We mochten een paar dagen op stap met de nieuwe generatie S3
Een nieuwe A3 betekent gelukkig OOK een nieuwe S3. Wij hadden een week de beschikking over de nieuwe Audi S3.
Wat mag dat kosten zo’n Audi S3?
Een RS3 is er nog niet op basis van deze nieuwe generatie A3. Kijken we naar de stap onder de S3, dan kom je uit bij een 45 TFSI e S tronic. Dat gat is dus vrij groot. Niet alleen qua prestaties maar ook qua prijs. Die 45 TFSI e S tronic heeft een systeemvermogen van 245 pk met een vanafprijs van € 44.990,-. Voor het vergelijk € 67.412,- moet je meebrengen voordat de Audi dealer jou de sleutel overhandigt van een S3 (als je 0 opties hebt aangevinkt).
De concurrenten van de Audi S3
Een 310 pk hatchback, die heeft natuurlijk wat concurrenten. We zetten ze even voor je op een rijtje.
- Volkswagen Golf R, 320 pk, prijs nnb
- Mercedes-AMG A 35 4Matic, 306 pk, vanafprijs € 68.594,-
- Ford Focus ST automaat, 280 pk, vanafprijs € 56.762,- (handgeschakeld: € 53.330,-)
- BMW M135i xDrive, 306 pk, vanafprijs € 60.913,-
Wat we van de nieuwe Audi S3 vinden? Kijk de video hierboven!
Cuprafan123 zegt
67k voor een auto die er imho slechter uit ziet dan de vorige generatie. En dan heb je ook nog een auto met 0 opties en slechts 10 pk meer dan de vorige generatie. Ik denk dat als je de auto nog een beetje leuk aankleed je gerust 20k mag bijplussen op de optielijst. En dan te bedenken dat je in Duitsland de auto voor 47k meekrijgt.
mashell zegt
Tja, in Duitsland zijn auto’s goedkoper, de boodschappen, de drank, de benzine (een klein beetje nog) en op veel plekken ook de huizen maar de zorgpremies zijn er (nog) hoger, de inkomstenbelastingen zijn er hoger en het sociale vangnet is er een een stuk slechter net als het wegdek en de uitvoering van wegwerkzaamheden.
Overigens vind ik de huidige A3 generatie er een stuk beter uitzien, Audi hanteert tegenwoordig wat scherpere strakkere lijnen (ook bij de A6) en dat vind ik een stuk beter staan.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Dit! Mensen kijken alleen naar wat ’n auto kost, maar kijk je naar het totaalplaatje dan is de belastingdruk in Duitsland en België hoger dan in Nederland. Toevallig is in Nederland de auto een grote melkkoe, helaas voor ons.
saxoke zegt
@F36GC: in België zijn de auto’s goedkoper, is het sociale vangnet beter en zijn de ziektekostenverzekeringen goedkoper (k spreek uit ervaring, jaren lang voor de kat z’n k*t aan het UWV betaald. Daarom dat 50procent van de inwoners hier in het dorp uit NL afkomstig zijn.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
“België blijft het land met de derde zwaarste belastingdruk in Europa ”
Niet mijn woorden: https://press.pwc.be/belgie-blijft-het-land-met-de-derde-zwaarste-belastingdruk-in-europa-een-focus-op-innovatie-kan-deze-positie-op-termijn-mogelijk-veranderen#:~:text=Wereldwijd%20ligt%20de%20belastingdruk%20gemiddeld,gemiddelde%20op%2038%2C9%25.&text=Sinds%202004%20is%20Belgi%C3%AB%20erin,55%2C4%25%20in%202018.
grandmasterb zegt
@mashell: normale boodschappen van de supermarkt zijn daar zelden goedkoper, maar euro 95 (de echte) is wel veel goedkoper (scheelt al gauw 20-30 cent per liter) en je bespaart daarmee motorschade. Ik kom er regelmatig.
mashell zegt
@grandmasterb: ik heb jaren in verschillende Bundesländer gewoond en de dagelijkse boodschappen zijn er serieus goedkoper. Diesel is er (in de zomer) precies hetzelfde maar goedkoper (van de zomer zelfs een keer 99 cent de liter).
ghost zegt
@Cuprafan123: je vergeet ook te melden dat de vorige generatie 0,2/0,3(sedan) seconde trager is van 0-100, de vorige generatie zonder OPF en meuk luider is, en ook voor de langere mens net iets ruimer, doordat middenconsole kleiner is. Misschien allemaal verwaarloosbaar maar als ik een stille A3 wil, koop ik wel die 45 tfsi e.
