Audi schrapt de instapper, maar toch is de Q8 e-tron een betere deal geworden.
De modelnaam Q8 e-tron is nieuw, maar de auto is dat zeker niet. De Q8 e-tron is namelijk gewoon de e-tron, die alweer zes jaar in productie is. Gelukkig is de techniek wel up-to-date gebracht in de tussentijd. De instapversie van de e-tron had in eerste instantie namelijk maar 300 km range op papier, en in de praktijk nog een flink stuk minder.
Dat is inmiddels aanzienlijk verbeterd, want vanaf heden heeft de Audi Q8 e-tron standaard 556 km range. Dat komt omdat je nu alleen nog maar kunt kiezen uit de Q8 55 e-tron en de SQ8. De instapversie – de Q8 50 e-tron met 491 km range – is dus geschrapt.
Minder keuze klinkt als slecht nieuws, maar dat is niet helemaal het geval. Audi heeft de Q8 55 e-tron namelijk goedkoper gemaakt, zodat deze nu niet veel duurder is dan de Q8 50 e-tron eerst was. Je krijgt dus feitelijk meer range voor bijna hetzelfde geld. Dat betekent niet dat deze auto een koopje is: de vanafprijs bedraagt €78.990.
Van een kale instapper is gelukkig geen sprake, want het gaat om een ‘Advanced edition’. Met standaard 20 inch velgen, luchtvering, leer en stoelverwarming heb je weinig te klagen. Maar goed, dat mag ook wel voor €78.990.
Om de prijs op waarde te kunnen schatten moeten we natuurlijk even de concurrentie erbij halen. Voor de grap nemen we ook even de Q6 e-tron en de elektrische Macan mee, ook al zijn die een maatje kleiner.
- Audi Q6 e-tron (306 pk, 641 km range): €70.500
- Audi Q8 55 e-tron (408 pk, 556 km range): €78.990
- Mercedes EQE SUV 300 (245 pk, 573 km range): €83.480
- BMW iX xDrive40 (326 pk, 435 km range): €85.000
- Porsche Macan 4 (387 pk, 614 km range): €88.900
Vergeleken met de directe concurrenten van Mercedes en BMW is de Q8 e-tron best een goede deal. De Audi biedt voor minder geld beduidend meer vermogen en een vergelijkbare of betere range. Ook een pluspunt: de Audi is geen afzichtelijk hok. Qua actieradius wordt de Q8 e-tron wel afgetroefd door zijn kleinere en nieuwere broertje. Als je range belangrijker vindt dat ruimte moet je dus voor de Q6 e-tron gaan.
lekkerlinksrijden zegt
Q6 net even bekeken en samengesteld, 80K kwam ik op uit, gewoon normaal gedaan, de hoognodig extra’s, standaard velgen ( 19 inch), kleurtje en dat was het wel. Oh, geen 4wd maar standaard achterwielaandrijving.
degrotemuis zegt
Dat klinkt normaal, want ‘premium’, oftewel relatief gezien niet eens zo’n hoge instapprijs vergeleken met de zogenaamde niet premium merken, maar voor die prijs ook in dit segment nog bijbetalen voor wat tegenwoordig standaard is op de gemiddelde hatchback. Bij BMW of Mercedes ook geen probleem om zomaar even 10-15k aan opties erbij te shoppen zonder dat je echt losgaat op de optielijst.
Joost zegt
Is het vloeken in de kerk (want SUV en elektrisch) als ik zou zeggen dat ik er best eentje zou willen?
mashell zegt
Ben trouwens benieuwd welke echt ruimer is. De Q6 is breder en hoger. Had zelf ook de indruk dat de Q8 op de achterbank ietsjes meer ruimte had maar voor de rest de Q6 ruimer is. De Q6 heeft duidelijk moderner infotainment maar zou zelf toch de Q8 kiezen want het comfort is top door de luchtvering.
LaCotse zegt
Als je de S edition met tech pro pakket besteld heb je ook luchtvering in je Q6.