Supercarprestaties in Duitse zakenauto’s. Jawohl!
Audi heeft de duimschroeven op het 4.0 TFSI blok nog eens verder aangedraaid en een klapje extra vermogen uit de V8 geperst. Een hogere turbodruk en toerenlimiet zorgen ervoor dat hij in de Performance-versies 605 pk en 700 Nm levert, met een overboostfunctie waarin het koppel even tot 750 Nm stijgt.
In 12,1 seconden naar de 200 km/u vluchten
Het stelt de RS6 Avant performance en de Audi RS7 Sportback performance in staat om na 3,7 seconden voluit vloeren de 100 km/u aan te tikken. Een winst van 0,2 tellen op de reguliere RS6/7. Na 12,1 seconden staat er 200 km/u op de klok (-1,4 sec) en indien het dynamic package is aangekruist stopt de acceleratie pas bij 305 km/u. Wat ongewijzigd is gebleven is de achttraps tiptronic-bak, met schakelflippers te bedienen, en het quattro-systeem, dat in standaard modus het vermogen 40/60 over de voorwielen/achterwielen verdeelt.
De Performance-modellen staan op nieuwe 21-inch velgen, heerlijk scherp vormgegeven en wielkastvullend. Niet in de laatste plaats omdat de airrride-vering 2 centimeter lager is gezet. Verdere uiterlijke kenmerken om ‘m van de standaard RS6 te onderscheiden zijn er haast niet, op de matgrijze grille-lijst en spiegelkappen na. Binnen is het een bekend verhaal: forse RS-sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een zee aan alcantara en leer. De Performance-versies krijgen een nieuwe kleurencombo van zwart en blauw. Wellicht overbodig om te melden, maar achterin de RS6 past de grootste buit.
UPDATE: prijzen!
De Audi RS6 Avant performance gaat in Nederland €155.590 kosten, de Audi RS7 Sportback performance begint bij €167.620. Voor zowel de RS6 (€6.200) als de RS7 (€5.200) is er een Pro Line Plus-pakket beschikbaar, met top view, Audi active lane assist, servosluiting voor de portieren, Dynamic steering, een comfortsleutel, snelheidslimietherkenning, quattro met sportdifferentieel, Audi connect met Phone box en BOSE surround sound.
viezefreddyw zegt
Beestachtig snel, onvoorstelbaar. De velgen ben ik nog niet van overtuigd. Verder een geslaagde facelift en upgrade.
ko3n zegt
@viezefreddyw: is geen facelift. Gewoon een optionele performance upgrade
mikkeloentje zegt
@ko3n: gewoon
norge zegt
“Wat de auto in Nederland gaat kosten is nog niet bekend.” Dat maakt voor de eindgebruiker niks uit..
lexlfa zegt
@norge: Waarom zou dit voor de eindgebruiker niks uitmaken?
hollandsemarokkaan zegt
@lexlfa: vluchtauto….
emielm zegt
@hollandsemarokkaan: Username checks out
vondudenstein zegt
Opgefokte Audi station is weer iets verder opgefokt, what else is new.
Snap dat ding nog steeds niet helemaal. Een auto met die prestaties in zo’n jasje stoppen. Neem een normale station als je zo graag je hond mee wil nemen of je camping spulletjes en daarnaast een echt racemonster dat zo snel uitziet als het is. Is en blijft gewoon saai Audi hok. RS7 daarentegen? Die mag er wel wezen
werf76 zegt
@vondudenstein: Jij vind het saai, ik vind van niet :)
vondudenstein zegt
@werf76: Nou laat ik niet overdrijven. Ik gok dat ik voor die prijs (die nog niet bekend is maar vast ziek hoog) iets zou kiezen dat er minder ‘gewoon’ uitziet. Als je dat zo mag noemen :P Gewoon echt een race monster
joostvis zegt
@vondudenstein: Ik verneem hieruit dat je nog nooit in zo’n ding hebt gereden? Anders lijkt me deze uiting uiterst frappant.
vondudenstein zegt
@joostvis: Je hebt gelezen dat het over het ‘jasje’ gaat en ‘uitzien’?? Ik ben even de connectie met ‘in gereden’ kwijt, sorry..??
ko3n zegt
@vondudenstein: jou mening. Ik vind de combinatie geniaal
narcotic zegt
@vondudenstein: Ach een mening hebben mag je gerust, maar een kutmening hebben is echt doodzonde.
Ofwel ben je zelf single en kinderloos, ofwel ben je stikjaloers.
