De hele S-familie van S5 t/m S8 is aanwezig in Frankfurt. En ze hebben allemaal 2 cilinders ingeleverd. De lineup loopt nu dus van de laffe V6 met ‘slechts’ 333 pk (S5), via de 420 pk V8 in de S6/7 tot en met de eindbaas onder de 4.0 V8 TFSI-blokken. In de S8 levert hetzelfde blok 520 pk, 70 meer dan zijn V10-voorganger.
Qua power zit het dus wel snor met Audi’s grootste en snelste model, en ook het maximumkoppel stijgt met 80 Nm naar 620 Nm. Lang leve de drukvulling.
Maar ziet het er ook uit? Ik vind zelf de looks van de opvolger wat clean, en ook aan de led-strips in de koplampen moet ik nog steeds wennen. Qua aankleding is het natuurlijk wel echt des Audi’s: het oogt chique, maar toch ook fel, met de grote wielen, bumpers, en natuurlijk de glimmend chromen spiegelkappen (in tegenstelling tot de RS-modellen van Audi, die mat chromen spiegelkappen hebben).
Wat dat betreft is het wel jammer dat Audi juist voor de S8 een zilveren kleurstelling heeft gekozen (net zoals het kiezen van dezelfde kleur van de toch al redelijk op elkaar gelijkende S6 en S7 trouwens), want zo komt deze unieke herkenbare feature niet lekker uit.
Nieuwsgierig zijn we wel naar de prestaties en het karakter van de gloednieuwe, in smaenwerking met Bentley ontwikkelde V8-krachtbron, een vraag die tijdens de persintroductie beanmtwoord zal gaan worden. Op die andere prangende vraag, de prijs, zullen we rond die tijd ook een antwoord krijgen. De vorige S8 deed in de basis ruim 1,5 ton (153.000 euro). Het vermoeden is dat de nieuwprijs van de derde genratie, met dank aan de downsizing nog wel eens lager uit zou kunnen vallen.
Kyanite zegt
Fraaie auto alleen super lelijke velgen, maar daar heeft Audi de laatste paar jaar wel vaker last van.
racerx zegt
@Kyanite: Eens, de velgen zijn inderdaad geen porem.
bigcar zegt
@Kyanite: daar ga ik niet in mee, tis gewoon een aardig velgje geworden, niks mis mee
jzaero zegt
Ziet er saai uit, vorige was tenminste nog stijlvol met een fenomenaal geluid.
johanhummer9 zegt
@jzaero: precies deze ziet er nogal standaard uit
mout zegt
Zie je dat? De koplampen van de S7 zijn nét een paar mm anders. En de hanglip heeft in de S7 een contrastkleurtje. Knap hoor, om telkens iets nieuws te verzinnen!
KaCh1ng zegt
@mout: een A7 heeft een veel lager neus , ben je nu serieus?
mout zegt
@KaCh1ng: Er zit natuurlijk een mopper in, maar ik ben wel serieus ja. Ik moet het (jij ook, gok ik) met de plaatjes doen, en kan er dus niet met een meetlint naast gaan staan, maar zie geen opvallend hoogteverschil.
Als ik ervoor ga zitten tel ik 8 ribben (S8) vs 7 ribben (S7). Staat tegenover dat de onderrand bij de S8 recht is, en bij de S7 omhoog komt, en zo ruimte maakt voor – jawel – toch een achtste rib (spoilerlip, ditmaal).
