De Audi RS6 Avant, maar ook de RS7 Sportback, zijn nog niet eens zo gek lang leverbaar. Toch kun je ze nu niet langer configureren.
Naar de website van Audi surfen en die 600 pk dikke familiestation naar je eigen smaak samenstellen. En er dan achterkomen dat dit helemaal niet mogelijk is. Een aantal modellen van Audi RS zijn op dit moment niet te configureren.
De Audi RS4, RS5, RS6 en RS7 kun je niet langer naar eigen smaak samenstellen en bestellen. De configurator voor de RSQ3, RSQ8 en de TTRS staan nog wel online. Het is onduidelijk waarom je de genoemde RS-modellen niet kunt configureren. Die vraag heeft Autoblog.nl momenteel uitstaan bij Audi Nederland.
Het kan te maken hebben met het feit dat de modellen moeilijk tot niet geleverd kunnen worden door de fabriek. In alle sectoren waar bedrijven afhankelijk zijn van toeleveranciers merk je dat men moeite heeft met voorraden op peil te houden. Dit heeft te maken met de wereldwijde coronacrisis. Als een land waar de leverancier gevestigd zit in een lockdown gaat kan dit grote gevolgen hebben voor het leveren van onderdelen.
Audi RS6 en RS7 na een jaar niet meer leverbaar?
De huidige generatie Audi RS6 en RS7 kwamen vorig jaar rond deze tijd op de markt. Eind vorig jaar begonnen de eerste leveringen. Het is opmerkelijk dat een model al binnen een jaar na introductie niet meer te configureren valt. Zeker omdat de RSQ8, die dezelfde 4.0 TFSI V8 heeft als de RS6 en RS7, nog wel leverbaar is.
Met dank aan @Friez voor de tip!
UPDATE 24-11: Audi Nederland heeft inmiddels gereageerd. Aan Autoblog.nl laten ze weten dat de RS-modellen in kwestie tijdelijk niet meer leverbaar zijn in verband met een WLTP-update voor de motor. Deze update heeft verder geen invloed op de prestaties. De RS6 en RS7 zullen eind november (zeer binnenkort dus) weer te configureren zijn. De RS4 en RS5 volgen in januari.
Volvo940polar zegt
De bankensector is u dankbaar.
15sxi zegt
Zou het niet te maken kunnen hebben met nieuwe typegoedkeuring voor de WLTP en dus andere BPM?
Dutchdriftking zegt
@15sxi: Uit de update blijkt dat je gelijk hebt/had
Robert zegt
Lean manufacturing, Kaizen methodieken, Kanban productiesystemen, allemaal hartstikke mooi en super efficiënte managementtheorieën, maar alle theorie ten spijt, als er ergens meerdere schakels uitvallen loopt de hele boel krakend vast.
Richmond zegt
Eigenlijk juist daardoor, omdat je overal zo min mogelijk voorraden hebt. Geen van de theorieën heeft rekening gehouden met een pandemie.
maarteno zegt
Daar hebben we de afgelopen jaren toch veel mee bespaard en lol van gehad….vind dit, niet jouw specifiek benja01 hoor, zo’n stomme discussie. Want omgedraaid was men gaan klagen waarom het zo duur is allemaal en waarom het niet sneller kan en ik wil mijn auto net even anders….was allemaal niet mogelijk geweest of op z’n minst duurder. Nee met een pandemie kan je op dit soort plekken geen rekening mee houden, wel is het verstandig om wellicht meer financiële reserves te hebben / maken voor what ever er gebeurt, maar in de tussentijd gewoon lekker JIT, Lean, Kanban etc.
hooesi zegt
@maarteno: okay, echt een lekker duidelijk verhaal…top man!
raoufff zegt
Kunnen de pinautomaten eindelijk rustig slapen.
iphonistvongates zegt
Er zijn meerdere artikelen verschenen over de toenemende schaarste van (high tech) electronica. De oorsprong begon ergens eind 2019, de rimpels zijn we nu aan het voelen.
We are experiencing a global innovation boom with connected gear in everything from clothing to consumer electronics to automotive manufacturing. This surge shows no sign of slowing. In fact, data indicates that the need for electronic components is growing exponentially.
The problem is, they can’t be manufactured quickly enough to keep up with demand. This is not a material shortage; it’s a fabrication shortage. Components across the board are going out of stock — small commodity type capacitors and resistors, as well as custom integrated circuits (IC) which are more complex and have longer lead times. There are lead times of 20 weeks on some basic parts.
maarteno zegt
we motten denk ik toch wat meteorieten de ruimte uit gaan halen en wat materialen daaruit trekken. veel van die elementen die op aarde schaars zijn, zijn in het universum zelf niet heel specifiek schaars, mot ze alleen ff vinden….andere oplossing is dus alles uit afgedankte elektronica weer hergebruiken.
wimof zegt
Als we al de WTLP toestanden eruit halen hebben we van alles veel over.
Met andere woorden, de motor is ondertussen minder belangrijk dan de rand(miserie).
Ter info en totaal naast de kwestie, in 2014 kocht ik een Viessmann vitoladens 300-c, vandaag al voor de zoveelste keer in panne, depannage dienst komt de 5de dag langs en scharrelt rond als een kip op een mesthoop,.
Zonder resultaat, maar ze komen volgende week maandag terug zeventien dagen dagen na de eerste opdracht, ondertussen zonder verwarming en warm water, but who cares? Viessmann België in elk geval niet.
