En ik bedoel dan natuurlijk 24 peekaatjes meer dan aartsrivaal BMW. Dat betekent dat de V6 biturbo-motor, waar we het al een keertje eerder over hebben gehad, zo rond de 330 pk gaat leveren. Dit is minder dan wat de vorige S4 had (einde PK-wedloop?), maar nog altijd ruimschoots meer dan de 335i en de C350 van Mercedes. Er zal een hagelnieuwe 3.0-liter TFSI bi-turbo motor debuteren. Hoewel deze met z’n 330 pk dus minder sterk is dan zijn voorganger, gaan de prestaties er wel op vooruit: de 0-100 sprint zal zich in iets meer dan 5 seconden kunnen voltrekken.
Belangrijker is echter de reden van de komst van de 3.0-liter TFSI: er kan weer geknutseld worden! Uit de vorige 2,7-liter V6-motor kon met gemak 500 pk gepeuterd worden, dus dat soort getallen zal met de nieuwe waarschijnlijk ook wel gerealiseerd kunnen worden. Waarbij zich direct de volgende vraag aandient: zit Audi dan niet z’n eigen RS5 snoeihard in de weg?
Vectoring quattro system
Waarschijnlijk zal in de S4 ook Audi’s nieuwste quattrosysteem geïntroduceerd worden: vectoring quattro system. Dit dynamische systeem bepaalt zelf hoeveel koppel er naar welk wiel gaat. Uiteindelijk moet dit ervoor zorgen dat de nieuwe S4 een zeer neutraal weggedrag heeft. Niet onbelangrijk natuurlijk, als je van plan bent ‘em flink op te peppen. De S4 zal eind 2008 leverbaar zijn (bron: Audiworld).
Juppe zegt
24pk meer dan de BMW? Nou, dan koop ik de Audi. Duidelijk. ;)
Mooi dat ze het quattro systeem eindelijk updaten, ipv downgraden (haldex)
YK zegt
*kuch* BMW kan méér uit de 6-cilinder in lijn twin turbo halen, dus de next-gen 3,0 twin turbo heeft 10 pk meer *KUCH* dan de S4:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/24/bmw-1-serie-concept-tii-in-tokyo#post-11721
“volgens Autobild is de 3.0 twinturbo zes-in-lijn van getuned van 306 pk tot 340 pk!
wimbers zegt
en nog steeds geen info over de nieuwe avant ?
wanneer gaan ze daarmee komen?
Pieter zegt
Ik vind die pk wedloop een beetje muf worden. Jammer dat kwaliteiten die in de dagelijkse praktijk belangrijker zijn, zoals comfort, zich zo lastig in absolute waarden laten vangen. Dan was daar een wedloop in gekomen.
Murcielago zegt
@YK: een simpele chip bij de x35i motoren van BMW geeft al 364pk
http://www.ziptuning.nl/chiptuning/Bmw-335i-E90-306pk.html#header
Dus wat ze hier bedoelen, is dat een simpele chip op deze 3.0-liter TFSI bi-turbo motor van Audi zal wel nog wat meer geven…
Tribe zegt
tsja.. lekker onzinnig van Audi..
soms vraag je je af: waarom doen ze dit?
publiciteit?
Murcielago zegt
edit: *nog wel wat meer zal geven
Boy zegt
toch meer als de c350? jadat mag ik toch wel hopen als ik een s4 zou kopen… wat een idote vergelijking…
Haroddin zegt
Enneuh, als je vergelijkt met de C350, die heeft dacht ik geen turbo?
Ahja, als je op dat niveau gaat shoppen spelen die paar pk niet meer zo’n rol denk ik.
YK zegt
@Murcielago,
Hoeveel meer dan? :D
Maar alsnog, we hadden het niet over tuning door weet ik veel welk bedrijf, maar over de prestaties van de auto die de fabriek ze heeft gegeven. Zo kan je wel tig auto’s noemen die door tuning méér pk’s hebben dan auto’s die vanaf de fabriek al een bepaald vermogen hebben gekregen. Ok, de 135tii is een concept, maar zo kan je wel zien wat ze voor ons in petto hebben.
raul8711 zegt
Betere prestatie’s, lager gewicht, betere wegligging, lager benzineverbruik, ruimte houden voor de S5/RS5, tuningmarkt… enz enz. Ik vind het een slimme zet!
Josje zegt
achja, qua wegligging en plezier heeft audi nog een lange weg te gaan om de BMW bij te komen
Japie zegt
!@Raul8711: Kijk jij snapt het tenminste!