Lijkt me sterk dat het meer dan 1 of 2 cm scheelt, tenzij de S7 dichter bij het asfalt ligt, als coupe.
amazinglaurent zegt
@mout: waaauw, na uren kijken is er echt wel een verschil te vinden!
mercedesgl zegt
@mout: lol
KaCh1ng zegt
dit als family car, en een 911 voor nr werk – perfect life :)
erwh zegt
Tja, allemaal zeer strak in elkaar geschroefd, maar om nou te zeggen dat mij autohart hier sneller van gaat kloppen… Daarbij vind ik nog steeds de vorige A8/S8 vele malen mooier (zeker de pre-facelift zonder single frame grill)
bigcar zegt
@erwh: zonder single frame grill is er nix aan, nu is het gewoon echt vet geworden!
bigcar zegt
@bigcar: met vet bedoel is vet strak uiteraard :)
mashell zegt
@erwh: mee eens. De Single Frame Grille maakt het front lelijk (waarom zwart gat van kosmische proporties als de steeds zuiniger motoren steeds minder lucht nodig hebben?) en de uitstraling wordt er te agressief door.
sanki zegt
Bij de achterkant heeft audi toch echt een verkeerde designer… De A7 is vreselijk en de A8 is ook verpest door hem. Verder een prima auto.
bigcar zegt
@sanki: dat de a7 verpest is, geloof ik best. maar de a8 is er echt wel beter op geworden.
DennisS65B40 zegt
@sanki: smaken verschillen maar de A7 heeft tenminste wel een “eigen” kont.. Die van de A8 is gewoon vrijwel hetzelfde als die van een A6.
mercedesgl zegt
@audir8v10: of A4 etc. etc.
bigcar zegt
echt een fraai ding geworden! allen denk ik wel dat de afschrijving zoals altijd gigantisch zal zijn…
Esprit_de_Flandre zegt
Voor de efficiënte manager…
bigcar zegt
@Esprit_de_Flandre: of de slimste drugs dealer..?? :) ;)
lincoln zegt
joh .. wat een verassing ..
weer zo,n Duitse benzine-slurper ..
mout zegt
@lincoln: Gelukkig slurpt ie wel premium, met minimale naden tussen de zachtkunststof delen!
Barnato zegt
De mooiste s8 is nog altijd dat model uit de film Ronin .
White_Lightning zegt
Op het eerste gezicht dacht ik dat het een A4 was. Licht dat aan mij of aan Audi?
circlestorm69 zegt
@White_Lightning: lampje! (2x)
drivingpleasure zegt
mooi auto, jammer dat het zo moet glimmen allemaal bij audi, gaat er zo goedkoop uit zien
mrbones zegt
dus hij heeft meer power dan de w12? vaag.
Robbert zegt
Ik heb toch liever het oude model met de V10. Wat een geluid maakte dat ding! Dan neem ik die 70 minder pk wel voor lief.
http://www.youtube.com/watch?v=CjeFXGH3Bhc&feature=related
ter referentie.. dit v8 turboblok zal zeker niet zo lekkerrrrr klinken!
The360box zegt
We weten toch ook wel dat de Skoda Superb de uberlimo is :lol: .
chrn zegt
Waarom lezen jullie de tekst niet eens zelf door, voordat er op ‘post’ geklikt wordt.. Echt kinderachtige typfouten.
OT: Bruut.
mashell zegt
Zijn er naast motor, velgen, uitlaten en spiegelkapjes wel verschillen met een gewone A8?
strating zegt
Toch knap van Audi, dit is de eerste a8/s8 die ik echt niet mooi vind…
Dimglor zegt
Echt wel een mooie auto, ben wel niet zo’n fan van die velgen…
Mootjuh03 zegt
toch maar het oude model met v10 nemen…
sebasjuhh zegt
De V10 S8 zal het nooit worden!!
E550 zegt
Kan die nog saaier? Vergelijk deze S8 met de 2011 S63 AMG…
Jochempie zegt
Wat mij opvalt is dat deze S8 sneller naar de 100 accelereert dan de nieuwe M5! 4,2 om 4,4 seconden…
dennisr zegt
wat een bak.. schitterend.. en de cijfers liegen er niet om :D
maxx1 zegt
als ik audi was had ik er 580 pk + ingestopt.
maxx1 zegt
@maxx1: overigens mooi s8 :)