Quote van evo: “…een geheel nieuwe 3.0 V6 FSI-motor, geholpen door turbo’s, compressors of een combinatie van beide.” Dit schreef hij in november vorig jaar. Het laatste nieuws bevestigt dit: de nieuwe S4 krijgt een supercharger, eventueel geholpen door een turbo.
Volgens Car and Driver zijn bij Audi de groene bellen gaan rinkelen en rusten ze de nieuwe S4 daarom uit met deze efficiëntere 3.0 zescilinder in plaats van met de huidige V8. De S5, die meer als grand tourer dan als sportcoupé wordt gepositioneerd, blijft wel gebruik maken van die motor en zal daarom ook gemiddeld zo’n 20% minder zuinig zijn dan de S4, terwijl de twee qua vermogen (zo’n 340 pk) elkaar nauwelijks zullen ontlopen. Een minder krachtige versie van de geblazen 3.0 zal ook in de A4 en A6 te vinden zijn ter vervanging van de 3.2 FSI, en zal waarschijnlijk zo’n 290 pk hebben.
Bonusje: Audi’s 335i-killer zal een nieuw ‘sportdifferentieel’ van Magna krijgen om onderstuur tegen te gaan. Ook zal de S4 al met al zo’n 10% lichter zijn dan zijn voorganger, en zal hij alle exterieurpanelen met de gewone A4 delen. Dit doet Audi niet alleen om kosten te sparen maar ook om de volgende RS4, die ongetwijfeld wel een V8 zal krijgen, exclusiever te maken (via autoblog.com).
De nieuwe S4 wordt later dit jaar onthuld – naar het schijnt op de autoshow in Los Angeles (november).
Tim zegt
Als er maar genoeg vermogen aanwezig is……
FabianVTR16V zegt
Ook weer een mooi voorbeeld van “downsizen”
En aangezien de motor minder groot is, is deze minder zwaar.
Het koppel zal hoger liggen als die van de V8, dus om de prestaties geen zorgen ;)
En natuurlijk weer hetzelfde verhaaltje slurptaks / uitstoottaks / aanschafprijs !
Weer een win-win situatie dus 8)
RobertJ zegt
waar kan ik me aanmelden voor een proefrit? wat zouden ze geven voor een aygo? :oops:
Eric zegt
335i-killer? Met zijn quattro-systeem sleurt hij meer kilo’s mee dan de Beemer.Meer gewicht is minder pk/kg! Dus leve BMW!
Racer X zegt
Ik dacht dat ze er een vijfcilinder in gingen hangen? Jammer. Dan had Audi voor het eerst sinds tijden weer eens punten gescoord bij mij.
VeyronLover zegt
Jaja, het downsizen wordt een trend, maar dat zorgt er wel voor dat later de motoren klein, zuinig, en wss hoogtoerig zullen worden :-)
RenJie zegt
335i killer? sorry hoor, maar het 3.0 twinturbo systeem van BMW is echt geweldig… hij killt hem alleen in vermogen (nu bekend), kijkt men nu niet meer naar de rijeigenschappen dan? Ik vind die uitspraak eigenlijk een beetje kort door de bocht. ;)
Maar zo’n S4 doet me weer terugdenken aan de RS4’s(B5) die ook zo’n geweldige biturbo motor hadden, deze met supercharger + turbo zal waarschijnlik nog wel beter worden. :D Supercharger +1
Sorcerer zegt
Klinkt goed, ben benieuwd :)
RenJie: we zullen zien. De nieuwe A4 rijdt al een stukkie beter dan de vorige dus… :)
kadett rijdt beter zegt
net zoals de uitspraak ‘een 335i killer’ een beetje overdreven is,
is de uitspraak dat ‘het 3.0 twinturbo systeem van BMW is echt geweldig’ dat ook.
Laat we gewoon afwachten wat de vakmannen er over zeggen, dan kunnen de audi-fanboys en de beemer-lovers een ‘objectief’ oordeel vellen.
De Audi is in ieder geval al veel mooier dan de Beemer, maar dat wist iedereen hier al….
K-Kalkan zegt
Goedzo Audi!