Murcielago zegt
@YK:
Hehe ja goeie vraag ;)
In het topic had evo het over tuning, vandaar…
Voor mij slaagt die 135tii beetje tegen, ivm vermogen. Lijkt of ze niet echt hun best hebben gedaan, als je met een chip al 364pk hebt… Ze zullen wss wel iets anders gedaan hebben aan het blok, dat je alsnog achteraf ook nog kan chippen
Ivo zegt
@ Josje:
Amen.
Japie zegt
Hoe kan het nou toch dat ELK….maar dan ook ELK topic over AUDI en/of BMW uiteindelijk neerkomt op een stompzinnige discussie over wat nu beter is,…Audi of BMW,…kan er niet een filter over dit soort topics heen (eentje die meet of je uberhaupt wel eens in een a4 en/of 3-serie hebt gereden)
Daarbij zou het wel fijn zijn dat je verplicht bij een Audi of BMW topic, de FAQ moet lezen.
Silverarrow zegt
Gaat het toch nog de goede kant op, en waarschijnlijk een juweel van een nieuwe motor. Dit is zeker een stap in de goede richting, en interessant dat Audi van de S5 en de S4 zulke verschillende auto’s maakt, goede zet!
De eerste “Blablabla BMW is toch beter blablabla”-reactie heeft trouwens niet lang op zich laten wachten… Zijn die BMW-fans toch nog ergens snel mee ;)
thom zegt
Volgens mij heeft et niet zoveel te maken met dat ze meer pk dan bmw willen hebben ze hebben zelfs minder dan de vorige S4 !!! dus die pk wedloop is er denk ook niet, hoog uit bij de allersnelste moddellen !!! Ben blij dat er weer turbo’s gebruikt worden bij de (R) S modellen. Die vorige 2.7 TT had ook al 380 pk in de rs4. Hopen dat er in de nieuwe RS4 ook de nieuwe 3.0 TFSi motor komt alleen dan met 420 pk als ze er dan 10 of 20 pk meer in gooien dan de M3 kunnnen we weer gaan zeuren over de PK wedloop :) hahaha et staats zelfs in de tekst ” einde PK Wedloop ?
Rick dos zegt
Iemand nog geinteresseerd wat ik ervan vind? Nee? Nee? Niemand hier? Nee?
Mké, geen olie op het vuur? Nee? Nee, geen interesse?
Mké, ga ik wel naar een andere topic….
majinstar zegt
Jaja we weten het allemaal wel. ??? Audi kan alleen auto’s verkopen als ze voor elk model meer pk’s gebruiken, dan Bmw en Mercedes.
autoblogger zegt
@Rick Dos: had jij het nou over kannibalisme? Of was dat ergens anders?
Rick dos zegt
@autoblogger
Who me? ;)
YK zegt
@Murcielago,
Waarom meteen het maximum uit een blok halen? Ooit gehoord van een reserve hebben voor de toekomst?
@Japie,
Maak jij de meter, kunnen we dit in de toekomst voorkomen ;) [Evilmode on] en de kleine duivel in mij wou gewoon weer haatneigingen tussen BMW- en Audi-liefhebbers te weeg brengen, MUHAHahaha :twisted: [Evilmode off]
@Silverarrow,
Had gewoon de mazzel dat nét op het moment dat deze artikel uitgebracht werd, dus ong. om 14:25, ik op autoblog.nl was. Vandaar dat ik de tweede reactie had. En ga nou niet meteen denken dat ik Audi probeer te degenereren…me pa had er een tijdje ook een. (Audi A6 3.0 TDI quattro)
Rick dos zegt
@YK
“me pa had er een tijdje ook een. (Audi A6 3.0 TDI quattro)”
En SPIJT dat ie had! ;) :P
thom zegt
ps bij de nieuwe a4 ligt de motor 16cm verder naar achteren weet alleen niet welke motor, zal bij iedere motor wel iets anders zijn maar geeft iig wel aan dat ie een stuk naar achter is geplaatst en volgens mij was et al bij vorige/huidige rs4 ook niet echt een heel groot probleem meer zoals bij de eerste s4. Als ze dan ook nog een lichtere v6 gaan gebruiken in de nieuwe rs4 wordt wel een erg dikke wagen.
thom zegt
Waarbij zich direct de volgende vraag aandient: zit Audi dan niet z’n eigen RS5 snoeihard in de weg?
geeft ook aan waarom de nieuwe bmw 3.0 turbo “maar” 300 pk heeft als ze er veel meer uit halen ( wat voor hun een eitje is natuurlijk ) rijden ook zij hun nieuwe v8 m3 (bijna) weg
L-M zegt
Al heeft de audi 100 pk meer de BMW blijft gewoon veel mooier …
Jan C. zegt
@L-M: Al blijf je dat roepen, niemand gelooft je. Nu ff serieus, of de BMW nog meer PK krijgt of niet, of de Audi dat nog krijgt of niet, of dat ten kostte gaat van de A5, het is allemaal wat arbitraal.
