De Quattro ten spijt ligt deze Audi S3 opnieuw aan barrels.
Het is bijna zover. De hel is bevroren. Audi wordt binnen nu en afzienbare tijd, eindelijk premium. Sinds 1965 is het merk eigendom van Volkswagen en werd het in de markt gezet als de luxedivisie van het concern. Onderhuids werd er echter vaak veel gedeeld met ‘gewone’ Volskwagens. Op zeldzame uitzonderingen na, waren Audi’s dan ook in basis altijd voorwielaangedreven. Echte kenners weten dat dat natuurlijk nooit echt premium is.
Quattro
Om dit te mitigeren, kwam er Quattro. Tegenwoordig hebben allerlei soorten auto’s vierwielaandrijving. Maar lange tijd, deden alleen Audi en Subaru met regelmaat ‘AWD’. Ook op de kleinere modellen heb je in naam ‘Quattro‘. Hoewel echte kenners zullen zeggen dat een Haldex-koppeling, niet hetzelfde is als een Torsen-diff.
Die aandrijving op alle wielen, is een beetje een dubbelzijdig zwaard. Aan de ene kant, heb je onherroepelijk wat meer grip met name onder suboptimale omstandigheden. Aan de andere kant: het geeft potentieel ook een onterecht gevoel van veiligheid. Aan het einde van de grip van rubber, glibbert ook een vierwielaangedreven auto zonder pardon de weg af.
Bosgebied
In het bosgebied tussen Barneveld en Terschuur aan de Kallenbroekerweg is rond 15:30 uur zo een jonge bestuurder hard op een boom gebotst. Het is een eenzijdig ongeval in een bocht. Helaas moest de bestuurder per ambulance naar het ziekenhuis gebracht worden. De schade aan de auto is aanzienlijk en door de botsing was de Kallenbroekerweg afgesloten voor het verkeer. Volgens de politie ter plaatse gaat het om een beginnend bestuurder.
Niet de eerste klap
Volgens ons immer scherpe archivaris, is het niet de eerste keer dat de Audi S3 een fors ongeluk meemaakt. In 2017 lag de voorkant van de S3 ook al in puin, destijds in Alblasserdam na een ongeval met een Fiat Punto. Hard knallen met vierwielaandrijving; het is dus verleidelijk. Maar de techniek maakt je niet immuun voor een klapper.
Image Credit: persbureau Heitink
alcantara zegt
Het lijkt me dat je toch wel stuk harder moet gaan voor gripverlies? Tenzij goedkope Chinese banden eronder.
SpiderIV zegt
beginnend bestuurder in een dergelijke auto ………………….. misslukt rijexamen voor potentiele plofkraak ? Gelukkig geen anderen geraakt.
marcellos zegt
In die regio kan je vanuit geloofsovertuiging gewoon onverzekerd rondrijden in een pk bom die je als beginnend bestuurder niet verzekerd krijgt.
kniesoor zegt
‘t Is, dat dit ding nu wel total loss is, anders had ik, de denkbeeldige lijn op de kaart doortrekkend, op een volgende klapperrrr in Drenthe gegokt.
Mini Joe zegt
Japie, echte kenners?
Mensen met verstand kiezen voor voorwielaandrijving, stukken veiliger.
Al dat gejaag met die aandrijving op de achterwielen leidt tot auto’s die alle kanten opgaan, behalve de goede. We heten niet allemaal Max.
Robert zegt
Ik denk ook dat dit ongeluk eerder te wijten is aan de (schromelijk overschatte) capaciteiten van de beginnend bestuurder dan aan de karakteristiek van aandrijflijn in kwestie.
rwdftw zegt
Ik heet dan geen Max, maar ik heb diverse RWD auto’s gereden. Dat begon al met rijlessen in een BMW 3 serie. Veel later kwam er een 944. Geen ABS, ESP, traction control en andere electronische nannies om je op de weg te houden. De 944 is er nog steeds, en werd een tijd vergezeld door een Alfa Giulia en nu een Tesla M3 met RWD.
Geen van de auto’s die ik noemde deed gekke dingen. Je moet er alleen niet lomp mee doen, maar dat geldt ook voor Audis. Je moet ook een beetje gevoel in je kont hebben zodat je voelt wat de auto gaat doen. Dan is er niets aan de hand.
300PK en een beginnend bestuurder is gewoon geen goede combinatie.
Thomas20vt zegt
Deze S3 is zijn leven ooit begonnen als demo in de kelder van Pon. Heb deze een keertje meegehad, bijna t hele boekje zat er wel op. Jammer dat hij zo aan zijn einde moet komen.
dolledries zegt
Onder x-jaar rij-ervaring niet met zo’n. Igg ongeval, niet verzekerd. Niet aan denken dat een beginnend rijder in een EV stapt met teveel pk.
degrotemuis zegt
Tja, verzekeraars… Genoeg verzekeraars die ook bestuurders met veel ervaring niet willen verzekeren als het om een potente EV gaat. Maar dat volgt ook niet altijd logica. Als bestuurder met 1 jaar ervaring was t laaaaang geleden nagenoeg onmogelijk om een 205 GTI verzekerd te krijgen, maar een snellere sedan, absoluut geen probleem.
maotje zegt
@degrotemuis welke verzekeraars zijn dat?
degrotemuis zegt
Ik heb ze niet meer allemaal scherp, maar in ieder geval Ohra, Allianz direct, Promovendum. Er waren meer maatschappijen die niet al te prijzig waren bij een minder vermogende variant, maar bij meer vermogen aangaven dat het vermogen of de vermogens – gewichtsverhouding niet te verzekeren was.
mlo zegt
Niet mee eens. Dan gaan we weer de samenleving opzadelen met de onnozelheid voor een minderheid.
anthwan zegt
Zeker niet de 1e op deze weg en ook zeker niet! de laatste op deze weg.
frederik zegt
Ziet er uit als een leuk weggetje
lightisride zegt
inderdaad, ziet er aardig uit. Misschien maar eens opnemen in mn route. Maar er kunnen ook fietsers rijden, da’s niet ideaal. Die kan je tussen de bomen ook niet zien aankomen. Ik geloof dat er in daar in de buurt wel meer leuke weggetjes zijn.
marcomanta zegt
Hij wilde zeker Walter Rohrl nadoen.
bmw1cabrio zegt
Een beginnend bestuurder en veel vermogen gaan niet samen. Had ik gelukkig ook niet toen ik jong was. Gewoon een slome Volvo tank, maar daar leer je wel geleidelijk aan waar de grenzen liggen.
ra-smit zegt
@Autoblog Waarom zo’n hele lange intorductie voor een Audi ‘dat sinds 1964 eigendom is van VW’ S3 met vierwielaandrijving die voor de tweede maal in de kreukels ligt?