gedoe zonder tegenstand . Money buys titels …..
rechercheur zegt
tsja, als Toyota niet eens in staat is om de training te overleven, en andere merken durven de concurrentie niet aan …
norge zegt
@rechercheur: Ja een Crash kan gebeuren ,maar even zonder bekvechten ,zelfs jij moet toe geven dat dit wel een hele saaie boel gaat worden .
rechercheur zegt
@norge:
Tsja, hadden ze een paar meer auto’s moeten bouwen, en deze niet plat moeten föhnen op Paul Ricard …
Zou mooi zijn als Kia of Hyundai de handschoen zou oppakken, maar dat strookt niet met het imago van koekblikjes fabrikant, dus daarom niet zinvol. Peugeot durft ondetussen niet meer, BMW is druk met DTM, ….. misschien leuk als er iets ‘serieus’ Amerikaans mee gaat doen in deze klasse?
RaKiM zegt
@rechercheur: mischien moeten ze de rotatie motor gewoon weer toestaan we hebben nu toch al benzine,diesels en hybrids dus waarom niet
Alfaxa zegt
@rechercheur:
Er zijn geruchten dat Corvette in 2014 mee gaat doen in de LMP1. Dan gaat Cadillac meedoen in de GT-klasses.
rechercheur zegt
@Alfaxa:
Laat maar komen, zou ik zeggen!
voss zegt
@rechercheur: 2012 is voor Toyota een leerjaar zoals ze het zelf omschrijven. Ze zouden dit jaar eerst niet eens meedoen aan het WEC maar omdat Peugeot zich terugtrok doen ze op aandringen van de ACO/FIA toch mee. De nieuwe auto die ze op Spa presenteerden ziet er al weer anders uit, m.n. de voorkant is sterk gewijzigd.
rechercheur zegt
@voss:
De neus die Toyota er op Paul Ricard vanaf heeft geföhnd …? ;-)
Relief zegt
@norge:
Money buys titels? Als er geen concurrentie is, is het niet meer dan normaal. Peugeot had helaas de ballen niet om door te gaan.
meneersander zegt
@Relief: Nou, volgens mij konden ze het gewoon niet meer vanwege de kosten (Peugeot heeft vorig jaar geen geweldig jaar gehad)
voss zegt
@meneersander: De auto was al zo goed als klaar maar omdat ze al zoveel arbeiders hadden ontslagen vonden ze het niet kunnen om dan wel te gaan racen. Waarom ze dan wel in de ralley gaan rijden snap ik dan weer niet. Heeft natuurlijk wel weer meer met de normale straatauto’s te maken.
meneersander zegt
@voss: oo, ik dacht dat er gewoon helemaal geen geld was om de auto te bouwen:P
norge zegt
Ralley rijden kost ook geld .
jordy14 zegt
Zo is er ook niks meer aan.
Megakix zegt
@jordy14: beetje zoals de DTM ongeveer 10 jaren acteerde (alleen audi en merc). Nu met BMW is het ietsie leuker…maar nog steeds brr..
bisazza zegt
@Megakix: vergeet de heerlijke 155 Ti DTM niet
Megakix zegt
@Bisazza: die was lekkerrrr ja !
drivingpleasure zegt
@Megakix: Ik weet niet of je vandaag DTM hebt gekeken, maar het was erg leuk kan ik je vertellen.
Megakix zegt
@drivingpleasure: gekeken…ingedut (opnieuw !), IPad erbij gepakt…beetje scrollen…beetje ‘afleiding zoeken’…dus NOPE er was weer geen kloot aan.
drivingpleasure zegt
@Megakix: tja iedereen recht op zijn eigen mening. Als je van racen en van spanning houdt, was de vorige race een hele leuke.
terazino zegt
@norge een gebrek aan money in dit geval. Peugeot de stekker eruit ivm centjes. En Toyota te weinig in de auto gestoken. Je opmerking slaat dus kant noch wal.
Zoepie zegt
@terazino: ohw gaan die opmerkingen slaan, ik hou het liever bij raken ;) tenzij je natuurlijk de kant noch wal vervangt door een varken
rotarypowah zegt
@Zoepie: De opmerking raakt een varken wat met een tang kant noch wal kan slaan omdat het kalf de put heeft laten verdrinken toen de muizen van huis waren en de kat de klepel wel wist te hangen maar niet waar de klok een daalder waard is.
Lopend op de fiets en heen terug..
rotarypowah zegt
In dit geval echt voorsprong door techniek. Maar goed, als ze ook zo rijden tijdens de 24u zullen de camera’s vast minder op de audi’s gericht worden, want saai en gaap. Dan kan ’t nog best een goed te kijken wedstrijd worden.
rechercheur zegt
Perfecte marketing voor Audi, willen namelijk bekend staan als sportief, betrouwbaar en degelijk. As je al jaren achtereen ’s werelds meest in aanzien staande endurance race weet je winnen, dan sluit dat helemaal perfect aan met je merkwaarden!
