Als er zoveel laadpalen bij komen, dan kun je er maar beter iets moois van maken, zo is de gedachte van ontwerper Sabine Marcelis en Audi.
Laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond, zeker in een stad als Amsterdam. De verwachting is dat er in 2030 om de 21 meter een laadpaal staat. Dat is natuurlijk een positieve ontwikkeling, maar dit heeft wel invloed op het straatbeeld. Maar er zijn ontwerpers en merken die daar mee aan de slag zijn gegaan. Met als resultaat dat Sabine Marcelis en Audi nu een laadpaal presenteren die echt wat toevoegt aan het straatbeeld.
Audi heeft namelijk de gerenommeerde designer Sabine Marcelis opdracht gegeven om een laadpaal te ontwerpen die volledig is afgestemd op de stad Amsterdam. Het moest een laadpaal worden die niet alleen past bij de omgeving, maar ook van toegevoegde waarde is.
Marcelis heeft zich onder andere laten inspireren door het feit dat Amsterdam letterlijk op palen is gebouwd. Daarom heeft ze een speciale 3D-printtechniek gebruikt met zand, wat het fundament vormt van de stad. Het glas in de paal symboliseert de weerspiegeling in de grachten.
In de paal zitten ook zonnepanelen verwerkt. Daarmee loopt deze paal vooruit op de mogelijkheid tot bidirectioneel laden in de toekomst, waar momenteel aan gewerkt wordt. Ook elektrische fietsen kunnen hiermee in de toekomst aan de laadpaal worden opgeladen.
Op deze manier laat dit unieke samenwerkingsverband tussen merk en ontwerper zien dat laadpalen wel degelijk een verrijking kunnen zijn van het straatbeeld. Ben je benieuwd hoe deze speciale laadpaal tot stand is gekomen? Op de website van Audi kun je het hele proces volgen een in serie video’s.
mashell zegt
“In de paal zitten ook zonnepanelen verwerkt. Daarmee loopt deze paal vooruit op de mogelijkheid tot bidirectioneel laden in de toekomst, waar momenteel aan gewerkt wordt.”
Ik vraag me waarom ik op een koude winterse dag de zonnepanelen van stroom zou willen voorzien vanuit de accu van mijn auto?
Volgens mij is het gewoon nonsens in het persbericht, ook heeft Sabine hard gewerkt en het zich met dat zand en die spiegels onnodig moeilijk gemaakt. Een Amsterdamse laadpaal is eigenlijk gewoon een normale laadpaal met drie kruisjes erop.
Richmond zegt
Opzich mooie laadpaal, de gelijkenis met Amsterdam is vooral marketing bla bla. Uiteindelijk trekt het de aandacht omdat deze er anders uit..her waarom geeft niemand iets om
moveyourmind zegt
Een hoop bla bla inderdaad.
Het is gewoon een blaatpaal.
lecomte zegt
Hartstikke leuk hoor, maar glas en zonnepanelen erin verwerkt, in Amsterdam… Ben benieuwd hoe lang dat heel blijft.
Edge zegt
Het is een fraaie laadpaal, maar uiteindelijk boeit het mij geen biet hoe een laadpaal eruit ziet. Als die dingen door de gemeente aangeschaft worden (en dus mede door ons als burgers gefinancierd worden) vind ik het vooral belangrijk dat het kwalitatief goede laadpalen zijn en waar mogelijk ook een beetje toekomstbestendig, vandalismeproof en makkelijk te vervangen indien er wel eentje gesloopt wordt.
flyerbunch zegt
Designer laadpalen.. what’s next?
lekkerlinksrijden zegt
Designer stekker?
joki zegt
Designer verlichtingspalen, want deze zijn nog lekijker dan de gewone laadpalen en verdienen ook eens wat aandacht…
PunicaOase zegt
Hoop dat ze hem niet voor mijn deur zetten..
j4cks0n zegt
Ik vind het pand op de achtergrond veel mooier.
stekkerkoning zegt
Een Amsterdammertje – dat venijnige paaltje met de Andreaskruizen dat net niet goed te zien is in de spiegel – omkatten tot lader lijkt me wel wat. Iets groter maken, fluokleurige laadklep erin om voldoende duidelijk te maken dat het een laadpaal is, onopvallende paslezer vlak boven de klep en gaan met die banaan.
Dit Odi-ding is een stikordinaire lader met merklogo en wat glaswerk. Persoonshoog bovendien, dat is overbodig en een sta-in-de-weg voor iedereen met een benzineauto die zoiets voor de deur krijgt.
harrie zegt
Laadpaal met extra gebakken lucht.
Polo Fun zegt
Complimenten.
ghini zegt
Leuk voor op je oprit, maar als je er hier een rij van achter elkaar zet zoals in de stad nodig is dan ziet het er ook niet uit.. Ik zie liever dat die dingen niet opvallen ipv juist wel opvallen. Er moeten er nog vele komen komende jaren, dat wordt al geen gezicht. Werk ze liever weg ipv de hoogte in.
Habanero zegt
Het is en blijft niet alleen een onhaalbaar concept om dit overal open te trekken. Tenzij we ons netverdelingskost willen zien exploderen naar een veelvoud van wat de energieproducenten nu al aanrekenen, want dit nieuwe straatmeubilair is peperduur en impliceert andere zeer dure, zware, niet bepaald CO2-neutrale ingrepen. Om het anders te zeggen, haast nergens in Europa hebben we 3-fasig het vermogen beschikbaar om met de vingerknip tot actie over te gaan.
jippie zegt
Bij mij in de straat zijn deze week ook 2 parkeerplekken ingenomen door laadplekken voor EV’s. Leuk is dat. Niemand in de straat rijd elektrisch waardoor parkeren voor de deur nu nog lastiger is. Nu staan er opeens EV’s van deugvolk van elders uit de wijk. Die stad wordt met de dag waardelozer.