Wat heeft dit te maken met wagens, wel op zijn minst 2 dingen: overengeneered en een pak onbekwame technici en een detail ze vertellen mij dat het druk is, maar dat had ik al gemerkt.
omarrs6 zegt
Kan ook een manier zijn om de voorraad modellen sneller te verkopen
saxoke zegt
@omarrs6: voorraad modellen van de RS versies zullen er niet veel zijn. Misschien hier of daar een dealer die er 1 op voorraad heeft maar die zullen zeldzaam zijn. (Voor iemand de grap maakt over RS en Dealers, ik bedoel de dealers van de RS modellen, niet bvb 1 of ander opsnuifbaar spul)
E550 zegt
Dit is geen VS, waar men voornamelijk voorraad modellen verkoopt van dure auto’s.
wimof zegt
Audi bouwt ENKEL na bestelling (van wie dan ook). Maar enkel op bestelling.
cupsport zegt
Het heeft te maken met de EU6d (niet Temp) normering die verplicht wordt. Waarschijnlijk voldoen deze modellen daar nog niet aan of heeft Audi de typegoedkeuring nog niet voor elkaar… ?
bassrt zegt
EU6d is voor diesel voertuigen. De RS modellen zijn naar mijn weten nog steeds allemaal benzine versies.
babayaga zegt
EU6d volgt EU6c op en bevat normeringen voor zowel diesel als benzine. Gaat in op 1 januari dus inderdaad de waarschijnlijke oorzaak.
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
MrHyde zegt
Inderdaad. Is nog best pittig voor turbo motoren. Daarom ook dat Renault voor 2021 hun tce100 heeft moeten bijstellen naar tce90. 10ok inleveren en een filtertje erbij, om toch aan de EU6d te kunnen voldoen.
https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-weigert-nieuwe-uitstootnormen-uit-te-stellen-187463#:~:text=Enfin%2C%20in%20een%20poging%20het,verzoek%20werd%20in%20juli%20ingediend.
Was het trouwens vorig jaar bij BMW niet een probleem?
mpgc zegt
@MrHyde: de Megane is momenteel ook niet leverbaar
Edge zegt
Als het daadwerkelijk aan de toeleveranciers en beschikbaarheid van materialen/onderdelen ligt, snap ik deze keuze wel. Hoe gaaf de RS6 en RS7 ook zijn, SUV’s zijn booming en dus krijgt de RSQ8 logischerwijs voorrang
toyotafortuner zegt
Autojunk: Het einde van de wereld!!!!111
E34M5Touring zegt
Audi USA is nog gewoon actief met deze modellen. Wellicht dat de voorraad daarheen is gegaan. Iets waar ze met de vorige generaties geen last van hadden natuurlijk.
EnthousiaST220 zegt
Ja het motorblok tussen de 8 en de 6/7 is wellicht hetzelfde maar er zit een dringend verschil en het koetswerk. Vooral de rs6 maar ook de 7 hebben allerlei ‘custom’ carrosseriepanelen. Dat soort zaken kosten enorm veel geld en moeite om te produceren in kleine oplage dus wellicht is het vannuit een kosten overweging, wat gezien de pandemie niet ondenkbaar is…
mashell zegt
Aan de andere kant, de winstmarge op zo’n RS6 is een veelvoud van die op een doodgewone A6.
ometom zegt
Heeft het niet te maken met de gemiddelde uitstoot van de vloot die omlaag moet? Ik las dat hier in Duitsland bijv een hybride sneller geleverd wordt dan een dikke diesel bij de grote Duitse merken.
ty5500 zegt
Vind het ook raar dat hier niet aan wordt gedacht. Het jaar is bijna om, misschien doen ze nog een laatste poging om er te geraken door tijdelijk de extremen qua CO2 uitstoot niet meer aan te bieden.
jdeboer zegt
De onderwereld is in diepe rouw gedompeld, de natte droom van de kansenparel is niet meer.
bernoulli zegt
In Duitsland kun je ze nog gewoon configureren.
RS6: https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/a6/rs-6-avant/summary.html
RS7: https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/a7/rs-7-sportback/summary.html
Misschien zijn de Nederlandstalige instructieboekjes op?
pjoes zegt
Nu de rest van Audi nog, niet meer te configureren, 50% modellen kan weg zoals bij Mercedes en Bmw.
De groeten, tschüss, au revoir, adiós en auf wiedersehen.
delaney zegt
European CO2 targets baby!
https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2015_06_2025_CO2_regulation_position_paper_long.pdf
dper4mance zegt
VAG + niet voldoen aan uitstoot regeltjes + update die niet ten koste van prestaties gaat, hebben we dit niet eerder gehoord?
erikabarth zegt
@dper4mance stemmingsmakerij er zijn genoeg fabrikanten nadien betrapt met sjoemelen.
Opel/Mercedes/FCA/Nissan/Suzuki etc etc etc
Jochempie zegt
WTF Audi, net nu alle reaguurders op Autoblog op het punt staan een RS6 te bestellen, is dat hele kreng niet meer leverbaar! WTF!
mpgc zegt
Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen ?
mastemaker zegt
Ze kunnen ook aan hun CO2 tax zitten voor dit jaar?
RutgerK zegt
De A6 Allroad is nog helemaal niet leverbaar geweest in Nederland. Snap er werkelijk helemaal niets van hoe Audi zulke probelemen heeft met haar modellen. Zelfs met de nieuwate modellen.
Ondertussen blijven de ‘betaalbare’ EV’s weg uit de Audi showroom.