Audi’s testpiloten draaien overuren op de Nurburgring, want zowel de nieuwe S4 als de TT-RS werden daar op de gevoelige plaat vastgelegd.
De S4 lijkt bijna klaar, dus wij maken vast wat ruimte in onze agenda om de nieuweling van Audi aan de tand te voelen. Vooral ook omdat de S4 niet de 4.2 V8 uit de S5 in het vooronder krijgt, maar een splinternieuwe 3.0 TFSI. De turbo geblazen 3.0 liter krijgt tussen de 330 en 350 pk, precies genoeg om BMW’s 335i te overtreffen. Naar keuze kan de S4 met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps S-tronic bak worden uitgerust. Over een jaar of twee zal de S5 vermoedelijk ook het nieuwe blok krijgen. In oktober kunnen we de nieuwe S4 zowel in sedan als Avant vorm op de autoshow van Parijs bewonderen. (via AMS)
Welke specificaties de TT-RS meekrijgt, blijft nog gissen. De meest waarschijnlijke optie lijkt een 2,5 liter vijfcilinder met turbo die dan 350 pk levert. Toch lijkt de TT-RS dan wel heel dicht tegen de R8 aan te kruipen en dat kan nooit de bedoeling zijn van de marketiers van Audi. Wellicht krijgt de R8 dan eerst een kleine powerupgrade door transplantatie van een V10. De tijd zal het leren, maar duidelijk is dat fans van sportieve Audi’s zich niet hoeven te vervelen de komende tijd.
Stancke zegt
Ben benieuwd!
clijde zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Gregor zegt
Ik had wel een tip gestuurd maar is waarschijnlijk niet overgekomen anyhow hier nog FF een link met meer foto’s.
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=9111
Hij ziet er wel mooi uit vooral met die velgen (de TT-RS) en de S4 mag er ook zijn hoor…
Kaalimero zegt
Ik kan bijna niet meer wachten, doe mij die Audi S4 maar en in het blauw aub.
Majinstar zegt
Wederom zielig dat Audi zich weer niet kan meten met Bmw en nota bene de 335i probeert te overtreffen met een S versie ipv een M versie.
Nee Audi freaks niet beginnen over de RS tegenover de M versie. Bmw heeft ook G power voor de RS versie.
De TT-RS lijkt me een leuk speeltje en ziet er ook nog eens super goed uit. Net een porsche.
Nederland Hater zegt
Heeej das tog een premium merk! :)
Chrisjuh_rs6 zegt
@ Majinstar, je bent gewoon een achterlijke zeikerd. Tuurlijk is de RS versie de concurent van de M versies van BMW. De S is gewoon iets sneller dan de standaard maar wel nog met genoeg comfort dus zeik niet zo met je Gpower van BMW, die staan niet in normale prijslijsten en worden nooit getest dus als je zo gaat beginne kun je elke auto nog laten natunen. Ohja en Audi is echt wel meer PREMIUM dan BMW;)
audi freakske zegt
die TT RS zou ik wel eens willen zien. dat kan toch niet anders dan knallen.
love audi
Marks zegt
‘De meest waarschijnlijke optie lijkt een 2,5 liter vijfcilinder met turbo die dan 350 pk levert.’
Hoezo dat dan? Dan kunnen ze deze net zo goed in de S4 leggen… Zou logischer zijn als ze een lichtelijk geknepen versie van de V6 van die S4 in de TT-RS leggen (of dat de 5-cilinder minder pk’s heeft)…
Meestal vullen motoren elkaar aan, een vijfcilinder met evenveel/meer pk’s als een V6 lijkt me onlogisch. Eerder een vijfcilinder met minder pk’s dus…
tt zegt
ergens verwacht ik ook nog wel een dikke V6 diesel in de TT, maar zover durft audi blijkbaar niet te gaan. zou nochtans goed passen in hun “Diesel avontuur” ….
Audiboyz zegt
Mardec zegt
@ Chrisjuh_rs6
Volledig mee akkoord.
@ iedereen terug
Die TT-RS ziet er niet mis uit, de S4 ook niet btw ;D
@ Marks
Er wel wel een groot verschil in het aantal NM’s zijn, de S4 is een stuk zwaarder weet je wel..
Heyhuub zegt
@Majinstar
De S-Versies van Audi hebben nooit met de M-serie geconcurreerd.
En als je getunede BMW’s gaat oproepen kan je ook net zo goed MTM-Audi’s of ABT-Audi’s erbij gaan halen.
Stijn zegt
TT-RS ziet er niet slecht uit, maar de S4 vind ik toch maar zwakjes. Vooral de spiegels lijken wel die van een vrachtwagen!
Racer X zegt
Dankzij die vijfcilinder ga ik Audi misschien eens wat meer waarderen. Hopelijk is niet slechts een gerucht.
Racer X zegt
is dat*
Marks zegt
@Mardec: heb je idd wel een punt, al lijkt het me toch wat sterk dat ze qua vermogen zo dicht bijeen zullen liggen… Sowieso, 140 pk/l is zelfs mét turbo al redelijk gewaagd voor een straatmodel (daarmee zeg ik niet dat het niet kan)… Zou zelf zeggen 300 pk voor de 5 cilinder…
Majinstar zegt
@t Christjuh_rs6:
De realiteit is soms hard, dat heeft niks met zeiken te maken. De S versies worden hier altijd vergeleken met de M en AMG versies. De grote overvloed aan filmpjes is hiervan het bewijs.
In elk geval wil ik mijn punt duidelijk maken: Audi is nooit een premium merk geweest en heeft Bmw al helemaal niet overtroeft. Laat dit duidelijk zijn.
De reden van waarom niet: Simpel omdat Audi inspeelt op Bmw en Bmw niet op Audi. Monkey see Monkey do ( is de term die bij Audi en zijn kopers ervan past ).
