Audi stilt, zoals beloofd, de honger van de performancerijder die per sé een open dak wil. Hier is de S3 Cabriolet.
De basis van de A3 Cabrio wordt deze generatie gevormd door de nieuwe sedan, waardoor het model voor het eerst een duidelijke kont heeft. We stelden al vast dat dit het design veel goed doet, en ook bij de (voorlopige?) topmotorisering met extra sportieve opsmuk komt het design goed uit de verf.
Net zoals de andere S3-modellen levert de 2.0 TFSI ook in de cabrio 300 pk en 380 Nm, vermogens die zoals altijd bij de ‘S’-divisie via het quattro-systeem aan vier wielen worden gevoed. In cabriovorm weegt de auto 1.620 kg.
Qua acceleratie moet je (met de optionele 6-traps S-Tronic) genoegen nemen met een 0-100 tijd van 5,4 seconden, vier tienden langzamer dan de S3 Sportback. Bankovervallers die nog niet aan een RS6 toe zijn kunnen wellicht voor de S3 Cabriolet opteren; zo maak je in ieder geval een fabulous getaway.
De soft top opent of sluit in 18 seconden (al rijdend tot 50 km/u) en is in drie kleuren verkrijgbaar. In het geval van een ongeval treedt het active rollover system in werking. Over enkele weken kunnen we kennis maken met de S3 Cabrio, op de autosalon van Genève. De levering start in de zomer, in Duitsland krijgt de cabrio een basisprijs van 48,5 mille.
wimpster zegt
Lekker hoor, hele verbetering tov de vorige A3 cabrio.
Marijn90 zegt
Raar, maar op de cabrio vind ik de 4 pijpen wel goed staan..
julez zegt
Best nice, alleen er klopt iets niet helemaal.. Die rechte lijn van voor naar achter is te prominent ofzo, vooral achteraan. Weet het ook niet precies, zeer geslaagde mooie auto, maar heeft iets raars
eklasse zegt
@julez: “Er klopt iets niet ; weet het ook niet helemaal”. Dat is nogal wat. Trek je daar ook een Bassie-en-Adriaan-zoeken-een-schat-gezicht bij?
De lijn loopt van bovenkant koplamp tot bovenkant achterlicht. What’s new? Een afzwakkende wigvorm. Misschien dat je referentiekader anders is. Maar een Jetta uit 93 heeft het ook zo’n lijn.
OT: beter dan de vorige.
magnumsing zegt
Leuk, maar denk dat het niet gaat werken : de A5 cabrio is stukken mooier… ik zou zeggen doorlopen en nog even doorsparen. Vind de A3 carbio meer een duur alternatief voor, laten we zeggen, een Peugeot 208 cabrio…
mashell zegt
@magnumsing: helemaal oneens. Niet alleen is deze mooier dan de A5 dank het veel strakkere design, maar de A3 is veel couranter (lees: de A5 is hopeloos verouderd) en goedkoper. Deze A3 zal dus zo’n succes worden dat er voor jou ook goed nieuws is: de A5 gaat binnenkort in de aanbieding.
hollow zegt
Ik blijf die 4 uitlaten nogal marginaal vinden. Wat gaan ze in de toekomst doen? 6 uitlaten?
Tommy2 zegt
@hollow: Het zijn gewoon 2 uitlaten hoor, maar dan met dubbel eindstuk. Dat is trouwens bijna altijd het geval, nog nooit onder een auto gekeken? Dat dubbele eindstuk is standaard, de RS heeft dit ook maar daar zit er een groot sierstuk omheen.
hollow zegt
@Tommy2: dat zal m’n Vlaams zijn geweest. Ik bedoelde daarmee de exhaust tips. Mijn F30 330d staat op 302pk en 640 Nm koppel en die heeft ook maar 2 eindstukken aan 1 kant. Audi doet aan overkill.
gregorius zegt
Natuurlijk is dit ding veel mooier dan de oude A3 Cabrio. En dit ding is misshcien ook wel mooier dan de verouderde A5 cabrio. Maar het is uiteindelijk gewoon wachten totdat Audi met een nieuwe A5 (+cabrio), ten minste, als je een Audi wil…. vind zo’n nieuwe 2-of-4-cabrio toch ene stukje mooier.
(en ik ben geen VAG basher, ik heb zelf een Audi).
Svda zegt
@gregorius: vorige cabrio was idd niet zo mooi deze nieuwe weer wel.
645ci zegt
De A5 cabrio vind ik best mooi, dit blijft voor mij, qua looks toch een beetje teveel op zo’n veterloze instapschoen lijken.
645ci zegt
@645ci: ik bedoel natuurlijk zo’n geruite pantoffel. :)
audifreak zegt
Niet onaardig..
Tommy2 zegt
Flinke vooruitgang.
jeffreym3 zegt
Uiterst saai..
bmwfan20 zegt
De auto’s van audi worden steeds lelijker
2cool4school zegt
De sedan is beter! Maar dit is best leuk voor een vrouw!
gtwillem zegt
De A5 2.0 Cabrio 2.0 TFSI (zoals mijn moeder hem heeft) is bijna net zo snel (gekieteld), bruikbaar ruimer en qua prijs scheelt het niet zo heel veel. Desalniettemin, geinige auto, weer een niche gevuld (in de catogerie C-segment vierzits cabrio met 300pk en AWD.