Boy zegt
3.0 tt-fsi is de nieuwe audi tt zou ook niet verkeerd zijn, beetje licht houden, 20 pk erop en je ehbt de rs variant!
Ivo zegt
Een ‘engine of the year’-award zullen ze er bij Audi niet mee winnen. Dat is voorbehouden aan een echte automobielfabrikant, BMW!!!
Kyanite zegt
Wat lopen er hier toch een verschrikkelijke hoop kleuters rond. Zowel Audi als BMW zijn goede auto’s. Voor iedereen zijn de wensen en eisen aan een auto anders, gelukkig tenminste anders zou straks iedereen in hetzelfde model rondrijden.
Vraagje hoeveel mensen die lopen te zeuren dat Audi of BMW beter is heeft nu ook echt een Audi of BMW? Een persoon? Twee personen? Veel meer kan het niet zijn.
YK zegt
@Rick dos,
LOL!
Maar naaa, niet echt, hij probeerde die auto a.h.w. uit. Na een paar BMW’s vond hij het tijd voor wat verandering maar al gauw besefde hij dat ’t niet zijn merk was. Dus kocht-ie na 4 weken gelijk weer een BMW (330d) Rede hiervoor: hij vond de Audi dul en té geslepen maar daarnaast vond hij dat auto met geen mogelijkheid in een slip te krijgen was :D
(Beste Audisten, beschouw dit als me laatste comment v/d avond en wat ik daarnet als laatste zei als een compliment dus houd mij uit de vuurlinie!)
audi zegt
Nu zijn de belastingen een heel stuk lager dan bij de 4.2.
m5 zegt
http://www.vishnutuning.com/bmw_335i.htm
400pk 335i
CSL zegt
Hoe kan de 330pk versie nou sneller zijn dan de BMW 335i, Want de 335i is zelfs sneller dan de 354 pk sterkere Audi S5 !!
RenesisHP zegt
@CSL
Geloof niet dat het gewicht en de grote van de auto’s overeen komen.
Heb zelf in het vorige model S4 gezeten, helaas niet zelf bestuurd, maar dat viel een beetje tegen. Het klonk leuk, maar de snelheids ervaring was niet geweldig. De eigenaar heeft hem 2 maanden later ingeruild voor een Volvo R70 met minder cilinders en vermogen, maar wel met turbo. De snelheidservaring was een wereld van verschil, terwijl het op papier niet zo gek veel scheelde.
Hieruit blijkt helaas ook dat ik hypocriet ben, aangezien ik een voorliefde voor hoogtoerige NA-motoren heb, maar de explosieve kracht van een turbo bij een sprint beter aan vind voelen. Maar voor het geluid wil ik toch ongeblazen.
dekster zegt
Ik vraag me af wat nu nog het nut is om een S5 te kopen, want deze heeft “vectoring quattrosysteem”, dus eigenlijk is een A4sneller dan een A5 :?
Chief_S5 zegt
Nee, de RS5 zetten ze niet krap:
Audi S4 -> BMW 335i Sedan (of M3 Sedan, bekijk maar hoe je het wilt)
Audi RS4-> BMW M3 Sedan
Audi S5 -> BMW 335i Coupé (of M3 Coupé, bekijk maar hoe je het wilt)
Audi RS5-> BMW M3 Coupé
Perfecte zet van Audi. En als het een beetje op de foto gaat lijken zijn de looks ook goed voor de S4. :)
Demoniac zegt
Als dat ding weer bijna anderhalf keer zo duur wordt als de 335i (wat bij de huidige S4’s wel het geval is) dan is het ondanks die extra pk’s niet echt een concurrent natuurlijk ;)
Beau92 zegt
Komt er ook een nieuwe RS4? Dat zou super zijn!
Barry330cd zegt
Ik ben alvast in blijde verwachting van de eerste test tussen de 335i en de S4 :D
Audioot zegt
@raul8711
Jij snapt het!
@josje
Jij snapt het niet! (zeker nog nooit internationale testverslagen gelezen).
@majinstar
Onzin, kijk maar naar de specificaties per model en oordeel zelf.
@l-m
Kwestie van smaak.
@japie
Ik word er ook zo moe van. (Typisch puberaal gedrag)
RenesisHP zegt
@Audioot
Je vergeet er een paar. :)
Audioot zegt
Ik zou bijna vergeten te zeggen dat ze een goede zet hiermee gaan doen.
Lagere CO2 emissie, veel koppel over een breed toerengebied, waarschijnlijk
een prachtig geluid – ik hou nou eenmaal van zoemende en jankende 6 pitters –
en zal het verbruik en het gewicht ook wel binnen de perken blijven.