Voorbeelden.
Nu speelt Audi in op de “al” ontwikkelde motoren van Bmw, daarvoor speelde ze in op de design van Bmw.
2004 Bmw 5 serie
2006 Audi A6
2005 Bmw 3 serie
2007 Audi A4
Audi en al meer dan een premium merk dan Bmw. Laat me je alsjeblieft niet keihard uitlachen.
Majinstar zegt
@t Heyhuub: Grappig dat iedereen nu in een ontkenningsfase zit.
Als het komt op vergelijkingen tussen alle series door. De S versies van Audi moeten volgens Audi zelf gelijkwaardig staan als de M versies van Bmw en de RS versies doen daar een stapje boven op. Het feit dat de nieuwe S4 zich probeert te overtroefen t.o.v. de 335i zegt voldoende. Tot voor kort ( in de tijd dat de 335i nog niet werd ontwikkeld ). Werd de S4 gezien als concurrent van de M3 versie.
RenJie zegt
@Marks
je wilt toch geen zwaar opgefokte 5 cilinder in je sedan/station ?! Net als een motor-motorblok in een sedan proppen, dat kan gewoon niet.. :)
En bovendien zal de grotere motor veel meer trekkracht leveren dan de 5cyl.
Nick zegt
@Majinstar: De S-modellen van Audi zijn ook gewoon standaard A-modellen met een krachtiger motorblok en een gekietelt onderstel.
Een S5 is dan ook niet noemenswaardig anders dan een A5, hetzelfde voor de S4 en A4, met uitzondering van de Audi S8.
De RS-modellen gebruiken alleen nog maar het bouwplatform en daarvan is zelfs het nodige aangepast, 40% van alle onderdelen gebruikt in RS-modellen worden specifiek in Neckarsulm door quattro GmbH gemaakt.
Ze worden exclusief ontworpen, ontwikkelt en geproduceert door quattro GmbH, met minimale invloed van Audi AG zelf.
Vanwege het kleine fabriekspand word de procédé gelimiteerd op één soort auto.
S-modellen (niet te verwarren met de S-line trimpakketten) worden tussen de A-modellen in gefabriceert in de overige Audi fabrieken.
Conclusie, louter de RS-modellen concurreren dus met de M GmbH modellen van BMW. De S-modellen zijn gewoonweg opgekietelde A4-tjes en A6-jes.
Ik ben overigens heel benieuwd naar de S4 want de combinatie van het ~40:60 koppelverdeling van de aandrijflijn en de verbeterde gewichtsverdeling maken het een veel sportievere wagen.
Het word zowat praktisch een BMW met meer grip en vier ringen.
Thom zegt
@ Marks
De 5 cil en huidige 6 cil (vr6) zijn dwars geplaatst en de v6 is in de lengte geplaatst, daarom past ie niet in de tt. Ook zou een v6 te zwaar worden.
Marks zegt
@RenJie: haha, ja ik ben benieuwd… Vroeger deden ze het ook (100 S4, qua gewicht vergelijkbaar met de huidige A4 3.2)…
Achja, wel leuk al die roddels, het zou wel geweldig zijn als Audi weer met een 5-cilinder-turbo kwam, is toch een stukje imago/historie.
Maar ik verwacht een V6Tmet 350 pk in de S4 en een 300 pk R5 in de TT-RS (of een geknepen V6T in de TT-RS)…
En de S-modelen moeten uiteraard niet echt vergeleken worden met de M-modellen (al wordt het vaak gedaan), daar zijn de RS-en voor.
En ookal is BMW ooit met sportsedans begonnen, tegenwoordig is het om-en-om, ze kijken naar elkaars modellen. Tis maar net wat je smaak is (bij mij meestal BMW) ;)
Ivan zegt
@majinstar
welke autos moeten ze dan wel bouwen? wat stel jij dan voor?
ze kunnen toch moeilijk 4×4 beginnen maken? oh nee dan kopieren ze land rover.
ofwel moeten ze vrachtwagens maken, ah nee!! dan gaan ze volvo kopieren.
BMW is dan volgens jouw het supermerk dat alles introduceert en iedereen daarvan kopieerd? want ik zie heel veel autos die op bmw gelijken, zijn die dan allemaal na apers?
ja HALLOO, wakker worden bmwlover.
je kan zeggen wat je wil maar audi, bmw en mercedes zijn alle 3 premium merken.
Boy zegt
Wow wat gaaf die TT-RS. Neem aan dat hij wel minimaal 350 pk pk zal krijgen en +- 400nm. Dat zal echt afgaan als een raket! Wat een ubergeile bak is dat zeg.
Chrisjuh_rs6 zegt
Jij snapt het nog altijd niet, je zegt monkey see monkey do, dus dan is het 1ste automerk die een auto ontwerpt en maakt de beste en de rest niets omdat ze hetzelfde doen als die? ga toch fietsen man, Audi`s A8 is beter dan de 7 serie (op alle gebieden), de a6 beter dan de 5 etc ga maars alle testen lezen van de autobladen, face it Audi staat op hetzelfde (en op sommige gebieden zoals afwerking nog hoger) niveau als BMW.
Audi speelt btw niet op het lelijke design van bmw in, bedoel welke vind je op elkaar lijken dan? dan mag je toch naar de opticien.
En qua produceren van de modellen, moet dan elk model van elk merk op exact hetzelfde moment uitgebracht worden? sinds wanneer wordt dat gedaan? en wie stelt de datums daarvoor? mag iedereen toch zelf weten, en als Audi 2 jaar wacht met het uitbrengen ervan? so what?
Baffie zegt
@ Chrisjuh_rs6
Sluit me helemaal bij je aan!
