Een Audi S1 met 481 pk is toch wel een leuke sleeper, toch?
Een fabrikant laat altijd iets van een marge achter. Onder alle omstandigheden moet een auto het gewoon doen. Ook in het midden van de woestijn of op de Noordpool. Dat niet alleen, tegenwoordig ‘programmeren’ fabrikanten vaak verschillende afstellingen van motoren. Zo is de 2.2 JTD van Alfa Romeo met 136 pk of 210 pk exact gelijk. Beide gaan na een identieke softwarekuur naar 240 pk. Kijk, dat is lekker.
uiteraard zijn er soms ook verschillen in hardware. Zo is de motor uit de Golf GTI niet helemaal identiek aan die van de Golf R. Maar die afwijkende onderdelen kun je gewoon vervangen voor betere items. Dat lijkt hier te zijn gebeurd. Waar het om gaat? een Audi S1 met 481 pk. Ja, 481 pk in een B-segment hatchback. Het apparaat kost 31.500 euro, maar daar krijg je wel een hele hoop upgrades (en een S1) voor terug.
Velgen Audi S1 met 481 pk
Het is niet alleen veel vermogen, deze auto is met zorg samengesteld. Werkelijk aan alles is gedacht. Zo aan de buitenkant is het een vrij onopvallende auto. De Audi S1 ziet eruit als een A1 met S-Line pakketje en extra uitlaatjes. In dit geval staat de auto dichter op de grond middels een KW Variant 3-schroefset.
Ook zijn er gave OZ Ultraleggera velgen, goed voor een lager onafgeveerd gewicht. Achter de velgen zien we een flinke Forge Motorsport Big Brake Kit met 356 mm grote schijven en klauwen met zes zuigers. Serieus spul, dus.
Snelheidspotentieel
De remmen kan de auto ook wel gebruiken, want hij heeft serieus snelheidspotentieel. Tenzij jij diegene bent met een McLaren of opgevoerde Porsche, is de kans groot dat deze Audi S1 met 481 pk sneller is dan jouw auto. Dat komt door het werk van JD Engineering. Die hebben van @rubenpriest zijn Audi S3 een heftig bommetje gemaakt, maar bij deze S1 gingen ze iets verder tot Stage 4:
- Turbo TTE485
- Downpipe JM 3 Inch + 100 cels sportkats
- Milltek Cat-back met klep
- Wagner Tuning Competition intercooler
- Venturi intake Audi S1 Full Carbon
- Forge Silicone inductieslang VW Golf GFB DV+ VW Golf 7 R / Audi S3 8V
- Diverter Valve Upgrade
- Carter ventilatie slang Golf 7
- Turbo intake pipe Golf7 GTi
- NGK bougies: R7437-9
- NGK-Bobine
Kortom, een absoluut bommetje dus! Het eindresultaat is dus een Audi S1 met 481 pk en 585 Nm. Dat er kosten nog moeite gespaard zijn, kun je ook zien aan het interieur. Er zijn gewoon originele koolstofvezel Recaro Pole Position-racekuipen aanwezig plus een (uitneembare) halve rolkooi, alhoewel die niet bij de aanschafprijs inbegrepen lijken te zijn. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Dit zijn 10 dure Hot Hatches op Nederlands kenteken!
Johanneke zegt
Handbak ook, dat is wel erg lekker. Ding zal met de juiste banden echt belachelijk snel zijn.
berlinetta zegt
Nooit fan geweest van de S1 (wel van de A1 Quattro), maar dit is wel heel lekker aangepakt. Zal echt een enorm kanonnetje zijn.
civicfk3 zegt
@berlinetta: zit er veel verschil in hardware tussen die 2 modellen?
ghost zegt
@civicfk3: andere motoren. De S1 heeft een GTi Gen3 motor, de A1 quattro een 6R motor.
kilum zegt
Ik snap best dat mensen het zelf doen bij hun eigen auto. Maar toch zou ik nooit een auto kopen die al zo hard getuned is. Je hebt geen idee hoe goed het is gedaan. En hoe er daarna mee om is gegaan. Mij niet gezien.
Verder wel tof.
rolov zegt
@kilum: hij komt bij jd vandaan . Dat is goed gedaan. Maar ik begrijp je punt wel .
sportabgasanlage zegt
Altijd lastig inderdaad. Als je ziet hoeveel er in geïnvesteerd is en dat ook echt alles is aangepakt (remmen, ophanging, wielen, stage 4 bij JD, interieur. En hij staat er keurig bij), dan moet je haast wel concluderen dat het door een liefhebber is gedaan die zuinig met zijn spulletjes omgaat. De gemiddelde nachtapother zal enkel gaan voor een stage 1 software-tuning, tinten van de ramen en eventueel een wrap naar matzwart.
Ot92 zegt
@kilum Bij JD tunen ze een ”zwaar” getunede auto’s niet zomaar. Het moet door hen zelf of door een JD partner in elkaar geknutseld zijn, anders beginnen ze er meestal liever niet aan. Als je een auto met zoveel vermogen t.o.v. origineel ziet staan bij JD, ga er maar vanuit dat het goed loopt en goed is gedaan.
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor! Wel even een witte wrap en de witte wielen van de A1 Quattro er onder, het mag dan geen echte zijn, met dit vermogen mag je die looks best toepassen.
Johanneke zegt
Ik dacht dat wraps er juist waren om van een saaie witte kleur af te komen.
karhengst zegt
Weinig sleeper aan zo in de typische nachtapothekeruitvoering. Daarvoor zou zilvergrijs met lichte velgen en chromen raamomlijsting beter passen. Enige verrassende zal zijn dat deze wél de prestaties waar kan maken. Zal een lekker bommetje zijn.
Poulusma zegt
Zo dan, dat is een bom op wielen.
@willeme
‘Ook zijn er gave OZ Ultraleggera velgen, goed voor een lager afgeveerd gewicht.’ klein foutje velgen zijn onafgeveerd gewicht 😅
Zie BTW https://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht voor uitleg 😊
willeme zegt
@poulsuma: OMG! Het is al bijnaaaaaa weekend ;-). Bijna aan het bier!
Poulusma zegt
@willeme
Zoals Ekdom in Ekstra weekend vaak riep: WEEEEEEEEEEEEEEEEKEEEEEEEEEEEEEEEEND, geniet ervan! En niet te diep in t glaasje heh 😉
simonferrari zegt
Heerlijke wagen al kan deze wel een kleurtje gebruiken evenals zilveren wielen en geen zwarte details.
AudiRS zegt
Specs? Duhhh waar zijn de specs?
ghost zegt
Er staat nog een leukere te koop, voor minder geld, in een betere kleur (Sepang blauw) waarvan ik tevens weet dat er geen cent op bespaard is.
https://link.marktplaats.nl/m1835289512?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios