De Audi RS6 sedan mag weer wederkeren. Dat is fijn nieuws voor de Avant-hater.
In de Dikke Duitse klasse doet Audi het doorgaans iets beter met stationwagons en BMW het iets beter met sedans. Het merk met de vier ringen past wat vaker vierwielaandrijving, automaten en dergelijke toe om het leven aan boord gemakkelijker te maken. Snelle Audi’s zijn vaak echte allrounders en daar past een stationwagon beter bij. In de winter wil je met een RS4 Avant naar de Alpen, maar in de zomer met een BMW M3.
BMW probeerde het enkele keren met de M5 – met de E34 en E61 met matig succes. Andersom geldt het ook, de Audi S6 Plus, RS6 (4G) en RS6 (4F2) zijn juist erg zeldzaam, terwijl de stationwagons gretig aftrok vonden. Wat dat betreft vinden we het bijzonder om te melden dat de Audi RS6 sedan terugkeert! Dat zal echter niet gebeuren met de huidige generatie (5G). Die is er enkel en alleen als stationwagon.
Audi RS6 sedan
Nee, het gaat om de namelijk volgende genratie Audi RS6. Die staat (hoogstwaarschijnlijk) in de planning voor 2025, zo meldt Auto Evolution. Zoals je net hebt kunnen lezen zullen Audi’s na 2025 geheel elektrisch zijn en dat is met de RS6 niet anders. Het is jammer dat we die V8 moeten opofferen, maar maak je geen zorgen qua prestaties: die zullen bizar zijn.
De RS6 zal ook op het PPE-platform staan dat Porsche en Audi ontwikkeld hebben. De nieuwe Macan en Audi Q6 e-tron zullen erop komen te staan. In dit geval zal de Audi RS6 sedan zo’n 800 pk onder de kap krijgen. Nou ja, kap: op zowel de voor- als achteras zit een elektromotor.
Liftback
We zeggen overigens wel Audi RS6 sedan, maar het zal waarschijnlijk een liftback zijn, met een vijfde deur die open kan. Dat was voorheen het bestaansrecht van de Audi A7 (plus de S7 en RS7), dus wellicht dat Audi met de nieuwe Audi A6 de huidige A6 én A7 gaat vervangen.
Met de elektrische Audi RS6 sedan maakt Audi een statement van jewelste. De komende Mercedes-AMG E63 AMG zal namelijk een zescilinder krijgen (plus elektromotor) en de komende BMW M5 een V8 (plus elektromotor).
Meer lezen? Dit zijn de 11 coolste Audi RS-modellen!
Stefje zegt
Ik wil geen bizarre prestaties. Ik wil een dik geluid bij een snelheid waarbij ik mijn rijbewijs nog mag behouden.
tmenges zegt
Nou, koop een oude golf 3 gti, open pijp naar achter en veel plezier!!!
Stefje zegt
We praten hier over nieuwe auto’s. Het spijt me dat jouw budget dat niet toelaat.
Gele koplamp zegt
Vertel dat je onzeker bent, zonder te vertellen dat je onzeker bent. Stefje doet het. Doe eens lief joh
Stefje zegt
Zo is het. Beetje respect.
piebepost zegt
Zo, zo!
legion1349 zegt
Boor je een gaatje in de demper van je alto.
ericc zegt
Het wordt geen sedan maar een sportback. Pas de titel aan aub!
dolledries zegt
Wat een plaatje
HZW zegt
Het is maar weinig sedan zo’n A6 e-tron, en nog lelijk ook die daklijn, doe mijn de Avant versie maar, veel mooier.
leaper035t zegt
Die originele badge op de RS6 vind ik zo cool. Ik probeer wat meer te weten te komen over dat logo maar vind niet meteen iets terug. Is niet de badge van we RS2 Avant. Weet iemand meer?
Richmond zegt
Wat wil je erover weten dan
leaper035t zegt
Vanwaar het blauw in het logo bijvoorbeeld. Waarom keerde dat niet meer terug in latere RS-modellen? Liefhebbersweetjes ;)
Richmond zegt
Misschien een audi / audi rs forum. Heb er zo verder ook niks meer over gevonden.
maxidyne zegt
Dat is de oude style van de emblemen. Rode gedeelte is het Audi Sport logo, daarna twee chromen gedeeltes met het type; S3, S4 etc. Het blauwe gedeelte geen idee, mijn RS2 heeft het, maar ook de S6 Plus. Deze emblemen zijn gebruikt tot 2000. Daarna kreeg je alleen het rode Audi Sport gedeelte maar zonder de ringen met het type ernaast.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Ik gok overigens dat dit nog wel eens wat afgezwakt kan worden wanneer ze de omvang van het logistieke drama van de infrastructuur goed door hebben.
mustang750supersnake zegt
machtig mooie wagen(beter gezegd concept) om te zien…vooral in die spec…helaas zal de realiteit wel n stukkkk saaier zijn…zoals altijd..