De Audi S3 S400 biedt RS3 prestaties voor een hopelijk lagere prijs.
Moet je nu gaan voor een Audi S3 of toch de RS3? Kijk, in principe is de S3 Limousine zo’n perfect aanbod qua vermogen, prijs, verbruik en dergelijke. Maar met dit soort auto’s is emotie ook een belangrijk onderdeel. En dan weet zo’n RS3 met die overheerlijke romig roffelende vijfcilinder je vrij eenvoudig te overtuigen.
Maar daar staat wel een heftig prijskaartje tegenover. De Audi S3 kost tegenwoordig 75.919 euro. Dat is niet misselijk, maar de 100.694 euro die een RS3 moet opbrengen is wel érg fors. Dan heb je één cilinder en 90 pk extra. Er zijn gelukkig ook wat ’tussenoplossingen’. Zo’n S3 kun je namelijk vrij eenvoudig kietelen naar RS3 waarden en dat is precies wat de Audi S3 S400 is.
Manhart
De Audi S3 S400 is een product van Manhart, zoals je waarschijnlijk al had kunnen raden door de stickerset. Ze hebben de motor behoorlijk onder handen genomen. Zo is er een grotere intercooler gemonteerd, die Wagner speciaal voor Manhart bouwt.
Ook is er een carbon luchtinlaat. In combinatie met de Manhart-chiptuning levert je dat flink wat vermogen en koppel op: 405 pk en 515 Nm, dat is inderdaad méér dan de RS3 levert. En ja, een RS3 klinkt alsnog beter, maar met de Remus-sportuitlaat zal de gewone S3 ook prettig in het gehoor liggen.
Zoals je kunt zien ligt de Audi S3 S400 iets lager dan normaal. Middels verlagingsveren van H&R staat de S3 nu 30 millimeter dichter op het asfalt. De wielkasten worden fraai gevuld met de Manahart Concave One-velgen. Die zijn 8,5×19 groot en voorzien van 235/35 19 banden.
Kleuren Audi S3 S400
Je kan de velgen trouwens krijgen in de kleuren die je zelf wenst. Daarbij zijn er ook enkele decoratieve stickers voor de velgen. Zoals je kunt zien niet alleen voor de velgen, ook voor de rest van de auto.
Of het mooi of lelijk is, hangt af hoe ver je smaak ontwikkeld is. Onze tip, haal die verticale streep eraf, maar laat de rode kleuraccenten staan. Sowieso is subtiel rood op een donkergrijze auto eigenlijk best fraai.
Meestal gebruikt Manhart zwarte auto’s met veel gouden accenten, dat wordt al snel fout. Prijzen zijn nog niet bekend, maar we gaan ervan uit dat de Audi S3 S400 van Manhart iets goedkoper is dan een RS3.
Meer lezen? Dit zijn 10 gave AWD superhatch specials op een rij!
Edge zegt
Die stickers op de zijkant van de auto lijken mij iets teveel op die van de Mercedes-AMG Edition 1 modellen. Verder wel een gaaf pakketje
Robert zegt
“Onze tip, haal die verticale streep eraf, maar laat de rode kleuraccenten staan.”
Hier kan ik me goed in vinden. Dit is volgens mij sowieso de eerste keer dat ik niet direct een gevoel van acute afkeer van een Manhart creatie ervaar.
Dutchdriftking zegt
Ik vind dat de auto vooral goed laat zien dat de bumper van de RS3 wat lelijk is met dat zwarte stuk. Dit is zoveel mooier!
3246cm252kw zegt
Veel jammer dat Manhart Racing een andere weg is ingeslagen na overname, nu zijnde Manhart Performance en meer universeel chiptuner. Vroeger waren het echte tuners… Dit zal wel de enige manier van overleven zijn voor ze. Ik ben blij dat ik een echte MHR heb 🥳
ghost zegt
RS3 overbodig? Nee, die 5-pitter is gewoon de motor die je wilt, niet die gekietelde 4-cilinder. Niet voor niets meerdere jaren op rij Engine of the Year !
scrmeagle zegt
Dit soort auto’s zijn anno 2022 totaal overbodig.
marco22 zegt
Stofzuigen met een hijgende vierpitter of roffelen met een vijfcilinder. Keuzes.
michiel_vandelft zegt
Met de 4 cilinder kun je met netjes rijden nog 1:14 scoren. Die 5 cil verbruikt in verhouding zo onnodig veel meer.
Inb4 de comment “als je zon auto kan betalen maakt het verbruik geen reet uit”
Jawel; Ik rijd een Cupra R ST van 2020 en ongeveer 35k per jaar als daily. Dan voel je dat verschil in gemiddeld verbruik 100%, terwijl je in beide gevallen 400pk krijgt. Ik rijd gemiddeld 1:11,5 en mijn maatje 1:7.5 met de RS3. Die 5 cil roffel is goud, maar ook een dure roffel.
Naast dat het altijd een hatch of limousine is, waar ik zelf helaas niet genoeg ruimte aan heb
Robert zegt
@michel_vandelft: 35dkm per jaar rijden bij 1:11,5 – da’s ongeveer 3000 liter peut op jaarbasis. En met de door jou genoemde performance zul je dat hoogstwaarschijnlijk ook niet doen met E10 van de Tango. Dus als ik de prijs van premium E5 even optimistisch afrond op 2 euro per liter, gooi je dus voor zeker 500 euro per maand de tank vol. *slik*
Ik kan me zo voorstellen dat de pomphouder die jou tot z’n vaste klanten kan rekenen, je op je verjaardag zelfs nog een appje stuurt om je een lang en gezond leven toe te wensen, niet waar?
michiel_vandelft zegt
Klopt @robert !
500€ benzine is een goede maand, 800€ een slechte (met wat spelen op de “Autobahn” erbij)
Nou verdien ik prima en ik kan 21% btw van de benzine aftrekken + mezelf vaak 0.19ct p/km geven én een deel inkomstenbelasting aftrekken. Dus een liter peut kost me een stuk minder, dat scheelt!
HZW zegt
Een opgevoerde 4 cilinder maakt nog steeds niet, een RS3 overbodig.
Een RS3 is dan nog steeds in veel opzichten de veel betere keus.
Michel-GR zegt
Zelfs een 3 cilinder kan goed klinken – luister maar eens naar een 3c met airtec intercooler, k&n air intake en een Milltek uitlaat!