Hoe zalig is het niet om je daily, die uitermate handig is om ook mee op reis te kunnen gaan, ook kan afraggen op circuit? Dik ok!
vondudenstein zegt
@narcotic: dat het een kutmening is, is jouw mening chef. Maar je conclusie over single, kinderloos of jaloers? Ben je wel helemaal lekker? Als ik op het circuit wil raggen, neem ik wel een echte circuit auto en een Skoda voor het gezin… Moet toch niet gekker worden dat een gezin ineens een argument wordt in een discussie over racen op een circuit…
narcotic zegt
@vondudenstein: Neen, maar een gezin hebben is wel het argument om de RS6 te nemen als daily. Als je je het kan veroorloven.
baasbas zegt
alle bankovervallers soppen in hun broekje
Jochempie zegt
@baasbas: Komt omdat trainingsbroeken van nylon zijn.
clarkson zegt
@Jochempie: Daarom noemen ze die broeken in USA ook sweatpants.
Jochempie zegt
Eindelijk in het 600 pk bereik! Heeft wel even geduurd, het echte wedijveren speelt zich toch meer af in de C-segmenters.
Megakix zegt
@Jochempie: Niet helemaal…de 30-jahre editie van de M5 heeft 600Pk en Audi doet (evenals vele malen eerder ook het geval was) de gooi naar ‘sedan met hoogste vermogen’ met … tromgeroffel…+ 5 Pk. Zucht
Jochempie zegt
@Megakix: Ooh de 30-jahre edition.. Ik dacht al, he, ik wist iets over een M5.. Ik zoeken.. competition package… 575 pk.. hmm nou ja, het zal wel.
KUYL zegt
@Jochempie: Als we dan toch bezig zijn. Alpina heeft edition 50 modellen met ook 600pk.
matzwart zegt
Waarom fotoshopt Audi altijd alle emotie uit zijn auto’s op dit soort fotoshoots. Zo jammer.
ettie zegt
@matzwart: iets wat er niet in zit hoef je er niet uit te photoshoppen lijkt me
mashell zegt
@matzwart: Huh? Er zit natuurlijk helemaal geen emotie in foto’s of auto’s, emotie vind je hoogstens bij sommige mensen.
coffeecup zegt
@matzwart: because Audi.
joostvis zegt
@matzwart: jij bent jammer.
ko3n zegt
@matzwart: ben ik het mee eens de release foto’s van audi zijn altikd bagger
germancarsftw zegt
@matzwart: Audi associeer ik nou niet meteen met ‘emotie’. Mooie machines, dat wel!
berlinetta zegt
Ik moet zeggen: die blauwe RS7 kan me zeker bekoren. Normaal gesproken ben ik niet zo’n fan van die wagen. De RS6 vond ik altijd wel al mooi, maar ik ben niet zo’n station-man.
Zou ik hem kiezen? Nee, ik zou nog even wachten op de XF-R of ik zou een M6 GC kiezen. Ik vind het huidige aanbod in deze klasse sowieso niet zo interessant. De M5 doet me niet zoveel (terwijl ik de 5-serie de beste uit z’n klasse vind), De E-klasse vind ik erg lelijk, De Panamera ook en de Caddillac CTS heeft een afschuwelijk interieur. De Audi’s daarentegen vind ik wel erg mooi, maar heb niet zoveel met het merk.
TDI-goeroe zegt
@berlinetta: keuzes, keuzes, moeilijk moeilijk…
berlinetta zegt
@TDI-goeroe: Ja ik ben blij dat mijn bankrekening die keuze maakt voor me ;)
henkhupelschoten zegt
Welk merk durft te minderen met het aantal pk?.. Overigens ik blijf bij m’n CLS63 S, ik doe het wel voor de looks, snel zat.
henkhupelschoten zegt
Alhoewel de 500 ook snel zat is en er beter uit ziet ga ik toch voor die.
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Oh die was ik vergeten inderdaad! Ook nog een hele aantrekkelijke keuze, maar ik vind de 6 GC nog net iets mooier. De AMG klinkt natuurlijk wel veel bruter.
AMGS zegt
@henkhupelschoten: 1 van de weinigen die de CLS63 S noemt. Deze auto doet 100 in 3.6 met 585pk.
berlinetta zegt
@AMGS: Jij brengt het zo dat de Mercedes met minder pk dan de Audi sneller op de 100 zit, maar op acceleratie gaat het om koppel. En daar heeft die Mercedes nou heel wat meer van. Dus het is logisch dat hij iets sneller is.