Ot92 zegt
De Ford Focus ST hoort niet thuis in het lijstje met die auto’s. Het zijn namelijk allemaal auto’s die vlot zijn op rechte stukken, het bochtenwerk is minder, behalve in het geval van de Focus ST.
Daarnaast is de Ford Focus ST echt een traag ding voor het vermogen waarover ie beschikt. Een Golf GTI is een stuk sneller met 35 pk minder.
mpgc zegt
@Ot92: wat een onzin, alsof die ST de enige is die lekker door de bocht gaat. Heb je wel eens met die auto’s gereden?
saxoke zegt
@mpgc: k weet zeker dat ze allemaal goed door de bocht gaan, maar de focus is gewoon qua prestaties zoals n sprint gewoon traag, daarom hoort ie niet in deze lijst thuis, en da komt niet enkel door t niet hebben van de 4wd van de anderen.
saxoke zegt
@Ot92: op de 100-200 sprint is een GTI sneller. Zeker als ze beiden de “automaat” hebben. Die focus is echt een tegenvaller van formaat op dat gebied.
Ot92 zegt
@saxoke Precies, dat bedoelde ik.
moveyourmind zegt
Hoop geld, maar wel een mooie dikke bak. Zeker in de uitvoering zoals op de headerfoto.
Cuprafan123 zegt
Ik vind de nieuwe A/S/RS 3 teveel lijken op een lagere en kleinere versie van de Q8. En die vind ik ook niet bijster mooi.
dhrr zegt
Test Audi kost … € 82.000,-
Focus ST handbak en Fiesta ST-3 200pk die kosten sámen € 82.000,- Beide Fords 100% zeker.
MaartenD zegt
Wat was die vorige generatie toch mooi he? Geldt overigens ook voor de A4, A5, A6 en A7
nofxke zegt
En dan maar klagen dat een Peugeot 508 PSE uit de markt geprijsd is, liever evenveel uitgeven aan een c-segment autootje zonder opties met minder vermogen.
Wat 4 magische ringen toch kunnen doen bij sommige mensen 😀
cossiekiller zegt
De S en de RS zijn de Lord of the Rings van Audi ;-)
torsen zegt
@nofxke: Even een greep in de vanafprijzen voor Plug-ins die nu verkrijgbaar zijn.
Volvo S60 T6 Recharge € 51.995
BMW 330e € 53.577,30
Volvo S60 T8 Recharge € 54.995
BMW 530e € 64.541,30
Volvo S90 T8 Recharge € 64.995
Mercedes E300e € 66.830
Peugeot 508PSE €70.700
Jammer dat al dat gewicht erbij komt en dat na de 100km/u de meeste fut voor de elektro aandrijving er op een gegeven moment wel weer uit gaat en je alsnog trager bij de 200 bent dan een ‘c-segment autootje’.
nofxke zegt
@torsen: kan best zijn hoor. Gaat mij gewoon om het feit dat een auto met 360 pk en full option algemeen te duur wordt gevonden, maar dat mensen dan wel hun geld stuk slaan op een kale c segmenter zonder opties met minder vermogen en dat ‘normaal’ vinden.
508 pse was maar een voorbeeld omdat dat een d segmenter was met veel opties
Ging mij niet specifiek over 508 pse
Gewoon het verschil kleine auto, minder vermogen, geen opties ten opzichte van grotere auto meer vermogen en full option voor bijna zelfde geld.
torsen zegt
@nofxke: Ten opzichte van zijn directe concurrentie heeft de 508 PSE een erg hoge vanaf prijs.
Dus dan is het niet zo gek dat mensen dat zeggen.
Volgens mij is er hier ook niemand fan van de hoge BPM waardoor deze hatchback die netto €15k minder kost uiteindelijk bijna net zo duur is als die 508PSE.
Maar wat heb je aan een loodzware plug-in hybride als je op zoek bent naar een hete hatchback met de daarbij behorende prestaties?
grandmasterb zegt
Voor dat geld zou ik liever een 1 of 2 jaar oude auto kopen met 2x zoveel pk’s en dan een veel mooiere en stijlvollere, zo’n hatchback heeft toch een hoog sjonniegehalte.
thestino zegt
Ik vind ‘m nou niet bepaald mooi. Maar wel in lijn met de huidige stijl van de andere nieuwe Audi modellen.
kimbo12 zegt
ik vind em erg op de nieuwe generatie seat’s liken. niet best dus.