Marks zegt
@Thom: nog een punt voor jou, de TT en A3 hebben idd de VR6 van de r32, ik zeg al niks meer :P
Josje zegt
wat een gezeik weer over BMW en Audi….
wanneer al deze reacties hierover eruit gehaald zouden worden, bleven er minder dan 10 reacties over hier….
leuke is dat ook iedere keer weer iedereen in de herhaling valt…
Heyhuub zegt
@Majinstar
Turrlijk ontkennings fase. Leer je geschiedenis eens.
Audi S2 1990 / 220pk
BMW M3 1993 / 280pk
Audi RS2 1994 / 315pk
BMW M3 1995 / 320pk
Audi S4 1996 / 265pk
Audi RS4 1999 / 380pk
BMW M3 2000 / 343pk
Audi S4 2001 / 344pk
Audi RS4 2005 / 420pk
BMW M3 2007 / 420pk
Op de laatste V8 S4 na is was er geen een S-model dat direct vergelijkbaar was met het M-model van BMW, dit geld ook voor de S6/M5.
En waarom was BMW overgestapt naar een hoogtoerige V8 met de M3, oja, 2 jaar eerder had de Audi RS4 het al. Ook de huidige A6 is al in 2004 geïntroduceerd, maar een half jaar na de huidige 5 serie. Zo kan je volgens jou logica ook beginnen over de B7 Audi A4 die in 2004 op de markt kwam en prompt komt BMW in 2005 met de nieuwe 3 serie.
En waarom opeens al die geruchten over een BMW supercar? Zal toch niks te maken hebben met de R8 mag ik hopen, de Audi die overigens beter stuurt dan elke BMW op de markt.
Alwood zegt
@Renjie
Hoezo?! wat is er mis met een 5 turbo in een station?! :|
Werkt in mijn ervaring prima hoor! :P ;)
Enige configuraties die van mij nog hoeven blijven is V2, vijfinlijn, zesinlijn en V8. :P En die laatsten zijn eigenlijk alleen voor in limousines. 1e mag in een smartje en zowel de vijf als zes mogen in ‘normale’ auto’s.
Ik juich de vijfinlijn van audi iig toe! :D
Alwood zegt
(vooruit, en boxer 6)
V-Spec zegt
Wat een gezeur dat Audi altijd BMW kopieerd. Het klopt inderdaad dat Audi meestal iets later met een model komt dat een BMW uit hetzelfde segment qua motorvermogen iets overtreft, maar daar is toch nix mis mee. Kennelijk ziet Audi BMW als haar grootste concurrent en stemt haar gamma dus ook af naar de wensen van die doelgroep. Daarna komt er weer een nieuwe BMW die de Audi overtreft qua vermogen, echter BMW is meestal zo extreem in haar vormgeving qua model (Audi wat meer behoudend), dat dat kennelijk voor sommige mensen hier betekend dat BMW het wiel uitvind, terwijl ze in feite Audi weer overtreffen.
Daarnaast zie ik toch altijd nog een verschil tussen achterwielaandrijving van BMW tov de vierwielaandrijving van Audi.
En dan premium of niet, wat is de definitie van premium? Als we kijken naar prijs, dan zijn zowel BMW als Audi premium tov Peugeot, Citroen, VW, etc. Maar aan de andere kant zijn Maserati en Jaguar weer premium tov de BMW en Audi. ‘T is maar hoe je het bekijkt.
Euphoric zegt
@Majinstar : er zijn voorbeelden te noemen waar BMW toch echt Audi volgt hoor, kijk maar eens naar een 135i. Te dwaas voor woorden om een 3.0 biturbo in een dergelijke auto te leggen en dan ook nog eens een coupé versie te maken van het toch al niet denderende design van de 1 serie.
Reden van de 135i ? Men heeft niet de snelste hatchback in deze klasse. Dat is momenteel nog de S3, die buiten dat hij de 130i net te snel af is, veel zuiniger is en subjectief een triljard x representatiever en mooier is.
BMW fans, hou toch eens op om Audi te bashen bij elk topic dat over Audi gaat. Het straalt voornamelijk een vorm van jaloezie/angst uit (klinkt overdreven). Feit is gewoon dat heel veel mensen momenteel het Audi design aanspreekt en het BMW design niet. Tevens zijn de meeste mensen die de duurdere versies kopen niet diegene die al driftend door de binnenstad rijden en daarom de achterwielaandrijving van BMW prefereren.
Net zoals BMW als een blok staat, zo doet Audi dat ook.
@ontopic
S4 ziet er wederom niet te overdreven uit en zet de trend van Audi voort. Het zou me niets verbazen als de S4 net zo snel , zo niet sneller dan de S5 is. Met een S3 zit je een S5 ook zeer dicht op de hielen. En met een kuurtje zal een S4 de S5 toch wel verslaan qua specs.
De TT RS is niet zo mijn ding, vraag me af of men er inderdaad een 2,5 5 cylinder turbo in legt. Daar gaan dan in ieder geval veel leuke dingen mee gebeuren qua tuning.
Silverarrow zegt
Erg strakke auto’s weer, maar toch is het ergens wel jammer dat ze die soepele V8’s eruit gooien. Niet dat zo’n lichtgewicht V6 slecht is, maar op de een of andere manier spreekt het minder tot de verbeelding dan een brute V8.
Blasterke zegt
weeral hetzelfde audi vs bmw gespam,
laat mensen nu eens zelf beslissen wat ze de beste wagen vinden, je kan niet eenvoudig zeggen dat een wagen beter is dan de andere, dat is persoonlijke smaak. en dan zitten de meeste hier nog een auto te verdedigen waar ze nog nooit mee gereden hebben, hoe kan je dan ooit weten of het wel waar is wat je zegt.