Weliswaar is dat Mercedes-blok wel echt een beul. Een van de lekkerste V8-blokken die er momenteel zijn.
henkhupelschoten zegt
720 nm tegen 750 nm van deze a6. 4matic is beter dan quattro? @berlinetta:
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Heeft de AMG S geen 900 Nm? Of Quattro of 4Matic beter is weet ik niet. Ik ging er vanuit dat de AMG net wat sneller is vanwege het extra koppel.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: Staan zat dynoruns op youtube waarbij een stock AMG-S al ruim over de 600pk trekt. Blok is zwaar underrated. Gewoon een beul eerste klas.
sebasjuhh zegt
@henkhupelschoten: Quattro is beter, om in jouw woorden te spreken. De RS6 is namelijk geklokt op 3.48 sec. Zie YouTube
lekbak zegt
@berlinetta: de auto met de meeste nm’s hoeft niet de snelste te zijn. Koppel an sich zegt niks, het draait altijd om vermogen. Hang beide motoren maar eens in exact dezelfde auto gekoppeld aan een cvt (dan haal je alle andere factoren weg en draait het alleen nog om de motor). De motor met het hoogste vermogen zal altijd winnen. Ongeacht het koppel.
brian12 zegt
Op papier doet ie er 3,6 sec over! Zet hem naast deze audi je lacht je helemaal rot wat de audi met de amg doet! We weten allemaal dat de audi’s sneller zijn @amgs:
Jochempie zegt
@henkhupelschoten: Audi ging met de RS6 van 580 pk in de V10 naar 560 pk in de V8..
henkhupelschoten zegt
@Jochempie: En daarom zitten ze nu op 605??
Jochempie zegt
@henkhupelschoten: Dat zou je aan Audi moeten vragen, waarom ze nu op 605 zitten. Maar ze gingen van 580 naar 560 bij de modelwissel.
scottishcarspotter2000 zegt
@henkhupelschoten: je hebt n CLS of is dat je voorkeur in deze klasse?
henkhupelschoten zegt
@scottishcarspotter2000: Was het maar zo’n feest.. Voorkeur natuurlijk
henkhupelschoten zegt
@Ricardo: Krijgen we nog een kies lijstje? Ik nomineer de cls63s, e63s, rs6 en die stoute poes
tt123 zegt
Ja wat n kutfotos zijn dit toch
mashell zegt
Wat staat rood de A6 toch ontzettend goed!
a3aan zegt
Het betere opkietelen!
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn. Op de velgen na dan, maar dat is zo opgelost.
ghost zegt
All begging to be plugged!!
a3sb zegt
Dit maakt mij happy
gtwillem zegt
Eindelijk gaat de heerlijk kansloze power race weer door! Gek genoeg lijkt deze RS6 er netter uit te zijn dan de ‘gewone’. Alleen dat ordinaire ‘quattro’ weghalen. En donkerblauw graag.
Alhoewel, als je dan toch voor een grote powerlimo gaat, dan zou ik liever voor een S8 Plus gaan, een donkergroene graag.
paulaner zegt
Ik ben benieuwd of de labradoodle wel blij is met deze extra pk’s en vering.
jaapiyo zegt
@paulaner: De Labradoodle zal in ieder geval wel blij zijn met de FWD-tastische gewichtsverdeling van 56/44.
Als de baas wat enthousiast een bochtje probeert te nemen schuift die immers nose-first tegen een boom aan en niet ‘in a blaze of glory’ driftend met de achterkant.
gtwillem zegt
@jaapiyo: valt wel mee. Afstemming is cruciaal. Gewichtsverdeling zegt ook niet alles:
http://youtu.be/oT0r6xQJU_4
jaapiyo zegt
@gtwillem: Tsjah, als je Usain Bolt dwingt op een setje slechtpassende glibberige badslippers te sprinten en jijzelf een paar spikes aantrekt leg je wellicht ook sneller de 100 meter af, maar dat wil niet zeggen dat je dan de betere sprinter bent.
Tuurlijk zegt gewichtsverdeling niet alles, maar hoe je het ook wendt of keert een 56/44 verdeling voor een sportieve auto is een manco dat overkomen moet worden en geen ideale uitgangssituatie. Kan je de auto kneiterhard maken zoals sommige Audi S modellen uit het verleden of zoals bij de RS3 bredere voorbanden dan achterbanden monteren en dergelijke, maar de andere pretenders in deze klasse kunnen dankzij RWD met een betere basis beginnen en die vervolgens ook ideaal afstemmen.
On a different note; wat viel je trouwens tegen aan de Giulia, behalve die gek gekozen naden waar het voorscherm op de bumper aansluit aan de bovenkant van de koplampen?