Laat maar komen!
RenesisHP zegt
@Audioot
Het is alleen zo jammer dat turbomotoren meestal niet janken. :(
Audioot zegt
@mx5-owner
Toch wel, zij het een beetje gedempt. Kijk maar eens op Youtube naar al
die getunede S- en RS4.
RenesisHP zegt
@Audioot
Das een combi van een turbofluit en een opgeschroefd maximum toerental. Dus klopt. Maar met standaard auto’s meestal niet, doordat het vermogens- en koppelpunt meestal bij een lager toerental zit. Een ongeblazen motor moet het meestal van zijn toeren hebben.
Rick dos zegt
@Audioot
En ik dan? Krijg ik geen eervolle vermelding? ;)
Xpert zegt
Prima zet van audi…
Ik vondt de de S4 generatiemet de 2.7T al heerlijk dus dit belooft wat!!!
Phils zegt
Jongengs toch, het gaat niet over cijfertjes op papier. Het gaat wel degelijk ver een auto met een motor! En daar telt het gevoel!!
Je mag dan nog zoveel peekaatjes hebben als je wil, als het chassis, de besturing, het gewicht, etc niet in orde zitten dan kan je je fantastische auto wel vergeten!
En discussie audi-bmw? Wees blij dat je met n duitser rijdt, er bestaan ergere auto’s om je mee te verplaatsen. Ik denk dat we hier echt wel over 2 topmerken spreken, die gewoon een andere filosofie hebben (en best, of er was wss al van één van de twee geen sprake meer!)
En vooral: als je geen meter met een wagen gereden hebt onthoud ons dan ook van jou oordeel over het rijgedrag…
YK zegt
@Audioot,
En ik, ikke dan? What about ME? Volgens mij ik wel degene die de meeste comments op deze topic heeft… :(
Josje zegt
haha, ikke heb wel een vermelding *trots*
@audioot
ohjawel! gelezen en gekeken. tijdje geleden nog hier op autoblog
(ff linkie voor jouw ;) komtie: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/04/videovergelijking-335i-versus-s5
1) de BMW was sneller
2) dat vrouwtje achter het stuur straalde wel erg in de Beemer
maar das allemaal oude koeie *uhms* uit de sloot halen.
wat ik zeggen wil, en al zei:
BMW = FUN
Audi = saaaaai (he Rick Dos ;) )
en over dat filter?
ik heb meerdere audi’s en BMW’s gereden. niet allemaal de allernieuwste, maar toch
Windhoos zegt
Hoe kan de S4 in hemelsnaam de RS5 in de weg zitten? Ik vat hem niet helemaal….
Mooi dat ze er trouwens weer turbo’s ingooien, lekker sportief al zou ik er zelf niet snel voor kiezen. Beetje te zenuwachtig voor mij….
Kor zegt
Beste mensen,
Ik denk niet dat jullie beseffen dat zowel Audi als BMW beide motoren kunnen produceren die misschien wel 600pk halen of meer. De technologie is zo ver dat dat zeker mogelijk is. Het heeft meer met beleid te maken van de desbetreffende fabrikant hoeveel pk de motor uiteindelijk levert. En natuurlijk ook met betrouwbaarheid, rijbaarheid, gewicht, verbruik, milieueisen en kosten.
Deze hele discussie heeft dus totaal geen zin, omdat niemand weet waar Audi en BMW toe in staat zijn. Je kunt er pas een oordeel over geven als je echt in die wereld zit.
Beide fabrikanten zijn topfabrikanten en maken beide fantastische auto’s. Het is alleen de smaak van de persoon die bepaalt welke je favoriet is.
sjonnie zegt
Kijk, het is eigenlijk heel eenvoudig.
Voor de vorige audi s4 moest je ong. 75.000 pesos neertellen. Laten we er vanuit gaan dat dat ong. hetzelfde blijft.
Voor de 335i betaal je ong. 54.000 euri.
dan is de keuze als volgt:
Een s4 en in de zomervakantie naar texel voor een lekkere fietsvakantie en een klamme appelflap in een strandtentje, brandstof en fatsoenlijk voer kun je tenslotte niet meer betalen….
Een 335i waarmee naar de franse riviera geblazen wordt en waarna je na het eten in één van de beste restaurants van Monaco je vriendin lam kan ketsen op een hästens bed in een 5 sterren hotel.
Hmmmm ik denk dat ik mijn keuze al heb gemaakt……
Lolly zegt
@sjonnie
Voor dat geld heb je wel meer auto: vierwielaandrijving, meer vermogen, meer ruimte (achterin) enz.
Wordt de keuze tog nog moeilijk ;)