Kregen we gisteren nog de oh zo verstandige elektrische SUV-concept voorgeschoteld, vandaag presenteert Audi ons de wat minder verstandige maar de mieters lekkere S4.
Stiekem is dit natuurlijk de auto waarvoor S4-rijders @wouter en @autoblogger naar de IAA zijn afgereisd. Onder de kap van dit voorlopige A4-topmodel ligt een 3.0 TFSI. Net als in de vorige S4 dus, al is er een belangrijk verschil: de supercharger maakte plaats voor een turbo. Goed voor een vermogenswinst van 19 pk, waarmee het totaal uit komt op 354 paardjes.
Kregen we vanochtend persplaatjes van een brandweerrode S4 te zien, op de beursvloer is het een metallic blauw exemplaar dat de camera’s op zich weet gericht. Ten opzichte van de A4 zien we grotere wielen en dito remmen, andere voor- en achterbumper en vier uitlaatpijpjes. Verder blijft het uiterlijk vertoon behoorlijk beschaafd. Dat zal anders zijn wanneer Audi de RS4 presenteert, die ongetwijfeld een stuk breder zal zijn dan de A4 en deze S4.
Design_Driven zegt
Oh mooi, een Skoda RS….. Oh wacht
jag00 zegt
@sketcher: je hoeft m niet te kopen eh
Design_Driven zegt
@jag00: doe ik ook niet, ze schijnen niet goed in het terrein te zijn
narcotic zegt
@sketcher: wat een kneusje ben jij toch.
mstiic zegt
Als bmw fanboy vind ik audi wel lekker gaan! Eerst de S8 plus en nu dit! pff wat heerlijk allemaal
eelco74 zegt
Mooie auto, maar tov de giulia qv
100 kilo te zwaar
50km/H te langzaam
100 plus PK te weinig
Waar is nu de voorsprong door techniek ?
kapiteinaudi zegt
@eelco74: Ahum…RS4…
eelco74 zegt
@kapiteinaudi: Ook te langzaam, volgens de ringtijden.
gtwillem zegt
@eelco74: RS4 is er nog niet, duurt nog even een jaartje of twee. En een Alfa die nog uit moet komen vergelijken met een Audi die uit productie is krom.
Daarbij wacht ik heel even de ‘Supertest’ van het Duitse ‘SportAuto’ af. De tijden die Horst van Saurma rijdt zijn representatiever dan van Alfa zelf, ben ik bang ;-).
ralfast zegt
@gtwillem: yeah, right. Een Duitse autopers die geen voorkeur heeft voor een Duitser. Dat zal me een potje objectief zijn! Ze hebben geen humor, weet je nog?
gtwillem zegt
@ralfast: jazeker! SportAuto is een briljant tijdschrift. Ze hebben geen humor, maar ze meten gewoon alles. Dus waar de Britten veelal hun keuzes op emotie baseren, telt voor SportAuto maar een ding: cijfers. Nog een voordeel: je kan de tijden beter vergelijken, omdat het dezelfde coureur is.
klimz zegt
@eelco74: Je vergelijkt een S model met een “RS” van Alfa Romeo. Een beetje appels met peren vergelijken.
Maar de Alfa heeft inderdaad een mooi gewichtsvoordeel.
berlinetta zegt
@eelco74: Even geduld hebben. De RS4 moet namelijk nog komen. Dan zijn de kansen gelijk.
Ik moet ook zeggen dat ik dit een smakelijke Audi vind. Maar zou ik deze verkiezen boven een 340i? Nee. De 340i zou het overigens ook niet worden. Jag XE S it is.
gtwillem zegt
@berlinetta: misschien een leuke verelijkingstest voor AB: S4, 340i, C450, XE V6 S :-). Alevier bijzonder smakelijke auto’s!
berlinetta zegt
@gtwillem: Het zijn zeker allemaal lekkere auto’s die weinig voor elkaar onder doen. Het is slechts een kwestie van smaak.
gtwillem zegt
@berlinetta: en van Euro’s. Een blik op de prijslijst levert iets schokkends op: het verschil in prijs. Zowel de XE-S (automaat, RWD), S4 (S-tronic, Quattro), C450 AMG (7G-Tronic, 4-matic) kosten allemaal rond de 73 mille.
De 340i (handbak, achterwielaandrijving) is er al vanaf 54k. Dat is een behoorlijk gat. Nu zijn de modellen bij de concurrentie luxere en completere versie, maar als je een M-Sport pakket erop zet en een High Executive uitvoering kiest, ben je alsnog goedkoper uit.
Helemaal erg: een Impreza STI Sport Executive kost 85 mille…
gtwillem zegt
@eelco74: andere auto. En tijdens de wintersport zul je zien dat je niets hebt aan die honderden paarden extra ;-).
Ook de prijs is anders. Een S4 zit meestal rond de 70-75k in euro’s. De Alfa zit op 108.000. Toch 33-38 mille verschil. Dan heb ik liever de S4 en geld voor vakanties!
Dutchdriftking zegt
@eelco74: Appels en peren….
Dutchdriftking zegt
Heerlijke wagen in deze kleur. De velgen zien er live ook stukken beter uit dan op de persplaatjes. Maar het is nog steeds niet mijn wielkeuze.
turbobrick zegt
@dutchdriftking: Het is een hele slechte keuze … Iets wat je op een Skoda zou verwachten maar zeker niet op een S4.
clarkson zegt
Beter gaat hij niet worden denk ik! Hij hoeft van mij niet nog uitbundiger. Lekker strakke lijnen en een snufje klasse maar wel een beest van een motorblok. Hier word ik nou hebberig van!!
ds3thp zegt
Gewoon een nette, strakke, snelle en zakelijke sedan. Niets meer en niets minder.
Heel spannend is de auto niet, maar zal ongetwijfeld prima rijden! Het zal vast geen bochten verslinder zijn, maar wel een dagelijks bruikbare sedan met meer dan genoeg vermogen!
vondudenstein zegt
Just another Audi… boring.
turbobrick zegt
@vondudenstein: Idd, kan er ook niet wild van worden …. Veel van hetzelfde.
audi18 zegt
Klein puntje, de vorige had 333pk, dus hij heeft er dan 21pk bij gekregen toch? Voor mij is dit toch wel de gaafste uitvoering die Audi aanbiedt. Ben erg benieuwd naar de nieuwe A5/S5.
turbobrick zegt
Niet onder de indruk van het uiterlijk, veel van hetzelfde wat nu eigenlijk al rond rijd.
Interieur is wel geweldig, muv dat goedkoop ogende Mercedes staande TomTom achtige scherm. Dat in het dashboard verwerkte display stond mooier.