mashell zegt
@jaapiyo: maar die gewichtsverhouding kan Audi weer compenseren door een tractie verhouding met meer tractie voor dan achter. Dat andere Beierse merk krijgt het nog altijd niet voor elkaar om haar sportmodellen ook 4 wielaandrijving te geven dus die zijn qua rijeigenschappen daar eigenlijk gewoon in het nadeel.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Leuke vergelijking met Usain Bolt, maar de B7 krijgt toch een flinke ‘spanking’ van de S8 ;-). Ik zou mijzelf niet zo blind staren op de balans. Het is een van de factoren die er voor zorgen hoe een auto rijdt, maar er zijn veel meer zaken die er dan toe doen. Daarbij heeft Audi auto’s gemaakt welke uitstekend sturen: de B7 RS4, B8 S4, S3 Sedan, A1 quattro, nieuwe TT, A6 BiTDI en de RS Q3. En ze hebben mindere auto’s gemaakt (RS5, RS6 C6 en RS4 B8). Maar ja, ook bij de merken met perfecte gewichtsverdeling zitten er toppers en mindere aanbiedingen tussen…
Betreft de Giulia: ik wacht nog steeds op de definitieve versies, maar ik vrees het ergste. De afwerking buitenaf vond ik matig (naden die inderdaad raar lopen). Interieur ziet er redelijk uit, maar totaal geen match voor de A4 of C-klasse. Echt ruim is ie niet, maar hij is ook niet compact. Het is net als met de Ghibli: leuke auto, maar totaal geen partij voor de Duitsers. En dan mist zowel de Ghibli als de Giulia karakter, zoals de 156 dat wel had. En de Quattroporte bande vorige generatie. Maar ja, het waren pre productie exemplaren, dus het tij kan nog verkeren, maar ik ben nu gematigd enthousiast. Komt natuurlijk ook doordat de Giulia waanzinnig gehyped is. Maar om eerlijk te zijn: de 159 vind ik mooier en voelt meer als een kwaliteitsproduct. Sterker nog: de nieuwe Mazda 6 heeft meer een eigen karakter en is mooier qua afwerking. Hoe tijden kunnen veranderen!
jaapiyo zegt
@gtwillem: hmm…ok. Maar die Mazda en 156/159 missen wel één belangrijke eigenschap die de Giula wel heeft natuurlijk…?
baasbas zegt
@jaapiyo: lage bijtelling?
:-)
thomasthomas zegt
Het zijn wel prijzen zeg poeh poeh… Ik heb nog een hele weg te gaan ben nu pas bij een A4 3.0 TFSI van 2012.
lekbak zegt
@thomasthomas: je komt er het snelst zonder auto hoor. Die A4 remt alleen maar af.
frederik zegt
Knap maar ik word er totaal niet hebberig van.
frederik zegt
@frederik: M6 GC daarentegen…
mashell zegt
@frederik: en bij dat model heb ik telkens het gevoel: maar waarom? Een M5 is gewoon mooier.
frederik zegt
@mashell: Het is inderdaad bijna hetzelfde maar de 6 GC ziet er zo veel lekkerder uit. Wat minder zakelijk en meer genieten van het leven…
mashell zegt
@frederik: en dat vind ik nou net niet. In de praktijk vind ik de 6GC gewoon te groot en te breed, de gewone 5 serie heeft betere proporties.
jorden zegt
nope, m’n voorliefde voor AMG’s blijft. Het wordt alleen maar strakker en strakker bij audi. Als een gabber op thunderdome.
baasbas zegt
@jorden: …die gaan ook hard :-D
paulaner zegt
@jorden: Thunderdome is niet meer… ;)
sanderm3 zegt
Leuk voor de poeder-berbers
Rob zegt
RS, AMG, M; allemaal hebben ze een miljoenmiljard péékáás, allemaal spinten ze in een miliseconde naar de honderd, allemaal hebben ze veel te grote wielen, allemaal hebben ze carbon sierdingetjes, maar bovenal: allemaal vind ik ze totaal niet interessant. Of leuk. Of imposant. Of stoer. Of charmant. Of mooi. Niets van dat alles.
Nee, een A6 verdient een goede diesel. Een 5-serie die turbotastische 6 cilinder op benzine. Een E-klasse een boterzachte automaat. Dán heb je een fatsoenlijke wagen. Niet deze stoerdoenerij……
narcotic zegt
@Rob: Log uit, stap in je toyota yaris en ga ff toeren.
Rob zegt
@narcotic:
Een afgetrapte Mitsubishi met hagelschade ook goed?
Overigens klonk die net als een AMG, toen de uitlaat doorgeroest was. En ik heb stoelen met een blauw motief, tellers in hetzelfde blauw, idem voor de stiksels op het stuur en pook. Je zou haast denken dat het een Audi is. Daarbij ook gewoon een handbak. Lekker oldschool sportief noemen ze dat toch? Zou dus ook zomaar een BMW kunnen zijn.
akabanga zegt
Ik vraag me af waarom die RS7 duurder is dan de RS6. Is het de coupe lijn, meer luxe aan boord, beter onderstel?… De auto’s zijn technisch identiek en vergelijkbaar in prestaties maar de RS6 is groter (ruimer), dus meer auto voor je geld! Is het dan toch pure marketing? De RS7 gepositioneerd als de sportievere en exclusievere broer? (van 6 naar 7… een stapje hoger en beter?)