Tommy zegt
Zeikers hiero… Audi RS staat gelijke aan BMW M. Verschil?? De S-modellen worden gewoon in de Audi fabriek gemaakt, de RS-modellen daar in tegend door quattro GmbH net zoals de M door M GmbH. Het is dus niet eerlijk op een S met een M te vergelijken omdat een S doodgewoon uit de Audi fabriek komt.
Tevens doet Audi BMW helemaal niet na zoals veel mensen WILLEN geloven, voorzover ik weet heeft BMW helemaal geen compressor motor, vierwielaandrijving en ledjes. Denk eerst eens na ofzo.
En ik meende trouwens dat het een 3,0-liter V6 met compressor was en niet met turbo. Foutje dus in het artikel! Yep en Audi was de eerste met een V8 in de middenklasse!
@Marks
Ja een lengterichting motor in de TT… Een TT heeft dwars geplaatste motoren en er past dus geen V6 in.
Loekiestrike zegt
@ Majinstar
1. Audi (en alle andere merken) hebben er totaal geen boodschap aan wat autoblog (of haar bezoekers) als concurrenten van elkaar zien. Zij bepalen hun strategie zelf wel.
2. Als het zo zou zijn dat Audi vroeger de S4 als concurrent van de M3 gepositioneerd had, was dat (denk ik) vooral zo om dat de RS4 nog niet in productie was (marketing). Ik zeg hier overigens niet dat ik gelijk heb, maar dat ik denk dat het zo zit. Als ik hier ongelijk heb:
3. Het is het goed recht van Audi, dat als zij vroeger de S4 wel als concurrent van de M3 zagen, en dus niet de RS4, dat zij nu van dit idee zijn afgestapt en nu de RS4 als concurrent zien van de M3. Niet geheel onlogisch, want van wat ik hoor schijnt BMW best iets af te weten van auto’s bouwen die goed rijden, en is het dus niet zo gek dat Audi haar eigen topmodel laat concurreren met het top model uit de 3-serie.
G zegt
3/4 van de mensen die hierboven een reactie gezet hebben betreffende de battle ‘Audi vs BMW’ bevinden zich volgens mij verstandelijk op hetzelfde niveau als een bloemkool! Wanneer gaan jullie eindekijk eens begrijpen dat beiden zich aan de top situeren? Als jullie telkens zo’n hoop larie gaan posten wanneer er een bericht over een nieuwe Audi- of BMW-telg op Autoblog.nl verschijnt, dan mag de redactie van mij gerust dat soort reacties er vantussen halen!
Dus aangezien herhaling een beproefde manier is om de verstandelijk minder bedeelde mensen iets aan te leren herhaal ik het nog eens … Audi en BMW zijn beiden topmerken. Dus het is niet omdat het design van de ene je meer aanstaat dan het andere dat het andere merk enkel kopieert of wat dan ook … ‘monkey see monkey do’ is meer van toepassing op jullie reactiegedrag dan op Audi en BMW. Duidelijk?
Iceman zegt
Deze zwarte TT-R(S) (TTS based) mule zou met een 380 pk 2.5 liter TFSI motor met sequential Turbo layout bullit proof getest worden.
De productie versie van de TT-R zou 348 pk krijgen.
Tevens is het verhaal dat deze TT-R een compleet nieuwe dwars geplaatste 7 versnellings Quattro DSG/S-tronic bak heeft met natte koppelingsplaten en is voorzien van een centrale Torsen differentieel inplaats van de bij de achterwielen geplaatste haldex versie.
Dit zou betekenen dat er een 40-60% voor/achter verhouding is van het vermogen en dat er teven gebruik gemaakt gaat worden van QTV (Quattro Torque Vectoring)
Ice.
thomas zegt
hey
chrisjuh_rs6??
op elke gebied is dus de audie beter?
dan moet je toch eff vaker de auto bladen lezen!
de bmw pakt van de 12 prijzen 7 prijzen wat moet dat voorstellen dan?en dan heb ik het ook over de laatste 6 jaar.
en wat wint audie dan alles behalve de r8?helemaal niks,ik ben een mercedes fan.maar op het gebied van kwaliteit is de bmw de audi dik voor.en er zijn genoeg bewijzen..als ik aleen al die loodzware rs6 noem,dat zegt al genoeg kwa prestatie?bijna 600 pk en 2 turbo,s en en dan nog is 2000 kilo wegen,en neem daarbij de m5 ,hoe oud is ie al.en nog is de m5 sneller naar de 200 .klm>.en dit vind ik ook een grote punt waarom ik de audi niet mooi vind!ze lijkken alemaal het zelfde.of ik neem een voorbeeld van die grote q7.een vriend zat laatst bij me in de auto,en zegt hij,hey sinds waneer heeft de audi een vrachtwagen,ik zeg audi heeft geen vrachtwagen?hij zegt:jahwel kijk maar daar staat die.dus ik ging kijkken,en toen bleek dat het een q7 was,sorry chris maar dat is ook echt veelste groot!ik vind het maar n9iks die zware containers van de audi,en rij een mercedes of een bmw,dan ga je ook een keer de pret voelen;).en daarbij bedoel ik zeker de mercedes;)
bozewolf zegt
Hilarisch dat het slechts 6 posts kostte voordat een of andere BMW-nerd de hele “mijn merk is beter” discussie weer aanzwengelde. Die kon je op je klompen voelen aankomen…
Enfin!
Die TT-RS is Geil. Jazeker, met een hoofdletter G. De S4 kan me weinig bommen, maar doe mij zo’n TT-RS in het wit, graag. Met zwarte velgjes, ohja.