Megakix zegt
@rechercheur: hopelijk vind die techniek z’n weg naar de gewone auto’s dan wat beter….
Hupke zegt
Zeggen dat Le Mans saai word omdat de audi’s superieur zullen zijn is als zeggen dat een taart niet lekker is omdat je de kers erop niet lust.
Nu ga je me toch niet vertellen dat je als pertrol head alleen maar geïnteresseerd kan zijn in de LMP1 klasse.
C6_R zegt
@Hupke: Amen!
GOD zegt
Heb de prototype klassen nooit mooi gevonden.
Dus het boeit me verder weinig.
De GT klassen zijn veel leuker.
Vanmiddag DTM kijken, kan wel eens heel leuk worden.
De kwalificatie gisteren was al heel spannend.
BMW versassend op pole… maar winnen lijkt me iets te veel van het goede. Maar is ook geen schande.
Maar ja je weet maar nooit en misschien word het wel weer een ouderwets BMW vs. Mercedes. Ik hoop het zou vet zijn.
sir_smokalot zegt
Laten we hopen dat Ralf dit keer niet wéér het halve deelnemersveld er uit kegelt met zijn kamikaze-acties…
GOD zegt
@sir_smokalot:
hahaha ja of niet wat een bal gehakt.
Naaide mien kats op vorige race.
Gelukkig start ie achteraan dat scheelt al een hoop.
lambo4all zegt
@sir_smokalot: hoe laat is de dtm race vanmiddag?
GOD zegt
@lambo4all:
RTL7 13:50-15:30 Ik kijk het op ARD 13:45-15:30. Kan die Kalf niet uitstaan. Naai me zo hard op als die ADHD kneus zijn bek los trekt en dom begint te lullen.
Afschieten die gast.
drivingpleasure zegt
@GOD: Inderdaad, ik vind de GT klasse ook veel interessanter. En DTM was een groot spektakel! BMW 1 en 3, totaal onverwacht. Toch prachtig na jaren weggeweest te zijn de 2e race al gelijk plaats 1 en 3 pakken.
GOD zegt
@drivingpleasure:
Ja het was echt een geweldig spannende race.
Waar ik op gehoopt had is ook uitgekomen.
Ouderwets BMW vs. Mercedes zoals 20 jaar geleden.
Mooie prestatie van BMW ook. 1e en 3e.
Maar ja het is wel duidelijk dat Mercedes de betere auto heeft op dit moment, al scheelt het niet zo heel veel.
Beloofd een heel leuk seizoen te worden.
Nu hopen dat Opel er nog bij komt dan word het nog een stuk leuker.
Justawheelchairguy zegt
En dan zat men te zeuren dat F1 saai werd…
MAB zegt
het lijkt me in ieder geval super saai zonder concurrent.
jje003 zegt
Vorig jaar wezen kijken.. Het enige leuke aan Le Mans zijn de LMP-2’s en Gt-3’s. Daar komt ten minste geluid uit. Diesel hoort bij trucks en tractors. Neemt alle spektakel weg uit de racerij.
dnadave zegt
WAT een zeurpieten hier bij de reacties zeg!
Als er berichten over Lamborghini zijn, dan zit menigeen reaguurder weer te zeuren dat het allemaal beter was toen Audi er nog niks mee te maken had. Maar ondertussen domineert audi wel met overmacht de races. Dus het lijkt me dat Audi voortaan synoniem mag zijn voor dominerende race prestaties.
En als mensen hier niet over zeuren, dan is het wel over het feit dat het allemaal niet eerlijk is, omdat Audi alleen maar wint omdat ze veel budget hebben. Maar hoe denken deze zeurpieten dat Audi aan dit geld komt? Niet door slechte auto’s te maken volgens mij? Dat hebben ze verdiend door prima auto’s te maken die de consument graag wilt kopen. Alles bij elkaar is de winst van Audi tijdens races dus te danken aan een hele keten van goede prestaties, zowel op het circuit als op de openbare weg.
tunefuldjmike zegt
@dnadave: audi fanboy ^^^^
drivingpleasure zegt
@dnadave: Ten eerste: uhmmm fanboy? Ten tweede: natuurlijk wint Audi want er is geen concurrentie, dan win je dus zeg maar van jezelf. En ja VW heeft een groot budget en dat besteden ze op dit soort manieren, dat moeten ze lekker zelf weten. Het is ze ook gegund dat ze zo goed rijden op Le Mans, ook al is er geen competitie. Ik kijk liever naar de GT klasse dat is veel leuker! Die rare bollides die je nooit op de weg tegen zal komen boeien me niet zoveel.
bungabungastig zegt
De (?) Harkemase Boys tegen de ;) Feijenoord was al 0-5.
vale46 zegt
Hoe kijk je in godsnaam naar buiten door die kleine raampjes?