Hoogtoerige atmosferische (schrijf ik het goed?) motoren hoeven niet altijd beter te zijn.
Is toch veel fijner dit :)
RenJie zegt
@kadett rijdt beter
ja sorry, ik had “ik vind” er voor moeten zetten. Ik vind het namelijk een geweldig systeem, andere mensen weer niet.
trouwens, ik ben geen audi-fanboy of een beemer-lover, ik vind auto’s oke en ik heb niks nadeligs tegen deze Audi, integendeel zelfs.
Racer X zegt
@ Kadettcoureur:
“De Audi is in ieder geval al veel mooier dan de Beemer, maar dat wist iedereen hier al…”
Ook die uitspraak is schromelijk overdreven. Mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een BMW (Coupe).
Cupracer zegt
geef mij de A5 maar ipv die vrouwelijke bmw 3 coupe :p
smaken verschillen :>
ESSAAAAAAAAAAAAAA... zegt
Ze zijn bijna weer terug waar ze moeten zijn. Van een 5-cilinder in lijn met turbo’s in de eerste S4 (Audi 100), naar een 2,7 V6 met twin-turbo, naar een “normale” V8 en nu weer een 6-cilinder met supercharger. Bijna terug bij de uber 5-cilinder :-D
CasperH zegt
Leuk: de trend wordt kleine, hoogtoerige motoren. En wie hebben daar al jáááren ervaring mee? De aziaten, precies. China gaat het worden in 2011…
w0o0dy zegt
Het is trouwens helemaal niet zeker dat een compressor en turbo op een 3liter v6 minder weegt dan een grotendeels aluminium v8. Misschien dat de motor verder maar achteren kan waardoor het gewicht minder voor de vooras komt en je onderstuur minder wordt. Daarnaast was het koppel van de v8 niet echt meer dan voldoende bij lage toeren voor het hoge wagengewicht, dat zal met deze configuratie ook opgelost zijn. Of de rs4 toch weer een v8 krijgt dat moet ik nog zien…
W!d zegt
LOL @ Casper
De aandrijving is volgens mij een beetje te vergelijken met die van BMW in de X6..
Ik ben voor! en zodadelijk als opvolger van de R32 ook een Golf VI 3.0 TFSI ?
Trabbi zegt
Het laatste nieuws bevestigt dit: de nieuwe S4 krijgt een supercharger, eventueel geholpen door een turbo.
Klinkt mij meer als een gerucht dan als een bevestiging…
Vinny_93 zegt
WAAROM zou je een V6 leggen in zo’n auto, en dan zo’n extra kracht als een su[percharger erin leggen?
Denk ff na als je er een 6 liter V12 in zou leggen, ook met supercharger, dan is hij sneller dan de M6:P
RenJie zegt
@Vinny_93
OMG, waar heb jij geleerd een mening te geven =[ :P
Met jouw denkwijze zou je overal een 6 liter V12 in kunnen leggen en die sneller te laten zijn dan een M6. Beetje kansloos hè, een V12 in een S4! Waarom een V6? omdat die in combinatie met een biturbo (deze: 1 superch. 1 turbo) echt geweldig is en daarvoor geen V8 gebruikt hoeft te worden -> ook zuiniger en daar draait het allemaal om in 2008.
markieanta zegt
Zal die 93 voor het jaartal staan waarin hij is geboren?
Is het nog geen bedtijd Vinny?
Ramshoek zegt
Een S4 met en geblazen 6 cilinder kan ik inkomen. Lijkt me ook aannemelijk.
Of het een V6 met een compressor en een turbo wordt, moet ik nog zien.
Op de 1.4 4-cilinder van VW is zo’n compressor helemaal niet nodig, aldus diverse conculega’s. VW probeert alleen maar goede sier te maken met deze technologie…
Verreweg de meeste moderne turbo motoren kennen helemaal geen turbogat meer en leveren hun maximum koppel vaak al onder de 2000 rpm.
Een S4 met een V6 met twee Turbo’s. Da’s ook qua packaging de meest aannemelijke oplossing.