*kreunt*
hans zegt
Audi en BMW staan beide aan de top
Elk merk heeft zo z’n voordelen en nadelen en daar moeten jullie mee leren leven :D
Tommy zegt
@ Iceman
Ik zag het inderdaad op Audiblog. Duur grapje even een nieuw quattro-systeem en een sterkere 7-traps DSG/S tronic voor dwarsgeplaatste motoren voor de TTRS ontwikkelen. Die vijfcilinder turbomotor ook trouwens. Als dit echt doorgaat betekend dat dar er technisch een geheel nieuwe TT staat en een grote kans heeft dat deze topprestatie’s gaat leveren. Hopelijk balanceerd Audi hem goed uit zodat deze layout nog even meekan. Op z’n mooist wordt haldex dan helemaal verledentijd onder het Golf-platorm. De tijd zal het leren.
Er staat trouwens nog steeds dat de S4 een turbomotor krijgt, volgens mij moet dit een compressormotor zijn.
En oja: Audi en BMW zijn beide geil!!!! en andere merken ook!!! (zo houd je vriendjes)
Marks zegt
@thomas: nu zeg jij dat wel, maar ik neem aan dat een R5 ook in lengterichting geplaatst zal worden… Ook wel vreemd eigenlijk, dus ik ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt (V6 is korter in dat geval zelfs). Zou dan dus de eerste in lengte geplaatste motor in de TT zijn, die nieuwe R5…
Hoe gaat dat eigenlijk bij de Z4 M? Daar zit zelfs een R6 in?
Marks zegt
Bedoel uiteraard tommy…
Heyhuub zegt
@Marks
Ik betwijfel sterk dat de TT een in lengte geplaatste motor kijgt, zeker als het een 5 cilinder is.
De Z4 is zo ontwikkeld dat er een 6 in lijn in past, zie je ook aan de relatief lange voorkant.
Tommy zegt
Een lengtemotor in de TT…? Nee… dan kunnen ze net zo goed een dikke V6 er in gooien. Die R5 is speciaal gemaakt om in de TT te passen dus lijkt me onlogies als ze die in eens in lengte monteren :S Bovendien blijft er dan niet veel over van het Golf platform. Audi wil heus wel investeren, maar om nou een nieuw platform voor de TTRS te ontwikkelen zou gekkenwerk zijn, zelfs waneer je de “normale” TT en A3 er nog op plaatst kan het nooit uit.
Ik denk dat het uiteindelijk gewoon een versterkte 6-traps DSG wordt want die 7-traps met droge koppeling is niet sterk te krijgen tegen die woeste ~350 pk! laat staan het koppel. Een Torsen differentieel in het midden zie ik ook niet zo zitten, of hij moet heel compact en ligt uitgevoerd zijn. Mooi zou het zeker zijn, de TT met Audi’s echte quattro-systeem. QTV debuteerd toch op de S4? Of zit ik er nu helemaal naast…
Windhoos zegt
@Wouter, hoe kan de TT-RS in hemelsnaam de R8 eruit concurreren. De TT-RS heeft een totaal andere verdeling van het quattro systeem, een motor in de neus en 70pk minder dan de R8. En al hadden ze een evengrote pk gewichtsverdeling, dan waren het nog steeds totaal verschillende auto’s geweest…..
nomar zegt
Zien er heerlijke wagens uit!!!
“De tijd zal het leren, maar duidelijk is dat fans van sportieve Audi’s zich niet hoeven te vervelen de komende tijd.”
Ben ik Audi heel dankbaar om ;)
bnc zegt
@ Euphoric: Denk jij nou ff de reden voor het bestaan van de 135i gevonden te hebben…. niet dus. De 1 Coupé is speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse markt en niet om je geliefde S3 te pesten, die trouwens op heel dat continent niet te vinden is. Leuke concurrentie voor bmw… daar gaat je stelling.
Pieter-Jan zegt
Straf. Die BMW marketing gast zit wat te lullen over “premium”, en geen week later is het een hele filosofie geworden.
Als “wie was er eerst” uw maatstaaf is, dan verliest BMW toch zwaar. De bedrijven waaruit Audi bestaat, gesymboliseerd door de vier ringen, zijn pioniers van de auto industrie. Middenmotor, aluminium, turbos, vierwielaandrijving, DSG, telemetrie, diesel,… allemaal technologiën die Audi levensvatbaar heeft gemaakt.
Behalve het oneindig variabele kleppensysteem, dewelke naam ik nu vergeet, heeft BMW geen innovatieve technologiën aan de wereld gegeven. Ze wachten meestal af of iets wel verkoopt, en een goed imago heeft.
Enkele jaren terug zwoer BMW bij de L6, en zou er nooit turbos te steken. Volgens hen waren turbos een excuus om geen goeie motoren te bouwen, en verpeste de turbo-koppelcurve het rijplezier. Met Diesels hebben ze ook gewacht tot ze zagen hoeveel Audi en Mercedes er verkocht kregen.
Met de Mini hebben ze ook hun “enkel RWD” filosofie omzeilt.
Niet dat BMW geen high tech bedrijf is. Wat ze doen doen ze meestal goed. Maar als het op innovatie aankomt zijn ze niet erg moedig. Als dat uw maatstaaf is, dan moet je geen BMW nemen.
GOD zegt
@ Heyhuub
“R8, de Audi die overigens beter stuurt dan elke BMW op de markt.”
jongen leer zelf eens iets meer dan alleen audi, je loopt stoer te praten maar weet zelf maar de helft.
kijk eens naar de snelste rondentijden op de Nordschleife (de benchmark)
dan kun je zien dat jouw geliefde 4.2L V8 audi quattro mid-engine die hard supercar i- robot look-a-like R8 het verliest van een ouwe M3 CSL
kapow!!! boom!!! toing!!!
Chris Rs6 zegt
Wat zijn we allemaal kinderachtig.
Ik denk dat de verschillen zo minimaal zijn bij Audi en BMW dat het gewoon kwestie van smaak is wat je fijner vindt en meer tot aangetrokken voelt.
