Audi was bezig met een prestigieus topmodel, maar daar schijnt Volkswagen nu de stekker uit te trekken.
Volkswagen is een van de merken die niet achter de feiten aan loopt als het om elektrische auto’s gaat. De Duitsers zijn druk bezig hun ID-modellengamma uit te rollen. Sterker nog: ze zijn al bezig met een baanbrekende auto die de ID-modellen moet opvolgen.
Dit was allemaal mooi bedacht onder de vorige CEO Herbert Diess. Volkswagen zou met een revolutionair vlaggenschip komen genaamd Project Trinity. Ook Audi was met een prestigieus topmodel bezig, onder de noemer Project Artemis.
Onder nieuwe CEO Oliver Blume komt dit alles echter op losse schroeven te staan. Vorige maand ging al het gerucht dat Volkswagen afziet van de bouw van de Trinity-fabriek. Het model zou nog wel op de planning staan, maar in plaats van een brede en lage sedan zou het nu een SUV worden. Verrassing.
Niet alleen Project Trinity wordt op de schop gegooid, ook Project Artemis lijkt nu op losse schroeven te staan. Het Duitse Handelsblatt meldt namelijk dat Volkswagen de stekker wil trekken uit het prestigeproject van Audi.
Project Artemis hield in dat Audi bezig was met een zeer efficiënt topmodel dat op niveau 4 autonoom zou kunnen rijden. Hier waren ze in 2020 mee begonnen en de auto zou in 2024 al op de markt moeten komen. Dat klonk allemaal erg ambitieus.
Aanvankelijk zou Porsche ook meewerken, maar die trok zich afgelopen januari terug. Porsche is nu waarschijnlijk heel blij met deze beslissing, al hebben ze destijds wel €100 miljoen aan compensatie betaald.
Het plan om Project Artemis te schrappen zou onderdeel uitmaken van een nieuwe softwarestrategie van Oliver Blume. Die is nodig, omdat er onder Diess het een en ander mis ging op dit vlak. De nieuwe baas gaat het roer dus helemaal omgooien.
Er komt overigens op termijn alsnog een nieuw vlaggenschip van Audi, maar die krijgt naar verluidt een hele andere basis. Deze zal op hetzelfde platform als de elektrische Panamera komen te staan, wat dus door Porsche ontwikkeld is. Deze modellen kunnen we op z’n vroegst in 2026 verwachten.
drdre1 zegt
Aaahhh… Volkswagen weer. Wie anders?
Overigens gooit vrijwel elke nieuwe baas het roer helemaal om. Bang om betrapt te worden op geen visie.
nissanfairladyz zegt
Klopt. Majha Herbert Diess was tenminste goed bezig. Het roer helemaal omgooien is niet zo goed. Herbert was juist diegene met visie.
Nu heb je en geen visie, en het roer omgooien….. goed bezigggg. Zie zelf geen toekomst meer echt in volkswagen.
moveyourmind zegt
Jammer dat Audi hem niet gaat bouwen.
Maar kunnen ze het ontwerp niet aan Stellantis verkopen? Dit zou ook een hele mooi topmodel voor Citroën kunnen zijn.
Tonnie zegt
Ha ik dacht exact hetzelfde. Best een bijzonder ontwerp, kon zo een citroën zijn.
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: Nu je het zegt, briljant idee!
Robert zegt
Ik zou eerder willen suggereren dat ze dit beoogde vlaggenschip als Bentley op de markt brengen. Zo hebben ze de ontwikkelingskosten van de Pheaton destijds ook royaal terugverdiend op de Flying Spur.
lecomte zegt
Dat is jammer, want ik vind dit er wel goed uit zien.
schreute01 zegt
Misschien heb ik ff wat gemist maar…op basis van de elektrische Panamera…. Wat gebeurt er dan met de Taycan?
mashell zegt
Die Taycan blijft natuurlijk nog wel even. Maar vreemd is het wel. De Panamera is een MLB auto, net als de Audi A6. Audi heeft al een elektrische A6 concept laten zien op PPE basis. Je zou dus verwachten dat die elektrische Panamera ook een PPE auto zou worden.
adyton zegt
De taycan is qua ruimte toch iets krapper, dus een Panamera erboven is nog steeds mogelijk.
560pk zegt
Verstandig. Wie zou dit gaan kopen? Elektrisch met een prijskaartje van meerdere tonnen. Normaal is de markt voor dit soort auto’s / deze prijsklasse het Midden Oosten, maar ja, dan wel met V8 of V12
HZW zegt
Dat zijn toch allemaal luchtballon projecten, zonder toekomst, dus dat de stekkers er uitgetrokken wordt is niet zo verrassend.
Het volgende Audi topmodel wordt gewoon een Elektrische A8 e-tron.
adyton zegt
Heel jammer. Dit zijn toch leuke projecten en deze leek veel potentieel te hebben.
Doet me een beetje denken aan Jaguar die ook de XJ annuleerde ook al waren ze reeds ver in de ontwikkeling. Dure wagens met niet veel volume. Ook al is het een vlaggenschip.
Toch vind ik het voor Audi een rare beslissing. Wat dan met de A8… komt er geen vervanging dan in elektrische vorm of ging deze nog een stap hoger?
bassrt zegt
Die heb ik ook niet begrepen waarom ze bij Jaguar Land Rover dat gedaan hebben. Die auto’s waren gewoon al klaar. Ze hadden de auto’s zelfs zonder camouflage in hun prototype locatie staan . Heb ze kunnen zien en zagen er prachtig uit.
sabrerator zegt
Nou die Bolloré weg is, draait de nieuwe CEO dat hopelijk terug.
Dutchdriftking zegt
Komt die elektrische A6 station wel? Dat vond ik dan weer een tof ding.
flyerbunch zegt
Besparingen, besparingen, besparingen..