Rallyteam EKS gaat dit jaar de FIA World Rallycross Championship rijden met een 600 pk sterke Audi S1. Powerrr.
Dit jaar wordt er weer eens een leuke rally gereden, aan de zogenaamde World RX in Groot-Brittannië (24 en 25 mei) doen verschillende zeer getalende rijders mee die allemaal hele schattige boodschappenkarretjes onder hun kont hebben. Op het oog dan, want gaat de motorkap open dan weet je dat het serious business is.
DTM-kampioen Mattias Ekström heeft aangekondigd de rally te rijden in een Audi S1. Nee niet deze, maar dat kleine ding. De tweeliter turbo onder de kap is behoorlijk opgefokt en levert een bizarre 600 pk. Met de aangepaste versnellingsbakverhoudingen brengt dat het Audi-tje in 1,9 seconden naar de 100 km/u. Ook teamgenoot Pontus Tidemand mag plaats nemen in de über-S1.
Het EKS team heeft de auto in huis ontwikkeld met ondersteuning van verschillende partners in Europa. De Zweedse coureur laat weten dat het ultieme doel is om de beste te worden, maar 2014 vooral als R&D-jaar wordt gezien. De S1 EKS Concept moet het gaan opnemen tegen geprepareerde versies van de Citroën DS3, Peugeot 208 en Ford Fiesta ST. Achter het stuur van die wagens zitten onder andere Ken Block, Tanner Foust, Petter Solberg en Jacques Villeneuve.
exotic zegt
Mooi dat de legendarische naam “S1” toch nog ergens goeds voor wordt gebruikt.
johanhummer9 zegt
@exotic: alleen dan weer jammer voor dit.
Niks kan de echte s1 vervangen
lambo4all zegt
Leuk dat rallycros weer groter wordt, in amerika is het al een vrij grote tak van motorsport en mooi dat die nu ook overslaat naar het vast land van europa.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Ik was toevallig bij het eerste NK op Valkenswaard en daar deden in totaal toch een kleine 120 auto’s mee. Het is echter precies andersom, het is een van oorsprong europese (lees Scandinavische) tak van autosport die sinds kort mateloos populair is in de VS.
Kanonnen zoals deze S1 reden in de jaren 70/80 al in het EK.
Zomaar een sfeerbeeld van Valkenswaard eind jaren 80..
jrk68 zegt
@jrk68:
Als die het niet doet,
Deze was ook best geinig in die tijd, twinturbo V6 Metro 6R4, destijds al zo’n 600 paarden.
jrk68 zegt
@lambo4all:
Speciaal voor jouw en alle anderen die graag wat zien uit die tijd.
https://www.youtube.com/watch?v=QwmQp74jriU
EK Finland 1988
terazino zegt
@jrk68: Gaaf. Herinner me nog de tijd van Steve Blomqvist en Martin Schanche enz. Ik heb daar uren naar zitten kijken vroegen. Spektakel. Had de F1 maar 1% van die spanning…..
rob68 zegt
Google S1 zal nooit meer hetzelfde zijn…
nvhuijkelom zegt
Dat ding is niet op de weg te houden man
jrk68 zegt
@nvhuijkelom:
Dat treft, daar mag hij ook helemaal niet komen….
nvhuijkelom zegt
@jrk68: hij moet ergens rijden toch
tvr1974 zegt
Ik mis natuurlijk de meester zelf; Sebastián Loeb. Die 208 waar hij laatst pikes peak mee reedt lijkt me best geschikt voor dit evenement
mrrallycross zegt
@nvhuijkelom: met Quattro (dat in deze klasse van rallycross standaard is) en een goede coureur is dit ding heel goed op de weg te houden hoor.
paulaner zegt
Leuk bommetje. Zal lekker glijden met die korte wielbasis.
Corrado16v zegt
Zo, dat is leuk speelgoed. Hij oogt ook niet verkeerd.
ruben1999 zegt
Wooow sirieus 1,9 seconden naar de 100 ?! Das bijna een seconde sneller dan een Veyron :O
Gulli zegt
@ruben1999: Een vederlichte auto en super korte bakverhoudingen maken dat mogelijk idd, ga er alleen niet vanuit dat hij veel harder dan 230 zal gaan :)
plokster zegt
Er is maar 1 echte S1.