Bedoel tis een feit idd dat vrijwel altijd geschreven wordt dat BMW net iets fijner stuurt en Audi net wat mooiere materialen gebruikt. Verder hebben ze gewoon beide hun sterke punten en beide merken zijn gewoon top.
Bedoel we hebben zelf een A6 en laatst gereden in een nieuwe 520d, allebei top hoor!
Majinstar zegt
@t Nick:
Je zegt het zelf al. Opgekietelde auto’s die zich nog altijd vergelijken met de M modellen.
@t Ivan:
Laten ze maar eerst de huidige modellen opkrikken, want de gehele S line is overbodig. Bmw heeft dat in de 35i modellen weten te compenseren ( 135i en 335i ). Nee je hebt mij niet zien schrijven dat Bmw ( het supermerk is ). Ik geef alleen aan dat Audi in al zijn modellen kopieeën hanteert van 2 andere echte Premium merken, wat Audi eigenlijk tot geen Premium merk maakt. Ik hoef je alleen te wijze op de klasse van Bmw en met name Mercedes om te laten zien wie hier de echte premium merken zijn.
Dat Audi liefhebbers graag Audi willen en ophemelen als premium merk is prima, maar de realiteit wijst anders uit ( dat moet geaccepteerd worden ). Volvo kan ook op dezelfde tour gaan als Audi, om alleen maar aan te tonen dat het een premium kan zijn, zodra zij hun modellen gaan opvoeren kwa motorinhoud.
@t Chrisjuh_rs6: Of jij wilt “mijn punt” niet begrijpen en geeft je eigen interpretatie en wending eraan. Dat jij een extreme Audi liefhebber bent is onderhand wel duidelijk, maar om ook nog eens te gaan vertellen dat Audi betere designs ontwikkelt plaats ik mijn vraagtekens bij.?? Als Audi wacht met het uitbrengen van hun modellen speelt het in op Bmw, want ze kunnen terug naar de teken tafel om de ontbrekende schakels op te vullen bij hun Audi A6 ( brand het lichtje nu ) ?? Het is gewoon letterlijk: Monkey see Monkey do. Dit valt terug te zien op de jaargetallen waar verschillende modellen werden uitgebracht. Er is niks mis mee,maar je ziet hoe de concurrent zijn merk als premium merk probeert te verkopen zonder beoogde resultaten en eigenlijk de concurrenten probeert te overheersen door hun modellen een verbeterde design mee te geven. En hoe pijnlijk het ook mag zijn. Bmw’s design staat hoog in het vaandel bij de consumenten. De Audi A4 is nog geen car of the year geworden ( alleen de A6 ), terwijl de 5 en 3 serie dit wel zijn geworden in hun uitgebrachte jaar. Blijkbaar lees jij hele andere tests dan ik.
@t HeyHuub:
Doe het zelf even ( leer je geschiedenis en trek dit door naar het heden ). De Audi S2 in 1990 en de M3 in 1993 wie naapt wie na ??? Precies waar is die S2 nu dan ???? Onthoudt dit heel heel goed Audi is degene die veranderingen blijft maken om alles bij te kunnen benen en niet andersom. En wat heeft die overstap daadwerkelijk voor drastische veranderingen bij Bmw geleverd. Precies 23 pk om precies te zijn met de vorige generatie. Bedankt trouwens voor je voorbeeld het laat precies je fouten zien. Iedereen kan wel vertellen dat er een A6 of een nieuwe 5 serie komt, maar het uitbrengen laat op zich wachten bij Audi. Simpel omdat zij altijd wachtten op de andere merken. Toen Bmw zijn 5 serie facelift introduceerde, kwam Audi meteen daarvoor met een nieuwe facelift om meer te kunnen verkopen. En wat bleek de facelift was een mislukking, waardoor de 5 serie vrij spel kreeg ( want de nieuwe E klasse komt in 2009 uit ) om meer te kunnen verkopen en uiteindelijk kwa design er veel verder op vooruit ging dan de simpele, gemaakte Audi A6. Ga een keer langs de snelweg staan en begin te tellen hoeveel 5 series en Audi A6jes gaat zien. Ik kan je nu al vertellen dat de 5 serie je ogen zullen doen spinnen.
Betreft die supercar. Het is en blijft een gerucht Mercedes en Audi hebben er al een en Bmw twijfelt nog of ze er een moeten uitbrengen of niet. Maar om verder te gaan op jouw voorbeeld. Mercedes heeft de CLS en Bmw komt binnenkort met een CS, vlak daarna vertelde Audi dat ze met een A7 komen.Audi is gewoon nep & goedkoop. Het wordt tijd dat jullie dit gaan beseffen. De wereld erkend dit namelijk al.
@t Euphoric: Het is de bedoeling ook niet om een van de snelste hatchback’s te maken in zijn klasse bij Bmw, maar om meer aan te bieden dan de overige modellen te weten ( in de 1 serie ): 120i, 123D, 125i, 130i en ( 135i ). Smaken verschillen, maar Bmw is een richting ingegaan waar Audi over 20 jaar nog niet naar toe gaat: Exclusiviteit in elk zijn soort.
Het bashen begint overigens bij de opener van dit artikel.
@t Loeikiestrike:
1) De voorbeelde wijzen uit welke strategie gebruikt om premium merken bij te benen.
2) 9 jaar later na de 1ste S versie komt de RS versie uit, dat is 6 later dan de M versie van Bmw. Zoveel jaren zijn er niet verstreken.
3) De RS versie moet de M versie met gemak kunnen verslaan en de S versie dient zich staande te houden tegen de M versie. Dat is de theorie van Audi achter beide lijnen.
.
Windhoos zegt
Majinstar schrijft,
19 June 2008 om 12:54
3) De RS versie moet de M versie met gemak kunnen verslaan en de S versie dient zich staande te houden tegen de M versie. Dat is de theorie van Audi achter beide lijnen.
