Oh ja, de Audi S6 en S7 op benzine, die waren er ook nog.
Het modelgamma van de Audi A6 in Nederland is heel erg wonderlijk. Je kunt in de configurator kiezen uit een 40 TFSI S Tronic, met 2.0 viercilinder. Dan zijn er de 50 en 55 TFSI e-uitvoeringen, met een plug-in hybride-aandrijving: 299 of 367 pk. Wil je meer? Dan komt je automatisch bij de Audi RS6 terecht, compleet met een 4.0 biturbo V8 met 600 pk.
Nu kan het zijn dat je een A6 met viercilinder net even te amechtig vindt en een RS6 extreme overkill. Is er dan ook een tussenmodel? Ja, er was ooit een S6, maar dat was een diesel. En Audi verkoopt sinds 1 april (geen grap) dieselauto’s meer. In andere Europese landen kun je de Audi S6 en S7 nog met de TDI-motor krijgen.
Audi S6 en S6 Design Edition
Zo zonde, want de Audi S6 (en S7) op benzine worden buiten Europa gewoon verkocht. Daar zijn nu speciale edities van gelanceerd. De Audi S6 en S7 Design Edition. Deze zijn voorzien van een unieke kleur: grijs! Niet gewoon grijs, maar Arrow Grey. Dat is een speciale kleur voor deze versie. Maar, als je wil kun je ‘m ook krijgen in de andere reguliere kleuren.
Wat ze wel allemaal gemeen hebben, is het dak. Dat is namelijk in Brilliant Black gespoten. Verder zijn de grille, spiegelkappen, uitlaten (bij de benzineversie van de Audi S6 en S7 zijn ze echt!) en achterspoiler zijn hoogglans zwart.
Interieur en techniek
De wielen zijn ook nieuw en maar liefst 21 inch in diameter. Toegegeven, bij de RS6 kunnen ze nog groter zijn (22 inch), maar het ziet er keurig uit. Ook gaaf zijn de rode remklauwen. In het interieur krijg je leren kuipstoelen en een hoop alcantara.
Aan de motor van de Audi S6 en S7 Design Edition verandert qua vermogen en koppel niet zoveel. De motor is een 2.9 liter V6 met twee turbo’s, goed voor 450 pk en 600 Nm. Wel zijn de turbo’s nu elektrisch aangestuurd (deze techniek debuteerde op de Audi SQ7 TDI). Dit moet ervoor zorgen dat de gasrespons beter is en de motor beter oppakt.
Rest ons te zeggen dat het heel erg jammer is dat we deze Audi S6 en S7 Design Edition niet kunnen krijgen. Het zou een uitstekende concurrent zijn voor de BMW M550i of Mercedes-AMG E53.
Meer lezen? Dit zijn de 15 dikste sportsedans van de jaren ’90!
karhengst zegt
Zoveel crossovers als het merk er uit poept zou je haast vergeten dat ze ook nog relatief fraaie auto’s maken als de A6.
Staat er eigenlijk al een vernieuwde A4 op de planning? BMW en Mercedes komen al bijna met de facelifts terwijl de A4 nog altijd in z’n vorige generatie is blijven hangen. Nu is nieuwe niet altijd beter, maar de A4 is wel een behoorlijk verloren model op het moment.
Thijmen zegt
@karhengst: A4 B10 staat voor 2023 gepland maar nog weinig over bekend. Gingen geruchten dat de 3.0tdi door een diesel hybrid vervangen ging worden. Lijkt mij de meest ideale bak die je kunt hebben. Helaas geen verdere info.
HelldogBE zegt
Klopt de interieurfoto wel? Met een redline op 5000rpm?
Thomas20vt zegt
@HelldogBE: in andere Europese landen worden de S6 en S7 alleen als diesel verkocht.
Dutchdriftking zegt
Dit zou inderdaad een ideale daily zijn. Meer dan vlot genoeg, maar niet het extreme verbruik en onderhoud van een RS6. Goedkoop wordt het nooit, maar wel een stuk beter te behappen.
mashell zegt
Stefan op de Marketing afdeling met de handen in het haar: “Ohh nee, Getrud van de Verkoop afdeling heeft al weer een nieuwe saaie kleur grijs besteld, hoe gaan we die nou weer noemen? Het kostte ons al zo lang om de naam Nardo Grey te bedenken”.
Jonge ambitieuze Azubi Brunhilde zegt: “ik weet het! We noemen de kleur Arrow Grey en bedenken er een auto omheen die we dan “Design Edition” noemen”.
cossiekiller zegt
Een S6 avant TDI is wel het snoepje van de range. In het blauw, rood of donkergroen…
topcom zegt
@cossiekiller: S6 Avant TDI… dé ideale autobahn cruiser / vakantiemobiel.
lekkerlinksrijden zegt
Hele mooie auto, zelfs in deze “kleur”
Loek zegt
Ik vind de S6 juist veel te druk met al die frutsels in de voorbumper en gekke grote luchtinlaten waarvan maar een paar echt nodig zijn. De mooiste A6 is wat mij betreft een non S-Line op 19 inchers. Donkergroen, bruin interieur, dan is ‘ie echt op zijn mooist.
rs6avant zegt
Prachtig dit. Dit is de sweet spot waar een sportieve A6 moet zitten. Maar wat is het triest dat de fraaiste iteratie van de huidige A6 door EU-beleid niet eens in de EU verkrijgbaar is.