En door het grote voorwiel zie je niet eens de apex..
Respect om daar goed mee te kunnen rijden :)
voss zegt
@vale46: Vraag maar aan McNish hoe goed het zicht is ;-) Het schijnt dat Audi het zicht in de nieuwe auto verbeterd heeft en ze hebben nu ook een klein display in de auto waarop ze kunnen zien wat er achter hun gebeurd.
vale46 zegt
@voss: Achzo :)
Kunnen ze die horror crashes later vanuit alle hoeken in slo-mo terugzien ;)
love4sportcars zegt
Als we nu eens allemaal toegeven dat Audi hier heel sterk in is, in plaats van Audi helemaal af te breken
rechercheur zegt
@love4sportcars:
Inderdaad, zuurpruimen hier ook allemaal !!
sirmustang zegt
@love4sportcars: afbreken? Audi kan er toch niks aan doen dat ze gewoon het enige competitieve merk zijn
stijnn zegt
Prachtige foto’s! Hulde. Wat een brute apparaten.
The360box zegt
Voor de mensen die het nog niet wisten, de F1 en LMP1 zijn o.m voor het testen van nieuwe dingetjes en dat je daarmee toevallig wint zegt mij niet zoveel…
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrt! :D
Sportspotter13 zegt
Ik had het live gevolgd op motorstv en dat was 6 uren behoorlijk spannend hoor. Tijdens de safetycar (Audi RS5 2012 :P)ronde was er zelf een van de baan geschoten :P En wat touchés en botsingen. Maar was een zeer mooie race.
voss zegt
@Sportspotter13: Zekers een mooie race. Ik heb de livestream op internet gevolgd en de laatste 1,5 uur op Eurosport2 (wel met het commentaar van Radio LeMans op de achtergrond) De strijd tussen Porsche en Ferrari tot aan de finishlijn was ook spannend. En de snelheid van de Dome in het begin, super! Aftellen naar Le Mans kan beginnen!
cesarestevao zegt
Waar is de concurrentie, LMP1 is zo saai, kijk liever naar LM2 en GTE!!
TSI-tje zegt
Le Mans word inderdaad dodelijk saai, dat kan niet anders.
Jammer, kan me nog herinneren dat we de laatste paar uur op het puntje van de stoel zaten om bij te houden welke auto wat precies deed. Hopelijk heeft Toyota een goed leerjaar en komen er nog wat andere merken bij.
jje003 zegt
@love4sportcars: Helemaal mee eens.. Maar van de andere kant, waarom probeert audi met hun megabudget het niet met benzine motoren zodat er ook nog een uitdaging voor hun is? Is het ook weer leuk om te kijken.
Kan me herinneren dat bij WTCC(weet niet of dit bij LMS ook zo is) de diesel motoren grotere inhoud mochten hebben plus een turbo. Doe ditzelfde met een benzinemotor en de diesel is een stuk minder competatief.
pursuit zegt
Absoluut respect voor Audi, als trouwe le Mans ganger heb ik het team zeker weten te waarderen. Gewoon erg goed allemaal.
Ik gun Toyota wel de overwinning, al is het maar om de underdog te laten winnen…maar ik heb er niet veel vertrouwen in, het is tenslotte een debuut.
Overigens vind ik die TS030 wel veel dikker dan de Audi’s. Maar goed, dat waren de Aston Martins ook…die klonken echt, pff.. maar.. te langzaam!
gearhead zegt
Ook hier kun je de vraag stellen: is Audi nou zo slim of zijn die anderen nou zo dom?
Moehhahahahaha p.r.u.t.s.e.r.s.
FeRaRi zegt
De uitspraak: Le mans word heeeeel saai vind ik eerlijk gezegd niet kloppen, oke in de lmp1 klasse is de strijd gestreden (denk ik) miss weet toyota nog een stuntje uit te halen maar in de GT Pro en GT AM en LMP-2 klasse is het wel spannend. Dus eigenlijk boeit die lmp-1 klasse me niet veel meer, ik ga me meer focussen op de andere klasse! er is daar tenminste wel een echte strijd gaande. Ben trouwens dit weekend ook naar de race geweest, was een mooie race al was het wel jammer dat er niet een audi uitgeknald was maarja.. Audi is gewoon een erg goed team. done