.——————————————————————-
Zoals al eerder gezegt heeft Audi zijn visie verandert door RS modellen te laten concurreren met M modellen, want als het een verschil van dag en nacht zou zijn dan waren het natuurlijk geen concurrenten. Klinkt eigenlijk best wel logisch he ;-)
Heyhuub zegt
@Majinstar
De S2 was op basis van de Audi 80 die vervangen werd door de Audi A4 en werd de aanduiding S2 ook vervangen door S4 terwijl de oude S4 aanduiding veranderd werd in S6.
Ik zou ook kunnen zeggen dat BMW Audi naapte met de M3. Want volgens mij was Audi er al in 1980 met de Audi quattro om de concurrentie richting Porsche te brengen.
Als je er trouwens op na leest kom je er misschien achter dat de Audi A6 een stukkie beter verkoopt dan de 5-serie. Zo heeft Audi al 1480 A6én verkocht dit jaar, waar BMW enkel 1189 5-series heeft verkocht.
Dan al niet te beginnen over 2007 waar Audi 3952 A6’en verkocht terwijl BMW enkel 2310 5-series aan de man wist te brengen. Als de A6 dan een mislukking is wat moet de 5-serie dan wel niet zijn?
Nu jij weer.
En dan heb je het over nep en goedkoop, terwijl Audi volgens mij in de meeste klassen duurdere auto’s heeft dan BMW.
Voorbeeld
130i – €42770,- / S3 – €49395,-
335i coupe – €58370,- / S5 – 83060,-
M3 sedan – €94850,- / RS4 – €107440,-
M5 Touring – €151180,- / RS6 Avant – €166575,-
kadett rijdt beter zegt
Iedereen kan zien dat BMW langzaam maar zeker voorbijgestreefd wordt door Audi.
Tuurlijk, Audi was ten tijde van de 1e A4, in 1995, nog de ´underdog´.
Maar dat kun je nu niet meer zeggen.
Audi verkoopt veel meer A6-jes en A8-jes dan BMW 5 series en 7 series. Kijk maar op autoweek.nl bij de verkoopcijfers.
Goed, de 3 serie verkoopt beter dan de A4, maar dit is slechts een kwestie van tijd, aangezien de huidige 3-serie zo mogelijk nog saaier is dan een Toyota Camry. Bovendien teert de 3-serie nog op het imago van haar voorgangers, die inderdaad veel mooier waren dan de 1e en 2e generatie van de A4.
En over de 1-serie hoeven we het al helemaal niet te hebben: die rijdt goed, maar is gewoon niet het aanzien waard.
En dit is toch met name waar Audi de laatste jaren een voorsprong heeft genomen:
Vrijwel ieder nieuwe Audi is gewoon mooi en goed ontworpen.
Wellicht wat saai, maar iedereen durft gezien te worden in een Audi.
Iets wat je van BMW niet kan zeggen: rijden in een oude 3-serie doet veel mensen vermoeden dat je een Turk bent, een halve crimineel of een ordinaire patser…
Kijk, dat BMW liefhebbers het niet kunnen hebben dat Audi gewoon ‘bovenop ligt’ kan ik best begrijpen hoor,
Ze hebben immers in het verleden wel aansprekende en mooie auto’s gemaakt…. Die wel goed verkochten en waarvan iedereen zei: ‘Yo, die rijdt in de nieuwe 5 of in de 3-serie (325!) Touring….
bnc zegt
Ik weet eig niet wrm ik hier nog aan mee doe maar toch
@Heyhuub: Vergeet je ff de jaren 70 met oa de BMW 3.0 CSL aka batmobile. Nuja de quattro is legendarisch als rallyicoon, de m3 als touringicoon.
En met je prijsargument zijn we weer helemaal bij het begin?! *zucht*
BMW (als *huidige* marktleider in dit segment) ziet nu eenmaal mercedes als hun dichste concurrent, ongeacht de prijs… deal with it zou ik zeggen, tijd zal het wel uitwijzen.
Tommy zegt
Hey stelletje lijpo’s hiero!! Het gaat over de ontwikkeling van de S4 een TTRS en niet over BMW en dus al helemaal niet over welke de beste is.
Het zijn beide goeie merken maar uitendelijk gaat het hier toch om emotie. En dat Audi dingen kopieerd van BMW snap ik ook niet, noem eens 1 ding dan… Te gek voor woorden hoe iedereen zijn merk verdedigt met allerlijk domme cijfertjes!
Ik ben zelf een grote Audi fan, maar dat wil nog niet zeggen dat ik BMW haat. BMW is een geweldig merk net als Mercedes. Dus boeie dat een S er uit gereden wordt door een M, die er uitgereden wordt door een RS, die er uitgereden wordt door een G-power, die er uitgereden wordt door een MTM etc. Lekker belangrijk. De Duitse garde is gewoon uber geil!
Euphoric zegt
@bnc
Dus de 135i komt niet in Europa om de hot hatchback klasse te domineren? Het is toch gewoon een statement van BMW in deze klasse wat betreft de PK race? I rest my case…
@Majinstar
Het blijkt toch gewoon de laatste jaren dat het Audi design (hoe veel de modellen ook op elkaar lijken) aanslaat. Ik hoor zo veel mensen nu juist over het BMW design zeggen ow fantastisch of of oei lelijk, terwijl Audi veel meer de weg inslaat dat de algemene opinie heerst dat het goed uitziende auto’s zijn. Tuurlijk is het allemaal subjectief en smaak, feit is wel dat en ik val helaas in herhaling, dat als je 10 mensen de vraag stelt wat de topmerken uit Duitsland zijn, dat 9 mensen gewoon ook Audi zal zeggen en zeker niet altijd op 1 BMW.