RenJie zegt
@markieanta
haha 12.38 bedtijd 8)
markieanta zegt
Nee, juist niet, puaze is net voorbij ;)
Heyhuub zegt
@Ramshoek
Waarom zo de compressor op de 1.4 van VW niet nodig zijn? Reken maar dat als je met enkel een turbo 170pk uit een 1.4 perst dat er dan een redelijk turbogat ontstaat.
Waarschijnlijk is het compacte pakket van een 1.4 vier cilinder daarbij dan ook geschikter voor een compressor en turbo dan een twin-turbo opzet.
RenJie zegt
@Ramshoek
een supercharger is vooral goed bij lage toeren, een (kleine) turbo ook. Ik denk dat ze dan in plaats van een Bi-turbo(eentje laag en eentje hoog) die turbo bij lage toerentallen vervangen hebben door de supercharger. Zo heb je extra veel power, maar als ze gewoon een normale bi-turbo gebruiken, dan is het verbruik wel lager tov een supercharger en een turbo. Dus in principe maakt het niet heel veel uit(denk ik), maar dat zullen de mensen die daar over beslissen wel veel beter weten.
Rick dos zegt
Ik heb dat hele S4 en RS4 verhaal van Audi nooit begrepen.
Waarom überhaupt een S4 of S6 hebben? Zet gewoon de RS4 als ultieme A4 in de markt en alles wat eronder komt zijn “gewone” A4tjes (nee, ik bedoel de auto niet het papierformaat).
Trevor zegt
Dat een V6 genoeg is bewijst Nissan wel met de SKY-LINE…. Sneller dan vrijwel elke V8 maar ook bijv dan BMW’s V10 (M5 / M6)
RenJie zegt
@Trevor
de GT-R bedoel je.
RenJie zegt
@Rick dos
i don’t get your point.. alleen de naamgeving is anders? Ik heb er geen problemen mee eigenlijk.
Tommy zegt
Goeie zet van Audi, nu lijkt de S4 in ieder gevaal nooit op een S5 wat weer een hoop gezeur voorkomt! Deze motor zal vast een giganties koppel hebben met de combinatie van FSI en turbo’s/compressors.
@ Rick dos: Ja en dan inplaats van de RS zeker een M er voor zetten. Dan begrijp je het wel zeker? Een S wordt gewoon door Audi gemaakt en ontwikkeld. Een RS wordt daarentegen door quattro GmbH ontwikkeld en gefabriceerd net als M bij BMW en AMG bij Mercedes. Snappie?? :P
Senne zegt
Geweldig!
Hopelijk zijn ze even gemakkelijk te tunen als de bi-turbo in de S4 B5.
Carmaster zegt
Ik heb geen bezwaar tegen een twin turbo V6 in de S4, maar een o zo klassieke 5cilinder zou toch wel wat vetter zijn. Ik bedoel, denk Audi Sport Quatttro S1 uit de jaren ’80. Die had 460 pk en dat kan de S4 dan verlagen naar 340. Zo kan je toch nog een ‘kleine’ 5 cilinder hebben met even veel vermogen en heel wat meer Audi historie. Mijn vader racet ook met een Audi 80 5cilinder Turbo en dat wil ook echt wel vooruit hoor met 250-300 pk! ;)
Chief_S5 zegt
V6 met Supercharger en Turbo, heerlijk! Zo hoort de S4 te zijn, sportiever dan sportief, maar weer niet te sportief. Daarvoor hebben we de RS4 met een ongeblazen V8. Ik denk dat deze wel beter gaat verkopen dan zijn voorganger. Dat was meer iets van A4->Heel duur (S4)->Klein beetje duurder dan heel duur (RS4). Oftewel, het was of de A4, of de RS4. Met deze nieuwe motor zal dat niet meer zo zijn denk ik. He’s back! :)
Heyhuub zegt
@Trevor
Dat bewees Porsche 35 jaar geleden al hoor.
Works.. zegt
Ik denk dat de S4 een auto wordt met een versnellingsbak op de compressor!
een 2-traps..
check :
http://www.antonov-transmission.com/example_applications/content.asp?s=30