En hou aub op over kwaliteit, de meeste onderdelen van zowel Audi/BMW/Mercedes komen van dezelfde leveranciers en de afwerking zal gewoon net zo goed zijn bij Audi als bij Mercedes of BMW.
Is het nou gewoon zo moeilijk om in te zien dat Audi op eenzelfde niveau ligt als Mercedes en BMW, elk merk met zijn eigen karakteristieken?
En er was iemand die Volvo noemde, wat ik erg leuk vind, want het is ook gewoon zo dat Volvo zich meer en meer in dezelfde segmenten beweegt als de 3 Duitse merken.
Windhoos zegt
Euphoric schrijft,
19 June 2008 om 23:12
@bnc
En er was iemand die Volvo noemde, wat ik erg leuk vind, want het is ook gewoon zo dat Volvo zich meer en meer in dezelfde segmenten beweegt als de 3 Duitse merken.
—————————————————————————-
idd, wat betreft rij eigenschappen doen ze niet eens zoveel onder van de duitse top drie, alleen wel jammer dat ze hebben besloten niet meer hun topmodellen te produceren (meen ik iig ooit een ste hebben gelezen op autoblog) anders had het wel degelijk een concurrent kunnen zijn
chris zegt
gasten…mag t aub is over het onderwerp van dit artikel gaan en niet over wie er beter is BMW of Audi…ze zijn gewoon allebei goed….en t zijn allemaal leasbakken….want iemand die zo 80.000 euro uit zijn zak kan schudden koopt wel een porsche ofzo! dus…..
Tommy zegt
@Majinstar
Jouw verhaal klopt lang niet, je verdraait de dingen in het voordeel van BMW.
– Waarom zou Audi S line moeten afschaffen? omdat BMW het ook niet heeft dus het is overbodig? Dom argument, iedere fabrikant mag zelf weten hoe hun modellenschema eruit ziet.
– Ook beweer je dat de A6 een facelift heeft gehad na de facelift van de 5-serie… Mis ik en de rest van de wereld dan iets???
– Vervolgens beweer je dat BMW met de CS eerder is met een concurent voor de CLS en Audi dan met de A7 komt. Jammer genoeg is het al lang bekend dat de A7 komt, 3 jaar geleden werd er al over gesproken een een jaar terug was de A7 al definitief. Dus BMW doet Audi gewoon na.
Verder ga ik geen voordeeltjes opnoemen van een bepaalt merk, wilde alleen je fouten even opmerken, maak eerst je huiswerk is goed voor je dingen gaat beweren. Net of BMW alles is en de rest troep, dan ben je gewoon BMW-geil.
Majinstar zegt
@t tommy:
Ik kan moeilijk de realiteit veranderen zoals hij nu en toen was/is. Blijkbaar lees jij niet goed. Ik beweer hier nergens dat de CS voor de CLS en A7 er was / komt ( als je het toch over verdraaien hebt ).
Verder lees jij ook over mijn punt heen, net als tal van andere Audi liefhebbers. Die de feiten en realiteit niet onder ogen willen zien. Het zij zo.
Tommy zegt
@ Majinstar
Je schrijft op 19 June 2008 om 12:54 het volgende:
“Mercedes heeft de CLS en Bmw komt binnenkort met een CS, vlak daarna vertelde Audi dat ze met een A7 komen.Audi is gewoon nep & goedkoop.”
En dat klopt niet. En nu beweer je dat het “de realiteit is”. Ja… jou realiteit misschien. Dat nep en goedkoop vindt jij, en dat mag, maar om voor de rest van de wereld te spreken met:
“Het wordt tijd dat jullie dit gaan beseffen. De wereld erkend dit namelijk al.”
Dat slaat nergens op. Laat iedereen zelf bepalen wat ze mooi of goed vinden. Zowel bij BMW als bij Audi mankeert het echt niet aan kwaliteit. En ik ben geen Audi liefhebber want ik vind BMW net zo goed. Alleen ze zijn “anders” en dat kan jij misschien niet zo goed accepteren.
Windhoos zegt
@Majinstar,
Als je het dan toch over feiten hebt
———————————————————————
Windhoos schrijft,
19 June 2008 om 13:01
Majinstar schrijft,
19 June 2008 om 12:54
3) De RS versie moet de M versie met gemak kunnen verslaan en de S versie dient zich staande te houden tegen de M versie. Dat is de theorie van Audi achter beide lijnen.
.——————————————————————-
Zoals al eerder gezegt heeft Audi zijn visie verandert door RS modellen te laten concurreren met M modellen, want als het een verschil van dag en nacht zou zijn dan waren het natuurlijk geen concurrenten. Klinkt eigenlijk best wel logisch he
————————————————-
Bovendien heb ik als BMW liefhebber ook een redelijk neutrale kijk op de wereld van beide merken en geloof me ze hebben allebei hun ups en downs, bovendien vergeet je ook dat BMW ook al vaak genoeg heeft “gecopieeerd” van Audi. Denk bv maar eens aan de Urquattro wielkasten op de BMW E30 M3.
Ik vind het woord kopieren trouwens geenzins kloppen, het heeft meer te maken met de tijd waarin je leeft en wat in is en wat niet. Als bepaalde lijnen in zijn dan zal je dat ook bij meerdere dingen terug zien
Enne nog wat, je punt is wel duidelijk hoor. Het staat letterlijk in je replies en zo word er (door de meesten, uitzonderingen daar gelaten) ook op gereageerd, maar kennelijk heb jij zin in een heftige discussie door in een Audi onderwerp aan te halen waarom BMW zoveel beter is dan audi en op zo’n beetje elke reply weer BMW aan te halen.
Als ik in een BMW gerelateerde onderwerp Audi aanhaal als supermerk dan kan ik daar ook op veel weerstand rekenen, en laat dat nou net de reden zijn waarom ik dat niet doe. Misschien dat dat voor jou ook een goed idee is?……